Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه ازبکستان و «قربانقلی بردی‌ محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در شهر «عشق آباد» چشم انداز گسترش همکاری‌های همه جانبه در آسیای مرکزی، اجرای طرح‌های زیربنایی و حمل و نقلی- مخابراتی برای ورود به بازارهای جدید منطقه‌ای را بررسی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کامل اف در این دیدار، پیام «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان را به بردی ‌محمداف ابلاغ کرد.

طرفین در مورد روند اجرای عملی توافقات به دست آمده در سفرهای سطح عالی مقامات تبادل نظر کردند.

تاکید شد که در نتیجه اراده سیاسی روسای جمهور دو کشور روابط بین دولتی به یک مرحله جدید کیفی وارد شده است.

همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری، حمل و نقلی- مخابراتی، فرهنگی به طور قابل ملاحظه‌ای تشدید شده است.

کامل اف روز چهارشنبه همچنین با «رشید مردوف» معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز دیدار کرد.

در این دیدار روسای دفاتر سیاسی خارجی چگونگی و چشم انداز تشدید روابط دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی، حمل و نقلی، مخابراتی، آب، فرهنگی و دیگر حوزه‌ها را بررسی کردند.  

طرفین همکاری‌های متقابل در چارچوب سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادند.

طرفین در اوضاع کنونی آسیای مرکزی بر اقدامات مشترک در دست انجام برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های منطقه‌ای و امکانات فراهم شده برای ورود به مرحله جدید به هم پیوستگی بین منطقه‌ای تأکید کردند. 

وزیر امور خارجه ازبکستان از طرف ترکمنستان برای حضور در نشست بین المللی «آسیای مرکزی و جنوبی: به هم پیوستگی منطقه‌ای، تهدیدات و امکانات» که در سال جاری میلادی در شهر «تاشکند» برگزار می‌شود، دعوت کرد.

در پایان این دیدار برنامه همکاری بین وزارت امور خارجه دو کشور برای سال‌های 2021 و 2022 میلادی امضا شد.

ترکمنستان استقلال ازبکستان را در تاریخ 7 ژانویه  سال 1993 میلادی به رسمیت شناخته و در همین تاریخ سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است.  

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: کامل اف بردی محمداف دیدار و رایزنی امور خارجه منطقه ای کامل اف دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۲۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران و هند همکاری‌های دفاعی و نظامی را گسترش می‌دهند

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس شانگهای در آستانه قزاقستان با دبیرکل وزارت دفاع هند دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی در دیدار با دبیرکل وزارت دفاع هند با اشاره به اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی بر ضرورت رایزنی درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی میان دو کشور تاکید کرد.

وی با اشاره به واقع شدن دو کشور در یک منطقه راهبردی اظهار کرد: ظرفیت‌های متعدد همکاری تهران و دهلی نو می‌تواند در برقراری صلح و امنیت در منطقه حساس غرب آسیا و شبه‌قاره هند به کار گرفته شود.

آشتیانی با اشاره به تحرکات داعش در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت پیشگیری از قدرت‌گیری این گروه تروریستی و نیز رایزنی در زمینه تحولات منطقه افغانستان تاکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت همکاری‌های دفاعی و نظامی دو کشور در برقراری ثبات و امنیت در منطقه آمادگی خود را جهت توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی میان دو کشور با طرف هندی در حوزه‌های مختلف اعلام کرد.

دبیرکل وزارت دفاع هند نیز در این دیدار با ابراز همدردی و تسلیت شهادت مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه بر ضرورت برقراری امنیت و و آرامش منطقه تاکید کرد.

وی با اشاره به حوزه تمدنی مشترک دو کشور بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی و زیرساختی به‌ویژه مشارکت دهلی نو در پروژه بندر چابهار تاکید کرد.
 
دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اهمیت همکاری‌های دفاعی دو کشور بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر مناسبات فیمابین در حوزه‌های دریایی، شرکت در رزمایش دریایی،  تحقیقات دفاعی، آموزشی و  تبادل دانشجو تاکید کرد. 
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه تاکید کرد
  • توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 
  • اعلام آمادگی ایران برای همکاری دفاعی و امنیتی با هند
  • تاکید وزرای دفاع ایران و بلاروس بر اجرای
  • تاکید وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه
  • ایران و هند همکاری‌های دفاعی و نظامی را گسترش می‌دهند
  • وزیران دفاع ایران و قزاقستان دیدار کردند
  • وزرای دفاع ایران و قزاقستان دیدار و گفتگو کردند
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین بر گسترش روابط نظامی
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین به گسترش روابط نظامی با ایران