Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: به نظر من حضور حداقلی مردم با روح حاکم بر دموکراسی کاملا در تعارض است و این را نمی شود مردم سالاری به آن معنا تلقی کرد.

«داریوش قنبری»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص لزوم مشارکت مردم در انتخابات و علاقمندی برخی در جریان اصولگرا بر کاهش مشارکت مردم گفت: دموکراسی یک چهارچوبی دارد و معنی و مفهوم آن هم اکثریت بوده که اکثریت هم کاملا تعریف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیمی از جمعیت جامعه را حداقل به عنوان اکثریت در نظر می گیرند، حال اکثریت مطلق، اکثریت دو سوم و اکثریت چهار پنجم هم داریم.

او با بیان اینکه مشارکت کمتر از 50 درصد از جمعیت کشور دیگر اکثریت تلقی نمی‌شود، گفت: مردم سالاری به اصطلاح، حکومتی است که مورد تایید اکثریت باشد و البته حقوق اقلیت هم باید حفظ شود، به آن معنی نیست که وقتی اکثریت به قدرت می‌رسند اقلیت را نادیده بگیرند. اقلیت هم دارای حقوقی هستند که حقوق اساسی آنها باید به رسمیت شناخته شود و مورد توجه قرار بگیرد.

قنبری اضافه کرد: شاید قوانینی در کشوری به تصویب برسد که تعاریف خاصی از اکثریت بر مبنای مشارکت ارائه بدهد و شاید بر مبنای آن قوانینی که تصویب می شود به اصطلاح یک اکثریتی تعریف شود اما این اکثریت با اکثریتی که در دموکراسی مدنظر است می تواند در یک سو نباشد.

قنبری ادامه داد: به نظر من حضور حداقلی مردم با روح حاکم بر دموکراسی کاملا در تعارض است و این را نمی شود مردم سالاری به آن معنا تلقی کرد. بحث مشارکت با حضور مردم در پای صندوق های رای نه تنها جزو ملزومات مردم سالاری است بلکه از طرف مسئولان عالی رتبه نظام جمهوری اسلامی به عنوان نظام انقلابی، همواره مورد تایید و تاکید قرار گرفته است. از بنیان گذار جمهوری اسلامی تا دیدگاه های مقام معظم رهبری را اگر تحلیل کنیم می بینیم که همواره هم دیدگاه های بنیان گذار جمهوری اسلامی و هم دیدگاه های مقام معظم رهبری بر مشارکت و حضور گسترده مردم در صحنه و عرصه است. به خصوص در ارتباط با انتخابات و قطعا کسانی که خلاف این دیدگاه ها را داشته باشند با دیدگاه های نظام اسلامی فاصله گرفتند و در کل مشارکت کم به هیچ وجه مطلوب جمهوری اسلامی نبوده و مسئولان نظام هم همواره تاکیدشان بر مشارکت وسیع و حداکثری بوده است. 5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اصلاح طلبان در 1400 جمهوری اسلامی مردم سالاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۰۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها از جمله مظاهر مشارکت مردم در حکمرانی است

استاندار اصفهان گفت: شوراها یکی از مظاهر مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خودشان است که با نگاه حکیمانه و فرمان امام(ره) شکل گرفت و مقام معظم رهبری هم در راستای همین نگاه حکیمانه در شعار امسال روی مشارکت مردم تأکید داشتند و به‌سمت مردم سوق داده شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، سیدرضا مرتضوی صبح امروز، یکشنبه، در یکصدوسی‌امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان حاضر شد و با گرامیداشت روز شوراها، اظهار داشت: روز شوراها فرصت مناسبی برای ارزیابی عملکرد و نحوه حرکت به‌سمت اهداف متعالی شوراها است و این روز را خدمت همه اعضای شوراهای استان، شهرستان و روستاهای کشور و به‌ویژه اصفهان تبریک می‌گویم.

وی با بیان اینکه شوراها یکی از مظاهر مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خودشان است که با نگاه حکیمانه و فرمان امام(ره) شکل گرفت، افزود: مقام معظم رهبری هم در راستای همین نگاه حکیمانه در شعار امسال روی مشارکت مردم تأکید داشتند و به‌سمت مردم سوق داده شد.

استاندار اصفهان با یادآوری اینکه شوراها جلوه‌ای از حرکت بین مردم برای استقرار نظام جمهوری اسلامی است، گفت: شوراها بر اساس قانون اساسی و نگاه مکتبی دین ما شکل گرفته و جامعه را به‌سمت استفاده از خرد جمعی و مشارکت مردم در اداره امور پیش برده و بر همین اساس اتفاقات خوبی را رقم زده است.

وی خاطرنشان کرد: شکل‌گیری شوراهای شهری و روستایی از جمله مصادیق بارز حضور مردم در حکمرانی و بر اساس مسیر شوراها است، تشکیل شوراها موجب تحکیم پایه‌های نظام جمهوری اسلامی شد و ظرفیت شوراها به‌نحوی مورد استفاده قرار گرفت که مردم در حرکت جمعی برای حل مسائل پیرامونی خود مشارکت کنند و نظام ما به‌عنوان یک نظام مردمی با شکل‌گیری شوراها روند پایدارتری را پیدا کرد.

مرتضوی با ابراز اینکه سایر استان‌ها به عملکرد شوراهای کلان‌شهرها به‌ویژه اصفهان نگاه ویژه‌ای دارند، گفت: اصفهان محل رفت‌وآمد مسئولین مختلف است و تأثیرپذیری از نگاه و عملکرد و نحوه تصمیم‌گیری شورای شهر اصفهان در سایر شهرها و روستاها انعکاس خود را نشان می‌دهد و در بخش‌های مختلف این تأثیرپذیری را می‌بینیم حتی با این جزئیات که یک نماد در روشنایی شهر استفاده می‌شود، در شهرهای کوچک تأثیرگذاری آن دیده می‌شود  که این خود فرصتی برای تعامل و هماهنگی میان شوراها فراهم می‌کند.

وی با اشاره به رویکردهای متناسب دغدغه‌مند شورای اسلامی شهر اصفهان، گفت: توجه به مسائل زیست‌محیطی، نگاه به ظرفیت‌سازی تأمین انرژی، توجه به منابع آب، مصرف بهینه آن و مباحث صرفه‌جویی آب و ارائه کمک فکری به مدیریت استان در حوزه آب و توجه به مباحث حمل‌ونقل عمومی نشان‌دهنده نگاه عمیق شورای ششم به مسائل شهر و استان است.

استاندار اصفهان اضافه کرد: در این دوره از شورای اصفهان به مسائل شهری نگاه عمیق و ویژه‌ای شکل گرفته و این یک اتفاق مبارک است، اگر مدیریت شهری برای خط دوی مترو وقت بگذارد نسبت به ایجاد شهر کارگاهی در معابر و خیابان‌ها، اهمیت بیشتری دارد.

وی افزود: شورای شهر اصفهان علی‌رغم هزینه‌های اجتماعی به‌دنبال کارهای ریشه‌ای و عمیق رفته‌ و در این راستا تصمیمات خوبی در حوزه سلامت و گردشگری اتخاذ کرده است که جای تقدیر و قدردانی دارد.

انتهای پیام/170/+

دیگر خبرها

  • شوراها از جمله مظاهر مشارکت مردم در حکمرانی است
  • عیدی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌هایی را در پی دارد
  • فرمول اضافه حقوق ۱۴۰۳؛ چقدر به حقوق شما اضافه می‌شود؟ | عیدی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌های را در پی دارد
  • باهنر: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد /ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد
  • راه‌اندازی فاز دوم کارخانه فولاد بافت مصداق«جهش تولید با مشارکت مردم» است
  • امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است
  • نراقی: فردا دانشجویان ایران در حمایت از خیزش دانشگاهیان آمریکا و اروپا تجمع می‌کنند
  • مسئولان بسترهای حضور مردم برای مشارکت در تولید را فراهم کنند