Web Analytics Made Easy - Statcounter

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۶ دهم شامگاه گذشته شهرهای یاسوج و سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین بخش‌ها و مناطقی از جنوب استان اصفهان در شهرستان سمیرم و دامنه‌های ارتفاعات دنا در این خطه را لرزاند.

این زمین لرزه ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه شب گذشته (چهارشنبه_۲۹ بهمن ماه) در مرز استان های کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان به طول ۵۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵۷، عرض ۳۰.۸۹ و عمق ۱۰ کیلومتری زمین اتفاق افتاد و بلافاصله ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان سمیرم تشکیل شد و تیم های امدادی به منطقه اعزام شدند.

شدت زمین لرزه به اندازه‌ای بود که مردم ۲۶ روستای پادنای علیا، ۱۸ روستا در بخش پادنای وسطی و ساکنان شهرهای حنا و کمه و حتی روستای سادات آباد که آخرین روستای این شهرستان در مرز با استان چهارمحال و بختیاری است آن را احساس کرده‌اند.

از شب گذشته بارش شدید باران و وزش باد نیز در این مناطق آغاز شده و همچنان ادامه دارد. خوشبختانه این حادثه در استان اصفهان به جز ۵ مصدوم که در حین فرار دچار آسیب جزئی شدند، تلفات جانی نداشته است، اما باعث خسارت هایی در شهرستان سمیرم شده است.

بارندگی، مانع ارزیابی دقیق خسارت

محمدرضا عسگریان، فرماندار سمیرم در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: میزان دقیق خسارت زلزله را باید تیم کارشناسی بنیاد مسکن اعلام کند، اما چون از شب گذشته تاکنون در منطقه پادنا بارندگی ادامه دارد، هنوز این تیم نتوانسته میزان خسارت دقیق را اعلام کنند.

وی افزود: زلزله شب گذشته در منطقه سی سخت استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده که این منطقه با جنوب سمیرم و منطقه پادنا هم مرز است، در نتیجه زلزله در مناطق پادنای علیا که متشکل از ۲۷ روستا است احساس می شود.

وی در باره مجروحان این حادثه نیز گفت: ۵ نفر مصدوم شده اند که خوشبختانه جراحت آنان جدی نبوده و به شکل سرپایی مداوا شده اند.

فرماندار سمیرم در خصوص خسارات وارد شده به این مناطق نیز گفت: خساراتی به منازل مسکونی و گاوداری ها وارد شده است، اما خوشبختانه هیچ قطعی آب، برق و گاز در اثر این زلزله به وجود نیامده و مشکل خاصی در زیرساخت ها نداشته ایم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از شب گذشته اکیپ های هلال احمر سمیرم برای امدادرسانی به منطقه حادثه دیده اعزام شده اند و امشب جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان با حضور مدیرکل بحران استانداری اصفهان در فرمانداری سمیرم تشکیل می شود.

استقرار ۲۷ تیم عملیاتی با محوریت فرمانداری سمیرم

منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: بلافاصله بعد از وقوع حادثه، مدیریت بحران استان و شهرستان سمیرم جلسه تشکیل دادند و ۲۷ تیم عملیاتی و ارزیابی متشکل از هلال احمر، فوریت های پزشکی، نیروی انتظامی، شهرداری ها و دهیاری ها با محوریت فرمانداری شهرستان سمیرم به منطقه اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه حادثه در سطح شهرستان سمیرم بود، گفت: با این وجود تیم های ارزیاب از استان به منطقه اعزام شدند. طبق برآورده های انجام شده این حادثه ۵ مجروح داست که یک نفر به مرکز درمانی منتقل شد و ۴ نفر سرپایی مداوا شدند. این مصدومان به علت خروج سریع دچار آسیب شدند، اما خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به تخریب دیوارهای ۵ واحد مسکونی و فروریختن سقف ۲ واحد مسکونی در منطقه، افزود: روستاییان در ۲۶ روستای پادنای علیا و ۱۸ روستا در بخش پادنای وسطی و همچنین در شهر حنا و کمه زلزله را احساس کردند و از منازل بیرون آمدند، اما در حال حاضر وضعیت در منطقه آرام است.

وی با بیان اینکه زلزله شب گذشته خسارتی به شبکه آب برخی روستاها وارد کرد و کدورت آب را بالا برد، گفت: در برخی نقاط جاده ای در پادنای علیا و خفر سمیرم ریزش کوه اتفاق افتاد که بازگشایی شد و شبکه آب نیز درحال تعمیر است.

شیشه فروش از اعلام کمک استان اصفهان به سی سخت خبر داد و گفت: شب گذشته ۲۰۰ تخته چادر به این منطقه ارسال شد و تیم های امدادی همچنان در آماده‌ باش هستند.

وقوع پس لرزه ۳.۶ ریشتری در سی سخت

مدیرکل مدیریت بحران استان همچنین از وقوع پس لرزه ۳.۶ در سی سخت در صبح امروز خبر داد و گفت: این پس لرزه خسارتی نداشت و تیم های امدادی در آماده‌ باش هستند، همچنین تیم های ارزیاب نیز برای برآورد خسارات در منطقه حضور دارند.

وی به وزش طوفان در شب گذشته اشاره و تصریح کرد: همانطور که پیش بینی شده بود طوفان با سرعت ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در مناطق غربی و ۷۰ کیلومتر در ساعت در شهر اصفهان اتفاق افتاد که تاکنون براساس گزارش های رسیده، ۳۰ اصله درخت در مناطق غربی و مرکزی و ۴ خودرو خسارت دیده، ۱۲ پایه برق سقوط کرده و ۵ سقف کاذب و داربست آسیب دیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه امروز نیز پیش بینی بارش و افت دمای ۸ تا ۱۰ درجه سانتیگراد در استان شده، گفت: امروز هم وزش باد در مناطق شرقی، جنوب شرق و جنوب استان را خواهیم داشت. توصیه های لازم به تمام بخش ها اعلام شده و تیم های امدادی در سطح استان در آماده باش کامل هستند.

استقرار و آماده باش اورژانس۱۱۵

غفور راستین، مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان نیز از استقرار و آماده باش اورژانس۱۱۵ برای خدمت رسانی به مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: چند کد عملیاتی و اتوبوس آمبولانس جهت پوشش زلزله منطقه پادنا و چند کد عملیاتی جهت پوشش زلزله منطقه بیده استقرار پیدا کرده اند و ۱۰ آمبولانس و اتوبوس آمبولانس نیز به منطقه اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان های شهرستان های سمیرم و شهرضا در حال آماده باش هستند، گفت: خوشبختانه تعداد مصدومان حادثه ۵ نفر بیشتر نبود که جراحت جزئی داشته اند.

اعلام وضعیت نارنجی در جنوب استان اصفهان

علی محمدهاشمی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان نیز از امدادرسانی به زلزله سی سخت استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: خوشبختانه در شهرستان سمیرم خسارت جانی نداشتیم و خسارت ها نیز جزئی بوده، به طوری که تنها دیوار برخی از منازل و ساختمان ها در منطقه پادنای سمیرم ترک برداشته است.

وی تصریح کرد: بلافاصله بعد از وقوع زلزله سامانه IMS استان فعال و جلسه مدیریت بحران این استان با حضور مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در مرکز Eoc جمعیت هلال احمر برگزار شد و ۵ تیم ارزیابی از شهرستان سمیرم به روستاهای منطقه پادنا اعزام شدند. 

محمدهاشمی افزود: پس از دستور آماده باش استان توسط ریاست جمعیت هلال احمر، در منطقه جنوب استان وضعیت نارنجی اعلام و در سایر مناطق امدادی وضعیت زرد اعلام شد و سپس تیم هایی از شهرستان های شهرضا، دهاقان و مبارکه به منظور اعزام به منطقه با حضور در پایگاه امداد و نجات دولت قرین، به حالت آماده باش درآمدند.

فرمانده عملیات امداد و نجات هلال احمر استان اصفهان در زلزله سی سخت استان کهگیلویه و بویراحمد، خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۰۰ تخته چادر به منطقه زلزله زده ارسال شده و در صورت تقاضا سایر کمک های امدادی به منطقه ارسال خواهد شد./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان استان کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل مدیریت بحران استان منطقه اعزام شدند تیم های امدادی شهرستان سمیرم خبر داد و گفت استان اصفهان پادنای علیا منطقه پادنا جنوب استان آماده باش هلال احمر شب گذشته سی سخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۷۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز به ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: اجرای بیش از ۶۰۰ طرح پیشگیری از سیل در این استان در انتظار تامین اعتبار است و به ۶ هزار میلیارد ریال در سالجاری نیاز دارد.

منصور شیشه فروش افزود: تقویت سفره‌های زیرزمینی، احداث سیل بند، ساماندهی رودخانه ها، آبخیزداری، بهسازی پل‌های واقع در جاده‌ها و جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی در شهر‌ها از جمله اهداف طرح‌های پیشگیری از سیل است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: طبق بخشنامه ها، وزارت نیرو به‌عنوان مسوول کارگروه راهبری سیل باید پیگیری لازم را برای تخصیص اعتبارات به استان انجام دهد، اما این مساله تعیین تکلیف نشده است.

او با بیان اینکه مطالعات این طرح‌ها انجام شده  افزود: با توجه به رخداد تندباد، سیلاب‌های محلی و بارش شدید در برخی مناطق استان لازم است تامین اعتبار این طرح‌ها در اولویت قرار گیرد.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: اگرچه اقدام‌های مختلفی در این زمینه انجام شده، اما همچنان برخی مناطق استان اصفهان تحت تأثیر وقوع سیل است.

او تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری لازم است بطور جدی به موضوع مهار سیلاب ورود پیدا کنند.

شیشه فروش تاکید کرد: نیازمند تخصیص اعتبارات پیشگیرانه در زمان مناسب هستیم تا با اجرای این طرح‌ها یک بار برای همیشه با تهدید سیل مقابله کنیم.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: اعتبارات بیشتر با هدف بازسازی و جبران خسارت‌های سیل پرداخت می‌شود درحالیکه توجه به سیاست‌های پیشگیرانه مغفول مانده است.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: خسارت سیل خرداد سال گذشته در استان اصفهان در بخش عمرانی نیز هنوز تخصیص پیدا نکرده است.

 به گفته مسوولان در ۱۰ سال گذشته، بیش از ۱۵ مورد وقوع سیل در استان اصفهان گزارش شده است.

بر اساس پژوهش‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری، خسارت‌های سیل تا ۷۰ درصد کاهش می‌یابد و بیش از ۵۰ درصد بارش‌ها ذخیره می‌شود.

بارش‌های فروردین ماه امسال به بیش از ۶ هزار هکتار مزارع اصفهان خسارت وارد کرد.

شامگاه سه‌شنبه پنج اردیبهشت نیز شدت بارش‌های رگباری در مناطق شمال و شرق اصفهان سبب جاری شدن سیلاب، آبگرفتگی معابر، تخریب منازل مسکونی و خسارت به برخی جاده‌ها شد.

بر اساس پیش بینی هواشناسی اصفهان، بارش‌های همرفتی همراه با صاعقه و تگرگ در مناطق مختلف استان تا نیمه اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • تصاویری جدید از میزان خسارت تورنادو مرگبار به شهر ۱۲۵ میلیونی چین!
  • تاریخ دقیق واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد
  • هشدار سطح زرد هواشناسی اصفهان درباره موج جدید بارش‌های همرفتی
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • خسارت ۵۲۰ میلیاردی سیل به اردستان
  • هجوم ملخ‌ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • خسارت ۸۸۳ میلیاردی سیلاب در شهرستان کلاله
  • تاریخ دقیق قرعه‌کشی جام حذفی ایران مشخص شد
  • سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد
  • نیاز به ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان