Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

ریچارد میلز روز پنج‌شنبه با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار کنار گذاشتن نامه ۳۰ و ۳۱ مرداد و ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹ آمریکا شد.

وی ادامه داد: از نظر ایالات متحده اقدامات مقرر شده در بندهای ۷ و ۸ و همچنین ۱۶ تا ۲۰ قطعنامه ۲۲۳۱ همچنان موثر است و مفاد قطعنامه های ۱۶۹۶ (۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (۲۰۰۶)، ۱۷۴۷ (۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (۲۰۰۸) و ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) که با قطعنامه ۲۲۳۱ خاتمه یافتند، همچنان پایان یافته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد خواستار ثبت این نامه به عنوان سند شورای امنیت شده است.

میلز همچنین در نامه‌ای دیگر اطلاع داد که محدودیت اعمال شده علیه دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران که به تردد در سه مایل محدود شده بودند، برداشته شده و به روال سابق بازگشته است.

این موضوع، شامل همه دیپلمات‌هایی می‌شود که در حال حاضر در نیویورک به سر می‌برند و همچنین در آینده خواهند آمد.

سوزان دیماگیو عضو هیات مدیره اندیشکده کوئینسی در واکنش به این اقدام دولت بایدن، گفت دولت بایدن تلاش شکست خورده پمپئو را در اعمال مکانیسم ماشه در بازگرداندن تحریم‌های ضد ایران را لغو یا رد کرده است. این یک گام مثبت به سمت زدودن یکی از بزرگترین اشتباهات سیاست خارجی دولت ترامپ.

دولت ترامپ اوایل امسال کوشید تا با طرح اقدامات مخرب، توافق هسته‌ای ایران را به طور کامل از بین ببرد چرا که در ۲۷ مهرماه به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ محدودیت‌های تسلیحاتی ایران برطرف می‌شد.

ابتدا در قطعنامه‌ای ۱۴ صفحه‌ای به دنبال وضع سخت‌ترین تحریم تسلیحاتی ایران برآمد که با مخالفت جدی همه اعضا مواجه شد و در نهایت بر آن شد تا قطعنامه‌ای چهار بندی در تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران ارائه دهد.

این تلاش هم ناکام ماند و پس از آن در ۳۰ و ۳۱ مرداد ماه نامه‌ای را به شورای امنیت ارائه داد و با ادعای خود خوانده که هنوز مشارکت‌کننده در برجام است، خواستار اعمال مکانیسم ماشه و بازگرداندن تمام تحریم‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران شد.

۱۳ عضو شورای امنیت به صراحت با این ادعای آمریکا مخالفت کردند و آن را باطل دانستند و به این ترتیب در بی عملی کامل، ترتیب اثری به این درخواست آمریکا ندادند.

اما در ۳۱ شهریور ماه اعلام کرد که چون فرایند مخالفت با این ادعا در شورای امنیت طی نشده است، به طور خودکار تحریم‌ها علیه ایران اعمال شده است اما باز هم شورای امنیت وقعی ننهاد و هیچ سازوکاری برای آن معین نکرد.

آخرین تلاش دولت ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود که کوشید بودجه‌ای برای آنچه که اجرای تحریم‌های ضد ایرانی می‌نامید وضع کرد که آن هم با اکثریت قاطع اعضای سازمان ملل رد شد.

اگرچه ادعای پیشین دولت آمریکا در عمل ابطال شده بود اما اقدام امروز سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد می‌تواند نخستین گام برای احترام به مقررات سازمان ملل متحد محسوب شود هرچند که با ادامه تحریم‌ها، همچنان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شناخته می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آمریکا برجام سازمان ملل متحد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نامه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۰۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسپوتنیک: الجزایر خواستار برگزاری نشست شورای امنیت درباره گورهای جمعی در غزه شد

رسانه روسی خبر داده الجزایر خواستار برگزاری شنست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره کشف گورهای جمعی در غزه شده است.

به گزارش ایسنا، یک منبع آگاه می‌گوید الجزایر در پی کشف گورهای جمعی در غزه، خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز سه‌شنبه شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک روز شنبه خبر داده الجزایر به‌عنوان عضو غیردائم شورای امنیت، خواستار برگزاری این نشست پشت درهای بسته است.

مقامات فلسطینی اعلام کرده‌اند بیش از ۳۰۰ جسد از جمله زنان، کودکان، افراد مسن و مجروح در گورهای جمعی در محوطه بیمارستان ناصر در خان‌یونس، دومین شهر بزرگ غزه و مجتمع پزشکی الشفا در شهر غزه پیدا شده است.

پیش از این «واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل گفته بود روسیه خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی مستقل برای محاکمه عاملان ایجاد گورهای جمعی گزارش شده در نوار غزه است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اسپوتنیک: الجزایر خواستار برگزاری نشست شورای امنیت درباره گورهای جمعی در غزه شد
  • دیدار دیپلمات‌های ایران و روسیه در وین در آستانه سفر گروسی به تهران
  • مسکو: واشنگتن در ۶ ماه اخیر، شورای امنیت را گروگان گرفته است
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • نبنزیا: شورای امنیت به گروگان آمریکا تبدیل شده است
  • سفیر ایران در سازمان ملل: شروع کننده جنگ علیه اسرائیل نبوده ایم/ حق پاسخ به هرگونه تجاوز محفوظ است
  • سفیر ایران: شروع کننده جنگ علیه اسرائیل نبوده ایم؛ حق پاسخ به هرگونه تجاوز محفوظ است
  • به هرگونه تجاوز علیه حاکمیت و تمامیت ارضی خود پاسخ می‌دهیم
  • نماینده ایران: حق پاسخ به هرگونه تجاوز محفوظ است
  • ایروانی: شروع‌کننده جنگ علیه اسرائیل نبودیم