Web Analytics Made Easy - Statcounter

شبکه اجتماعی فیسبوک انتشار اخبار بروی این پلتفرم آنلاین را در استرالیا متوقف کرده است. این اقدام در واکنش به مصوبه جدید پارلمان استرالیا است که بنا دارد فیسبوک و گوگل را وادار کند بابت انتشار اخبار به رسانه‌های تولید کننده آن حق نشر پرداخت کنند.  
به گزارش بی بی سی؛ مردم استرالیا صبح پنجشنبه، ۱۸ فوریه، (30 بهمن) در حالی فیسبوک را باز کردند که دیگر خبری از اخبار محلی و بین‌المللی روی اسکرین خود نمی‌دیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی دسترسی به برخی وبسایت‌های مهم دولتی هم دیگر از داخل فیسبوک و صفحات آنها قابل دسترسی نیست.

دولت استرالیا گفته این اقدام فیسبوک «اعتبار» این غول دنیای فناوری را زیر سوال می‌برد.

اما این اقدام فیسبوک در واقع واکنشی به لایحه مصوب شده جدیدی است که بنا دارد غول‌های فناوری چون فیسبوک یا گوگل را به پرداخت حق نشر بابت محتوای انتشار داده شده روی این پلتفرم‌ها مجبور کند.

فیسبوک و گوگل می‌گویند این لایحه بازتاب دهنده فلسفه وجودی و نحوه کار اینترنت نیست و به صورت ناعادلانه‌ای آنها را «جریمه» می‌کند.

با این تغییر جدید اکنون کاربران در خارج از استرالیا هم دیگر به اخبار رسانه‌های استرالیایی از طریق فیسبوک دسترسی نخواهد داشت.

لایحه مورد اعتراض فیسبوک و گوگل روز چهارشنبه، ۱۷ فوریه، در پارلمان استرالیا به تصویب رسید و دولت این کشور هم گفته قصد به اجرا گذاشتن آن را دارد .

همزمان پل فلچر، وزیر ارتباطات استرالیا به شبکه ای‌بی‌سی استرالیا گفته: «فیسبوک باید خیلی با دقت بررسی کند که چنین کاری چه اثراتی روی شهرت و جایگاه این شبکه (در استرالیا) دارد.»
روز پنجشنبه همچنین بسیاری از استرالیایی‌ها دسترسی خود به وبسایت‌ها مهم دولتی چون اورژانس، پلیس و اداره هواشناسی را از طریق صفحات این نهادها در فیسبوک از دست دادند.
این اقدام خیلی زود با واکنش منفی مردم استرالیا روبرو شد که به از دست دادن دسترسی به وبسایت‌ها و اخبار در فیسبوک با خشم واکنش نشان دادند.

الین پیرسون، از نهاد دیدبان حقوق بشر گفته: «فیسبوک همچون یک دولت و حکومت ستمگر عمل می‌کند که دسترسی مردم استرالیا به جریان آزاد اطلاعات را سانسور و متوقف می‌کند».

جاش فرایدنبرگ، وزیر دارایی استرالیا گفته ساعتی بعد از این اقدام فیسبوک، با مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، گفتگوی تلفنی «سازنده‌ای» داشته است.

اقدام فیسبوک در حالی روز پنجشنبه جنجالی شد که گوگل موافقت کرده به شرکت رسانه‌ای نیوز کورپ که روپرت مرداک مالک آن است بابت انتشار اخبار این شرکت حق نشر بپردازد.

روپرت مرداک که مالک رسانه‌های مشهوری چون فاکس نیوز در آمریکاست و چندین رسانه هم در بریتانیا دارد، شهروند استرالیا است و در این کشور بزرگترین غول رسانه‌ای محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: احتمال ساخت ساعت هوشمند توسط فیس‌بوک پارلر مستقل شد! منتشر شد: «مقدمه‌ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی» فیس بوک تهدید کرد/ حذف اکانت های نشر دهنده دروغ های کرونایی در اینستاگرام فیلترشکن، هزینه اینترنت را 2 برابر می‌کند ارتش میانمار فیسبوک را مسدود کرد/ اعتراض ضدکودتا در دومین شهر بزرگ میانمار لینک کوتاه: asriran.com/003Efa

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: اقدام فیسبوک حق نشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۳۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سپهر خلجی در گفت‌وگویی، درباره انتقادات نمایندگان مجلس به دولت درباره مسائل ارزی، گفت: من هم به خودمان به عنوان دولت و هم به فعالان حوزه سیاسی توصیه می‌کنم که مهم‌ترین مسئله ما حل مشکلات مردم است. اگر حرفی بزنیم که از درون آن اختلاف، التهاب، حاشیه و مانع برای خدمت به مردم ایجاد شود این حتماً امر برای هرکدام از طرفین ناپسند است.

بنابر روایت ایلنا، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان این‌که مسئله امروز ما این است که درگیر یک جنگ بزرگ همه جانبه اقتصادی و فرهنگی با جبهه استکبار هستیم، تاکید کرد: همه باید این را درک کنند و هر حرفی که این جبهه را تضعیف کند، حتماً کار ناپسندی است. تمام تلاش دشمن ایجاد ضربه به اقتصاد برای فشار مردم است. حالا اگر حرفی بزنیم که به اهداف دشمن کمک کند حتماً این کار از هر جایی که باشد کار ناپسندی است. توصیه به خودم و همه هست ما نباید فرصتی را که می‌تواند در جهت خدمت به مردم صرف شود باید هم در این مسیر صرف شود، برای ایجاد مشکلات بگذاریم.

وی ادامه داد: مسائل ارزی در بانک مرکزی بسیار روشن است، بالاخره همه در سطوح مختلف دسترسی دارند. گزارش‌های بانک مرکزی وجود دارد و به صورت روزانه و مرتب در حال انتشار است. در واقع اقداماتی که برای تامین ارز بخش‌های مختلف صنعت، بهداشت و جهاد کشاورزی و برای بحث دارو انجام شده و در حال انتشار است، این‌ها چیزهای پنهانی نیست. این‌ها باید بالاخره به این آمارهای رسمی که منتشر می‌شود توجه کنند از آن طرف هم همه بدانند که ما درگیر یک جنگ اقتصادی با دشمن هستیم و باید همدیگر را کمک کنیم برای اینکه بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

خلجی در مورد علت انتقادات نمایندگان به دولت در روزهای پایانی عمر مجلس یازدهم، بیان کرد: حال ان‌شاالله که از روی دلسوزی است، ما برخی از مباحثی که مطرح می‌شود را از روی دغدغه می‌دانیم. منتها وقتی که همه ما دسترسی به مسئولین کشور در حوزه اقتصاد و بانک مرکزی داریم و گزارشات آنها هم به صورت مرتب منتشر می‌شود، بالاخره هنگامی که مشاهده می‌کنیم تورم ما بعد از سال‌ها که بالای ۴۰ درصد بوده است، امروز وارد کانال ۳۰ درصد می‌شود، این نشان می‌دهد یک جریانی، تیمی، مجموعه‌ای در حال برنامه‌ریزی هستند و تلاش می‌کنند و همه باید کمک کنیم موفق شوند و ان‌شاالله نقدها را دلسوزانه هم ما و بقیه طوری بیان کنیم که رضای خداوند درون آن باشد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900726

دیگر خبرها

  • استرالیا نخستین رایانه کوانتومی کاربردی جهان را می سازد
  • لحظه اصابت پهپاد انتحاری ارتش یمن به کشتی اسرائیلی+ فیلم/ مخالفت وزیرخارجه انگلیس به تروریستی اعلام کردن سپاه/ هشدار مهم انصارالله به آمریکا درباره حمله به یمن/ حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به یمن
  • دسترسی ۷۸ هزار روستایی به آب آشامیدنی سالم
  • مخالفت وزیر خارجه انگلیس با اقدام علیه سپاه
  • پرداخت تسهیلات پروژه‌های خودمالکی مسکن متوقف نشده است
  • مالکان خودروهای توقیف شده در پارکینگ برای ترخیص ماشین اقدام کنند
  • درخواست وکلای دولت بایدن برای متوقف کردن عرضه تسلیحات آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • مجلس با وجود مخالفت دولت با الحاق جدولی به بودجه ۱۴۰۳ موافقت کرد
  • موفقیت بانک ملی ایران در جذب سرمایه اجتماعی با پرداخت تسهیلات خرد
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز