Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف روز پنجشنبه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی بر تلاش جدی دستگاه‌های مسئول و بخش خصوصی برای استفاده از فرصت ایجاد شده در روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان تاکید و آمادگی وزارت امور خارجه را برای همکاری در این زمینه اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به سفر منطقه‌ای خود و بازدید از مرز جلفا طی هفته‌های گذشته، اظهار داشت: فعال سازی ظرفیت‌های بالقوه از جمله خطوط ریلی و امکانات مرزی برای نقش‌آفرینی بیشتر ایران در کریدور‌های بین‌المللی و حضور گسترده در بازار‌های منطقه بسیار لازم و ضروری است.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با اشاره به واگذاری مسئولیت توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان به این استان از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: در راستای این مأموریت ملی و همچنین رسالت منطقه‌ای خود، آماده نقش‌آفرینی در روند توسعه همکاری با جمهوری آذربایجان و بازسازی مناطق آزادشده این کشور هستیم.

محمدرضا پورمحمدی از راه‌اندازی پایانه مرزی خداآفرین و بازگشایی خط ریلی جلفا - نخجوان به عنوان ۲ اقدام بسیار مهم برای تسهیل روابط تجاری و اقتصادی ایران و آذربایجان نام برد و همکاری و مساعدت وزارت امور خارجه را برای تحقق این مهم خواستار شد.

وی اظهار داشت: راه‌اندازی پایانه و گمرک خداآفرین، در کنار تقویت مبادی مرزی ایران و آذربایجان در استان‌های اردبیل و گیلان، نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای در تسهیل عبور و مرور به جمهوری آذربایجان و همچنین انتقال امکانات، تجهیزات و اقلام مورد نیاز برای مشارکت در بازسازی منطقه قره‌باغ خواهد داشت.

پورمحمدی با اشاره به بازدید وزیر امور خارجه از نقطه مرزی جلفا در مرز ایران و جمهوری خودمختار نخجوان، گفت: بازگشایی خط ریلی جلفا- نخجوان برای دسترسی آسان به بازار کشور‌های همسایه و منطقه اوراسیا، ضروری است و در این رابطه طرح توجیه اقتصادی از سوی دستگاه‌های مسئول استان تهیه شده است.

وی به نشست‌های اخیر مسئولان استان با سفرای ایران در کشور‌های همسایه و مقامات این کشور‌ها اشاره کرد و بر عزم جدی بخش‌های دولتی و خصوصی استان برای توسعه مناسبات بین‌المللی کشورمان تأکید کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ظریف وزیر امور خارجه آذربایجان شرقی جمهوری آذربایجان جمهوری آذربایجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۵۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود

ایسنا/آذربایجان شرقی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: پشتوانه‌ی عملیات غرور آفرین وعده‌ی صادق، جامعه‌ی علمی ما است و ما باید در نظر بگیریم که درست است که ما یک دهه قبل از سال ۱۴۰۴ (چشم انداز ۲۰ ساله) رتبه‌ی نخست علمی منطقه را به خود اختصاص داده‌ایم اما اگر زنگ خطر را جدی نگیریم، ممکن است این رتبه را از دست بدهیم.

روح‌اله متفکر آزاد عصر روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در آئین گرامیداشت مقام شامخ معلم در دانشگاه تبریز اظهار کرد: از جمله کارهایی که ما در مجلس شورای اسلامی انجام دادیم، پیش‌بینی حکمرانی آینده‌ی کشور بود. به‌طوریکه ما سعی کردیم مشخص کنیم که ۲۰، ۳۰ سال آینده در کجا و چه وضعیتی قرار خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: به‌طور مثال ما اکنون جزو کشورهای جوان جهان محسوب می‌شویم اما ۲۰ سال دیگر جزو کشورهای پیر خواهیم بود و بحران فعلی ما که بحران اشتغال است، در ۲۰ سال بعد جای خود را به بحران جمعیت خواهد داد. لذا ما در حال پیش‌بینی وضعیت‌هایی این چنینی برای آینده‌ی کشور هستیم تا همانطور که اکنون بسیاری از مشکلات بخاطر اولویت‌بندی نکردن کارهای مهم در گذشته به وجود آمده، آیندگان نیز در مورد ما اینطور فکر نکنند که چرا مسئولان وقت در خصوص مشکلاتشان فکری نکردند.

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما قبول داریم که مشکلاتی داریم و ما به واسطه‌ی دیدارهای مردمی از مشکلات مردم مطلع هستیم. اما میزان بزرگ نمایی مشکلات و ایجاد بحران ذهنی در جامعه بی‌سابقه است و این موضوع از مرزهای اختلافات سیاسی عبور کرده است و ما نیازمند بازگشت به آرامش فکری هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبارزه‌ی فساد در کشور نیز گفت: مبارزه با فساد در ساختار ما به صورت جدی در حال رخ دادن است. بسیاری از ما شاهد وایرال شدن فیلم عذرخواهی مسئولان شرکت خودروساز ژاپنی از مردم در فضای مجازی بودیم. اما چرا کسی از استعفای نفر دوم دستگاه قضایی کشور که بخاطر عدم ایجاد شبهه در نحوه‌ی قضاوت پرونده‌ی فرزندان این شخص انجام شد، سخن نگفت؟ درست است که عده‌ای بحق معتقدند که نباید در دستگاه قضا فساد باشد؛ اما آیا بازداشت فرزندان نفر دوم دستگاه قضایی کشور و استعفای این فرد، مصداق مبارزه با فساد نیست؟

نماینده‌ی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص برخی از  مصوبات برنامه‌ی هفتم توسعه خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه سال است که شاهد رشد اقتصادی کشور هستیم و قطعا این روند ادامه خواهد داشت و در صورت رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی، از بحران اقتصادی خارج خواهیم شد و ما طراحی شش مرکز علمی را در برنامه‌ی هفتم توسعه تصویب کردیم تا با تمرکز بر بخش خصوصی بتوانیم از ظرفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در علوم مختلف در این مراکز استفاده کنیم.

متفکرآزاد، تخصیص بودجه‌ی اختصاصی برای تجهیز و بروزرسانی برخی از مراکز پژوهشی و آزمایشگاهی در کشور را از دیگر مصوبات برنامه‌ی هفتم توسعه کشور برشمرد و افزود: قانون‌مند کردن اندیشکده‌های علوم انسانی از جمله مصوبات مهم برنامه‌ی هفتم توسعه‌ی کشور است؛ چراکه اندیشکده‌های حلقه‌ی وصل حکمرانی کشور هستند و با این قانون هر متفکری که بتواند اندیشه‌ای برای حکمرانی تولید کند، می‌تواند دارای یک اندیشکده باشد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به انقباض اقتصادی توسط دولت در برخی از سازمان‌ها و نهادها گفت: دانشگاه‌ها جزو مراکزی هستند که مشمول این انقباض اقتصادی نشدند که این موضوع نشان دهنده‌ی اهمیت جایگاه دانشگاه‌ها هست و من در همینجا یک خبر خوش به دانشگاهیان دانشگاه تبریز بدهم که در بودجه‌ی سال آینده مبلغ بسیار خوبی برای این دانشگاه که جزو دانشگاه‌های تاپ کشور محسوب می‌شود، در نظر گرفته‌ایم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملیات وعده‌ی صادق خاطرنشان کرد: عملیات وعده‌ی صادق برای کشور ما امنیت‌آفرین بود و ما علاوه بر پاسخ رژیم کودک کش صهیونیستی که در طول این مدت ۸۰ هزار نفر را زخمی و ۳۵ هزار نفر را به شهادت رساند و بلوک غرب نیز در مقابل این کار سکوت کردند، کاری کردیم که دهه‌ها آرامش و امنیت کشور تأمین شد.

وی در خاتمه گفت: پشتوانه‌ی این عملیات غرور آفرین جامعه‌ی علمی ما است و ما باید در نظر بگیریم که درست است که ما یک دهه قبل از سال ۱۴۰۴ (چشم انداز ۲۰ ساله) رتبه‌ی نخست علمی منطقه را به خود اختصاص داده‌ایم اما اگر زنگ خطر را جدی نگیریم، ممکن است این رتبه را از دست بدهیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود
  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • علاقه‌مند به توسعه روابط با ایران در تمامی حوزه‌ها هستیم
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری در حوزه استاندارد
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو