Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه طی روزهای گذشته در سفر به عراق در گفتگوی دوجانبه با «فائق زیدان» رییس شورای عالی قضایی عراق، به موضوع قاچاق مواد مخدر اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در صف اول مبارزه با مواد مخدر در جهان قرار دارد. رییس قوه قضاییه ایران در مورد قربانی بودن ایران در این حوزه سخنانی داشت و اظهار داشت: ما قربانی تجارت مواد مخدر هستیم و در این راه شهدای زیادی داده و هزینه‌های زیادی پرداخت کرده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سخنان باعث شد تا پژوهشگر ایرنا در خصوص آسیب ها و هزینه های وارد به ایران در جهت مبارزه با مواد مخدر با «سعید صفاتیان» کارشناس حوزه مواد مخدر و مدیر عامل موسسه دانش اعتیاد و روانشناسی ایرسا گفت و گویی انجام دهد که در ادامه می خوانیم:

صفاتیان با اشاره به سخنان آیت الله رئیسی در مورد مبارزه با مواد مخدر در ایران، در مورد سابقه کارهای قانونی در این حوزه گفت: بحث مبارزه با مواد مخدر به صورت قانونمند و ساختاریافته در ایران بعد از پایان جنگ تحمیلی یعنی در سال ۱۳۶۷ خورشیدی امام خمینی(ره) از سران قوا می خواهند که مواد مخدر را اولویت اول قرار دهند. به همین دلیل موضوع مواد مخدر و قوانین مربوط به آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت. البته هرگونه قانون می بایست در مجلس مصوب می شد، اما به دلیل اهمیتی که مواد مخدر و مبارزه با آن در آن سال ها پیدا کرد، تصمیم براین شد که قوانین، سیاست‌های کلان و موضوعات مرتبط با آن در جایگاهی مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد. به این صورت از این سال یک مبارزه قانون‌مندی علیه مواد مخدر تشکیل شد به‌طوری که قانون مبارزه با مواد مخدر نوشته شد.

کارشناس حوزه مواد مخدر در ادامه افزود: در این قانون رییس جمهوری یعنی بالاترین مقام اجرایی کشور به عنوان رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر منصوب شد. تعدادی از دستگاه ها در زمینه پیشگری و تعدادی از دستگاه ها در زمینه مقابله یعنی امنیتی، نظامی، قضایی و ... وارد شدند و ساختار ستاد مبارزه با مواد مخدر شکل گرفت و برنامه ریزی ها تدوین شد و در حوزه مقابله در بخش کلان، درمان یا پیشگری باید چه اقداماتی انجام شود، مورد بررسی قرار گرفت.

بحث مبارزه با مواد مخدر، ۲ نگاه کلان دارد؛ یکی مبارزه و دیگری کاهش تقاضا

مدیر عامل موسسه دانش اعتیاد و روانشناسی ایرسا اظهار داشت: بحث مبارزه با مواد مخدر را می توان در ۲ نگاه کلان مشاهده کرد و هر کشور و هر ساختاری را براساس آن بررسی کرد؛ یکی خود مبارزه و دیگری کاهش تقاضا است. در حوزه مبارزه بیشترین چیزی که وجود داشت اینکه ایران در کنار کشوری مانند افغانستان بود که تا سال‌های ۲۰۰۱ یا ۲۰۰۲ تولید مواد مخدرش حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن در سال بود اما می بینیم که بنابر گزارش ها هم اکنون میزان تولید مواد مخدر این کشور بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ و حتی تا چند هزار تن در نوسان است. این کشور ساختار اقتصادی و سیاسی قدرتمندی ندارد و تولید مواد مخدر در آنجا رشد پیدا می‌کند. پس کشفیات ایران نشان می‌دهد که هر سال مواد مخدر بیشتر می‌شود و شاید در سال ۹۹ میزان کشفیات نزدیک به ۹۰۰ تن برسد که عدد بسیار بالایی است.

ورودی مواد مخدر از افغانستان به ایران از ۴۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش داشته است

صفاتیان در مورد کاهش ورود مواد مخدر به ایران تصریح کرد: آن میزان از مواد مخدر که در یک دوره وارد ایران می شد و شاید نزدیک به ۴۰ درصد مواد مخدر تولیدی افغانستان بود با اقدامات کلان که دولت‌ها در طی این چند سال انجام داده اند، توانستند ورودی مواد مخدر از افغانستان به ایران را از عدد۴۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش دهند. این هم نشانه ای است که برنامه ای مقابله در این سطح بسیار قوی بوده است.

این کارشناس مواد مخدر ادامه داد: اگر در بحث کلان بخواهیم نگاه کنیم در حوزه کاهش پیشگیری و تقاضا ما برنامه های پیشگیری و درمان ساختارمندی نداشتیم و از سال ۸۱ یا ۸۲ برنامه‌های درمان در کشور توسعه پیدا کرد که الان حدود یک میلیون معتاد زیرپوشش برنامه های درمان قرار دارند. رقم بسیار بزرگی است و شاید جزء چند کشور اول دنیا از نظر پوشش افرادی که در حوزه درمان اعتیاد قرار دارند، هستیم.

مدیر عامل موسسه دانش اعتیاد و روانشناسی ایرسا در خصوص برنامه های پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر اظهار داشت: ۲۲ نهاد، سازمان و دستگاه در حوزه پیشگیری فعالیت می کنند که هر کدام از اینها به نوبه خود در جاهای مختلف تاثیرگذار هستند.

تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر به مواد صنعتی به وجود آمده است

این کارشناس مواد مخدر گفت: یکی از مواردی که طی سال های گذشته مبارزه با مواد مخدر را سخت‌تر کرده، مواد روان گردان مانند گل، شیشه و ... بوده که وارد بازار شده است. این مواد باعث شده که در همه حوزه های مبارزه با مواد مخدر یعنی حوزه پیشگیری و درمان، مبارزه سخت تر شود و باعث شده که تغییر الگوی مصرف یعنی از مواد مخدر به مواد صنعتی پیش بیاید.

پنج تا پنج و نیم درصد از افراد بالای ۱۵ سال در جهان مصرف کننده یکی از مواد مخدر هستند

صفاتیان در مورد آمار مصرف کنندگان مواد مخدر در جهان اظهار داشت: آخرین آماری که سازمان ملل اعلان کرده نشان می دهد که چیزی حدود پنج تا پنج و نیم درصد از افراد بالای ۱۵ سال؛ یعنی چیزی حدود ۲۵۰ میلیون نفر در جهان، مصرف کننده یکی از انواع مواد مخدر هستند اما در عوض می بینیم که ۹۴ درصد مردم سالم هستند. پس اینجا نقش برنامه های پیشگیری بسیار پررنگ است.

این کارشناس مواد مخدر در مورد صحبت های آیت الله رئیسی که گفته بود ایران قربانی مواد مخدر است، گفت: ایران از چند جهت قربانی مواد مخدر شده است؛ از جنبه نخست اینکه ایران در طی ۴۰ سال گذشته چیزی بیش از سه هزار شهید و ۱۰ هزار جانباز در این راه داشته که در هیچ کجای دنیا در این حوزه  اینگونه نبوده است. همچنین ایران طی این سال ها میلیاردها تومان هزینه صرف سدسازی ها و دیوارسازی ها برای مقابله با ورود مواد مخدر کرده است. یک تحقیق علمی حدود ۱۹ سال پیش در مورد ضرر مواد مخدر به اقتصاد ایران توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شد که عددی معادل ۱۱ میلیارد دلار به دست آمد و امروز اگر این عدد محاسبه شود شاید چیزی معادل ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان برآورد شود.

صفاتیان در ادامه افزود: یکی دیگر از ضررهای مواد مخدر به ایران بحث آسیب های اجتماعی است که در کشور به وجود آورد. بسیاری از آسیب ها همچون طلاق، کودکان خیابانی و ... وقتی به آنها توجه می کنیم مشخص می شود که یک قسمت از آنها ناشی از مواد مخدر است و هرچقدر که مواد مخدر بیشتر باشد آسیب های اجتماعی بیشتری به کشور وارد می کند.

کارشناس مواد مخدر در پایان یادآور شد: این هزینه های سنگینی که ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر متحمل می شود به دلیل این است که این مواد از شرق کشور به غرب و از آنجا وارد ترکیه و اروپا نشود، اما اروپا به این مساله توجه نمی کند. در صورتی که اروپا باید وضعیت ژئوپلتیک خود را با ایران بسنجد؛ ایران در همسایگی افغانستان به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان مواد مخدر است و از این رو اقدامات کشور برای مقابله با قاچاق مواد مخدر بسیار حائز اهمیت است. اگر ایران مانع از قاچاق مواد مخدر نشود، در اروپا الگوی مصرف بیش از پیش افزایش می یابد و مردم این کشورها با آسیب های اجتماعی بیشتر  مواجه می شوند.

برچسب‌ها آسیب های اجتماعی جمهوری اسلامی ایران ستاد مبارزه با مواد مخدر قوه قضاییه ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی جمهوری اسلامی ایران ستاد مبارزه با مواد مخدر آسیب های اجتماعی جمهوری اسلامی ایران ستاد مبارزه با مواد مخدر قوه قضاییه ترکیه اخبار کنکور ستاد مبارزه با مواد مخدر کارشناس مواد مخدر آسیب های اجتماعی مواد مخدر مواد مخدر مواد مخدر آسیب ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۱۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوزه‌های علمیه در مقابل اهداف دشمن رسالت سنگینی دارند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، عضو مجلس خبرگان رهبری در مراسم اقامه عزای امام جعفرصادق (ع) در مدرسه علمیه آیت‌الله خویی (ره) مشهد گفت: حوزه باید عالم به زمان خود و فرهنگ‌های رایج روزگارش باشد و از سیاست و سیاست مداران زمان با خبر و دنیای خودش را بشناسد و از آنچه که در غرب، مراکز نظامی، اماکن صنعتی و نظام بانکداری اطلاع جامع داشته باشد.

آیت‌الله سیداحمد حسینی خراسانی افزود: حوزه علمیه علاوه بر عالم بودن و نگهبانی از ارزش‌های دینی، و صیانت از عزت، شرف و استقلال ملت باید اهل عمل باشد، چرا که اگر از پیشرفته‌ترین فنون و مهارت‌ها در عرصه‌های مختلف دانش برخوردار باشد، اما اهل عمل نباشد در انجام رسالتش موفق نخواهد شد.

وی گفت: حوزه با مردم و در میان مردم باشد، چرا که اگر حوزه به عنوان علامه دهر روزگار خود شناخته شود، اما از مردم بریده و جدا باشد، دیگر نمی‌تواند نگهبان ایمان، عقیده، فرهنگ، اخلاق، ادب و حجاب و عفاف ملت باقی بماند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه مردم پشتوانه حوزه‌های علمیه هستند، یکی از دلایل پایداری روحانیت را، حمایت ملت خواند و افزود: حوزه‌های علمیه با همه زهد، تقوا و دیانت بدون حمایت مردم اعتبار ندارند.

آیت الله حسینی خراسانی در ادامه  با اشاره به عملیات وعده صادق گفت: نظام جمهوری اسلامی به فرماندهی فرمانده کل قوا و فقیهی از مکتب امام صادق (ع) توانست مراکز حساس اسرائیل را هدف قرار دهد و گنبد آهنین این رژیم منحوس را در هم کوبد.

 

دیگر خبرها

  • تعیین‌تکلیف ۱۷۰ خودروی توقیفی ‌مبارزه با مواد مخدر در اصفهان
  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • بردن گیاهان دارویی و مواد اسیدی به عربستان ممنوع است
  • کشف ۱۲ کیلوگرم هروئین از ۳ خودرو در ارومیه
  • ۱۲ کیلوگرم هروئین در ارومیه کشف شد
  • مدیر عامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران مطرح کرد؛ جلوگیری جدی از بیماری «کوتاه قامتی» در کشور
  • کشف ۱۲ کیلوگرم هروئین در ارومیه
  • حوزه‌های علمیه در مقابل اهداف دشمن رسالت سنگینی دارند
  • جلوگیری از سقط عمد ۳ هزار مورد جنین سالم در کشور
  • دادستان کل کشور: به قاچاقچیان مواد مخدر رحم نمی‌کنیم