Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@15:30:45 GMT

صلح و سازش بیش از ۲۴۰۰ پرونده در کرمان

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۵۴۸۲۸

صلح و سازش بیش از ۲۴۰۰ پرونده در کرمان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  یدالله موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان در چهارمین گردهمایی علما و  سران طوایف شرق استان کرمان گفت: امروز به برکت تلاش مدیران و کارگزاران امنیت و عدالت و سران طوایف و متنفذین، نظام مقدس جمهوری اسلامی و کشور ما از امنیت کم نظیری در منطقه برخوردار است و باید این نعمت را قدر دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او  با اشاره به این مطلب که جرم، خشونت و آسیب‌های اجتماعی همزاد با تاریخ بشریت هستند،  افزود: برهمین اساس حق و باطل، ظلم و عدالت، امنیت و ناامنی شکل گرفته و بسیاری از انبیای عظام الهی و بزرگمردانی در تاریخ بشریت تلاش‌های فراوانی برای مبارزه با مظاهر خشونت، ظلم و بی عدالتی داشته اند؛ اما به رغم همه این تلاش ها، جان فشانی‌ها و ایثارگری ها؛ هنوز تحقق عدالت و تامین امنیت پایدار جزو آرزو‌ها و آمال بشر است.

موحد ضمن اشاره به این مطلب که بشریت امروز به واسطه تکنولوژی‌های جدید و سلاح‌های مدرن با اشکال جدی، پیچیده و عمیق خشونت و جنایت  بر ضد بشریت مواجه است، گفت: امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، پرچمدار مبارزه با ظلم و ستم، اجحاف و جنایات  بر ضد بشریت است و پرچمدار و نماد این مبارزه سردار بزرگ جهان اسلام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است.

او بیان کرد: امروز مکتب حاج قاسم سلیمانی در عرصه مبارزه با ظلم و ستم برای تامین امنیت و عدالت برای بشریت حرکتی نو را آغاز کرده است.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان  گفت:  نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی و داخلی، خشونت و ناامنی را بر نمی‌تابد و امروز هاضمه این نظام مقدس، هیچ کدام از وجوه و اشکال خشونت و شرارت را نمی‌پذیرد و با برنامه ریزی و طراحی اقدامات کنترلی و پیشگیری، تلاش می‌شود که کوچک ترین ناامنی و رخدادی که موجب سلب آسایش عمومی باشد، به وقوع نپیوندد.

او با اشاره به بروز برخی رخداد‌های ناامنی در جنوب و شرق استان در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵، گفت: ضمن برگزاری همایش ملی پیشگیری از خشونت با حضور نخبگان و اساتید مطرح دانشگاهی کشور در کرمان، در کارگروه‌های تخصصی این همایش، همت جمعی برای تدوین برنامه‌ای کاربردی و عملیاتی در شرق و جنوب استان به منظور کاهش خشونت شکل گرفت و در نهایت منجر به تدوین مفاد میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار شد.

موحد با اشاره به این مطلب که بسیاری از نخبگان و صاحب نظران اتفاق نظر دارند که برای پیشگیری از رفتار‌های خشونت آمیز باید یک اقدام موثر، پایدار و عملیاتی صورت گیرد، گفت: نتیجه هم اندیشی‌ها این بود که کارگزاران عدالت و امنیت با مشارکت علما، بزرگان طوایف و معتمدین و متنفذین محلی که یک پایگاه اجتماعی دارند و یک سرمایه و ظرفیت عظیم محسوب می‌شوند با یک همدلی و هم افزایی نظام‌مند به منظور کاهش رخداد‌های ناامنی، گام‌های موثری بردارند و با همین رویکرد، میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار شکل گرفت.

او تصریح کرد: مفاد میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار به شکلی برنامه ریزی شده که کارگزاران حاکمیتی عدالت و امنیت، تمامی توانمندی‌های مردمی را فعال کرده و همگام و همراه با مدیران شهرستانی اقدامات اثربخشی را برای پایدار ساختن عدالت و امنیت بردارند و این ابتکار استانی برکات بسیار زیادی را به دنبال داشته است.

عالی‌ترین مقام قضایی استان کرمان تاکید کرد: سران طوایف، متنفذین و مصلحین سرمایه‌های عظیم مردمی هستند و امروز باید به نحو احسن برای  ارتقای امنیت و نهادینه کردن امنیت در استان از این ظرفیت استفاده کرد.

او با تاکید بر این مطلب که نقش و جایگاه سران طوایف، معتمدین و متنفذین قومی در حل و فصل بسیاری از منازعات قومی، درگیری‌های طایفه‌ای و اختلافات خانوادگی ملموس و تاثیرگذار بوده است، گفت:  امسال بیش از ۲هزار و ۴۰۰ فقره پرونده با مشارکت گروه‌های مردمی اعم از سران طوایف و مصلحین به صلح و سازش ختم شده است.

موحد ادامه داد: تصور بر این است بخش اندکی از ظرفیت‌های میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و اگر این میثاق نامه در تمامی محور‌ها و به نحو مطلوب عملیاتی شود، فرهنگ صلح و سازش و مدارا بر منطقه حکم فرما خواهد شد و در ادامه وحدت، همدلی، هماهنگی و تعامل میان طوایف برقرار و برکات فراوانی را در پی خواهد داشت و زمینه رشد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را فراهم خواهد ساخت.

او تصریح کرد: امر پیشگیری از وقوع جرم و خشونت، امری مقطعی و برای یک نفر که آثار همیشگی داشته باشد، نیست و  از سوی یک سازمان و یک نهاد نیز امکان پذیر نیست؛ بلکه برنامه‌ای مستمر و متناسب با شرایط زمان و مکان است که با استفاده از تمام ظرفیت‌های حاکمیتی و مردمی و به صورت مشارکتی تحقق پذیر خواهد بود.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به تعریف ۳۶ محور در حوزه‌های اجتماعی، امنیتی و قضایی در قالب میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار، گفت: در قالب میثاق نامه امنیت و عدالت پایدار ۱۶۵ نفر از بزرگان طوایف  به منظور صلح و سازش و مدارا، دستگیری متهمان متواری، پیشگیری از ازدواج‌های اجباری، ارائه امان نامه به افراد متواری، جلوگیری از انتقام جویی شخصی،کورکورانه و ظالمانه، جمع آوری سلاح و مهمات، پیشگیری از درگیری و منازعات طایفه‌ای و  غیره مشارکت همه جانبه‌ای با دادستان‌ها و سایر مقامات قضایی دارند.

او گفت: در برنامه تحول قوه قضاییه، یکی از محور‌های اصلی این سند جلب مشارکت‌های مردمی در تمامی زمینه‌ها و ماموریت‌های قوه قضاییه است که به ویژه در زمینه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی نهاد‌های مذهبی و مدنی می‌توانند ایفای نقش کنند.

موحد افزود: با نگاه کمَی و آماری به داده‌های مرکز مطالعات جرم شناسی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان می‌توان به این مقوله اشاره داشت که الگوی بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی نقش موثری در حجم پرونده‌های واصله به محاکم قضایی داشته است.

او  تاکید کرد: دستاودر‌های میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار را باید قدر دانست و از این ظرفیت حداکثر بهره را برد.

انتهای پیام/ م 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دادگستری کرمان امنیت اجتماعی صلح و سازش میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار استان کرمان سران طوایف صلح و سازش نظام مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۴۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی جوی نسبتاً پایدار و آرام برای کرمان در هفته جاری

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان گفت: روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری جوی نسبتا پایدار و آرام برای اکثر مناطق در استان مورد انتظار است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، امین دریافر، امروز_ شنبه هشتم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طبق بررسی آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز و فردا در مناطق مرکزی، برخی مناطق شمالی و جنوب شرقی به ویژه ارتفاعات و مناطق کوهپایه‌ای مناطق مذکور ضمن افزایش ابر، رگبار باران محتمل است.

وی افزود: طی همین مدت در مناطق جنوب‌شرقی، برخی مناطق مرکزی و نیمه‌غربی استان وزش باد نسبتاً شدید پیش‌بینی می‌شود و روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری جوی نسبتاً پایدار و آرام برای اکثر مناطق استان مورد انتظار است.

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان با بیان اینکه بیشینه و کمینه دمای هوای شهر کرمان به‌ترتیب ۱۸.۴ و ۹.۴ درجه سانتی‌گراد است، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته لاله‌زار با دمای (۱-) سردترین و منوجان با دمای (۳۴) گرم‌ترین نقطه استان بوده است.

کد خبر 748359

دیگر خبرها

  • صلح و سازش در پرونده قتل با رضایت اولیاء دم در کوهرنگ
  • اعلام عوامل کاهش سرقت در کرمان
  • مهم‌ترین مانع اجرای عدالت، دنیاطلبی و دنیاگرایی است
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاه‌های آمریکا‌
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی به روسای دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از تجمعات ضداسرائیلی دانشجویان
  • پیش‌بینی جوی نسبتاً پایدار و آرام برای کرمان در هفته جاری
  • تلنگری به طرفداران گفتمان سازش
  • با مشارکت مردمی صلح و سازش در پرونده های قضایی تحقق پیدا می کند
  • تحقق صلح و سازش در پرونده‌های قضایی با مشارکت مردمی