Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-29@08:44:27 GMT

«استقامت» روی سطح مریخ نشست (+تصاویر)

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۶۰۹۳۹

«استقامت» روی سطح مریخ نشست (+تصاویر)

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، مریخ‌نورد استقامت (preserverance) که اندازه‌ای مشابه یک خودرو دارد و پیشرفته‌ترین رباتی است که تاکنون به سیاره‌ سرخ فرستاده شده پس از هفت دقیقه ترس و اضطراب امروز در تاریخ ۱۸ فوریه ساعت ۴ بعدازظهر به وقت منطقه‌ی زمانی شرقی و ۲۱ گرینویچ(۰۰:۳۰ بامداد ایران) به آرامی در دهانه‌ ۴۵ کیلومتری جزرو فرود آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از انجام بررسی‌های سخت‌افزاری، «استقامت» کار خود را آغاز خواهد کرد و به جستجوی مریخ برای یافتن حیات و جمع‌آوری و ذخیره‌ی نمونه سنگ‌هایی برای بازگرداندن به زمین خواهد پرداخت.

ناسا خبر فرود مریخ‌نورد استقامت را در ساعت ۳:۵۵ دقیقه بعد از ظهر و ۲۰:۵۵ گرینویچ(۰۰:۲۵ بامداد ایران) دریافت کرد. حدود ۱۱ دقیقه بعد از فرود حقیقی زیرا مدت زمانی طول می‌کشد تا سیگنال‌ها به سطح زمین برسند.

این خبر باعث ایجاد جشن و سرور در آزمایشگاه پیش‌رانش جت در جنوب کالیفرنیا شد که ماموریت مریخ ۲۰۲۰ را هدایت می‌کند.

مقامات ناسا می‌گویند: بدون شک احساس آرامش و هیجان با هم همراه بودند، زیرا موفقیت امروز تضمین شده نبود. در طول دهه‌ها تنها نیمی از ماموریت‌های سفر به سطح مریخ به درستی فرود آمده بودند و محل فرود مریخ‌نورد استقامت سخت‌ترین منطقه‌ی فرود تاکنون بوده است زیرا دارای صخره، تپه‌های شنی و ماسه و تخته سنگ است.

در واقع این محل دشوار برای فرود نیازمند آن بود که مریخ‌نورد استقامت دقیق‌ترین فرود بر روی سیاره‌ی سرخ را انجام دهد.

این مریخ‌نورد امروز با کمک دو فناوری جدید به هدف خود رسید. فناوری‌ فرودی که مریخ نورد «Curiosity» در اختیار نداشت.

یکی از آن‌ها با نام «range trigger» به این مریخ‌نورد اجازه داد تا چترش را درست در زمان مناسب باز کند و دیگری به نام «terrain-relative navigation» به آن اجازه داد تا دهانه‌ی جزرو را بررسی کند و در برابر خطرات احتمالی هنگام فرود آماده باشد.

این مریخ‌نورد پس از فرود بلافاصله دو عکس از سطح مریخ به زمین فرستاد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: مریخ نورد استقامت مریخ ناسا مریخ نورد استقامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۰۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش اسپیس، آژانس فضایی اروپا گزارش داده است یک پدیده منحصر به فرد روی مریخ، با عنکبوت‌هایی که در سطح سیاره راه می‌روند اشتباه گرفته می‌شود.

مدارگرد مریخ اکسپرس تصاویری عنکبوت مانند گرفته است، که در واقع فقط ویژگی‌های کوچک و تیره رنگی هستند که با تابش آفتاب بر روی دی‌اکسیدکربن رسوب شده در ماه‌های زمستانی سیاره شروع به شکل گیری می‌کنند.

 به گفته آژانس فضایی، نور باعث می‌شود یخ دی اکسید کربن در پایین رسوبات به گاز تبدیل شود، که می‌ترکد و گرد و غبار را به بیرون پرتاب می‌کند.

در حالی که لکه‌ها ممکن است از فضا کوچک به نظر برسند، اما در واقع نسبتا بزرگ هستند. آژانس فضایی اروپا گفت که پهنای این تکه‌ها به ۴۴ متر می‌رسد و در بزرگ‌ترین حالت ممکن است بیش از ۸۰۴ متر عرض داشته باشند.

الگو‌های عنکبوت اولین بار توسط مدارگرد گازی ExoMars Trace مشاهده شده که در سال ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شد و در حال مطالعه مریخ برای نشانه‌هایی از حیات احتمالی در گذشته است. 

این منطقه که در سال ۱۹۷۲ توسط کاوشگر ناسا کشف شد، به نام Angustus Labyrinthus نیز شناخته می‌شود و در نزدیکی کلاهک قطبی جنوبی سیاره قرار دارد.

به گفته ناسا، مریخ در حال حاضر هوای بهاری را تجربه می‌کند. این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد مریخ‌نورد کنجکاوی از هوای گرم‌تر این سیاره لذت می‌برد و روی پایش محیطی و کاوش دهانه گیل مریخ کار می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • نشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان/ آب‌گرفتگی شدید در این خیابان+ فیلم
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • حملات نظامیان صهیونیست و استقامت مردم جنوب لبنان
  • قهرمانی تیم پالایش نفت بندرعباس در مسابقات پدل برد انتخابی تیم ملی
  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • تجلیل از برگزیدگان عقیدتی در سپاه بیت المقدس کردستان
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • هدفم شکستن رکوردهای استقامت ایران است
  • کشف گاز متان در سیاره سرخ
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی