Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه مفصلی با رادیو ملی آمریکا، ان پی آر، به تشریح سیاست خارجی دولت جدید واشنگتن و طرح‌های دولت بایدن برای احیای جایگاه از دست رفته این کشور در عرصه بین المللی پرداخت.

آنتونی بلینکن در بخشی از این مصاحبه رویکرد دولت آمریکا در قبال ایران را همچنان ادعای جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای عنوان کرد و در پاسخ به این پرسش که چگونه مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شوید، مدعی شد: ما در گذشته این کار را کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توافق هسته‌ای ایران برای مسدود کردن تمام مسیر‌هایی که ایران را به تولید مواد شکاف پذیر برای سلاح هسته‌ای می‌رساند، بسیار موثر بود. کارشناسان اطلاعاتی ما و همچنین جامعه بین المللی به ما گفتند این توافق توانسته بود مسیر‌های دسترسی جمهوری اسلامی ایران به مواد شکاف‌پذیر را که برای ساخت بمب بیشترین کاربرد را دارند، مسدود کند. اما خروج از توافق هسته‌ای این روند را مختل کرد و بسیار جای تأسف دارد که ما از آن خارج شدیم.

در ادامه خبرنگار رادیو ملی آمریکا یادآور می‌شود که بلینکن و دولت بایدن مایل به از سرگیری برجام از سوی ایران هستند، اما چرا تهران باید به حرف آمریکا اعتماد کند و توافق دیگری را با این کشور امضا کند در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که چهار سال دیگر رئیس جمهور جدید آمریکا دوباره آن را پاره نکند؟

بلینکن در پاسخ گفت هر کشوری باید این محاسبات را انجام دهد و در مورد توازنی تصمیم بگیرد که به نفع آن‌ها باشد. فکر می‌کنم ما این را می‌دانیم: ایران پس از خروج آمریکا از برجام، شروع به کاهش تعهدات خود کرد و نتیجه این است که امروز ایران به توانایی تولید مواد شکاف‌پذیر برای یک سلاح هسته‌ای فاصله زمانی کمتری نسبت به زمان انعقاد برجام دارد. در زمان توافق هسته‌ای این زمان یک سال بود، اما حالا این زمان به سه- چهار ماه رسیده که به این معناست که گام‌های ما تاکنون در مسیر اشتباهی برداشته شده است.

وزیر خارجه آمریکا ادعای نزدیک شدن ایران به ساخت سلاح اتمی را انگیزه خوبی برای کشورش برای توافق تازه با تهران دانست و تحریم‌ها را نیز انگیزه جمهوری اسلامی برای بازگشت به میز مذاکره عنوان کرد.

بلینکن افزود: به عقیده من هنوز در طرفین توافق تمایل به اجرای دوباره برجام وجود دارد اما به هر حال برداشتن اولین گام ضروری است، ولی کفایت نمی‌کند.

بلینکن باز هم درخواست تکراری مقامات آمریکایی درباره برداشتن اولین گام برجامی از سوی ایران را تکرار کرد و مدعی شد: این بار باید توافقی طولانی‌تر و مستحکم تر نسبت به برجام شکل گیرد.

وزیر خارجه آمریکا به ادعاهایش این را نیز افزود که همچنین ما باید موارد دیگری را که بخشی از مذاکره اصلی نبوده و عمیقا برای ما و سایر کشور‌های جهان مشکل ساز است از جمله برنامه موشک بالستیک ایران و اقدامات بی ثبات کننده این کشور در منطقه را در توافق تازه بگنجانیم.

وزیر خارجه آمریکا صرف نظر از بدعهدی نهادینه شده از سوی مقامات این کشور گفت: اما اولین قدم بازگشت ایران به توافق است و رئیس جمهور بایدن کاملاً در این باره صریح بوده است که اگر آن‌ها این کار را انجام دهند، ما نیز همین کار را خواهیم کرد. مسیر دیپلماسی در حال حاضر باز است. باید دید جمهوری اسلامی که تاکنون به تعهداتش عمل نکرده، چه کاری در این زمینه می‌کند. مسیر دیپلماسی باز است!

بلینکن از احتمال دیپلماسی مستقیم با ایران در صورت ضرورت نیز سخن گفت و با نادیده انگاشتن اقدامات سرشار از بی اعتمادی دولت‌های مختلف آمریکا، همه چیز را منوط به گام‌های بعدی جمهوری اسلامی دانست.

دولت بایدن از مدت‌ها پیش از روی کار آمدن داعیه بازگشت به برجام را سر داده است، ولی در تمامی موارد با نادیده گرفتن بدعهدی دولت پیشین، بازگشت ایران به تعهدات برجامی و نیز لحاظ شدن برنامه موشک‌های بالستیک و اقدامات منطقه‌ای ایران را شرط پیوستن دوباره واشنگتن به این توافق عنوان کرده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: توافق هسته ای ایران دولت جو بایدن وزیر خارجه آمریکا وزیر خارجه آمریکا جمهوری اسلامی سلاح هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۸۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: فهرستی از کارهای لازم برای اسرائیل را تهیه می‌کنم

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در راستای سیاست‌های واشنگتن برای حمایت از تل آویو اعلام کرد که فهرستی از کارهای لازم برای اسرائیل را تهیه می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا درحالیکه این کشور از هیچ اقدامی برای شرکت در جنایات رژیم صهیونیستی در غزه دریغ نکرده، گفت که روز چهارشنبه فهرستی از کارهایی که هنوز باید برای اسرائیل انجام شود را تهیه می‌کند.

وی در ادامه افزود: آمریکا متمرکز بر دستیابی به یک توافق آتش بس و آوردن اسرا به خانه است، هیچ بهانه یا تاخیر دیگری نباید باشد زمان برای اقدام حماس الان است.

بلینکن همچنین گفت که کار بیشتری باید برای مردم غزه انجام شود و اولین محموله‌های کمک مستقیم از اردن به گذرگاه بیت حانون روز سه‌شنبه حرکت می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در مورد ساخت یک اسکله موقت توسط ایالات متحده برای کمک رسانی به غزه مدعی شد که تا هفته آینده این اسکله آماده می‌شود.

اهداف شوم آمریکا از ساخت بندر در غزه/ به نام فلسطین و به کام صهیونیست‌ها

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکرات
  • نتانیاهو مانع دستیابی به توافق است/ تلاش آمریکا برای فشار بر حماس
  • بلینکن: مصر پیشنهاد قوی برای آتش‌بس در غزه ارائه کرد
  • بلینکن وارد سرزمین های اشغالی شد
  • «بلینکن» وارد اراضی اشغالی شد
  • بلینکن: اکنون زمان آن است که حماس وارد عمل شود
  • بلینکن: فهرستی از کارهای لازم برای اسرائیل را تهیه می‌کنم
  • وزیر خارجه آمریکا وارد اردن شد
  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • بلینکن: پیشنهادی «سخاوتمندانه» به حماس داده شده است