Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت که یک نوجوان ۱۶ ساله در ایام کرونا به تخت جمشید رفته و حرکات پارکور روی تخته سنگ‌ها انجام داد و از روی آثار تاریخی پریده است این درحالی بود که هیچ نگهبان و یا مدیری متوجه چنین موضوعی نشد. البته که از این موارد در قلعه سریزد هم دیده شده و یک پارکورکار روی بام این قلعه رفته و فیلمبرداری هم با هماهنگی نیروهای حفاظتی آنجا انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک فرد دیگر نیز روی سی و سه پل این حرکات را انجام داده است. گویا پارکورکارها خودشان را به آثار تاریخی رسانده‌اند. پیرو این موضوع مدیر مجموعه ثبت جهانی شده تخت جمشید آن نوجوان ۱۶ ساله را جلوی دوربین آورده تا عذرخواهی کند و بازتاب آن را در کانال تلگرامی مجموعه خود منتشر کرد.

این حالی بود که کاربران فضای مجازی با انتشار این گزارش، مدیریت مجموعه را مقصر چنین اتفاقاتی می‌دانستند و نه آن جوان ۱۶ ساله را. چرا که باید این مجموعه از نظر حفاظتی مورد بررسی دقیق‌تری قرار می‌گرفت اما مدیر مجموعه تخت جمشید تنها به این موضوع بسنده کرده بود که این اتفاق در تابستان رخ داده و چون نیروهای حفاظتی به دلیل کرونا کم شده‌اند، این مورد پیش آمده است!

پس از آن هم فیلم دیگری در روز گذشته منتشر شد که در آن نشان می‌داد کودکان یک باشگاه ورزشی در شهرستان قصر شیرین به مجموعه ساسانی کاخ خسرو رفته‌اند و با تمرین مربی، روی آثار تاریخی می دوند و والیبال بازی می‌کنند.

شرایط برگزاری نمایشگاه گردشگری

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی ضمن تشریح شرایط برگزاری نمایشگاه گردشگری، از دو راهکار و مدل برای انجام بهتر سفرهای نوروزی خبر داد.

ولی تیموری گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ما دو مدل سفر را پیشنهاد دادیم که می‌تواند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور اجرایی شود. مدل اول سفر با تور است؛ در این مدل از سفر گردشگران از خدمات تور استفاده می‌کنند و حتماً در مراکز اقامتی مجاز اقامت خواهند کرد که تحت نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

او ادامه داد: در مدل دوم سفر افراد تور خریداری نمی‌کنند اما در سفر به شهر مقصد حتماً باید در مراکز اقامتی مجاز و تحت نظارت این وزارتخانه اقامت کنند تا تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و سلامتی مردم حفظ شود.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در نوروز ۱۴۰۰ ایجاد کمپ‌های گردشگری، چادر زدن، اقامت گردشگران در اماکنی مانند مدارس، زائرسراها، حسینیه‌ها و … ممنوع است و این موضوع به استانداران اعلام شده است.

وزارت میراث فرهنگی ستادکرونا را برای سفرهای نوروز ۱۴۰۰ متقاعد کرد

تیموری گفت: وزارت گردشگری با تشریح و تبیین برنامه‌ها و تمهیدات به عمل آمده و با معرفی دو راهکار سبز برای سفرهای ایمن، اعضای ستاد کرونا را برای سفرهای نوروز ۱۴۰۰ متقاعد کرد.

ولی تیموری در وبینار با ۳۱ استان کشور که با هدف تبیین وضعیت سفرهای نوروزی و نیز حضور در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران برگزار شده بود؛ با تشریح اینکه طبق آخرین مصوبات و تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته در کمیته‌های مختلف ستاد ملی کرونا محدودیت‌هایی برای تردد بین شهرها در ایام تعطیلات نوروزی تصویب شده است؛ گفت: به دلیل ناپایدار بودن شرایط کشور به واسطه شیوع کرونا، سفرهای نوروزی همچون سال گذشته با محدودیت‌هایی مواجه است؛ اما در این میان وزارت گردشگری با تشریح و تبیین برنامه‌ها و تمهیدات به عمل آمده و با معرفی دو راهکار سبز برای سفرهای ایمن، اعضای ستاد را برای انجام سفرها در قالب تورهای مسافرتی و نیز با رزرو مراکز اقامتی شامل هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و بوم‌گردی‌های دارای مجوز از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متقاعد کرد.

تیموری با اشاره به اینکه، ستاد ملی کرونا مراکز گردشگری را در میان گروه اول مشاغل طبقه بندی کرده است؛ تاکید کرد: پیش از این بخش گردشگری در گروه دوم و سوم قرار داشت اما اکنون، این حوزه در گروه اول یعنی در کنار مراکز دارای فعالیت ضروری قرار گرفته است. بنابراین در هر صورت مراکز اقامتی و تأسیسات گردشگری دارای مجوز کشور باز خواهند بود و مجاز به ارائه خدمات در ایام نوروز هستند.

ورود خودروی ساکنان و گردشگران به کیش از ۲۵ اسفند ممنوع شد

طبق مصوبات دومین جلسه ستاد نوروزی کیش ورود هرگونه خودرو اعم از پلاک کیش یا سرزمین اصلی به این منطقه از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ممنوع است.

به گفته سخنگوی ستاد نوروزی کیش در راستای حفظ ایمنی گردشگران و ساکنان جزیره کیش و بنابر تصمیم کمیته تخصصی شورای سلامت ورود هرگونه خودرو اعم از پلاک کیش یا سرزمین اصلی به این منطقه آزاد از ۲۵ اسفند امسال تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ ممنوع خواهد بود.

سید علیرضاعلوی رضوی ورود مسافران بدون خودرو نیز از مسیر دریایی به جزیره کیش به غیر از افراد دارای مدرک مالکیت و یا اجاره سالیانه منزل مسکونی، افراد شاغل و یا دارای مدرک رزرو هتل در فاصله زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ممنوع خواهد بود.

حذف گذرنامه بین ایران و ترکیه

این هفته خبری از پنجمین نشست کمیته فنی مشترک همکاری‌های گردشگری ایران و ترکیه منتشر شد که اجرایی شدن آن بعید به نظر می‌رسد. این نشست در این هفته با حضور معاونین گردشگری دو کشور و نمایندگان بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور با هدف تبادل نظر در خصوص روابط گردشگری فی ما بین در ایام همه گیری کرونا و برنامه‌ریزی برای ارتقای مبادلات گردشگری دو کشور در دوران پساکرونا به صورت وبیناری برگزار شد.

یکی از موارد مهمی که طی این نشست در جهت ایجاد توازن در مبادله گردشگر از سوی طرف ترک مطرح شد امکان سفر گردشگران دو کشور بدون گذرنامه بود که مقرر شد این موضوع از طریق مراجع ذیربط به صورت ویژه پیگیری شود.

پیرو این موضوع مونسان وزیر میراث فرهنگی گفت که این موضوع در حد یک پیشنهاد بوده و باید توسط دستگاه‌های امنیتی مورد بررسی قرار گیرد.

اختصاص غرفه‌ای در نمایشگاه گردشگری ونزوئلا به ایران

سفیر ونزوئلا در ایران گفت: یکی از پیشنهادهای وزیر گردشگری ونزوئلا این است که غرفه‌ای در نمایشگاه بین المللی گردشگری ونزوئلا برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران اختصاص داده شود.

کارلوس آنتونیو آلکالا کوردونس سفیر جمهوری بولیواری ونزوئلا در تهران در دیدار با علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی گفت: وزیر گردشگری ونزوئلا هفته آینده طی هیئتی به منظور آشناسازی و امضای تفاهم‌نامه گردشگری به ایران سفر می‌کند. در این سفر چند روزه فعالان گردشگری ونزوئلا نیز حضور خواهند داشت.

سفیر جمهوری بولیواری ونزوئلا در تهران عنوان کرد: یکی از پیشنهادهای وزیر گردشگری ونزوئلا این است که غرفه‌ای را به کشور ایران برای حضور در نمایشگاه بین المللی گردشگری ونزوئلا برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران اختصاص دهیم.

ثبت ۵ اثر تاریخی‌تمدنی کشور در فهرست میراث جهانی اسلامی آیسسکو

پرونده ۵ اثر تاریخی‌تمدنی کشور با هدف معرفی این آثار به دنیای اسلام برای ثبت در فهرست میراث جهانی اسلامی آیسسکو به این سازمان ارسال خواهد شد.

نشست مشترک محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی و مدیران این معاونت با رئیس اداره کمیسیون ملی، مشاوران دبیرکل، رئیس اداره سازمان‌های بین‌المللی کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران، مسئول اتحادیه‌های بین‌المللی صدا و سیما، نماینده دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان و رئیس اداره همکاری‌های بین‌المللی وزارت امورخارجه برگزار شد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور در این نشست با اشاره به ثبت ۲۴ اثر تاریخی کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو گفت: ثبت این آثار در قالب تک اثر و زنجیره‌ای همچون قنات‌ها، کلیساها و باغ‌های ایرانی و ثبت ۱۶ اثر ناملموس، در فهرست میراث ناملموس جهانی که ۴ پرونده آن به صورت مشترک با دیگر کشورهای حوزه فرهنگ ایرانی است، انجام شده است.

طالبیان همچنین برای معرفی آثار تاریخی در راستای ثبت در فهرست میراث جهانی اسلامی سازمان آیسسکو از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام آمادگی کرد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور بر تهیه و امضای تفاهم‌نامه مشترک بین دو وزارت آموزش و پرورش و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌منظور گسترش همکاری‌های مشترک از جمله تهیه و تدوین پرونده‌های ثبت در فهرست میراث جهانی اسلامی سازمان آیسسکو تاکید کرد.

کد خبر 5149423 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: گردشگری میراث فرهنگی تخت جمشید شهرداری تهران شورای شهر تهران سازمان تامین اجتماعی وزارت آموزش و پرورش بنیاد شهید و امور ایثارگران ویروس کرونا گردشگری دفترچه بیمه کمیته امداد امام خمینی قوه قضاییه آیت الله سید ابراهیم رئیسی تذکرات شورای شهر شهرداری آموزش مجازی فهرست میراث جهانی اسلامی گردشگری و صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی نمایشگاه گردشگری گردشگری ونزوئلا سفرهای نوروزی سفرهای نوروز مراکز اقامتی آثار تاریخی برای سفرهای بین المللی ۲۵ اسفند دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۳۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، علیرضا سامری گفت: در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی‌تاریخی، طبیعی و حرایم آثار تاریخی کشور که اسفندماه سال ۱۴۰۲ در شیراز برگزار شد، به عنوان اولین آثار طبیعی در شهرستان سپیدان ثبت و در فهرست آثار طبیعی کشور قرار گرفت.

فرماندار سپیدان افزود: درختان چنار کهنسال امامزاده سید نورالدین علوی (ع)، درخت چنار کهنسال محله ملا شهر اردکان، غار طبیعی انگره مینو واقع در روستای انگره بخش مرکزی سپیدان پنج اثر طبیعی هستند که به ثبت ملی رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت ثبت و نگهداری از آثار طبیعی گفت: برای حفاظت از آثار ثبت شده که گنجینه‌های طبیعی شهرستان به شمار می‌آیند می بایستی برنامه‌های حفاظتی را زیر نظر کارشناس ثبت آثار طبیعی استان اجرایی کرد تا بتوان این آثار را به عنوان جاذبه‌های گردشگری شهرستان با رویکرد توسعه پایدار و حفظ محیط زیست به بهره برداری رسانید.

علی حبیبی رئیس اداره گردشگری و صنایع دستی و گردشگری سپیدان گفت: از معیار‌های انتخاب درختان قدمت آنها است.

قدمت درختان ثبت شده شهرستان بیش از ۵۰۰ سال بوده و شناسایی و ثبت سایر درختان کهنسال و جاذبه‌های طبیعی دیگر شهرستان نیز در دست اقدام است.

حبیبی نگهداری و حفظ آثار طبیعی و تاریخی را یکی از ضروریات هر جامعه دانست و افزود: با توجه به قوانین جاری کشور هرگونه تخریب و آسیب رسانیدن به این آثار جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.

دیگر خبرها

  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • دستگیری چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی