Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، به گفته بسیاری از کارشناسان، شاید بتوان موسیقی سنتی ایرانی و در رأس آن تصنیف را نمونه‌ای از اصالت در حال فراموشی دانست، اصالتی نجیب که با تغییرات فرهنگی و گرایش سلایق به سمت سبک‌های موسیقی جدید و گاها غربی مورد بی‌مهری‌های فراوانی قرار گرفته است و دل سردی هنرمندان این حوزه را به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایزه ملی عارف در شرایطی در حال برگزاری است که به نظر می‌رسد تغییرات فرهنگی حاصل ‌شده در جامعه، درست یا غلط توانسته برخی از سلایق و ذائقه‌های ایرانیان را تغییر دهد، تغییری که گاهی به ضرر سنت‌ها و اصالت‌هاست.

از این رو مدیران فرهنگی استان قزوین " سرزمین عارف قزوینی" پیشگام تصنیف با برگزاری جایزه ملی عارف در تلاش‌اند تا با ارتقاء سطح سواد موسیقیایی مردم و اصلاح ذائقه فرهنگی جامعه بتوانند این سبک اصیل و نجیب از موسیقی ایرانی را دوباره ترویج دهند و از سوی دیگر نور امیدی در دل علاقه‌مندان به موسیقی سنتی و هنرمندان فعال در این حوزه ایجاد کنند.

جایزه ملی عارف و مسیر روشنی که پیش روست

رییس انجمن موسیقی ایران گفت: مسیری که جشنواره ملی عارف در پیش گرفته است و با همتی که در کشور در این زمینه ایجاد شده می‌توان انتظار داشت به زودی جایزه ملی عارف بتواند به یکی از مهم‌ترین رخدادهای فرهنگی در حوزه موسیقی در کشور تبدیل شود.

علی ثابت نیا افزود: موسیقی سنتی امروز نیاز به توجه و حمایت دارد که به خوبی می‌توان این دو بعد را در جشنواره عارف مشاهده کرد، چرا که در کنار ایجاد روحیه تلاش و تولید آثار با کیفیت توانسته بستری برای توجه دوباره همگانی به این بخش را ایجاد کند و قطعاً ارتقاء سلیقه و ذائقه جامعه در پی این تلاش‌ها اتفاق خواهد افتاد

رییس انجمن موسیقی ایران تصریح کرد: حمایت از فعالان موسیقی سنتی در ایران می‌تواند حمایت از سبک موسیقی سنتی به حساب آید و پویایی و نشاط را به این جامعه تزریق کند.

جایزه ملی عارف، تصنیف ایرانی را احیاء می‌کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین نیز با اشاره به نقش برگزاری رویدادهای فرهنگی در حمایت از هنرمندان فعال کشور اظهار داشت: ایجاد روحیه و نشاط برای تولید آثار از یک سو و حس حمایت و انگیزش برای هنرمندان از سوی دیگر می‌تواند ره‌آورد برگزاری رویدادهای فرهنگی باشد که در این زمینه احساس ما این است که جایزه ملی عارف می‌تواند در هنرمندان موسیقی و حوزه تصنیف کشور این تاثیرگذاری را داشته باشد.

محمدحسین اسماعیلی خاطرنشان کرد: تلاش و امید ما این است که جایزه ملی عارف بتواند تصنیف ایرانی را حمایت و احیاء کند و هنرمندان و علاقه‌مندان بیشتری در مسیر تولید این سبک از آثار گام بگذارند.

وی اظهار داشت: هنر ایران امروز نیازمند این است که اصالت و سبک‌های سنتی خود را حفظ و حمایت کند و از این‌رو چه جایی بهتر از زادگاه عارف قزوینی برای حمایت و ترویج سبک موسیقی اصیل این هنرمند برجسته کشور می‌تواند اثربخشی داشته باشد.

اسماعیلی تصریح کرد: عارف قزوینی باید به همه مردم معرفی شود و تاثیرگذاری وی در موسیقی سنتی ایرانی و قطعات بی‌نظیر یادگار مانده از او می‌تواند الهام بخش بسیاری از هنرمندان باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین افزود: همچنین انتظار می‌رود استعدادهای نوظهور این حوزه نیز در حاشیه این جایزه ملی شکوفا و کشف شود تا بتوانیم همچنان به قدرت‌نمایی و ماندگاری موسیقی‌های اصیل ایرانی در بین نسل‌های آینده امیدوار باشیم.

هنرمندان موسیقی سنتی ایرانی در جایزه ملی عارف به رقابت می‌پردازند

دبیر نخستین دوره جایزه ملی عارف گفت: جایزه ملی عارف بستری مناسب برای ارزیابی تولیدات موسیقی سنتی و تصنیف ایرانی فراهم آورده است تا هنرمندان موسیقی بتوانند در کنار یکدیگر به رقابت بپردازند.

سید حسین میثمی افزود: امیدواریم این جشنواره بتواند به اهداف تعیین‌شده دست یابد اما همین که فضایی توام با نشاط و پویایی برای رقابت سالم تولیدات موسیقی و توجه به موسیقی سنتی و اصیل ایرانی فراهم شده بسیار ارزشمند است.

وی هدف از برگزاری جایزه ملی عارف را حمایت از توسعه موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم فرهنگی کشور، ارتقای سطح آثار موسیقایی در حوزه تصنیف، ارتقای سلیقه شنیداری جامعه و ایجاد پویایی و تحرک در جامعه موسیقی کشور دانست.

دبیر نخستین دوره جایزه ملی عارف افزود: جوایزی نیز برای هنرمندان برگزیده در نظر گرفته شده است که از سوی دبیرخانه جهت حمایت از این عزیزان اعطا خواهد شد.

مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی عارف تمدید شد

قائم مقام نخستین دوره جشنواره ملی عارف از تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره خبر داد و گفت: مهلت ارسال آثار به جشنواره تا اول اسفندماه در نظر گرفته شده بود که تا ۴ اسفند تمدید شد.

امیر ملاحسنی افزود: هنرمندان می‌توانند تا این زمان آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال و در دو بخش تصنیف و ترانه و آثار تولیدی به رقابت با یکدیگر بپردازند.

وی اظهار داشت: جایزه ملی عارف از آهنگسازان، ترانه سرایان و تصنیف سازان ایرانی دعوت می‌کند تا با ارسال آثار خود در این رویداد بزرگ فرهنگی کشور سهیم باشند

این مسوول با بیان اینکه جایزه ملی عارف با هدف ارتقاء ذائقه فرهنگی جامعه و آشتی دوباره ایرانیان با تصنیف و ترانه‌های ایرانی برگزار می‌شود، افزود: در این جشنواره سعی شده تا بتواند بستری مناسب برای گسترش تصنیف و پاسداشت زحمات فعالان این حوزه در کشور فراهم کند.

ملاحسنی با بیان اینکه جشنواره عارف پلی برای ارتباط موسیقی اصیل ایرانی با جامعه دانست و تصریح کرد: موسیقی اصیل ایرانی امروز نیازمند توجه و رسیدگی است و قطعاً با بهره‌گیری از مفاهیم ارزشمند و محتوای مورد تأیید می‌تواند به موسیقی مخاطب پسند تبدیل شود.

سرپرست معاونت فرهنگی و امور سینمایی اداره کل ارشاد اسلامی قزوین اضافه کرد: این جشنواره در دو بخش تصنیف سازی و آثار تولیدی آلبوم و تک آهنگ برگزار می‌شود که  در بخش تصنیف به ترتیب ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ میلیون ریال جایزه نقدی در نظر گرفته شده است و در این بخش پنج آهنگساز شایسته نیز با هدایای ۲۵ میلیون ریالی تقدیر می‌شوند.

ملاحسنی در خصوص جوایز بخش آلبوم و تک آهنگ تصریح کرد: ۸۰، ۶۰ و ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی برای برگزیدگان اول تا سوم در نظر گرفته شده است و در این بخش پنج آهنگساز برجسته با هدایای ۲۰ میلیون ریالی تقدیر می‌شوند.

دوم بهمن، یادآور سالروز درگذشت «ابوالقاسم عارف قزوینی» است. او شاعر، موسیقی‌دان و تصنیف‌ساز ایرانی بود که تصنیف‌های ماندگاری چون «از خون جوانان وطن لاله دمیده» و  «دیدم صنمی، سرو قدی روی چو ماهی» را از خود به یادگار گذاشت؛ تصنیف‌هایی که تاکنون خوانندگان ایرانی اجراهای متفاوتی از آنها داشته‌اند.

ابوالقاسم عارف قزوینی متولد ۱۲۵۹ خورشیدی در قزوین شاعر، ترانه‌سرا، تصنیف‌ساز و موسیقی‌دان نامدار ایرانی بود که در مبارزه‌ ملت ایران برای تحقق مشروطیت با استفاده از ترانه‌های سیاسی و اجتماعی خود نقش مهمی را در آگاهی و بیداری افکار عمومی ایفا کرد.
جشنواره جایزه ملی عارف با همکاری دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، انجمن موسیقی ایران، خانه موسیقی ایران، استانداری و شهرداری و سازمان برنامه و بودجه استان قزوین برگزار می شود.

نخستین دوره جایزه ملی عارف در حوزه تصنیف و ترانه های ایرانی با هدف پاسداشت عارف قزوینی تصنیف ساز بزرگ معاصر، در زمینه ایجاد بستری مناسب برای ترویج و گسترش تصنیف سازی در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران در حال برگزاری است.

چنین جشنواره های موسیقی در همه جای دنیا با همه انواع و سبک ها تا زمانی که نتوانند با عموم مردم ارتباط پیدا کنند، مسیری برای رشد و توسعه ندارند، لذا می‌توان گفت اگر سبکی یا نوعی از موسیقی امروز به قدمتی چشمگیر رسیده است به دلیل ارتباط و هم‌جوشی خاصی است که با نیازهای اجتماعی و سیاسی انسانی برقرار کرده است.

در موسیقی ایرانی نیز شاید بتوان تصنیف را یکی از اجتماعی ترین انواع موسیقی ایرانی دانست، فرمی که توانسته نیازهای اجتماعی، مطالبات عمومی و سیاسی مردم را در زیباترین کلام ها و همراه با آهنگی ماندگار در خاطرها ثبت کند.

عارف قزوینی به عنوان یکی از مهم ترین تصنیف سرایان ایرانی شناخته می‌شود. او تصنیف‌های وطنی، سیاسی یا عشقی می‌ساخته و در هر زمینه نیز بی‌باک و سنت‌شکن بوده‌است. چون بیشتر تصنیف‌های او درباره اوضاع زمانه خود بودند تأثیر بسزایی در جامعه زمان خود داشتند. عارف قزوینی از نخستین کسانی است که در ایران کنسرت برگزار و به جنبه غیر مجلسی بودن و مردمی بودن آن تأکید کرد.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنرمندان استان قزوین شعر موسیقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنرمندان استان قزوین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنرمندان استان قزوین شعر موسیقی اخبار کنکور فرهنگ و ارشاد اسلامی نظر گرفته شده جایزه ملی عارف موسیقی ایران موسیقی سنتی اصیل ایرانی استان قزوین عارف قزوینی ملی عارف ارسال آثار تصنیف ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۰۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داوران جشنواره کن چه کسانی هستند؟

 به گزارش تابناک به نقل از ورایتی، «لیلی گلادستون»، بازیگر نامزد اسکار فیلم «قاتلان ماه کامل»، «اوا گرین» بازیگر فرانسوی، «عمر سی» بازیگر فرانسوی، «ابرو سیلان» نویسنده فیلم برنده نخل طلای «خواب زمستانی» در سال ۲۰۱۴، «نادین لبکی» کارگردان فیلم «کفرناحوم» که در سال ۲۰۱۸ برنده جایزه هیات داوران جشنواره کن شد، «خوان آنتونیو بایونا» کارگردان اسپانیایی فیلم نامزد اسکار «انجمن برف»، «پیرفرانچسکو فاوینو» بازیگر ایتالیایی و «هیروکازو کورئیدا» کارگردان ژاپنی برنده نخل طلای ۲۰۱۸ با فیلم «دزدان فروشگاه» اعضای هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن را تشکیل می‌دهند و طبق اعلام پیشین «گرتا گرویک» کارگردان آمریکایی نیز ریاست هیات داوران را بر عهده دارد.
 

 هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن مسئولیت انتخاب برنده نخل طلای بهترین فیلم، جایزه بزرگ هیات داوران، جایزه هیات داوران، جایزه کارگردانی، فیلمنامه و بهترین بازیگر زن و مرد را بر عهده دارند.

بخش مسابق اصلی جشنواره کن ۲۰۲۴ امسال شاهد رقابت ۲۲ فیلم بلند شامل «مگالوپولیس» (فرانسیس فورد کاپولا)، «کارآموز» (علی عباسی)، «متل سرنوشت» (کریم آینوز)، «پرنده» (آندریا آرنولد)، «امیلیا پرز» (ژاک اودیار)، «آنورا» (شین بیکر)، «کفن‌ها» (دیوید کراننبرگ)، «ماده» (کورالی فارگیت)، «گرند تور» (میگوئل گومز)، «مارسلو میو» (کریستف آنوره)، «گرفتار جزر و مد» (جیا ژانگ-که)، «همه آنچه ما به عنوان نور تصور می‌کنیم» (پایال کاپادیا)، «انواع مهربانی» (یورگوس لانتیموس)، «عشق فیو» (ژیل للوش)، «الماس وحشی» (آگاته رایدینگر)، «اوه، کانادا» (پل شریدر)، «با ارزش‌ترین محموله‌ها» (میشل هازاناویسیوس)، «سه مایل مانده به پایان دنیا» (امانوئل پاروو) و «دانه انجیر مقدس» (محمد رسول اُف) می‌شود.

هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن از ۱۴ تا ۲۵ می ۲۰۲۴ (۲۵ اردیبهشت‌ماه تا ۵ خردادماه) برگزار می‌شود و «جورج لوکاس» خالق سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» و استودیو انیمیشن سازی جیبلی ژاپن هم با دریافت جایزه نخل طلای افتخاری مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

دیگر خبرها

  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • خرید بیش از ۹۵ میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی برای معلولان قزوینی
  • داوران جشنواره کن معرفی شدند
  • داوران جشنواره کن چه کسانی هستند؟
  • نام مبارزان و مجاهدان شهید بوشهری در جهان طنین‌انداز است
  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • موسیقی لرستان در تالار وحدت طنین انداز می‌شود
  • طنین موسیقی لرستان در تالار وحدت
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای فیلمساز ایرانی