Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه ۵۶ درصد مردم ایران کم تحرک هستند، گفت: متاسفانه کشور ما به سمت بحران‌های کم تحرکی حرکت می‌کند که خود چالش جدی برای سال‌های آینده به حساب می‌آید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در آیین افتتاحیه اولین همایش ملی اوقات فراغت که به میزبانی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) به صورت مجازی برگزار شد، تصریح کرد: ۵۶ درصد جمعیت کشور کم تحرک هستند که در این بین سهم کم تحرکی بانوان بیشتر از آقایان است؛ از این رو ضرورت دارد تا برنامه ریزی جامعی برای مشارکت همه افراد جامعه در این بخش صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمدی با اشاره به ضرورت توجه به سلامت اوقات فراغت و برنامه ریزی صحیح برای مدیریت آن، خاطرنشان کرد: اگر برای اوقات فراغت برنامه‌ریزی مناسب و هدفمندی نداشته باشیم، می‌تواند اوقات فراغت صرف موضوعاتی گردد که سلامت افراد را به مخاطره بیندازد.
به گفته این مقام مسئول، توجه به گسترش و تقویت ورزش به عنوان یکی از فاکتور‌های اساسی در گذراندن اوقات فراغت، تضمین کننده سلامت ساعاتی است که مردم برای اوقات فراغت صرف می‌نمایند و هر مقدار که در حوزه ورزش سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد و موضوع ورزش در اوقات فراغت برجسته سازی شود، به همان میزان به بُعد سلامت روح و جسم و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه کمک کرده ایم.
ورزش؛ موثرترین روش در حفظ و ارتقای سلامت جسم و روان معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به تاثیر ورزش در سلامت ارتقای سلامت جسم و روان افراد، گفت: موثرترین و در دست‌ترین اقدام‌ترین روش برای حفظ و ارتقای سلامت روحی و جسمی آحاد مختلف مردم توجه به ورزش است و عموم افرادی که در سبک زندگی و برنامه روزانه خود ورزش را گنجانده اند از اثرات مثبت آن بهره‌مند شده اند.
وی ادامه داد: به گفته مسئولان حوزه سلامت دو عامل مهم در افزایش آمار بیماری‌ها کم تحرکی و تغذیه ناسالم است که با وجود کم تحرکی ۵۶ درصد افراد کشور ضرورت دارد تا در حوزه ورزش توجه ویژه‌ای مبذول شود.
احمدی در ادامه سخنانش گفت: حدود ۵۰ درصد افرادی که ورزش می‌کنند به طور میانگین ۲۳۷ دقیقه در هفته زمان خود را برای انجام فعالیت‌های ورزشی صرف می‌نمایند که این آمار نسبت به آمار قبلی منتشر شده افزایش ۶۰ دقیقه‌ای به ویژه در بین جوانان داشته است.
اقبال بالای آحاد جامعه به پیاده روی و بدنسازی به گفته این مقام مسئول، حدود ۴۳ درصد افراد در مجموعه‌های ورزشی، ۲۵ درصد در محلات و خیابان ها، ۱۳ درصد در منازل بعه فعالیت‌های ورزشی می‌پردازند که در این میان پیاده روی و بدنسازی در صدر ورزش‌های مورد اقبال عموم افراد جامعه است.
وی با اشاره به پیمایش صورت گرفته توسط مرکز ایران بر روی افراد بالای ۱۵ سال، توضیح داد: نتایج تحقیق نشان می‌دهد که موضوع فرهنگ، اوقات فراغت، رسانه و ورزش با ۴ ساعت و ۶ دقیقه جایگاه قابل توجهی در گذراندن وقت و اوقات فراغت افراد به خود اختصاص داده است که در این بین بانوان با ۳ ساعت و ۵۶ دقیقه و آقایان با صرف ۴ و ۱۷ دقیقه زمان بیشتری را صرف اموری همچون ورزش، رسانه و برنامه‌های فرهنگی می‌کنند.
کم تحرکی؛ چالشی ملی که با کرونا تشدید شده است در ادامه آیین افتتاحیه اولین همایش ملی مجازی اوقات فراغت، افشین ملایی؛ رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی جمهوری اسلامی ایران کم تحرکی را از چالش‌های ملی معرفی کرد و گفت: اوضاع کرونا در جهان و کشور ما بحران کم تحرکی را بیش از گذشته تشدید کرده است و باید همزمان با تشدید کم تحرکی اقدامات جدی، جامع و اثربخش تری در این حوزه صورت گیرد.   وی با بیان اینکه اوقات فراغت فعال همراه و توأم با حرکت و ورزش است، عنوان کرد: با توجه به ایجاد شرایط بوجود امده به دنبال شیوع ویروس کرونا و، اگر بخواهیم از اوقات فراغت فعال بهره‌مند شویم باید الزمات آن مورد توجه قرار گیرد تا آثار کرونا در فعالیت‌های ورزشی به حداقل برسد.
وی با اشاره به سخن یک فیلسوف آلمانی که معتقد است کرونا بحران عمیق است و باعث شده تا افراد بدانند که چقدر نمی‌دانند، بیان کرد: سبک زندگی مردم از رفتار‌هایی که مردم در طول روز از خود نشان می‌دهند نشأت می‌گیرد و باید با نگاه بازاریابی اجتماعی به این مهم توجه کند که بهترین رویکرد متناسب برای مخاطبین و مشاکرت آن‌ها در این حوزه چیست.
این مقام مسئول توضیح داد: بر اساس محدودیت‌های اعلام شده و تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و... به دنبال شیوع ویروس کرونا از هر چهار نفر یک نفر خانه نشین شده اند که شرایط طولانی مدت خانه‌نشین باعث تغییر عادت‌های رفتاری حرکت رفتار حرکتی مخاطب خواهد شد.
وی افزود: از دست دادن شغل از نظر مادی و قطع حمایت مالی، آمار اقشار آسیب پذیر جامعه را بالا برده است با این حال تقاضای پنهان در بخش اوقات فراغت همچنان وجود دارد لذا تا بازگشت به حالت‌های عادی باید سازگاری‌های لازم با شرایط جدید با در نظر گرفتن تمامی عوامل به وجود آید.
اوقات فراغت؛ مسیری برای تکامل انسان است در ادامه مراسم افتتاحیه همایش ملی مجازی اوقات فراغت، حجت الاسلام و المسلمین نصراله پیمان فر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به تفاوت‌های نگاه در حوزه اوقات فراغت بیان کرد: برخی تصور می‌کنند که اوقات فراغت زمانی برای گذراندن بیهوده و بی هدف زمان است در حالی که اوقات فراغت موضوعی اساسی و بخشی از مسیر زندگی انسان تلقی می‌شود که منجر به تکامل انسان در سنین مختلف می‌شود.
وی با بیان اینکه وقت و عمر بدون شک ارزشمندترین دارایی انسان است، چرا که هرگز قابل برگشت نیست و بازتولید نمی‌شود، اظهار کرد: گاهی این تصور وجود دارد که برخی از ساعت‌های زندگی انسان بیهوده است در حالی که این تعبیر اشتباه است و تمامی زمان‌ها و فرصت‌ها نه تنها زاید نمی‌باشد بلکه ارزشمند است و نقشی مهمی در مسیر تعالی انسان دارد.   رجوعی رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) به عنوان دیگر سخنران همایش ملی اوقات فراغت یکی از بخش‌های متناسب با فرهنگ و حیات اجتماعی انسان را اوقات فراغت معرفی کرد و گفت: در الویت‌های سبک زندگی دینی، مدیریت صحیح اوقات فراغت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و از انجا که سبک زندگی به نحو گذراندن اوقات فراغت مرتبط می‌باشد، این ضرورت احساس می‌شود تا دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) بر اساس مأموریت‌های خود با استفاده از ظرفیت‌های خوبی که در اختیار دارد در این حوزه ورودی علمی و جدی داشته تا برنامه ریزی متناسبی برای گذران اوقات فراغت افراد منطبق با سبک دینی اسلامی- ایرانی و ورزش تربیتی تعریف شود.
وی عنوان کرد: اوقات فراغت فرصتی است که انسان را الزامات و وظایف شغلی و اجتماعی آزاد می‌کند و این فرصت را در اختیار او قرار می‌دهند تا به صورت آزادانه و با رضایت درونی عهده دار گذراندن عمر خود باشد.
به گفته این استاد دانشگاه اگر بتوانیم برنامه‌های اوقات فراغت را با جهت گیری‌های سالم انتخاب کنیم، خواهیم توانست نابسمانی‌های روحی و جسمی و حتی اجتماعی را درمان نماییم که خود مقدمه و زمینه ساز خلاقیت اجتماعی را فراهم می‌آورد.
انسان سالم؛ محور توسعه پایدار وی با اشاره به شعار «انسان سالم محور توسعه پایدار است»، تصریح کرد: اوقات فراغت و نحوه گذران آن سلامت جسمی و روحی فرد را به دنبال خواهد داشت از این رو غنی سازی اوقات فراغت در پرتو تعالیم دینی و آموزه‌های اسلامی منجر به رشد و تعالی روحی و جسمی انسان خواهد شد.
وی افزود: یکی از ابعاد گذراندن اوقات فراغت می‌تواند ورزش باشد و اعتقاد داریم در سبک زندگی دینی، ورزش تربیتی و پرورشی نقش موثری را در این حوزه ایفا می‌کند و مانع شکل گیری بسیاری از آسیب‌های اجتماعی گردد و رشد و تعالی افراد را در پی داشته باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: سه ویژگی اساسی در اوقات فراغت باید وجود داشته باشد که جنبه‌های معنوی و جسمی او را در برگیرد؛ از این رو اوقات فراغت باید شادی آفرین و سرگرم کننده باشد و سلامت فردی و اجتماعی را به همراه داشته باشد و منجر به تقویت ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی شود.
یادآور می‌شود؛ دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) اولین همایش ملی مجازی اوقات فراغت را با شعار (تفریحات سالم – شهر سالم) طی دو روز به صورت وبیناری برگزار می‌کند و در قالب آن چهار نشست علمی و یک کرسی نقد و نظریه پردازی با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزه اوقات فراغت و علوم ورزشی برگزار و آخرین دستاورد‌های این حوزه مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه بین المللی امام رضا بحران کم تحرکی همایش ملی اوقات فراغت دانشگاه بین المللی امام رضا برنامه ریزی اوقات فراغت سبک زندگی همایش ملی کم تحرکی ۵۶ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۴۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقیده سالم در افراد، جامعه سالم به دنبال دارد

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه عقیده سالم در افراد جامعه سالم به دنبال دارد، گفت: شکل نگرفتن منطقی عقاید سبب موضع‌گیری متناقض در سیاسیون می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثقی ظهر امروز در همایش حکمت مطهر در سپاه انصارالحسین(ع) که به مناسبت گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه برگزار شد، اظهار داشت: عقیده، آموزش آموزه‌های دینی نیست، بلکه گره زدن این آموزه‌ها به قلب مخاطب است و به همین سبب در مباحث عقیدتی، آموزش به عنوان مقدمه مطرح می‌شود.

امام جمعه همدان حفظ عقاید را یکی از ملزومات جامعه دانست و عنوان کرد: هرگاه علم به قلب انسان گره بخورد باور قلبی ایجاد می‌شود و در واقع استمرار در علم‌آموزی باور ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: سخنرانی با تدریس عقیدتی تفاوت‌هایی دارد و در سخنرانی علم مخاطب افزایش پیدا می‌کند که یک نوع مقدمه است، اما در تدریس مسائل عقیدتی علوم دینی باید تبدیل به باور در قلب مخاطبین شود.

شعبانی همچنین موضع‌گیری‌های سیاسی افراد را نتیجه اعتقادات آنها دانست و مطرح کرد: شکل نگرفتن منطقی عقاید سبب موضع‌گیری متناقض شده و در نتیجه افراد بر اساس سلایق و منافع خود موضع‌گیری می‌کنند.

امام جمعه همدان با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) گفت: هشام بن حکم یکی از یاران جوان امام صادق (ع) بود و از آنجایی که در حفظ و نشر عقاید شیعیان تلاش می‌کرد منزلتی خاص در نزد آن حضرت داشت که این روایت نشانگر جایگاه رفیع مربیان عقیدتی است.

وی با بیان اینکه اساسی‌ترین چیزی که باعث رفتارسازی می‌شود اعتقادات است، افزود: در واقع سبک زندگی افراد بر اساس اعتقادات افراد شکل می‌گیرد و اگر عقیده سالم باشد جامعه هم اصلاح خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه مدرسان و معلمان عقیدتی علاوه بر علم‌آموزی باید در بحث استحکام این علوم در قلب‌های مخاطبین کوشا باشند، عنوان کرد: جامعه امروز نیازمند آموزه‌های عقیدتی است و در این حوزه کتب علامه شهید مرتضی مطهری و آیت‌الله مصباح یزدی از غنی‌ترین منابع عقیدتی برای جوانان است.

شعبانی تصریح کرد: برخی از افراد در اوایل انقلاب موضع‌گیری‌های محکمی در دفاع از انقلاب داشتند، اما بعد از گذشت یک دهه تمام مواضع آنها تغییر کرد.

به گزارش تسنیم، در پایان این مراسم از مربیان عقیدتی و سیاسی ومتولیان فریضه امر به معروف تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهترین ورزش برای تقویت قوای جنسی
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • عقیده سالم در افراد، جامعه سالم به دنبال دارد
  • بهترین ورزش برای تقویت قوای جنسی چیست؟
  • ایران در المپیک پاریس چند ورزشکار دارد
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • لزوم آماده‌باش همه دستگاه‌ها به دنبال صدور هشدار نارنجی هواشناسی
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌