Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@23:17:51 GMT

«لیلة‌الرغائب»، شب پرواز آرزوها به آسمان

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۵۷۳۳۴

در این شب فرشتگانی از آسمان بر زمین نزول می‌کنند تا رحمت الهی را برای آدمیان عرضه کنند. در این شب زمین پر از فرشتگان می‌شود که از آسمان به زمین آمده تا پیام دل‌های زمینیان را به آسمان برساند، به همین دلیل برای این شب روایات و فضائل بسیاری ذکر شده است.

ماه رجب یکی از بزرگترین ماه‌ها در باور مسلمانان است که برای آن فضائل و اعمال بسیاری ذکر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامبر اکرم(ص) در رابطه با عظمت ماه رجب می‌فرمایند،«هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدا می‌شود، غضب الهی از او دور می‌گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می‌شود».

اما در این میان یکی از مهم‌ترین شب‌های ماه رجب برای شیعیان شب «لیلة‌الرغائب» یا همان «شب آرزوها» است که به اولین شب جمعه ماه رجب اطلاق می‌شود. در رابطه با ترجمه واژگانی این عبارت به دو تعبیر «شب بخشش بسیار» به معنای شبی که خداوند درهای رحمتش را به روی آدمیان باز می‌کند و بخشش بسیاری برای آنان که با خضوع و فروتنی در برار درگاه الهی دست به مناجات بلند می‌کنند، در نظر می‌گیرد.

در تعبیر دوم  باید به ریشه کلمه رغائب برگردیم که جمع کلمه «رغیبه» به معنای چیزی که مورد میل و رغبت است، اشاره دارد. در این معنا خداوند در آن شب نسبت به خواسته‌ها و آرزوهای بندگانش توجه بسیار دارد و در این شب بیشتر به بندگانش می‌بخشد.

در روایت دیگری از حضرت محمد(ص) آمده است که می‌فرمایند، «از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید. زیرا در این روز، هنگامی که مقداری از شب گذشت، هیچ فرشته‌ای در آسمان‌ها و زمین نمی‌ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع ‌شوند. آنگاه خداوند بر آن‌ها وارد می‌شود و می‌گوید، ای فرشتگانم هرچه از من می‌خواهید درخواست کنید، فرشتگان پاسخ می‌دهند: خواسته ما این است که از روزه‌داران رجب درگذری و خدا به آن‌ها می‌فرماید: این کار را انجام دادم».

در مورد اعمال این شب گفته شده است که اولین روز پنجشنبه ماه رجب را روزه بگیرید و هنگامی که شب فرا رسید در میان نماز مغرب و عشا، ۱۲ رکعت نماز بخوانید که هر دو رکعت به سلام ختم می‌شود. در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید بخوانید و هنگامی که آخرین سلام خوانده شد، هفتاد بار بگویید «اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله»، پس از آن سر بر سجده گذاشته و هفتاد مرتبه بگویید، «سبوح قدوس رب الملائکة والروح»، سپس سر از سجده بلند کرده و هفتاد مرتبه ذکر «رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» را زمزمه کنید، دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه بگویید «سبوح قدوس رب الملائکة والروح» و آن‌گاه حاجت خود را از خدا بخواهید که به اجابت نزدیک‌تر است.

رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «قسم به کسی که جانم در دست اوست، هیچ بنده‌ای از بندگان خدا این نماز را بجا نمی‌آورد، مگر این که خداوند گناهان او را می‌بخشد گرچه گناهان او مثل کف دریا و به عدد شن و به وزن کوه‌ها و به عدد برگ‌های درختان باشد و روز قیامت هفتصد نفر از خویشان خود را که همگی سزاوار آتش باشند شفاعت می‌کند. در شب اول قبر خداوند ثواب آن را به بهترین صورت، با روی گشاده و خندان و زبان فصیح برای او می‌فرستد که می‌گوید، «ای محبوب من مژده بده، از هر سختی نجات پیدا کردی. می‌پرسد: تو کیستی؟ رویی بهتر از روی تو ندیده و بویی به خوشبویی تو مشامم نرسیده. جواب می‌دهد: ای محبوب من من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب، فلان منطقه، فلان ماه و فلان سال بجا آوردی؛ امشب آمده‌ام تا حقت را ادا کرده، مونس تنهایی تو بوده و وحشتت را از بین ببرم و زمانی که در شیپور دمیده شود، در عرصه قیامت بر سرت سایه افکنم و تو هرگز هیچ خیری را از جانب مولایت از دست نخواهی داد».

منبع: الف

کلیدواژه: ماه رجب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۷۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار را در اولویت قرار دهید

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب،  حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت در همایش عمره دانشجویی در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد در جمع دانشجویان عمره گزار با اشاره به کلیدهای اصلی موفقیت در سفر به سرزمین وحی اظهار داشت: برای اینکه سفر خوب و پرباری داشته باشید برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه نزدیک به ۶ میلیون عمره گزار برای این سفر معنوی در صف انتظارهستند، اظهار داشت: لطف خدا شامل حال شما دانشجویان شده است، با نیت خالص به این سفر بروید و در انجام اعمال خود دقت کنید و از فیوضات آن بهره مند شوید.

وی با بیان اینکه اخلاص در سفر عمره از جانب خداوند به طور جداگانه توصیه شده است، کلید موفقیت دیگر سفر به سرزمین وحی را معرفت دانست و خطاب به حاضران گفت: آداب و مناسک عمره را فرا بگیرید و با آگاهی اعمال و مناسک را انجام بدهید. پیامبر بزرگ الهی هم از خداوند طلب راهنمائی در مناسک کرد: أَرِنَا مَنَاسِکَنَا.

وی بر لزوم بازشناسی تاریخ و جغرافیای حج و اماکن مقدس سرزمین وحی تاکید و به دانشجویان توصیه کرد که درباره جنگ‌های پیامبر (ص) در این سرزمین مطالعه کنند و به بازشناسی درس های وقایعی که در عصرحضرت رسول (ص) اتفاق افتاده است، پرداخته و از خود سوال کنیم چقدر در کارهایی که انجام می دهیم به اعمال رسول اکرم (ص) و یاران آن حضرت شبیه است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به واقعه جنگ اُحد ادامه داد: مردم در این جنگ شش گروه شدند، برخی ازآنها در مسیر از پیامبر جدا شدند و پیامبر را همراهی نکردند. گروه دوم تیراندازان مستقر در جبل عینین بودند که به آنان فرمودند در ارتفاعات چه پیروز شدیم چه شکست خوردیم بمانید، اما گروهی از ارتفاعات پایین آمدند و دنبال جمع کردن غنائم بودند. گروه سوم شهدای سرفراز بودند که در نزد خداوند روزی دارند و خشنود شدند. گروه چهارم فراریان از جنگ بودند که حتی پشت سر خود را نگاه نکردند. علاوه براین یک گروه هم منافقین و ششمین گروه جانبازانی بودند که همراه پیامبر در روز بعد در تعقیب دشمن به حمراء الاسد رفتند و به دعوت پیامبرجواب مثبت دادند. با توجه به این شرح حال جایگاه ما در مسائل سیاسی و اجتماعی کجا قرار دارد؟ توجه و تفکر به این موضوعات کلیدهای استفاده کردن از سفر به سرزمین وحی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان سخنان خود از دانشجویان خواست که در این سفر از روحانیون کاروان بهره ببرند و افزود: زائر جایگاه ویژه‌ای نزد خدا دارد. درجمع شما برخی افراد هستند که پدرند یا در آینده پدرخواهند شد، در کنار کعبه برای پدران و فرزندانتان دعا کنید و دعای ۲۴ و ۲۵ صحیفه سجادیه را در مسجدالحرام به طور ویژه بخوانید.

سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان دیگر سخنران این همایش بود که در باره نقش مهم سفر به اماکن زیارتی در جهان اسلام در یکپارچگی و افزایش ایمان مومنان سخن گفت.

وی افزود: اسلام دینی است که پاسخ نیازهای بشریت برای سعادت را در خود دارد، آنچه که دین اسلام به آن دعوت کرده عبور از ظواهر و رسیدن باطن امور است که در نهایت به تدبیر در امور و رسیدن به راه‌حل درست منتهی خواهد شد.

در این همایش که حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و چند تن از مسئولان ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان حضور داشتند اعلام شد که یک کاروان ۱۶۴ نفره از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس برای سفر ده روزه در قالب کاروان های عمره گزار فردا چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازگشت مدافع چپ جنجالی به شهر آرزوها
  • انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران
  • حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار را در اولویت قرار دهید
  • زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه
  • طرز پخت پاچه گاو توسط سه پدربزرگ هفتاد ساله هندی (فیلم)
  • نقص فنی، پرواز مشهد - تهران را از آسمان به مبدا بازگرداند
  • فرصت انتقام برای گل‎گهر در حذفی مهیا شد
  • خسارت ۳.۲ میلیاردی سیل اخیر به تأسیسات پارک ملی هفتادقله
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند