Web Analytics Made Easy - Statcounter

نامگذاری یک بازارچه تاریخی در یزد به نام شخصی که سابقه قابل دفاعی در دوران مشروطیت ندارد، موجب ناراحتی و فشار افکار عمومی مردم یزد شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا؛ اخیراً بازارچه صنایع دستی در یزد به عنوان بازارچه "صدرالعلمای یزد" در مساحتی بالغ بر 1100 متر مربع و با هزینه 40 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

موضوع نامگذاری این مکان به اسم"صدرالعلما" است. فردی که سابقه قابل دفاعی نداشته و تلاش برای احیای نام وی موجب انتقادات فراوانی در دارالعباده و دارالعلم یزد شده است. 

نمونه ای از انتقادات کاربران یزدی از یک نامگذاری پرشائبه


صدرالعلما یزدی که بود؟

در همین رابطه احسان عابدی پژوهشگر و فعال فرهنگی نوشت: آنکونه که اسناد تاریخی روایت می‌کنند در یزد هم کشمکش موافقان و مخالفان مشروطیت بر قرار بوده و قطب بندی مشروطه خواهان و مستقلین مانند دیگر شهرهای کشور محل نزاع سیاسی و اجتماعی واقع شده است. یکی از چهره‌های موثر در بتن قطب مشهور به مستبدین در یزد میرزا علی رضا صدر مشهور به صدرالعلماست.

 دکتر علی اکبر تشکری بافقی نویسنده کتاب مشروطیت دریزد صدرالعلما را اینگونه معرفی می‌کند: صدرالعلما فردی روحانی بود که در واقع به اقتضای زمان تغییر رنگ می‌داد. در زمان جلال الدوله (حاکم مستبد یزد) با وی عکس می‌انداخت و به هنگام انتخاب وکیل نیز در رده صاحبنظران به تصمیم‌گیری می پرداخت.

 در کتاب کشف الحقایق نیز در وصف وی نوشته شده است: صدرالعلما که از مدت ها عادت کرده بود با حکومت وقت روی هم ریخته گوش مردم ببرد، جزئی به حکومت داده مابقی را خودش میبرد.

حسین مسرت پژوهشگر تاریخ و فرهنگ یزد در کتاب یزد یادگار تاریخ صدرالعلما را از اعیان ضد مشروطه می نامد که مخالفانش را در طویله می بسته و از ستمکاری نمونه نداشته است.

 صدرالعلما از همراهان و یاران مشیر الممالک و شیخ جعفر دو تن دیگر از اشراف و مستبدین یزد بوده و در بسیاری از وقایع تلخ ردپای این سه تن مشاهده می‌شود. به طوری که طبق اسناد تاریخی می‌توان جبهه مخالفان مشروطه را متشکل از این سه نفر دانست. در سندی با عنوان "راپورت از یزد" که در کتاب اسناد یزد در دوره مشروطیت منتشر شده قتل حاج محمد تقی مازار از کسبه محترم و سرسلسله طرفداران مشروطیت در یزد بود به تحریک مشیرالممالک صدرالعلما و  شیخ جعفر نسبت داده شده است.

 در بخشی از همین سند روایت شده که روز بعد از قصاص قاتل محمدتقی مازار محرکین یعنی صدرالعلما و شیخ جعفر نوکر های شخصی خود را با چند نفر از نوکرهای مشیر و دو سه نفر از الواط شهر مسلح کرده و به بازار فرستادند که آنها را به زور بسته و شروع به فتنه و شرارت کردند.

سند  دیگری نیز در همین کتاب منتشر شده که مربوط به دوران پس از پیروزی مشروطه و تشکیل مجلس شورای ملی است و عنوان این چنین است: "شکواییه دیگر از اهالی یزد ... در شکایت از علیرضا صدرالعلما، مشیرالممالک و شیخ جعفر و عده‌ای دیگر نسبت به تحریک اشرار و الواط در تخریب انجمن ولایتی، نظمیه، عدلیه و سایر ادارات دولتی"

 این نامه که از طرف جمعی از مردم یزد به نمایندگان مجلس نوشته شده اینگونه آغاز می‌شود: الحمدلله تعالی از توجهات وکلای محترم دست مشیرالممالک ظالم در کار مالیات یزد کوتاه شده و رعیت بیچاره از ظلم آن ظالم آسوده اند، ولی یک دفعه گرفتار ظلم شدادانه علیرضای صدرالعلما می باشیم. 

نویسندگان این نامه که به صدرالعلما لقب"کهنه مستبد قدیم" داده اند  بعد از این که شرحی از ظلم و ستم او نسبت به مردم یزد را توضیح داده اند، شکوائیه خود را اینطور به پایان می‌رسانند: اگر خواسته باشیم تمام شرح حال علیرضا صدرالعلما و سایر مستبدین یزد را به عرض مبارک برسانیم در یک من کاغذ گنجایش ندارد.

این ها تنها مختصری از شرح حال فردی است که به مدت صد سال نامش به فراموشی سپرده شده اما حالا نام او را به بهانه بازسازی خانه اش دوباره مطرح کرده اند.

بازسازی خانه های قدیمی کار ارزشمندی است به شرط آن که در پیوست فرهنگی آن تحریف تاریخ صورت نگیرد.


پای اوقاف هم به ماجرا باز شد

در تیتر خبری که صفحه استاندار یزد از افتتاح این بازارچه منتشر کرده، اشاره شده که در این مکان از ظرفیت های اماکن وقفی بهره‌گیری شده است.

موضوع زمانی جالب می شود که در تصاویر مربوط به افتتاح این مکان هیچ اثری از حضور رئیس و یا نمایندگان اوقاف یزد مشاهده نمی شود. همچنین گفته می شود ظاهراً اوقاف نقشی در این ماجرا نداشته و مسببان این اقدام به دنبال همراه نشان دادن این سازمان برای کاهش فشار افکار عمومی بر خود هستند. 

 

عدم تخصص، عدم بهره بردن از مشورت دلسوزان و نخبگان فرهنگی و اجتماعی یزد و همچنین در نظر نگرفتن پیوست فرهنگی برای طرح های عمرانی از جمله مواردی است که حوادث این چنینی را رقم می زند. 

متاسفانه اعضای شورای شهر یزد نیز تا کنون پاسخی به انتقادات افکار عمومی نداده اند و حاضر به عذرخواهی نیز نشده اند. در صورتی که انتظار می رفت بلافاصله بعد از فهمیدن اصل ماجرا علاوه بر جبران اشتباه در چنین نامگذاری از مردم فهیم یزد نیز دلجویی شود.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: شیخ جعفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۵۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ ولی پوری در مراسم روز ملی شورا‌ها گفت: اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستا امروز مشاوران مسئولان اجرایی استان هستند امروز نقش شورا‌ها در تصمیم گیری‌ها بسیار مشخص است.   او ادامه داد: شورا‌های اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی هستند، زیرا به نقش مردم در تصمیم گیری برای تمامی نقاط کشور حتی روستا‌ها اشاره دارند.   ولی پوری اضافه کرد: نقش شورا‌ها در مسائل سیاسی هم بسیار مهم است. حدود یکسال دیگر قرار است انتخابات شورا‌ها و ریاست جمهوری در کشور برگزار شود و تا کمتر از دو هفته دیگر هم مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان برگزار می‌شود و ما در ستاد انتخابات استان به کمک شورا‌های اسلامی برای برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور نیاز داریم.   معاون سیاسی اجتماعی استاندار البرز گفت: دور دوم انتخابات با حضور ۱۷ هزار نیروی آموزش دیده انجام می‌شود و به عنوان یک رویداد بزرگ سیاسی اجتماعی همه ما برای برگزاری هرچه بهتر آن وظیفه داریم.   ولی پوری گفت: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی متعلق به گروه خاصی نیست و صاحب اصلی آن مردم هستند. در انتخابات مردمی ایران دولت نقش مجری را دارد و برگزاری آن به عهده مردم است.

دیگر خبرها

  • واریز ۷۱۲ میلیارد تومان به حساب دهیاری‌های استان
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • عضو شورای شهر کرج: ارتباط نامعقول طرح سوال اعضای شورا از شهردار کرج با جابجایی مدیران شهرداری
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است
  • قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!
  • سکوت کایل اسنایدر درباره شکست سنگین و تاریخی شکست!
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار