Web Analytics Made Easy - Statcounter

بانک مرکزی درحالی اعلام کرده، ۹.۲ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی از ابتدای امسال تخصیص داده که میزان ارز لازم این اقلام از سوی ستاد اقتصادی ۸ میلیارد دلار تعیین شده بود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌  رئیس کل بانک مرکزی اخیرا گزارش جدیدی از میزان تامین ارز 4200 تومانی برای واردات کالای اساسی و دارو اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته رئیس کل بانک مرکزی  علیرغم مشکلات ناشی از تأثیر شیوع ویروس کرونا درامور تجاری و تأمین ارز در ابتدای سال، بانک مرکزی و صادرکنندگان تاکنون 32 میلیارد دلار برای واردات کشور تأمین ارز کرده‌اند.تأمین ارز از طریق سامانه نیما توسط صادرکنندگان به خوبی در حال انجام است و طی بهمن ماه روزانه به طور میانگین بیش از 80 میلیون دلار معامله شده است. این درحالی است که عرضه روزانه ارز در سامانه نیما به طور میانگین معمولا بیش از دوبرابر معاملات روزانه ارز است. بر این اساس از ابتدای سال جاری 9.2 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی، نهاده‌های کشاورزی دارو و تجهیزات پزشکی تأمین شده است.

وزیر اقتصاد: واردات ‌کاغذ از لیست ارز ترجیحی خارج شدحذف ارز 4200 نهاده های دامی و کالاهای اساسی شوک تورمی دارد/ با یارانه 250 هزار تومانی هم اثرات حذف ارز ترجیحی جبران نمی‌شودشوک تغییر نرخ ارز ترجیحی در تاریخ ثبت خواهد شد/ از افزایش 3برابری قیمت بنزین در یک شب درس بگیریم

نکته جالب توجه اینکه بارها از سوی مسئولان دولتی اعلام شده بود برای سال جاری مقرر شده است، سر جمع 8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی تخصیص داده شود.البته با مصوبه تلفیق، این رقم عینا برای سال 1400 نیز تکرار خواهد شد. در سنوات گذشته میزان تخصیص ارز ترجیحی تا 13 الی 14 میلیارد دلار نیز عنوان شده بود که حالا به خاطر کاهش اقلام موجود در فهرست ارز کالاهای اساسی این رقم کاهش یافته است.

لازم به ذکر است،  کل میزان ارز تخصیص یافته به کالاهای اساسی به‌علاوه دارو و کالاهای پزشکی در سال 98 بالغ بر 15 میلیارد دلار بوده  که ارزش واردات « ذرت، جو، سویا، روغن و دانه روغنی به‌علاوه دارو و کالاهای پزشکی» با ارز 4200 تومانی در سال گذشته، مجموعا حدود 8 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

چند ماه قبل اعلام شد،‌ قرار بود که رقم ارز اختصاص یافته به این کالاها از 15 میلیارد دلار در سال 98 با کاهشی 30 درصدی، به 10.5 میلیارد دلار در سال‌جاری برسد.  هرچند برخی خبرها حاکی از این بود که دولت تصمیم دارد تخصیص ارز 4200 تومانی در سال‌جاری را از 10.5 به 8 میلیارد دلار کاهش دهد.

نکته جالب توجه اینکه  بر اساس اعلام رسمی وبسایت بانک مرکزی، ‌در سال جاری بنا به مصوبه ستاد اقتصادی دولت، 8 میلیارد دلار ارز با نرخ 4200 تومان به منظور تامین کالاهای اساسی به تفکیک 5.5 میلیارد دلار برای اقلام کالای اساسی (ذرت، دانه روغنی، روغن خام، کنجاله، جو و گندم) و 1.5 میلیارد دلار برای دارو و یک میلیارد دلار برای تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شد.

  با توجه به معیار تخصیص 8 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای سال جاری با تخصیص و تامین 9 میلیارد دلار اعلامی رئیس کل بانک مرکزی عملا یک میلیارد دلار بیش از هدف گذاری ارز ترجیحی تخصیص داده شده است.  

البته این همه ماجرا نیست، در مهر ماه امسال نیز از سوی دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام شد، برای سال جاری 8.9 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی تخصیص خواهد یافت. به گفته این مقام مسئول برای روغن و چهار نهاده دامی مجموعا 6.4 میلیارد دلار و برای دارو 2.5 میلیارد دلار ارز نیاز است.

همانطور که مشخص است میان آمار ارز ترجیحی مورد نیاز سال جاری طبق اعلام دبیر ستاد تنظیم بازار و ستاد اقتصادی تفاوت فاحشی وجود دارد. اما با استناد به اعلام ستاد تنظیم بازار نیز هم اکنون 300 میلیون دلار مازاد بر هدف گذاری ارز ترجیحی تخصیص یافته است.

در همین خصوص عبداللهی کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس به تسنیم گفته بود، اگر متوسط  نرخ ارز در سامانه نیما در سال 97 (9000 تومان)، سال 98 (11700 تومان ) و  سال 99 (21000 تومان ) لحاظ شود به ازای واردات 14 میلیارد دلار کالای اساسی در سال اول آغاز سیاست ارز 4200، 15.4 میلیارد دلار در سال دوم و 6.5 میلیارد دلار در سال سوم عملا 300 هزار میلیارد تومان یارانه ارزی پرداخت شده است.

انتهای پیام/

  

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کالاهای اساسی قیمت دلار قیمت ارز کالاهای اساسی قیمت دلار قیمت ارز میلیارد دلار در سال میلیارد دلار میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی بانک مرکزی ارز ترجیحی برای سال سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۱۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر محمدصادق خیاطیان در بازدید از ۵ شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک صنعتی هشتگرد با اشاره به فعالیت بیش از ۲۵۰ واحد صنعتی در شهرک صنعتی هشتگرد، گفت: این مجموعه، فرصت مناسبی برای رشد و شکوفایی واحدهای صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده است و در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار نفر در شرکت‌های مستقر در شهرک مشغول فعالیت هستند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: درحال حاضر ۲۰ شرکت دانش‌بنیان در شهرک صنعتی هشتگرد مشغول فعالیت هستند که دستاوردهای بسیار قابل‌توجهی دارند. به عنوان مثال، شرکت‌های دانش‌بنیان این شهرک در راه‌اندازی تصفیه‌خانه شهرک صنعتی هشتگرد که از مطالبات جدی واحدهای صنعتی بوده است، مشارکت داشته‌اند.

وی تصریح کرد: یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه طراحی و تولید انواع کنتورهای دیجیتال پیشرفته برق فعالیت می‌کند، علاوه بر ایفای نقش در زمینه هوشمندسازی و بهینه‌سازی مصرف برق، ۱۱۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده و توان تولید ۶ میلیون کنتور در سال را دارد و محصولات تولیدی خود را به کشورهای مختلفی صادر کرده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: همچنین شرکت دانش‌بنیان دیگر نیز با طراحی و نصب سیستم کنترل مهار شن روی ۳۵ حلقه چاه نفت در جنوب کشور (طی سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۴) باعث شده است که بیش از ۷۲ هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید نفت کشور اضافه شود که ارزش‌افزوده بسیار بالایی برای کشور به همراه داشته است.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، خیاطیان تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان نقش بسیار مهمی در حوزه اشتغال‌زایی و رفع نیازهای اساسی کشور ایفا می‌کنند و صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، برنامه‌های متعددی را برای تبدیل شرکت‌های نوپا به شرکت‌‎های نوآور و فناور تدارک دیده است که بزودی اعلام خواهد شد.

کد خبر 6091297 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ارز واردات کالا‌های اساسی از ۴.۲ میلیارد دلار گذشت
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • تامین ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی در مرکز مبادله
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • شبکه تولید برق آماده ورود به روز‌های اوج مصرف