Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-07@14:48:56 GMT

صادرات غیرنفتی فارس ۳۰ درصد رشد کرد

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۵۸۹۱۳

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به رشد ٣٠ درصدی وزنی صادرات استان در سال ٩٩، گفت: صادرات استان امسال ٣٢٨ هزار تن با ارزش ١٢٩ میلیون دلار بوده که از نظر ارزشی نیز ١٠ درصد رشد را نشان می‌دهد.

جمال رازقی پنج‌شنبه ٣٠ بهمن در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه فارس که به مناسبت بیست و چهارمین سال روز ملی صادرات برگزار شد، با بیان اینکه فارس در بحث صادرات از میانگین کشوری در سطح بالاتری قرار دارد، گفت: این مهم در شرایطی به دست آمد که مسئولان اجرایی کشور اهمیت کار را چنان که باید درک نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با تاکید بر اینکه با بهبود معیشت مردم میزان اشتغال در سایه توسعه اقتصادی کشور شکل میگیرد، افزود: امروز کارنامه اقتصادی کشور حاصل تقریبا ٥٠ سال حکمرانی بد در صحنه اقتصادی کشور است.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی فارس، این حکمرانی موجب شکل گیری وضعیت اقتصادی کنونی، کوچک شدن اقتصاد، تضعیف استانداردهای زندگی، افت سرمایه گذاری و تجارت، خروج سرمایه، به حداقل رسیدن تعامل با اقتصاد جهانی، عدم واکنش بهنگام مراجع تصمیم گیری، نبود ثبات اقتصادی، فقدان تصویری شفاف از اقتصاد، مبهم بودن آینده، ریسک بالای فعالیت‌های اقتصادی، محیط نامساعد رقابتی در فضای کسب و کار، فرآیندهای اداری پیچیده، تنگناهای مالی و عدم کنترل قیمت نرخ ارز و بهره شده است.

رازقی با بیان اینکه اینکه فرمان اقتصاد کشور به دست سیاسیون بوده که وضعیت اقتصاد امروز به اینجا رسیده، تصریح کرد: توسعه سیاسی در گروه توسعه اقتصادی است.

او با طرح سوالی مبنی بر اینکه در مقابل وضعیت معیشتی امروز کشور کدام سیاست گذار پاسخگوست؟ گفت: سیاسیون همواره در تلاش هستند تا بخش خصوصی روز به روز ضعیف تر و کوچکتر شود و به بهانه تقویت بخش خصوصی، تغییر قانون و دخالت بیشتر را دنبال می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس تاکید کرد: سیاسیون امروز جواب معیشت مردم را نمی‌دهند و مدام گروه مقابل را متهم می‌کنند.

او تاکید کرد: همه گروههای سیاسی در قبال معیشت مردم که نتیجه عدم حمایت از بخش خصوصی است، باید پاسخگو باشند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه امروز سهم کشور ما از بازارهای ١٥ کشور منطقه تنها ٢ درصد است، گفت: به تعهدات ما در عرصه بازارهای اقتصادی جهانی اعتمادی نیست و سیاست‌های تجاری و ارزی کشور نیز با هم هماهنگ نیست.

رازقی با بیان اینکه بسیاری از فعالان اقتصادی ریشه‌دار خانه نشین شده یا به محکمه رفته‌اند، گفت: اعتماد را برگردانید تا بتوانیم امنیت اقتصادی را ایجاد کنیم!

او با بیان اینکه امنیت داخلی، امنیت ملی و وفاداری کشور  تابع امنیت اقتصادی است، عنوان کرد: باید این را بفهمیم که ثبات اقتصادی منجر به ثبات سیاسی می‌شود و هیچ کشوری بدون اندیشه و عملکرد نخبگان نتوانسته در عرصه بین‌الملل پیشرفت کند.

منبع: الف

کلیدواژه: رئیس اتاق بازرگانی فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۸۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان

به گزارش تابناک، رشد اقتصادی ایران در سال گذشته ۴٫۷ درصد برآورد شده اما برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، به ترتیب رشد اقتصادی ۳٫۳ و ۳٫۱ درصدی پیش‌بینی شده است. بنابراین پیش‌بینی رشد ایران در سال پیش رو ۰٫۴ واحد درصد و برای سال ۲۰۲۵، ۰٫۱ واحد درصد کم شده است.

صندوق بین‌المللی پول علت این کاهش چشم‌انداز رشد را کندشدن رشد اقتصاد غیرنفتی و درآمد نفتی ایران اعلام کرده است. عواملی مثل هزینه تأمین مالی همچنان بالا، اثرات بلندمدت همه‌گیری کووید-۱۹، جنگ روسیه و اوکراین، رشد ضعیف بهره‌وری و کاهش پیوستگی اقتصادی کشورها باعث شده‌اند سرعت احیای اقتصاد جهانی نسبت به مشابه‌های تاریخی پایین‌تر باشد.

این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی می‌کند تورم متوسط کشورها از ۶٫۸ درصد در ۲۰۲۳، به ۵٫۹ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۴٫۵ درصد در سال بعد کاهش یابد، با نظر به این که کشورهای توسعه‌یافته زودتر از کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور به تورم‌های هدف خود بازگردند. صندوق بین‌المللی پول نسبت به ریسک‌های متعدد اقتصاد جهانی خوشبین‌تر از گذشته است. گزارش این نهاد ادعا می‌کند این ریسک‌ها تا حدی تعدیل شده‌اند.

هم‌زمان که ریسک‌های آسیب‌زننده‌ای مثل شوک‌های قیمتی ناشی از تنش‌های بین‌المللی و نوسانات ارزیِ ناشی از تفاوت سرعت کاهش تورم کشورها در پیش‌اند، اتفاقاتی مثل بودجه‌های انبساطی‌تر از پیش‌بینی گزارش، کاهش سریع‌تر تورم (مثلاً به خاطر دست بازتر بانک‌های مرکزی در شرایط تداوم افزایش مشارکت در بازار کار) و رشد بیشتر بهره‌روی تحت تأثیر هوش مصنوعی و اصلاحات ساختاری قوی‌تر می‌توانند وضعیت اقتصادی دو سال آینده دنیا را بهتر از چشم‌انداز فعلی IMF کند.

دیگر خبرها

  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است
  • استان بوشهر از مزیت‌های اقتصاد دریایی بهره‌مند می‌شود
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شد
  • فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی ایران
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد
  • صادرات بیش از ۳۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد طی یک‌ماه