Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «گسترش مهاجرت دانشجویان استعداد درخشان به خارج از کشور»، «کاهش نگران‌کننده‌ ثبت اختراع‌های بین‌المللی در کشور»، «کاهش نگران‌کننده‌ ثبت اختراع‌های بین‌المللی در کشور»، «هزینه آزمون‌های سراسری ۱۴۰۰ اعلام شد»، «۵ تغییری که ممکن است در کنکور ۱۴۰۱ اعمال شود»، «تمهیدات سازمان سنجش برای ثبت نام جاماندگان آزمون‌های سراسری»، «سازمان سنجش مخالف برگزاری تکمیل ظرفیت رشته‌های پیراپزشکی نیست» و«کنکور دکتری در موعد مقرر برگزار می‌شود» از جمله مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته گذشته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گسترش مهاجرت دانشجویان استعداد درخشان به خارج از کشور

محمد رضا آهنچیان، مدیر کل دفتر سیاست گذاری آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، با تاکید بر اینکه باید توجه کنیم که دانشجوی استعداد درخشان فقط از روی معدل شناسایی نشود، اظهار کرد: باید معیار‌های شناسایی دانشجویان استعداد درخشان و نخبه گسترده‌تر شود. علاوه بر اقدامات در وزارت علوم، برنامه حمایتی مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حمایت از استعداد‌های درخشان را نیز در دستور کار داریم، با وجود این هنوز هم باید خودمان را  تقویت کنیم.

آهنچیان گفت: با مهاجرت گسترده دانشجویان استعداد درخشان در سطح نخبگان مواجه هستیم که باید برای رفع آن به تقویت روحیه ملی در دانشجویان اقدام کنیم تا بتوانیم این آمار را کاهش دهیم.

کاهش نگران‌کننده‌ ثبت اختراع‌های بین‌المللی در کشور

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران گفت: در زمینه ثبت اختراعات نسبت به تولید مقالات و علم در کشور ضعیف هستیم و شورای راهبری به این موضوع ورود خواهد کرد، زیرا این موضوع نگران کننده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر افزود: با توجه به اینکه این بخش مربوط به بخش خصوصی است؛ تا مجموعه خصوصی و دانش بنیان وارد این میدان نشوند این آسیب به صورت اساسی حل نخواهد شد.

اجرای سند تحول بنیادین کم رنگ بوده است

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی،درباره میزان اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: گزارش وزیر آموزش و پرورش درباره میزان اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را دریافت کرده و چندین بار اصلاحاتی را به نحوه اجرای این سند وارد کرده ایم.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: من هم اعتقاد دارم که سند تحول به میزان کمی اجرایی شده است، اما آموزش و پرورش اعلام کرده که برای اجرایی کردن آن با مشکلاتی مواجه است.

بی سرپرستی اشتغال دانشگاهیان و بحران بیکاری در کمین جوانان

«آمار بیکاری فارغ التحصیلان اعلام شد»، «بحران بیکاری تحصیل کردگان» و «فاجعه بیکاری دانشگاهیان» اخباری که همیشه تیتر یک هستند و از سال ها سال قبل کشور با این بحران دست به گریبان بوده است. آماری این که روزها مشکلات اقتصادی و تورم آن را پر رنگ تر کرده  و جوانان و والدین آنها به دنبال تحصیل در رشته هایی هستند که «تضمین شغل» داشته باشد. 

نسبت بازنگری برنامه های درسی قابل قبول نیست/تعداد برنامه‌های منسوخی دانشگاه ها خیلی کم است

محمد رضا آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، گفت: در مجموع همه توان خود را برای بازنگری گذاشته ایم، ولی تعداد برنامه‌ها خیلی زیاد است و در حال تکثیر هم هستند یعنی به عبارتی سالیانه ۵۰ برنامه جدید تدوینی داریم که با استفاده از این روش ظرف ۵ سال ۲۵۰ برنامه به برنامه‌های درسی اضافه می‌شود؛ و تعداد برنامه‌های منسوخی خیلی کم است.

محدودیت انتخاب واحد برای دانشجویان مشروطی، منتفی است

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره رفع معضل انتخاب واحد دروس دانشجویان مشروطی در ترم جدید اظهار کرد: دانشجویان مشروطی در ترم گذشته، می‌توانند با تشخیص معاونان آموزشی دانشکده‌ خود تعداد واحد‌های این ترم را همانند دانشجویان عادی انتخاب کنند.

هزینه آزمون‌های سراسری ۱۴۰۰ اعلام شد

فاطمه زرین آمیزی، سخنگو و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره هزینه ثبت نام آزمون‌های سراسری سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: متقاضیان آزمون‌های سراسری بر اساس مصوبه هیئت وزیران  ۲۵ آبان ۹۹ به استناد قانون بودجه سال ۱۳۶۴ کل کشور، هزینه خدمات ثبت نام دریافتی از متقاضیان شرکت در آزمون­‌های سازمان سنجش آموزش کشور در سال ۱۴۰۰ تعیین می شود.

روند نزولی اشتغال‌پذیری فارغ التحصیلان در سال‌های آینده

عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:  پژوهشی ملی در حوزه اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی از طرف وزارت تعاون انجام گرفته است که تا چند روز آینده به صورت کتاب در اختیار جامعه دانشگاهی و مردم قرار خواهد گرفت.

او افزود: وقتی در خصوص اشتغال‌پذیری صحبت می‌کنیم آن را در قالب بزرگتری مانند رابطه سه گانه عرضه نیروی کار (مانند نیروی کار و مهارت)، تقاضای بازار کار (مانند صنعت) و نهاد‌ها می‌بینیم.

۵ تغییری که ممکن است در کنکور ۱۴۰۱ اعمال شود

اما شورای عالی انقلاب فرهنگی در ماه‌های اخیر درصدد برآمد این نواقص را برطرف کند که با دعوت از متخصصان و دانشگاهیان و در طی جلساتی که برگزار شد «ساماندهی کنکور» را آغاز کرد. در ابتدا مقرر بود این شورا ۸ سیاست برای اصلاح کنکور اجرایی کند که در نهایت ۵ سیاست را مصوب کرد.  

تمهیدات سازمان سنجش برای ثبت نام جاماندگان آزمون‌های سراسری

فاطمه زرین آمیزی، سخنگو و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گفت:  هزینه ثبت نام جاماندگان برای تمام آزمون‌ها شامل «کنکور سراسری، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی» بر اساس مصوبه دولت ۱۲۰ هزار تومان علاوه برهزینه ثبت نام تعیین شده، است.

احتمال ارائه اینترنت رایگان به دانشجویان به صورت مستقل

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، در واکنش به سخنان معاون وزیر ارتباطات برای تغییر نحوه ارائه اینترنت رایگان به دانشجویان اظهار کرد: درباره این موضوع اطلاعاتی نداریم و اگر مقرر باشد تغییری در نحوه ارائه اینترنت رایگان دانشجویی ایجاد شود، تصمیم گیرنده وزارت ارتباطات است.  

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: درباره جزئیات جدید تصمیم وزارت ارتباطات اطلاعی نداریم، ولی حدس می‌زنیم در صدد باشند اینترنت رایگان را به صورت مستقل در اختیار دانشجویان قرار دهند.  

سازمان سنجش مخالف برگزاری تکمیل ظرفیت رشته‌های پیراپزشکی نیست

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره علت برگزار نشدن تکمیل ظرفیت در رشته های پیراپزشکی دانشگاه آزاد اظهار کرد: متاسفانه مطالب منتسب به رئیس دانشگاه آزاد درباره مخالفت سازمان سنجش برای برگزاری دوره های تکمیل ظرفیت، صحیح نیست.

مجوز برگزاری تکمیل ظرفیت رشته‌های پیراپزشکی صادر شد

 زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره برگزاری تکمیل ظرفیت در رشته‌های پیراپزشکی دانشگاه آزاد، گفت: شورای سنجش و پذیرش در جلسه‌ای که امروز شنبه ۲۵ بهمن ماه ۹۹ برگزار کرد، تصمیمات لازم برای برگزاری تکمیل ظرفیت در رشته‌های پیراپزشکی را اتخاد کرد.  

سخنگوی سازمان سنجش در ادامه اظهار کرد: بر اساس آنچه در این جلسه مصوب شد دانشگاه آزاد اسلامی مجوز برگزاری تکمیل ظرفیت را دریافت کرد.

کنکور دکتری در موعد مقرر برگزار می‌شود

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی،بیان کرد: کنکور دکتری ۱۴۰۰ با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی در زمان مقرر شده، برگزار می‌شود.

مشکل دانشجویان برای برخورداری از اینترنت رایگان را حل می‌کنیم

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاون وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، گفت: دانشجویان خارجی یا همان دانشجویان بین المللی برای ثبت نام از کد ملی برخوردار نیستند که در این ثبت نام به مشکل برخورد کرده اند. البته جای نگرانی برای دسترسی این دانشجویان به اینترنت رایگان وجود ندارد و راه حلی برای آن در نظر خواهیم گرفت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان سنجش کنکور سراسری دانشجویان استعداد درخشان شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزاری تکمیل ظرفیت رشته های پیراپزشکی آزمون های سراسری اینترنت رایگان حوزه دانشگاهی آموزش و پرورش دانشگاه آزاد نگران کننده کنکور دکتری وزارت علوم بین المللی زرین آمیزی برنامه ها آزمون ها سند تحول ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۲۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استخوان‌های لیبرال دموکراسی غرب و صهیونیسم در حال شکسته‌شدن است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست هم‌اندیشی رؤسای واحد‌ها و مراکز آموزشی و مسئولان حراست دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان گیلان با حضور محمدجواد فرهنگ رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان گیلان و جمعی از روسای واحد‌ها، معاونین و مسئولان حراست در سالن سردار سلیمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در این نشست ضمن گرامیداشت مقام شامخ شهید مرتضی مطهری و تبریک روز معلم و تقدیر از استادان دانشگاه آزاد اسلامی گیلان با اشاره به سخنام مقام معظم رهبری که می‌فرماید: «تشکیل هویت نسل جدید به دست معلم است»، گفت: شرافت معلم بخاطر علمی است که کسب کرده، با اخلاق ترکیب می‌کند و به دیگران عرضه می‌دارد. روز معلم، روز ارج نهادن به مقام علم و تقدیر از ارزش‌هاست؛ ارزش‌هایی که در وجود معلم تجلی یافته و شاهد آن هستیم.

مجتبی ملکی چوبری با محکوم کردن حمله ددمنشانه پلیس آمریکا به دانشجویان مطالبه‌گر، افزود: شاهد گسترش موج اعتراضات دانشجویی در کشور ایالات متحده آمریکا هستیم و در اقصی نقاط کشور امریکا از تگزاس که مهد جمهوری خواهان است تا کالیفرنیا که به آشیانه دموکرات‌ها معروف است شاهد اعتراضات دانشجویی هستیم و روز به روز این اعتراضات در حال گسترش است و ما این حمله وحشیانه پلیس آمریکا به دانشجویان مطالبه‌گر و آزادیخواه امریکا را محکوم می‌کنیم.

وی تبیین کرد: امروز شاهد راه افتادن موج جدیدی در فضای آموزش عالی کشور ایالات متحده خوب شاهد هستید و این اتفاقات توسط بسیاری از تحلیلگران در سال‌های گذشته پیش‌بینی می‌شد و نامه‌ای که مقام معظم رهبری در چند سال گذشته به جوانان اروپا و امریکا نوشت بذری بود که کاشته شد و شاهد رویش این بذر در روز‌های اخیر در کشور‌های اروپایی و آمریکا بودیم.

رئیس بسیج استادان دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان خاطرنشان کرد: دستگیری بیش از چند یکصد دانشجو، ورود پلیس به فضای دانشگاه که با هیچ پروتکل دانشگاهی و جهانی همخوانی ندارد، استفاده از گاز‌های اشک‌آور و مواد محترقه به جرم اینکه دانشجویان آزادیخواه ندای آزادی را در آمریکا سر دادند و مبارزه با صهیونیست و امپریالیسم غرب را خواستار هستند، امروز روایتی که دولت‌های غربی از وضعیت دموکراسی در فضای کشور خودشان دارند با آن چیزی که در واقع در دنیا حاکم است، متفاوت است، بنابراین ما در روز‌های آتی و در ماه‌های آینده هم شاهد گسترش این موج اعتراضات خواهیم بود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی، با برشمردن مطالبات دانشجویان آزادیخواه آمریکایی، تأکید کرد: دانشجویان آزادیخواه دو مطالبه را دنبال می‌کنند، نخستین مطالبه خواستار نابودی رژیم صهیونیستی و محاکمه سران صهیونیست که به نسل‌کشی در غزه می‌پردازند و مطالبه دوم قطع رابطه سیاسی اقتصادی و دانشگاهی کشور ایالات متحده با رژیم صهیونیستی است که اکنون با این هجمه از اعتراضات، امروز شاهد شکستن استخوان‌های لیبرال دموکراسی غرب و صهیونیسم هستیم.

ملکی چوبری، خواستار اجرای دقیق بخشنامه حجاب و عفاف دردانشگاه‌های آزاد اسلامی گیلان شد و افزود: ضمن عرض خدا قوت به سربازان مقتدر نیروی انتظامی در اجرای طرح نور در کشور، توجه به مقوله عفاف و حجاب در دانشگاه بسیار مهم بوده و در دانشگاه نیز توسط مسئولان دانشگاه بار‌ها تأکید بر موضوع رعایت آراستگی و شئون رفتاری شد و اگر ما به مباحث دینی به عنوان یک فرد که اگر هیچ اعتقادی هم نداشته باشیم باید در چارچوب قانون و مقررات، پوشش و عفاف و حجاب را در کشور رعایت کنیم.

در پایان این نشست هریک از روسای واحد‌ها و مسئولان حراست دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان گیلان به بیان نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام معرفی پذیرفته شدگان مرحله اول مصاحبه دکتری تا دهه اول خرداد
  • آمار نهایی انتخاب رشته در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • برگزاری اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گچساران در چهاربیشه+ تصاویر
  • لزوم توجه به فعالیت‌های پژوهشی حوزه مهدویت در دانشگاه‌ها
  • استخوان‌های لیبرال دموکراسی غرب و صهیونیسم در حال شکسته‌شدن است
  • انتخاب رشته بیش از ۸۹ هزار داوطلب آزمون دکتری
  • آخرین آمار انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ اعلام شد
  • فعالیت در حوزه مهدویت به بدنه دانشگاه سرایت کند
  • جزیره قشم در نگاه سازمان مدیریت بحران جایگاه ویژه‌ای دارد
  • کارگاه دوره‌ای سرمایه‌گذاری به سبک ساده با همکاری سازمان بورس کشور برگزار شد