Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

بحران سوئز، نبرد بر سر کانال استراتژیک

پس از استقلال مصر بریتانیا برای اینکه کنترل خود روی کانال سوئز را حفظ کند پیمانی با مصر امضا کرد که اجازه می‌داد نیروهای نظامی بریتانیا در محدوده کانال سوئز باقی بمانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما پس از رسیدن عبدالناصر به قدرت او به نیروهای نظامی دستور داد تا کنترل کانال را به دست بگیرند و سپس آن را ملی‌کرد.در واکنش به این تصمیم بریتانیا، فرانسه و رژیم اشغالگر قدس به مصر حمله کردند ولی شوروی که به عبدالناصر نزدیک بود تهدید کرد که اگر نیروهای دشمن از مصر عقب‌نشینی نکنند اروپای غربی را بمباران هسته‌ای خواهد کرد. برای اجتناب از یک جنگ هسته‌ای آمریکا نیز تهدید کرد که اگر عقب‌نشینی انجام نشود تحریم‌های اقتصادی بر سه نیروی مهاجم اعمال خواهد کرد. نهایتا با تهدید آمریکا و عقب‌نشینی نیروهای مهاجم بحران کانال سوئز به پایان رسید. اما آنچه این درگیری را اتفاقی مهم در تاریخ قرن بیستم می‌کند این حقیقت است که نشان داد بریتانیا و فرانسه دیگر جایگاه خود به عنوان قدرت جهانی را از دست داده‌اند و ابرقدرت‌های واقعی شوروی و آمریکا هستند. توضیحات بیشتر را همراه با تصاویری از این دوره در ویدیو تابناک ببینید.

 

مک‌کارتیسم و تاریخ سیاه کمونیسم در آمریکا

در دهه 40 و 50 به دلیل آشکار شدن جاسوسی برخی کمونیست‌های آمریکایی برای شووری در جریان جنگ جهانی دوم و تشدید جنگ سرد، بازار اتهام زنی داغ شد و کمیته فعالیت‌های ضدآمریکایی مجلس شکل گرفت. وظیفه این کمیته رسیدگی به افرادی بود که مظنون به کمونیسم بودند. یکی از سیاست‌مدارانی که در این دوره با وارد کردن اتهامات بی اساس بدنام شد مک‌کارتی بود. او با مطرح کردن اتهامات بسیاری به کارکنان وزارت خارجه آمریکا سعی کرد از این شرایط برای حرکات حزبی استفاده کند و دموکرات‌ها را متهم به مسامحه با شوروی کرد. این اتهامات باعث شد زندگی و حرفه صدها اگر نه هزاران نفر در آمریکا نابود شود. دامنه این پاکسازی‌ها به هالیود هم کشیده شد و مانند سازمان‌های خصوصی و دولتی بسیاری آنجا نیز تعداد بسیاری به خاطر ظن به کمونیست بودن اخراج و وارد لیست سیاه شدندو به این ترتیب مک‌کارتیسم در آمریکا به وجود آمد. توضیحات بیشتر در مورد این جریان تاریخی را در ویدیو تابناک ببینید.

 

شعرخوانی احمدشاه مسعود

«احمد شاه مسعود / Ahmad Shah Massoud» از فرماندهان نظامی مجاهدین و وزیر دفاع اسبق افغانستان بود. او در جنگ‌های شوروی و جنگ‌های داخلی افغانستان نقش عمده‌ای داشت و از 1979 با ارتش شوروی می‌جنگید. مجاهدین با هدایت گروهی از جمله او، در 1992 کابل وارد کابل شدند. احمد شاه مسعود خود در قدرت نماند و به جریان سیاسی‌اش قدرت را سپرد اما مدتی بعد طالبان با هدایت برخی کشورهای عربی و پاکستان تحرکاتی برای اشغال وحشیانه افغانستان در پیش گرفتند که در جریان این تحرکات، ایران از مجاهدین به رهبری احمدشاه مسعود حمایت کرد. این رهبر مجاهدین در 9 سپتامبر 2001 دو روز قبل از حملات یازده سپتامبر توسط عناصر طالبان که با پوشش خبرنگار برای مصاحبه با او آمده بودند، از طریق بمب گذاری در دوربین ترور شد. احمد شاه مسعود مرد شاعر مسلکی بود. از همسنگرهای او نقل شده شده است: «مسعود روزی در تخار در جمع مجاهدین و خبرنگاران نشسته بود و مشغول مطالعۀ دیوان حافظ شیرازی بود که خبر آوردند طالبان در منطقه‌ای حمله کرده و در حال پیشروی است. مسعود توجهی نکرد و به خواندن دیوان حافظ با عشق و علاقۀ خاصی ادامه داد. یکی از فرماندهان از بی تفاوتی آمر صاحب ناراحت شد و با صدای بلند گفت: آمر صاحب! طالبان حمله کرده اند. مسعود گفت: بگذار که این غزل را تمام کنم، مگر نمی دانی که جنگ با ما بر سر حافظ است؟!» شعرخوانی احمد شاه مسعود را می‌بینید و می‌شنوید.

 

بمب‌باران درسدن؛ جهنم روی زمین

در ماه‌های پایانی جنگ جهانی دوم نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا و نیروی هوایی آمریکا عملیاتی انجام دادند که تا به این روز یکی از پرمناقشه‌ترین عملیات‌های جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود، بمب‌باران درسدن، شهری غیرنظامی و بی دفاع که از 13 تا 15 فوریه 1945، 2400 تن مواد منفجره و 1500 تن بمب آتش‌زا روی آن ریخته شد.بمباران شهرها و کشتار غیرنظامیان در جنگ جهانی دوم چیز جدیدی نبود، هر دو طرف جنگ از کشتار غیرنظامیان به منظور کاهش توان اقتصادی و تضعیف روحیه دشمن استفاده کرده بودند. شمار بالای کودکان یتیم و خانواده‌های از هم پاشیده و بی‌خانمان فشار اجتماعی و اقتصادی روی دشمن وارد می‌کرد که باعث سرعت بخشیدن به پایان جنگ می‌شد. دو مورد از معروف‌ترین این اقدامات، بمباران هامبورگ توسط متفقین با 42600 کشته و 37000 زخمی و بمباران لندن توسط آلمان معروف به بلیتس با حدود 43000 کشته و 46000 زخمی است. اما بمباران درسدن حتی با چنین استراتژی غیراخلاقی و خشنی نیز قابل توجیه نیست، بمباران درسدن در اواخر جنگ جهانی رخ داد، آلمان در تنگنا بود و توان نظامی زیادی برای آن باقی نمانده بود، پیروزی قطعی بود و هیتلر در سنگر با استراتژی‌های ناممکن نیروهایی که تنها روی نقشه وجود داشتند هدایت می‌کرد. با این که توجیه بریتانیا برای بمباران درسدن تسهیل پیشروی روسیه به سمت آلمان بود اما در این که آیا این بمباران از نظر نظامی واقعا ضروری بود یا نه همچنان جای شک و تردید بسیاری وجود دارد.

 

حمله هوایی به ناپل

تصاویری از حمله هوایی نیروهای متفقین به ناپل ایتالیا با استفاده از بمب‌افکن‌های لیبریتور بی-24. از بین شهرهای ایتالیا بیشترین هدف بمب‌باران متفقین شهر بندری ناپل بود. بین سال‌های 1940 تا 1944 حدود 20 حمله هوایی روی ناپل انجام شد که بیشتر تاسیسات بندری، انتهای شرقی بندر ناپل و همچنین راه‌آهن را هدف قرار می‌داد. تخمین زده می‌شود تلفات غیرنظامی این حملات چیزی بین 20 تا 25 هزار کشته باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اسلام قلعه قیام مردم تبریز گادوین منشا لیله الرغائب سی سخت زلزله بسته ویدیویی تاریخ جنگ جهانی دوم اسلام قلعه قیام مردم تبریز گادوین منشا لیله الرغائب سی سخت زلزله احمد شاه مسعود جنگ جهانی دوم حمله هوایی بمب باران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۷۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاگردان شمسایی به دنبال اثبات قدرت/ نبرد ۴ تیم برای جام جهانی

به گزارش خبرنگار مهر، مرحله نیمه نهایی رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۲۴ فوتسال آسیا امروز جمعه برگزار خواهد شد و تیم ملی فوتسال کشورمان به مصاف ازبکستان خواهد رفت.

تایلند - تاجیکستان

در نخستین دیدار این مرحله از ساعت ۱۴:۳۰ تیم تایلند که میزبان این مسابقات است با تاجیکستان دیدار می‌کند.

تیم فوتسال تایلند موفق شد در مرحله یک چهارم نهایی با بازگشتی استثنایی مقابل عراق به پیروزی دست پیدا کند و هفتمین صعود متوالی به جام جهانی را جشن بگیرد. در این دیدار عراق ابتدا با ۲ گل از حریف خود پیش افتاد اما در ادامه بازی تایلندی‌ها موفق شدند با ۳ گل به نیمه نهایی برسند.

تیم فوتسال تاجیکستان هم که پدیده و شگفتی ساز این دوره مسابقات بود و موفق شد در گروهی که ژاپن، قرقیزستان و کره جنوبی حضور داشتند به عنوان صدرنشین راهی یک چهارم نهایی شود و در مرحله یک چهارم نهایی هم با برتری برابر شاگردان مجید مرتضایی در تیم افغانستان برای نخستین بار راهی نیمه نهایی شدند.

تایلند به عنوان یکی از تیم‌هایی که همواره خود را یکی از قدرت‌های آسیا می‌داند و به لطف برخورداری از امتیاز میزبانی تلاش می‌کند پس از ۴ دوره ناکامی در راهیابی به فینال و برای سومین بار به دیدار نهایی برسد.

در سوی دیگر هم تاجیکستان قصد دارد ماجراجویی‌های خود را ادامه دهد و پس از راهیابی به جام جهانی قصد دارد کار را برای تایلند سخت کند.

ایران - ازبکستان

تیم ملی فوتسال ایران از ساعت ۱۷:۳۰ به مصاف ازبکستان خواهد رفت. تیم ملی ایران پس از شروع نه چندان مقتدرانه ای که در این جام برابر افغانستان و بحرین داشت در ۲ دیدار بعدی برابر کویت و قرقیزستان نشان داد همچنان قدرت بلامنازع فوتسال آسیا است و شاگردان وحید شمسایی قصد دارند با ارائه نمایشی قدرتمند برابر ازبکستان راهی دیدار نهایی شوند.

در سوی دیگر میدان هم ازبکستانی حضور دارد که تاکنون ۴ بار در دیدارهای نهایی حاضر شده است و با توجه به سرمایه گذاری‌های بزرگی که در این رشته انجام داده است قصد دارد کار را برای ملی پوشان کشورمان سخت کند.

دیدارهای پلی آف

قاره آسیا در جام جهانی فوتسال ۴ سهمیه دارد و ازبکستان هم به عنوان میزبان این مسابقات پنجمین سهمیه قاره را به خود اختصاص داده است.

این دوره از مسابقات جام ملت‌های آسیا حکم مسابقات انتخابی جام جهانی را دارد و ۴ تیمی که به مرحله نیمه نهایی رسیدند جواز حضور در جام جهانی ۲۰۲۴ ازبکستان را کسب کردند.

اما صعود ازبکستان به نیمه نهایی جام ملت‌ها موجب شد یکی از تیم‌هایی که در مرحله یک چهارم نهایی شکست خورده‌اند شانس حضور در جام جهانی را به دست بیاورند. به همین دلیل این تیم‌ها باید دیدارهای پلی آف را برگزار کنند تا در نهایت یک تیم راهی جام جهانی شود.

در این بازی‌ها از ساعت ۱۰:۳۰ تیم ملی فوتسال عراق با افغانستان دیدار خواهد کرد و از ساعت ۱۲:۳۰ هم ویتنام به مصاف قرقیزستان می‌رود.

کد خبر 6088835

دیگر خبرها

  • (عکس) استوری تند و تیز محمد انصاری؛ برای نبرد با زمین‌خواری و اختلاس لباس رزم به تن کنید!
  • استوری تند و تیز محمد انصاری؛ برای نبرد با زمین‌خواری و اختلاس لباس رزم به تن کنید! + عکس
  • فیلم| شعرخوانی شاعران شیرین‌زبان اصفهان در شب شعر کمال
  • صعود شاگردان «مسعود شجاعی» با شکست مس
  • گردان‌های «المجاهدین» سدیروت اشغالی را راکت‌باران کرد
  • نبرد ۴ تیم برای جام جهانی
  • شاگردان شمسایی به دنبال اثبات قدرت/ نبرد ۴ تیم برای جام جهانی
  • بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر
  • «وعده صادق» از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نظامی تاریخ معاصر ایران بود/ ایران چگونه نتانیاهو را کیش‌ومات کرد/ چرا آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد؟
  • پنجشنبه سیاه در فرودگاه‌های فرانسه