Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@22:48:17 GMT

آگهی تنها منبع درآمد روزنامه‌ها!؟

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۵۲۱۲۴

آگهی تنها منبع درآمد روزنامه‌ها!؟

انتشار خبر لغو الزام دولتی‌ها به انتشار آگهی در روزنامه‌ها واکنش‌های زیادی را از جانب اهالی فرهنگ و رسانه دریافت کرد و پس از نامه نگاری‌های وزیر ارشاد آگهی‌های دولتی به روزنامه‌ها بازگشتند، اما حال سوال این است که اگر روزی دوباره چنین اتفاقی رخ دهد رسانه‌های مکتوب منبع درآمد دیگری خواهند داشت؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی پیش هیأت وزیران آئین نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) را تصویب و به شماره ۱۳۶۱۵۹/ ت ۵۵۲۸۹ ه مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله مهمترین مفاد این مصوبه می‌توان به بهره‌گیری از امضای الکترونیکی، انجام معاملات و انتشار فراخوان‌ها بر بستر ستاد و بالطبع حذف کاغذ و رویه‌های سنتی و موازی و همچنین حذف آگهی روزنامه برای مزایده‌ها و مناقصه‌ها اشاره کرد.

انتشار این خبر با واکنش‌های مختلفی رو برو شد و در اولین گام، «پدرام پاک آیین»، نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات طی نامه‌ای به رییس جمهور با یادآوری شرایط دشوار مطبوعات کشور، خواستار لغو آیین نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) و بازگشت آگهی‌های دولتی به مطبوعات شد.

در نهایت پس از نامه نگاری‌ها و درخواست از رییس جمهور، در جلسه هیات دولت، ماده ۱۴ آیین‌نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) لغو شد و آگهی‌های دولتی به مطبوعات بازگشت، اما سوال این است که حال با این وجود تا چه زمانی رسانه‌های مکتوب می‌توانند با انتشار آگهی‌ها پا برجا بمانند و آیا منبع درآمد دیگری برای آن‌ها درنظر گرفته خواهد شد؟

وزارت ارشاد قبول کرده که نشریات نابود شوند

مسعود حسینی مبارکه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه وزارت ارشاد هیچ منبع درآمد جدیدی را برای روزنامه‌ها در نظر ندارد، اظهار می‌کند: وزارت ارشاد باید به طور جدی به فکر منبع درآمد دیگری برای نشریات باشد تا وقتی منبع درآمد آن‌ها که از طریق آگهی‌ها به دست می‌آید به خطر می‌افتد، ضربه‌ای به آن‌ها وارد نشود.

مدیر مسئول نشریه میرزمان اضافه می‌کند: وظیفه رسانه‌ها است که پیشنهادهای جدیدی را برای منبع درآمد ارایه کنند چرا که به نظر می‌رسد وزارت ارشاد نمی‌تواند کار جدیدی را پیش بینی کند و قبول کرده است که نشریات آرام آرام نابود شوند.

وی با بیان اینکه خودسانسوری مانع ایجاد رسانه مستقل می‌شود، می‌گوید: باید گروه‌های مردمی تشویق شوند تا از نشریه‌ها حمایت و آن را اداره کنند با خرید اشتراک که یکی از شاهرگ حیاطی نشریه است و متاسفانه در کشور ما فرهنگ سازی نشده است، می‌توان از نشریه حمایت کرد.

حسینی ادامه می‌دهد: متاسفانه نشریات حامی ندارند به همین دلیل ما چشممان به آگهی‌ها است و کسانی که از نشریه حمایت می‌کنند باید بدانند که اگر مشکلی پیش بیاید یک رسانه‌ای است که از طریق آن بتوانند حرف‌های خود را بزنند و در فرهنگ مردم باید جا بیوفتد که برای اینکه یک تریبونی داشته باشند باید با خرید اشتراک از نشریات حمایت کنند.

روزنامه بخشی از تاریخ را می‌سازد

امیر اکبری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: روزنامه هم مثل هر فعالیت دیگر باید بررسی شود که برای کشور مفید است یا خیر، اگر مفید است کشور باید تلاش کند تا این فعالیت باقی بماند و توسعه پیدا کند.

مدیر مسئول روزنامه اصفهان امروز با بیان اینکه روزنامه‌ها برای کشور، امنیت ملی، وحدت ملی و احساس تعلق خاطره اجتماعی مفید است، ادامه می‌دهد: وجود رسانه‌های قدرتمندی که شهروندان به آنها اعتماد داشته باشند و رسانه‌های حرفه ای و موثری که هم حاکمیت هم مردم بتوانند تبادل پیامشان را از طریق آن انجام دهند بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه روزنامه بخشی از تاریخ را می‌سازد و به همین دلیل کشور به روزنامه‌ها نیاز دارد، می‌گوید: همانطور که در کشورهای مختلف دنیا با وجود اینکه در رسانه‌های دیجیتال و روزنامه‌ها از ما جلوتر هستند اما هنوز روزنامه‌هایشان در تیراژ چند میلیونی منتشر می‌شود و روزنامه در جهان هنوز زنده است و این نشان می‌دهد که کشور ما هم نیاز دارد که روزنامه‌ها فعال باشند.

اکبری با اشاره به انتشار آگهی در روزنامه‌ها گفت: با انتشار آگهی در روزنامه فساد و تبانی در معاملات دولتی پایین‌تر می‌آید و جلوی ضررهای هنگفت اقتصادی به بیت المال را می‌گیرد.

وی افزود: در روزنامه‌ها یک جامعه چند ده هزار نفری فعال هستند که اگر تغییری در شرایط آنها به وجود بیاید جمع زیادی شغل خود را از دست می‌دهند و با وجود اینکه کشور با معضل بیکاری روبرو است باید هزینه‌ای را برای ایجاد اشتغال برای این گروه صرف کند.

مدیر مسئول روزنامه اصفهان امروز با اشاره به اینکه حذف آگهی از روزنامه اگر ۱۰ ضرر داشته باشد نه ضرر آن را کشور متحمل می‌شود، گفت: اگر آگهی‌ها از روزنامه‌ها حذف شود نزدیک بر ۸۰ درصد روزنامه‌ها تعطیل می‌شوند و این به ضرر کشور خواهد بود.

کد خبر 475888

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مطبوعات روزنامه درآمد روزنامه ها انتشار آگهی در در روزنامه های کثیرالانتشار انتشار آگهی در روزنامه ها شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق وزارت ارشاد انتشار آگهی منبع درآمد روزنامه ها رسانه ها آگهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۲۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| دزدی با آگهی اجاره خانه ؛ ماجرا چیست؟

فیلم| دزدی با آگهی اجاره خانه ؛ ماجرا چیست؟

دیگر خبرها

  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • طرحی برای رسانه‌های فردای ایران
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند
  • افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین
  • آژیر خطر در کریات شمونا به صدا درآمد/ حمله جدید به المالکیه
  • آژیر خطر در کریات شمونا از بیم حمله پهپادی به صدا درآمد
  • فیلم| دزدی با آگهی اجاره خانه ؛ ماجرا چیست؟
  • «هزینه‌های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است»
  • علم گرفتار سانسور و تبعیض رسانه‌ای/ وقتی اسمی از دانشمندان آسیایی و آفریقایی به میان نمی‌آید
  • پزشکی به شرط کسب درآمد