Web Analytics Made Easy - Statcounter

سهم سیاست‌های نادرست در عدم پیشرفت قابل توجه عملکرد دانش آموزان کشور در ۲۵ سال برگزاری آزمون‌های بین‌المللی بررسی شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آزمون‌های بین المللی تیمز و پرلز بیش از 25 سال است که در کشورمان برگزار شده است و تصویر بلندمدت مناسبی از وضعیت آموزش‌ها در کشورمان ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحلیل نتایج این آزمون‌ها بر اساس مؤلفه‌هایی همچون منطقه جغرافیایی و وضعیت اقتصادی خانواده دانش ‌آموزان که توسط مرکز ملی مطالعات بین المللی تیمز و پرلز انجام می‌گیرد، اطلاعات ارزشمند و راهبردی بسیار حیاتی در اختیار سیاستگذاران کشور قرار می‌دهد.

یافته‌های آزمون تیمز و پرلز مورد توجه قرار نمی‌گیرد

به‌رغم این موضوعات و همچنین هزینه‌هایی که کشورمان برای شرکت در آزمون‌ها و تحلیل نتایج آن پرداخت می‌کند، هنوز توجه لازم به یافته‌های آزمون تیمز و پرلز در کشورمان صورت نمی‌گیرد.

در همین رابطه، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نشستی با عنوان «دلالت‌های سیاستی مطالعه تیمز 2019» که در تاریخ 28 بهمن 99 برگزار شد، یافته‌های آزمون تیمز 2019 را مورد بررسی و ارزیابی اساتید و کارشناسان آموزش و پرورش قرار دادند.

 نشست «دلالت‌های سیاستی مطالعه تیمز 2019» با حضور دکتر حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و با حضور اساتید و متخصصان حوزه آموزش ریاضی، برنامه ریزی درسی و مدیران آموزش و پرورش کشور برگزار شد و طی آن ابعاد مختلف یافته‌های آزمون‌های بین المللی تیمز و پرلز مورد بررسی قرار گرفت.

فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و  ابراهیم حاجیانی معاونت برنامه ریزی مرکز بررسی‌های استراتژیک نیز در این جلسه حضور داشتند. همچنین خانم‌ها گویا، غلام آزاد، بخشعلی‌زاده و آقایان محسنی‌نیا،  بنیادی،  خوش‌خلق و بهراد نظرات تخصصی خود در موضوع نشست را ارائه کردند.

همچنین محمدحسین حسینی، مدیرکل دفتر آموزش دبستان وزارت آموزش و پرورش،  فرهاد اسماعیلی مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس،  مهدی نامداری، مدیرکل برنامه‌ریزی درسی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان، حسین سوزنچی، سرپرست دفتر تألیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری آموزش و پرورش و خانم دکتر مسگرزاده مدیرکل دوره متوسطه اول آموزش و پرورش به مسائل مرتبط با حوزه مدیریت خود در زمینه عملکرد دروس ریاضی و علوم پرداختند.

در این جلسه، گزارش مختصری از یافته‌های آزمون تیمز 2019 ارائه شد و پس از آن حاضرین جلسه به ارائه نظرات سیاستی خود در این زمینه پرداختند.

35 درصد دانش آموزان حداقل مهارت را نداشتند

مهم‌ترین مباحث طرح شده در نشست به شرح زیر است:

متوسط نمره دانش آموزان ایرانی در دروس ریاضی و علوم پایه‌های چهارم و هشتم در نسبت با دوره گذشته اندکی بهبود یافته است.متأسفانه 35 درصد دانش آموزان کشور در هر دو پایه ذکر شده نتواسته‌اند حداقل حد تعیین شده مهارتی را از خود نشان دهند. ممکن است بخش مهمی از این ناکامی به مهارت‌های خواندن و فهم سؤالات آزمون مرتبط باشد.آموزش و پرورش باید نتایج این آزمون را ابتدا برای ارزیابی پیشرفت درونی خود به کار برد. در وهله اول جایگاه ما در میان حدود 60 کشور شرکت کننده اهمیت ندارد بلکه عملکردمان در مقایسه با دوره‌های قبل باید مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد.

عدم پیشرفت قابل توجه عملکرد دانش آموزان کشور در 25 سال برگزاری این آزمون‌ها عمدتاً بر آمده از کاستی‌های زیر است:

1. نگاه سیاستمداران کشور به آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد طفیلی، هزینه بر و غیر راهبردی.

2. نبود هماهنگی کافی میان برنامه‌ریزی‌ها در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش. بخش‌های تألیف کتب، آموزش معلمان و راهبری آموزش در کشور ارتباط ارگانیکی با یکدیگر ندارند.

نیروهای جذب شده فاقد دانش لازم معلمی

3. ضعف شدید سیاست‌ها و اقدامات در حوزه جذب نیروی متخصص در آموزش و پرورش باعث شده است در کشور عدم توازن پراکندگی نیروها را شاهد باشیم همچنین نیروهای جذب شده عمدتاً فاقد دانش لازم در زمینه معلمی خود هستند.

4. آموزش‌های ضمن خدمت در کشور روز به روز کمتر از گذشته شده‌ است به همین خاطر معلمان نتوانسته‌اند خود را با تحولات رویکردی در یادگیری تطابق دهند.

5. کمبود شدید بودجه غیر پرسنلی آموزش و پرورش از دیگر مشکلات این عرصه است. نبود منابع مالی برای آموزش معلمان و همچنین کمبود امکانات برای آزمایش‌های درس علوم کیفیت فرآیند آموزش-یادگیری را با افت جدی مواجه کرده است.

یک مغالطه درباره مشکل ساز بودن نظام‌ متمرکز آموزشی

6. کنکور سراسری در عمل به نظام سنجش نهایی عملکرد دانش آموزان کشور تبدیل شده و باعث شده است تمام فعالیت‌های آموزشی کشور تحت الشعاع آن قرار گیرد. خوشبختانه با ارائه طرح جدید سازمان سنجش کشور برای تفکیک سنجش از پذیرش این مشکل تا حدودی تعدیل خواهد شد.

7. بسیار گفته می‌شود که نظام متمرکز آموزش و پرورش دلیل اصلی ضعف عملکرد آموزش و پرورش کشور است. این استدلال نوعی مغالطه است چرا که کارآمدی لزوماً با عدم تمرکز اتفاق نمی‌افتد. برای مثال کشورهای جنوب شرق آسیا که بهترین عملکرد را در آزمون‌های بین المللی دارند همگی متمرکز اداره می‌شوند. بنابراین کارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش را باید در جای دیگر جستجو کرد.

ناتوانی دانش‌آموزان ایرانی از "درک مسائل" بر اساس نمرات آزمون تیمز از 2011 تا 2019نمرات ضعیف دانش آموزان و ضرورت خانه‌تکانی در بدنه کارشناسی آموزش و پرورش

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آزمون های بین المللی دانش آموزان کشور آموزش و پرورش برنامه ریزی تیمز و پرلز آزمون ها تیمز 2019

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۶۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟

ایسنا/اصفهان فرماندار اردستان گفت: برای مجموعه حاکمیت شهرستان قابل قبول نیست که اداره آموزش و پرروش اردستان هفت ماه است معاونت آموزشی و پرورشی ندارد و اداره کل استان توجهی به این مهم ندارد.

سید محمدهادی احمدی طباء، امروز(پنجشنبه،۶ اردیبهشت‌ماه) در شورای آموزش و پرورش شهرستان اردستان، اظهار کرد: علیرغم تهاجم‌ فرهنگی و جنگ نرمی که نسل نوجوان و جوان جامعه را مورد هجمه قرار داده است، دانش‌آموزان ما پای دین و دینداری ایستادند که نمونه آن حضور پرشور در آیین‌های ملی و مذهبی است.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب بر احیا و نگهداری از هویت ملی افزود: بخشی از هویت ملی هویت منطقه‌ای است موضوعی که در شهرستان اردستان دچار مشکل و معضل است و خیلی افرادی که از شهرستان مهاجرات می‌کنند، حتی پسوند خانوادگی خود را تغییر می‌دهند.

به گزارش ایسنا، فرماندار اردستان گفت: یکی از برنامه‌های سالانه آموزش و پرورش باید تکریم و تجلیل از بازنشستگان و فرهنگیان باشد. با توجه به نزدیک شدن به هفته گرامیداشت معلم ادارات آموزش و پرورش اردستان و زواره جوری برنامه‌ریزی کنند که مراسمی در شان و جایگاه مقام معلم باشد.

احمدی‌طباء با انتقاد از وضعیت معاونت‌های آموزش و پرورش اردستان، تصریح کرد: برای مجموعه حاکمیت شهرستان قابل قبول نیست که اداره آموزش و پرروش اردستان هفت ماه است معاونت آموزشی و پرورشی ندارد و اداره کل استان توجهی به این مهم ندارد. 

لزوم راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی در مدارس اردستان

وی بر لزوم راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی مدارس شهرستان توسط دانش آموزان تاکید کرد و گفت: ادارات آموزش و پرورش اردستان و زواره برای سال تحصیلی جدید برنامه‌ریزی داشته باشند تا در هر مدرسه شهرستان شرکت تعاونی دانش آموزی را در راستای درآمدزایی برای مدرسه و دانش‌آموزان راه‌اندازی کند.

فرماندار اردستان از شهرداران و اعضای شورای شهر شهرهای اردستان، زواره و مهاباد خواست به‌عنوان نمانیده مردم در امور شهری در مدارس شهرستان و بین دانش‌آموزان حضور پررنگ‌تری داشته باشند و درد دل و پیشنهادات دانش‌آموزان و اقشار فرهنگیان را بشنوند.

آموزش و پرورش نیاز به یک آسیب شناسی تربیتی دارد

همچنین امام جمعه اردستان در این جلسه گفت: به نظر می‌رسد در مجموعه آموزش و پرورش شهرستان اردستان نیاز به یک آسیب شناسی در بخش تربیت باشد زیرا با بررسی‌های انجام شده هر مقدار که دانش آموزان و فرزندان جامعه علمشان زیاد می‌شود از تربیت دینی دور می‌شوند.

حجت‌الاسلام حسن دهشیری با بیان اینکه آموزش و پرورش باید آفت‌های سیستم آموزشی و تربیتی دانش آموزان را شناسایی کند، افزود: هرگاه دانش آموزان به هر نحوی از تربیت دینی دور شوند مشخص می‌شود عملکرد مدرسه و معلم، تربیت جهت دار نبوده است، زیرا هر گاه که علم و آگاهی انسان افزوده می‌شود باید عقیده آن هم کامل‌تر شود.

وی گفت: باید نوع تدریس معلمان و بیانی که در کلاس‌های درس دارند، در طول سال مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد و آسیب‌شناسی کرد که چه اتفاقی در مدرسه و کلاس درس می‌افتد که دانش‌آموزان ما بعد چندسال به راه‌های مختلف کشیده می‌شوند.

امام جمعه اردستان با اشاره به هفته بزرگداشت مقام معلم، تصریح کرد: باید تکریم و تجلیل معلمان را به سمتی ببریم که معلم در نگاه دانش آموز ارجمند و در نگاه خانواده بزرگ‌منش باشد آن زمان بهترین بزرگداشت را انجام دادیم، ولی اگر بخواهیم با زور و از روی چشم و هم چشمی برای معلم هدیه‌ای ناچیز تهیه کنیم بیشتر به جایگاه معلم توهین شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود
  • نیمی از دانش آموزان کشور راهی هنرستان می‌شوند
  • گلایه داوطلبان از عدم فعالسازی گزینه ثبت نام آزمون ترمیم معدل در سایت مای مدیو
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان