Web Analytics Made Easy - Statcounter

این رخداد و خسارات مالی ناشی از آن هرچند تلخ و ناگوار، اما روی دیگر آن با نمایش همکاری و یاریگیری بهنگام همسایگان در میانه یک بحران ناگهانی، کام شهروندان راستین افغانستانی و ایرانی را شیرین، تبلیغات دروغین و تلاشهای دشمنان دو ملت مسلمان را برای دوری و تفرقه‌انگیزی در میان همسایگان تاریخی، خنثی و مفتضح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقدیر مقامات افغانستان

استاندار خراسان رضوی در نخستین ساعات پس از وقوع آتش‌سوزی گسترده‌ در تاسیسات گمرک مرزی اسلام‌قلعه واقع در استان یا ولایت هرات افغانستان در منطقه مرزی حضور یافت و با به دست گرفتن مدیریت بحران، ضمن ایجاد هماهنگی میان نهادهای ذیربط و شتابدهی به عملیات اطفاء حریق و امدادرسانی، دستورات لازم را صادر کرد.

"محمدصادق معتمدیان" همچنین در همان محل با "عبدالوحید قتالی" والی هرات دیدار و هماهنگیهای لازم بین دو کشور را برای مهار بحران در خاک کشور همسایه روان و شتابدهی کرد.

والی هرات در این دیدار در محل پایانه مرزی دوغارون، واکنش سریع استاندار خراسان رضوی را برای حضور فوری در محل حادثه و به دست گرفتن فرماندهی مقابله با بحران در مهار آتش‌سوزی، ستود و به نمایندگی از دولت افغانستان مراتب تقدیر و تشکر رسمی را بیان کرد.

استاندار خراسان رضوی عصر شنبه ۲۵ بهمن، پس از وقوع چندین انفجار تانکرهای حمل سوخت در پایانه مرزی اسلام‌قلعه افغانستان در  مجاورت پایانه مرزی دوغارون ایران، نشست اضطراری ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات را در پاسخ به درخواست کمک والی هرات تشکیل داد.

این اقدام بهنگام و موثر علاوه بر مهار حریق و پیشگیری از انفجارهای بعدی در نقطه صفر مرزی، به عنوان کمک به کشور دوست و برادر افغانستان، همچنین از گسترش آتش‌سوزی به سمت داخل مرزهای ایران جلوگیری کرد.

استاندار خراسان رضوی به عنوان سکاندار مدیریت این بحران ضمن هماهنگ نمودن عملیاتی مدیران دستگاههای اجرایی و فرماندهان نظامی و انتظامی منطقه، برای "فرماندهی میدانی عملیات" با بالگرد کانون حادثه را از طریق مشاهده هوایی ارزیابی کرد. این اقدام معتمدیان موجب شتاب در حضور فوری و هماهنگی نیروها و امکانات مقابله با بحران در منطقه حساس مرزی بین ایران و افغانستان شد.

همزمان با این اقدامات فوری، ستاد بحران شهرستان تایباد نیز به ریاست فرماندار با حضور مدیران و کارشناسان دستگاههای مرتبط تشکیل شد و همه نهادههای امدادی، بیمارستانها، واحدهای آتش‌نشانی و امدادگران منطقه در آماده‌باش کامل عملیاتی قرار گرفتند.

همزمان با این اقدامات، آتش‌نشانان زبده متخصص در بحرانهای بزرگ همراه با خودورهای سنگین و تجهیزات تخصصی از کلانشهر مشهد و همچنین شهرستانهای معین تایباد یعنی تربت‌جام و فریمان در محل حضور یافته عملیات خود را آغاز کردند.

همچنین با توجه به توقف فعالیتهای گمرک مرزی، توقف و تجمع صدها دستگاه کامیون ترانزیت و حامل کالاهای صادراتی و نیز سرازیر شدن شمار زیادی خودرو و اتباع افغانستان به سمت خاک ایران برای در امان ماندن از آسیب، استاندار خراسان رضوی به منظور پیشگیری از هرگونه حادثه‌ دیگر بلافاصله دستور توقف فعالیتها و تخلیه مرز شامل گمرک بازارچه و منطقه ویژه اقتصادی را صادر کرد و به نیروی انتظامی دستور داد از حرکت همه خودروهای ترانزیت به مقصد دوغارون ممانعت کند. 

دستگاهها و اعضای ستاد بحران استان خراسان رضوی نیز بطور همزمان اقدامات تکمیلی مقابله با بحران را همچون ارسال اقلام امدادی، درمانی و تغذیه، فراهم نمودن شرایط اسکان اضطراری و تامین سوخت مورد نیاز در منطقه حادثه‌دیده انجام دادند. همچنین ترتیبات لازم برای تامین سوخت و امنیت پرواز بالگردهای امدادی - فرماندهی و نیز هماهنگی به منظور سوختگیری بدون نوبت و نیاز به  کارت برای خودروهای امدادی در منطقه به اجرا درآمد.

حضور نیروهای نظامی و انتظامی در منطقه حادثه‌دیده نیز با دریافت گزارشهای لحظه‌ای از روند بحران بیشتر شد و شمار گروههای تخصصی درگیر در مهار بحران افزایش یافت بطوری که همزمان با شدت یافتن حجم رو به فزونی آتش و انفجار تانکرهای سوخت، بر تعداد نیروهای امدادی حاضر در صحنه عملیات افزوده شد.

به این ترتیب به مرور اما با سرعتی بالا افزون بر ۱۰۰ نیروی معین متخصص در امداد و نجات، اورژانس و آتش‌نشانی در منطقه مشغول عملیات مها بحران شده و بطور هماهنگ و همزمان گروههای تخصصی از شرکتهای آب، برق، گاز و همچنین ماشین‌آلات سنگین راهسازی برای خاکبرداری به منظور ایجاد خاکریز با هدف جلوگیری از گسترش آتش‌ برپا شده در نقطه مرزی و نفوذ آن به تاسیسات مرزی ایران، در صحنه‌ای تداعیگر عملیات رزمندگان سالهای دفاع مقدس، بی‌وقفه همه توان خودو  امکانات در اختیار را صرف حراست از جان انسانها، تاسیسات و دارایی‌های ملی در منطقه حادثه‌دیده کردند. 

همچنین در جریان این رشته عملیات هوشمندانه و منسجم در دفاع و حفظ منافع، اموال و جان اتباع دو کشور دوست و همسایه بخاطر گستردگی محل حادثه در خاک افغانستان، بنا بر درخواست نمایندگان دولت آن کشور با هماهنگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مرزبانی نیروی انتظامی به دستور استاندار خراسان رضوی دهها دستگاه آمبولانس، اتوبوس‌آمبولانس، خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین آتش‌نشانی، تانکرهای آب همراه با سه فروند بالگرد وارد خاک افغانستان شده و در عملیات مهار آتش در کاهش ابعاد بحران مشارکت فعال نمودند.

استاندار خراسان رضوی در ادامه مدیریت این بحران روز  یکشنبه بیست و ششم بهمن ماه نیز نشست مشترک شورای تامین و ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات را در محل پایانه مرزی دوغارون برپا کرد تا روند اقدامات اجرایی و ابعاد حادثه را شخصا از نزدیک مورد بررسی قرار دهد. 

والی هرات افغانستان نیز پس از بازدید منطقه آسیب‌دیده، به ملاقات استاندار خراسان رضوی در پایانه مرزی دوغارون آمد و مراتب قدردانی و تشکر خود را به نمایندگی از دولت افغانستان نسبت به اقدامات ارزنده و فوری جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد.

هم‌اینک بر اساس آخرین گزارشها از منطقه حادثه‌دیده مرزی اسلام‌قلعه – دوغارون، آتش‌نشانان مشغول لکه‌گیری بقایای کوچک آتش در خاک افغانستان و نیروهای ارزیاب در حال برآورد میزان خسارات برجای مانده هستند.

* دکتر محمدمهدی مومنی، مدیرکل روباط عمومی استانداری خراسان رضوی 

برچسب‌ها تایباد مرز دوغارون افغانستان استانداری خراسان رضوی گمرک اسلام قلعه افغانستان پروندهٔ خبری آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تایباد مرز دوغارون افغانستان تایباد مرز دوغارون افغانستان استانداری خراسان رضوی گمرک اسلام قلعه افغانستان اخبار کنکور استاندار خراسان رضوی پایانه مرزی دوغارون منطقه حادثه دیده اسلام قلعه والی هرات آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۵۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبح جنگ چگونه از ایران دور شد؟

به گزارش همشهری‌آنلاین، ۲ کلیدواژه «میدان» و «دیپلماسی» در چند سال اخیر به یکی از واژه‌های پرتکرار در میان افکار عمومی و نخبگان کشور تبدیل شده است، منظور از مفهوم دیپلماسی روشن است و مراد از «میدان» نیز فعالیت‌های میدانی یا میدان عملیات نظامی است و ایران نیز به دلیل واقع شدن در یک موقعیت ویژه ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک باید در این ۲ حوزه حضوری فعال و موثر داشته باشد.

صیانت از سه‌گانه «کیان، حریم و منافع» از مهم‌ترین دستور کارهای دیپلماسی و میدان است و در همین چارچوب دوگانه‌سازی و دوگانه‌انگاری مفهوم «میدان» و «دیپلماسی» از پایه نادرست و رقیب دانستن این دو بلاوجه است.

براساس «نظریه میدان»، نسبت «میدان سیاست و دیپلماسی» با «میدان رزم» یک نسبت منطقی است و میان آن‌ها یک رابطه معقول وجود دارد که تکمیل‌کننده همدیگر هستند و در تأمین منافع ملی مقوم و مکمل همدیگرند. تولید قدرت و ثروت زمانی اتفاق می‌افتد که دیپلماسی و میدان به شکل همگرا عمل کنند.

دستاوردهای میدان و دیپلماسی قابل تبدیل و مبادله با یکدیگر است. هر دو میدان عرصه کسب سرمایه، مشروعیت و اعتبار هستند. تعامل و همراهی دو عنصر دیپلماسی و میدان یک اصل ثابتی است که از سوی دولتمردان و سیاستمداران پذیرفته شده است و کشورها برای تأمین و تضمین منافع حیاتی و منافع ملی ناچار به تمسک به آن هستند. در همین چارچوب می‌توان گفت تجمیع و بهره‌گیری بهینه از سرمایه‌ها در دو میدان دیپلماسی و میدان از الزامات حکمرانی خوب است و در مقابل، غفلت از این ظرفیت‌ها، از جمله موانع تأمین منافع ملی در عرصه سیاست‌ورزی است.

هماهنگی کامل میدان و دیپلماسی در «وعده صادق»

در همین چارچوب به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، یکی از نکات قابل تامل و توجه در عملیات وعده صادق هماهنگی کامل بین میدان و دیپلماسی بود که به وضوح شاهد انجام وظایف تفکیک شده میان آن‌ها از ابتدا تا لحظه انجام عملیات و پس از آن بودیم. عملیات وعده صادق که از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و البته در هماهنگی کامل با دستگاه دیپلماسی کشورمان انجام شد، یک اقدام هوشمندانه در راستای تقویت بازدارندگی و ارتقای جایگاه و تاثیرگذاری ایران در منطقه بود.

در این عملیات از جنبه میدانی، عقلانیت و هم افزایی حداکثری بین نیروهای جمهوری اسلامی ایران الگوی جدیدی از نبرد و این که رویارویی ایران با رژیم صهیونیستی دیگر نیابتی یا ایذایی نیست را ترسیم کرد. پیام این عملیات به دولت‌های منطقه این بود که ترتیبات امنیتی آمریکایی با حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای قابل اتکا نیست، بلکه ترتیبات امنیتی درون منطقه‌ای با حضور قدرت‌های منطقه پایدار است.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که صلح و ثبات منطقه پیرامونی را لازمه امنیت ملی خود می‌داند و برای اعاده و حفظ صلح و ثبات از هیچ کوششی فروگذار نکرده و نمی‌کند.

امروز برای هر ناظر منصفی کاملاً روشن شده است که اقدامات رژیم صهیونیستی به عنوان یک موجودیت اشغالگر، تروریستی و نژادپرست – که خود را مقید به هیچ قاعده و هنجار حقوقی یا اخلاقی یا انسانی ندانسته و طی ۶ ماه گذشته کارزار نسل‌کشی فلسطینیان و ناامن‌سازی بیشتر منطقه و جهان را با حمایت همدستانه آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی به پیش برده است – تهدید فوری و مستمر علیه صلح و امنیت منطقه است و ایران با این عملیات به لات کوچه‌های خلوت این روزهای غرب آسیا این پیام را داد که دوران بزن در رو تمام شده است و او در برابر هر جنایت و شیطنتش پاسخ محکمی دریافت خواهد کرد.

«وعده صادق» دو قطبی‌سازی کاذب میان دیپلماسی و میدان را کاملا زیر سوال برد

در سال‌های گذشته بعضا دوگانه‌سازی بین وزارت امور خارجه و نهادهای عملیاتی در حوزه سیاست خارجی با کلیدواژه دیپلماسی و میدان در فضای سیاسی کشور به شکلی ناآگاهانه از سوی عده‌ای از افراد به یکی از نمودهای دوقطبی‌سازی‌های مضر در کشور بدل گشته بود ولی همان طور که اشاره شد عملیات وعده صادق و هماهنگی کامل بین دیپلماسی و میدان و هم افزایی وزارت امور خارجه و نیروهای مسلح کشورمان در جریان این عملیات، این دو قطبی‌سازی کاذب را کاملا زیر سوال برد و ثمره این اتحاد و هم‌افزایی، پیروزی توامان ایران چه در حوزه نظامی و بازدارندگی و چه در صحنه دیپلماسی و حقوق بین‌الملل در برابر دشمنان بود.

فعالیت سازنده، هوشمندانه و همچنین حداکثری وزارت امورخارجه در حوزه روشنگری و تببین جنایت اخیر اسرائیل و همچنین اشاره به حق قانونی ایران در دفاع مشروع و پاسخ به رژیم اشغالگر قدس در کنار همراه سازی دیگر کشورها این زمینه را فراهم کرد که افکار عمومی جهان پاسخ ایران به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را در راستای اصل دفاع مشروع پذیرفته و آن را حق ایران بدانند.

اگر «مذاکره نکنیم جنگ می‌شود»؛ تمرکز صرف بر «دیپلماسی با غرب» پیش از دولت سیزدهم

بعضا در دولت‌های گذشته شاهد شیوه نامتعارف تمرکز صرف دولت به «دیپلماسی با غرب» ذیل سیاست «جنگ هراسی» بودیم و در همین چارچوب، سایه دوگانه «موافق مذاکره» و «مخالف مذاکره» بر فضای سیاسی ایران سایه انداخته بود و اصرار بر این انگاره بود که اگر «مذاکره نکنیم جنگ می‌شود».

ولی در دولت سیزدهم در قیاس با فراز و فرودهایی که بر رابطه دیپلماسی و میدان در دولت‌های گذشته حاکم بوده، این مقوله از تناسب و وحدت رویه‌ای بیش از همیشه برخوردار گشته است، این هماهنگی یقیناً یکی از عوامل اصلی و مؤثر در تغییر نوع واکنش ما به تحولات منطقه و اقدامات دشمنان‌مان بوده است.

در همین چارچوب، کارشناسان مسائل بین‌الملل معتقدند که عملیات وعده صادق مبنای ظهور تحول بنیادین در راهبرد جمهوری اسلامی ایران در حفظ امنیت ملی و بازدارندگی مقابل دشمنانش بود؛ تحولی که نشان داد آنچه در سال‌های گذشته تحت عنوان دور کردن سایه جنگ از سر ایران با تمسک به راهبرد مذاکره با برخی قدرت‌های حامی رژیم صهیونیستی و صبر استراتژیک در مقابل اقدامات ایذایی این رژیم، انجام می‌شد در واقع به نوعی توجیه بی‌عملی بوده است و این عملیات نشان داد که در دولت سیزدهم راهبرد «بازدارندگی فعال» جایگزین آن رویکردی شده است که سبب می‌شد ضربات را با استدلال آسیب نزدن به منافع بلند مدت و تعاملات بین‌المللی تحمل کنیم و نادیده بگیریم.

کد خبر 848868 منبع: ایسنا برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد
  • (ویدئو) چرا ایران از ترتیبات منطقه‌ای کاسپین و افغانستان حذف شد؟
  • دو طرح بزرگ مدیریت بحران در نهبندان اجرا می شود
  • دعوت از گروه‌های جهادی خراسان رضوی برای مشارکت بیشتر در طرح تحول روستایی
  • سالانه بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار سقط عمد در ایران انجام می‌شود
  • نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • هوای مشهد امروز ۱۳ اردیبهشت سالم است
  • شبح جنگ چگونه از ایران دور شد؟