Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@00:44:46 GMT

حزب جمهوری‌خواه آمریکا در مسیر انحلال تدریجی

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۵۹۸۶۱

حزب جمهوری‌خواه آمریکا در مسیر انحلال تدریجی

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس – مهدی پورصفا: «نانسی پلوسی» در تمام مدت‌زمانی که در دوران «دونالد ترامپ» رئیس مجلس نمایندگان بود تلاش کرد تا استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا را به نقطه نهایی خود برساند.

این آرزویی بود که نه فقط نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان، بلکه بسیاری از هم‌قطاران ترامپ در حزب جمهوری‌خواه نیز داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال نه تنها این آرزو رنگ واقعیت به خود نگرفت بلکه ترامپ از دومین استیضاح خود نیز جان سالم به‌در برد. عصبانیت نانسی پلوسی هنگام کنفرانس خبری بعد از جلسه استیضاح نشان‌دهنده یأس و استیصالی بود که با مشاهده حمایت همه‌جانبه سناتورهای جمهوری‌خواه به او دست داد.

 

 

واقعیت این است که حزب جمهوری‌خواه تصمیم گرفت بار دیگر ترامپ را در آغوش بکشد و از وی در جلسه دادگاه سنا حمایت کند. البته هنوز پرونده‌های قضایی بی‌شماری علیه وی در دادگاه‌های ایالتی و فدرال ایالت متحده در جریان است. از تلاش برای انحراف آرای عمومی در ایالت جورجیا و تا پرداخت حق‌السکوت به «استورمی دانیل» بازیگر فیلم‌های مستهجن که در دادگاه ایالت نیویورک پیگیری می‌شود.

با این حال، به نظر می‌رسد تنها چیزی که می‌توانست به حیات سیاسی در عرصه سیاسی آمریکا خاتمه دهد، محاکه وی در سنا بود.

* دفع خطر تشکیل حزب سوم با حمایت دوباره جمهوری‌خواهان از ترامپ

البته شاید در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن حزب جمهوری‌خواه باید به حزب دموکرات می‌پیوست و محاکمه ترامپ تبدیل به ابزاری برای خاتمه دادن به زندگی سیاسی او تبدیل می‌شد. با این حال، ترامپ با رأی منفی 43 نفر از جمهوری‌خواهان به استیضاح وی باز هم از محاکمه کنگره جان سالم به در برد.

در عین حال، حمایت از تبرئه ترامپ به جدایی برخی از حزب‌ جمهوری‌خواه انجامیده است. در بین این چهره‌ها می‌توان به افراد مشهوری همچون «ریچاد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا تا کهنه‌کاران نظامی ارتش آمریکا اشاره کرد.

 طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، دست‌کم ۶۰ نفر از مقام‌های دولت «جورج دابلیو بوش» قصد دارند به دلیل حمایت جمهوری‌خواهان از ترامپ این حزب را ترک کنند.  علاوه بر این، تنها در ایالت کالیفرنیا ۳۳ هزار نفر طی سه هفته بعد از حمله به ساختمان کنگره حزب جمهوری‌خواه را ترک کرده‌اند.

اما سؤال اینجاست که چرا با تمام این مخالفت‌ها حزب جمهوری‌خواه تصمیم گرفت از ترامپ حمایت کند؟ دلیل این مسأله را می‌توان در نظرسنجی که در خصوص نگاه اعضای حزب جمهوری‌خواه به ادعای ترامپ برای تأسیس حزب جدید انجام شد، دید.

 

 

بر اساس نظرسنجی مشترکی که  از پنجم تا هشتم ماه جاری میلادی از سوی شبکه «سی‌بی‌اِس» و مؤسسه «یوگاو» برگزار شده است، ۳۳ درصد از آمریکایی‌های حامی حزب جمهوری‌خواه در پاسخ به این سؤال که آیا به حزب احتمالی ترامپ می‌پیوندند، پاسخ مثبت دادند. از سوی دیگر، ۳۷ درصد از این جامعه آماری گفتند اگر ترامپ حزب جدیدی تشکیل دهد، ممکن است به آن بپیوندند. در نتیجه، به طور کلی ۷۰ درصد از مردم حامی حزب جمهوری‌خواه مایل هستند به چنین حزبی ملحق شوند.

این نظرسنجی پس از آن انجام شد که روزنامه «وال‌استریت ژورنال» از تلاش ترامپ برای تأسیس یک حزب جدید با نام «پاتریوت» خبر داد.

روشن است که با این نظرسنجی و رأی 74 میلیونی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته میلادی با تأسیس حزب جدید ترامپ چه بلایی بر سر حزب جمهوری‌خواه می‌آمد. حتی ممکن بود که عملاً نظام دو حزبی آمریکا به پایان برسد و کار ناتمام حزب «تی پارتی» عملاً تمام شود؛ البته در آن صورت با به نتیجه رسیدن استیضاح ترامپ عملاً دوران فعالیت‌های سیاسی وی نیز به پایان می‌رسید.

* تجربه‌ای تاریخی که حزب جمهوری‌خواه را به سمت ترامپ برد

نمونه‌های تاریخی فراوانی برای مثال زدن در خصوص سرنوشت احتمالی حزب جمهوری‌خواه در صورت تأسیس حزب سوم و متلاشی شدن حزب وجود دارد.

به عنوان مثال، تا قبل از جنگ جهانی اول نظام حزبی در بریتانیا در انحصار دو حزب محافظه‌کار و لیبرال قرار داشت. این دو حزب در دوران اوج امپراتوری بریتانیا به صورت نوبتی کنترل دولت را بر عهده داشتند. پس از این که ارتش بریتانیا به فرماندهی «وینستون چرچیل» و به همراه سایر نیروهای متفقین در نبرد گالیپولی شکست سختی از نیروهای عثمانی خوردند، «جورج لوید» از حزب لیبرال نخست‌وزیری بریتانیا را از سال 1916 تا سال 1922 بر عهده گرفت.

با وجود اینکه بریتانیا به ظاهر توانست جنگ جهانی را با کمک آمریکا به نفع خود تمام کند؛ اما بحران‌های داخلی برای دولت لوید و حزب لیبرال به یک بحران تمام‌عیار شد.

در زمان دولت او رسوایی‌های مالی بزرگی چون فروش القاب اشرافی و زدوبند مالی با کمپانی «مارکونی»، جنجالی شد. پایان دولت «لوید جرج» پایان کار حزب لیبرال به‌ عنوان یکی از دو حزب حاکم بر بریتانیا بود و حزب نوپدید کارگر جای این حزب را در ساختار سیاسی بریتانیا گرفت. از آن زمان تا به امروز، رقابت حزب کارگر و حزب محافظه‌کار سیستم دوحزبی این کشور را شکل داده است و حزب لیبرال عملاً از صحنه سیاسی بریتانیا حذف شده است.

حزب لیبرال در سال 1988 با حزب سوسیال دموکرات ادغام و حزب جدید لیبرال دموکرات تشکیل شد و تنها نقش‌آفرینی جدی آن به انتخابات سال 2010 بریتانیا باز می‌گردد که با 80 نماینده یک دولت ائتلافی با حزب محافظه‌کار تشکیل داد.

با مرور این داستان می‌توان نتیجه گرفت که حزب جمهوری‌خواه برای جلوگیری از تکرار چنین حادثه‌ای تن به حمایت از ترامپ داد.

در دیدار «لیندسی گراهام» با ترامپ در اقامتگاه وی در ایالت فلوریدا ترامپ موافقت کرد تا در بازسازی حزب جمهوری‌خواه ایفای نقش کند؛ ایفای نقشی که ترامپ به سبک خود از آن به عنوان یک ظهور جدید در عرصه سیاسی نام برد.

شاید سؤال اصلی اینجا باشد که با حضور ترامپ چه آینده سیاسی در انتظار آمریکا باشد و اولین آوردگاه این دو حزب سیاسی (دموکرات و جمهوری‌خواه) در چه انتخاباتی باشد.

* فرصت برای بایدن به سرعت رو به اتمام است

بایدن و اعضای حزب دموکرات می‌دانند که زمان بسیاری کمی برای اثبات خود درباره حل بحران‌های سیاسی آمریکا دارند و به سرعت زمان انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در سال 2022 خواهد رسید.

البته اگر شانس یار بایدن باشد و از شدت همه‌گیری ویروس کرونا کاسته شود ممکن است مسیر رشد اقتصادی در آمریکا فراهم شود؛ همان نکته‌ای که موجب شد ترامپ از پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری محروم شود. با این حال، برخی از اقدامات دولت بایدن می‌تواند سبب شود تا ترامپ دوباره آتش‌بار خود را علیه دولت آمریکا به کار بیندازد.

 

 

به عنوان مثال، یکی از مهم‌ترین قول‌های بایدن لغو حفاری‌های گسترده‌تر در زمین‌های فدرال و پایان برخی معافیت‌های اقتصادی برای فعالیت‌های شرکت‌های انرژی در حوزه «شیل نفت و شیل گاز» است.

از سوی دیگر، بایدن مجوز یک خط لوله نفتی موسوم به «کی استون» را از کانادا به ایالت‌های جنوبی آمریکا لغو کرده است. این کار موجب آسیب به برخی شهرهای کوچک که گذر این خط لوله نفع می‌برند، شده است.

دولت بایدن به دنبال تصویب بسته‌های بزرگ مالی با افزایش مالیات‌ها، افزایش حداقل حقوق به ساعتی 15 دلار در تمام ایالت‌ها و لغو ممنوعیت ورود پناهندگان است. اگرچه به ظاهر چنین اقداماتی مورد حمایت تمام دموکرات‌ها قرار داد؛ اما جمهوری‌خواهان سنتی فراوانی هستند که در مناطق روستایی و کارگرنشین آمریکا مخالف اقدامات بایدن بوده و آنها را در تضاد با روح فرهنگ آمریکایی می‌بینند.

این‌ها دقیقاً همان افرادی هستند که از تأسیس حزب جدید ترامپ استقبال و از ادامه حضور وی در حزب جمهوری حمایت می‌کنند. این حمایت برای حزب جمهوری‌خواه حیاتی است به خصوص این که با گسترده‌تر شدن حضور اقلیت‌ها در رقابت‌های سیاسی برخی ایالت‌های جمهوری‌خواه همچون جورجیا به سمت حمایت از دموکرات‌ها متمایل شده‌اند.

* حزب جمهوری‌خواه در مسیر نوعی انحلال تدریجی

زمانی همه صحبت از این می‌کردند که با پایان دوران ریاست‌جمهوری ترامپ و اتفاقاتی که در روزهای 6 و 7 ژانویه افتاد، ترامپ از صحنه سیاست حذف خواهد شد و اما ترامپیسم باقی خواهد ماند؛ اما اکنون روشن شده که نه ترامپیسم حذف شد و نه ترامپ. اگر اتفاقخاصی رخ ندهد، می‌توان حضور او را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 محتمل دانست.

جالب است که اگر این اتفاق بیفتد هر دو رئیس جمهور آمریکا بالای 80 سال سن خواهند داشت. البته شاید ترامپ ریسک کمتری را به جان بخرد و از یکی از هم‌قطاران سابق خود حمایت کند. «نیکی هیلی» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل چنین بختی را داشت؛ اما با انتقاد از ترامپ بختش را احتمالا از دست داده است.

«مایک پامپئو» نیز یکی از دیگر کاندیداهای محتمل مدنظر ترامپ است. حتی برخی‌ها از «تام کاتن» نیز به عوان یکی از گزینه‌های محتمل در خصوص حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده نام می‌برند؛ سناتوری که در زمان ترامپ به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی کسب سمت وزارت دفاع آمریکا نیز مطرح شد.

البته نمی‌توان گفت که همه چیز به‌نفع ترامپ تمام شده است. دموکرات‌ها به این راحتی ناامید نخواهند شد چراکه در غیر این صورت باید یک بار دیگر تنش‌های احتمالی رقابت با ترامپ را تحمل کنند. شاید حتی یک قانون جدید از سوی دموکرات‌ها در کنگره مطرح شود تا راهی برای محرومیت ترامپ پیدا شود؛ اما همه این اقدامات باید تا انتخابات بعدی در سال 2022 صورت گیرد.

به این ترتیب، می‌توان گفت عملاً ترامپ تبدیل به همه‌کاره حزب‌ جمهوری‌خواه شده است و دیگر نمی‌توان آن را از این حزب جدا کرد. در حقیقت شاید حزب جمهوری‌خواه با جذب ترامپ خود را نجات داده است؛ اما با جدا شدن بسیاری از نخبگان خود عملاً به سمت نوعی انحلال تدریجی حرکت می‌کند. پروسه‌ای که آغاز شده، حزب جمهوری‌خواه را به حزب ترامپ تبدیل خواهد کرد و دیگر از آرمان‌های حزبی سخنی در میان نخواهد بود چراکه ترامپ در این حزب حرف اول و آخر را خواهد زد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس جمهور سابق آمریکا حزب جمهوری خواه آمریکا انتخابات ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه جمهوری خواهان دموکرات ها حزب لیبرال تأسیس حزب حزب جدید دو حزب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۵۹۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد

به گزارش همشهری آنلاین «جو بایدن» که لقب پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده را به خود اختصاص داده، بیش از هر زمان دیگری به دلیل نزدیک‌تر شدن به انتخابات ۲۰۲۴ و هم‌چنین گاف‌های بی‌پایانش زیر ذره‌بین قرار دارد.

«اسکارلت ماگوآیر» رئیس موسسه تحقیقاتی «جی‌ال پارتنرز» در گفت‌وگو با نشریه سان تاکید کرد که بسیاری از آمریکایی‌هایی نسبت به «سن بایدن و توانایی‌هایش» نگران هستند.

او گفت به همین دلیل است که نظرسنجی‌ها نشان از احتمال پیروزی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا دارد.

البته ناگفته نماند که این نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هم صرفا چهار سال از جو بایدن کوچکتر است اما گاف‌های پی در پی رئیس‌جمهور کنونی آمریکا نگرانی‌ها را درباره «زوال عقل» او چندین برابر کرده است.

نشریه سان هم‌چنین به نقل از خانم ماگوآیر می‌نویسد: «بسیاری از آمریکایی‌ها نگرانند که جو بایدن قادر نخواهد بود از پس جلسه با ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) که ۱۰ سال از او جوان‌تر است، بربیاید.»

جو بایدن از ابتدای شروع ریاستش تاکنون گاف‌ها و حرکات نمایشی مضحکی را در مقابل حضار و بینندگان پخش زنده انجام داده است؛ این موارد از اشتباهات لفظی گرفته تا افتادن روی صحنه و هم‌چنین هذیان‌گویی شهرت و محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا را به خطر انداخته است.

نشریه سان می‌افزاید: «از هر ۱۰ آمریکایی، چهار نفر (۴۰ درصد) فکر می‌کنند که جو بایدن در صورت پیروزی، نمی‌تواند دوره دوم ریاستش را به اتمام برساند و احتمالا در دفتر کارش فوت خواهد کرد.»

هم‌چنین برخی از رای‌دهندگان معتقدند شاید بایدن بتواند به مسائل داخلی کشورش رسیدگی کند اما بعید می‌دانند او قادر باشد نسبت به مسائلی که در خاورمیانه رخ می‌دهد، مدیریت خوبی از خود نشان دهد.

در این میان برخی دیگر به نگرانی‌هایی نظیر جنگ اوکراین و توانایی جو بایدن درخصوص مواجه شدن با رئیس‌جمهور روسیه اشاره کرده‌اند.

نشریه سان در پایان با اشاره به اظهارات رای‌دهندگان آمریکایی می‌نویسد: «بسیاری از آمریکایی‌ها خواستار پیروزی ترامپ هستند زیرا معتقدند او نسبت به بایدن قادر به انجام کارهاست. آن‌ها به طور کلی رئیس‌جمهوری را می‌خواهند که به لحاظ ذهنی سالم باشد و بتواند پا به پای رهبران جهان قدم بردارد.»

کد خبر 847156 برچسب‌ها ایران و آمریکا خبر ویژه جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • حمایت دانشجویان دانشگاه خلیج‌فارس از دانشجویان آزادی‌خواه آمریکایی
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • تجمع دانشگاهیان در حمایت از خیزش دانشجویان دانشگاه های آمریکا و اروپا
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام