Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (MIT) نشان دادند که می‌توان ساختار‌های ابررسانا به‌صورت نانوسیم تولید کرد. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، ابررساناها، موادی هستند که الکتریسیته را بدون مقاومت هدایت می‌کنند. ادوات ابررسانا می‌توانند بسیار کوچک باشند. معمولا ساخت آن‌ها گران‌قیمت بوده و متاثر از خطای ناشی از محیط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحقیقات انجام شده توسط گروه کارل برگگرن در گروه مهندسی برق و علوم کامپیوتر موسسه فناوری ماساچوست نشان می‌دهد که می‌توان بر این مشکلات غلبه کرد.

محققان این گروه در حال تولید یک نانوسیم ابررسانا هستند که می‌تواند الکترونیک ابررسانا با کارایی بیشتری را امکان‌پذیر کند. مزایای بالقوه این نانوسیم از سادگی آن ناشی می‌شود.

بیشتر فلزات در دمای بسیار کم، معمولاً فقط چند درجه بالای صفر مطلق، مقاومت خود را از دست داده و ابررسانا می‌شوند.

زیربنای بسیاری از ابررسانا‌ها دستگاهی به نام اتصال جوزفسون است که در دهه ۱۹۶۰ اختراع شد. در این دستگاه در اصل دو ابررسانا با یک عایق نازک از یکدیگر جدا شده‌اند. برگگرن می‌گوید: «این همان چیزی است که منجر به الکترونیک ابررسانای معمولی و در نهایت به کامپیوتر کوانتومی ابررسانا می‌شود.»

با این وجود، اتصال جوزفسون اساساً یک شی بسیار ظریف است. ابررسانا‌های مبتنی بر اتصال جوزفسون ممکن است با برخی ادوات خوب کار کند. اگر سعی کنید آن را به الکترونیک معمولی وصل کنید، مانند تلفن یا کامپیوتر، اتصال جوزفسون ممکن است فقط نویز تولید کند. این عدم توانایی برای تعامل با ادوات الکترونیکی بزرگ، نقطه ضعف اتصال جوزفسون است. برای غلبه بر این مشکل، برگگرن در حال توسعه فناوری جدیدی است که یک نانوسیم ابررسانا است.

در سال ۱۹۵۶، دادلی باک مهندس برق MIT، یک سوئیچ کامپیوتر ابررسانا به نام کرایوترون را معرفی کرد. این دستگاه کمی بیش از دو سیم ابررسانا داشت: یکی مستقیم بود و دیگری در اطراف آن پیچیده شده بود. کرایوترون به‌عنوان سوئیچ عمل می‌کند.

در آن زمان، کرایوترون بسیار کوچکتر از انواع دیگر سوئیچ‌های محاسباتی، مانند لوله‌های خلاء یا ترانزیستور بود و باک فکر می‌کرد که کرایوترون می‌تواند به عنصر اصلی کامپیوتر‌ها تبدیل شود. اما در سال ۱۹۵۹، باک به‌طور ناگهانی در سن ۳۲ سالگی درگذشت و تولید کرایوترون متوقف شد.

اکنون برگگرن بار دیگر ایده‌های باک درباره سوئیچ‌های کامپیوتری ابررسانا را احیا می‌کند. وی می‌گوید: «دستگاه‌هایی که در حال ساخت آن هستیم بسیار شبیه کرایترون‌ها هستند، زیرا به اتصالات جوزفسون نیازی ندارند.»

وی به احترام باک به دستگاه نانوسیم ابررسانای خود نانوکرایوترون لقب داد، اگرچه عملکرد آن کمی متفاوت از کرایوترون اصلی است.

نانو-کرایوترون به جای یک میدان مغناطیسی، از گرما برای ایجاد سوئیچ استفاده می‌کند. در دستگاه برگگرن، جریان از طریق یک سیم ابررسانا و بسیار سرد به نام «کانال» عبور می‌کند. این کانال توسط یک سیم کوچکتر به نام «انسداد» قطع می‌شود، مانند یک بزرگراه چند راهه که با یک جاده فرعی قطع می‌شود. وقتی جریان در طول انسداد حرکت می‌کند، ابررسانایی از بین می‌رود و گرم می‌شود. هنگامی‌که این گرمای تولید شده از بخش انسداد به کانال اصلی وارد شود، باعث می‌شود کانال اصلی حالت ابررسانایی خود را نیز از دست بدهد.

برگگرن می‌گوید که نانوسیم ابررسانای گروه وی می‌تواند روزی دستگاه‌های ابررسانایی مبتنی بر اتصال جوزفسون را تکمیل کند یا شاید با آن‌ها رقابت کند. وی می‌گوید: «ساختن این نانوسیم‌ها آسان است، بنابراین ممکن است از نظر قابلیت تولید دارای مزایایی باشد.»

او معتقد است که این نانوکرایوترون می‌تواند در کامپیوتر‌های کوانتومی ابررسانا و الکترونیک فوق سرد تلسکوپ‌ها استفاده شود. این سیم‌ها اتلاف توان کمی دارند، بنابراین ممکن است در این حوزه‌ها مفید باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو ابررسانا کامپیوترهای کوانتومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۲۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توماس توخل درباره رئال مادرید چه گفت؟

رئال مادرید - بایرن مونیخ یکی از بازی‌های کلاسیک بزرگ فوتبال اروپاست. ۱۲ پیروزی برای تیم مادریدی، سه تساوی و یازده پیروزی برای بایرن، این دوئل را به عنوان یکی از متوازن‌ترین دوئل‌ها در قاره اروپا تبدیل کرده است.

احترام بین دو باشگاه کامل است و این را می‌توان در اظهاراتی مشاهده کرد که آنها در روز‌های قبل از بازی رفت تبادل نظر کرده اند.
توخل دیروز در نشست خبری خود در مورد بازی با رئال گفت: «همه چیز تحت کنترل به نظر می‌رسد، اما شما پنج ثانیه بعد از رئال گل دریافت می‌کنید.»


در کنفرانس مطبوعاتی قبل از بایرن-آینتراخت، توماس توخل یکی از ویژگی‌های بزرگ رئال مادرید را فاش کرد که باعث ترس رقبای آن می‌شود: «من چند بار بازی‌های رئال مادرید را با آنالیزورهایم دیده ایم. اگر نگاه کنید، در گل‌ها و موقعیت‌های آنها اگر به ۱۰ ثانیه عقب‌تر برگردید، اصلا به نظر نمی‌رسد که قرار است به گل برسند یا یک شانس گل مسلم خلق کنند.

همیشه نمی‌توان حدس زد رئال قرار است به گل برسد. گاهی بله، چون موقعیت‌های واضحی هستند و خطر را می‌بینید، اما گاهی اوقات آنها را نمی‌بینید. به نظر می‌رسد همه چیز تحت کنترل است، که رئال مادرید پنج ثانیه بعد شما را غافلگیر می‌کند. این واقعا ترسناک است.» 

توخل می‌گوید: «رئال بالاترین کیفیت فردی را دارد با توانایی باورنکردنی در تغییر موقعیت و حفظ ریتم در ضدحملات. اجرای فنی ضد حملات رئال بدون تاخیر انجام می‌شود. در ال‌کلاسیکو آنها نزدیک بود ببازند ولی خیلی سریع به هر دو گل بارسا پاسخ دادند و بعد گل برتری را زدند. اصلا به نظر نمی‌رسید رئال قرار است به گل سوم برسد و این همان چیزی است که رئال را خاص می‌کند.»

منبع: ورزش سه

tags # رئال مادرید ، بایرن مونیخ سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • کری ستاره بایرن برای رئال: در برنابئو صعود می‌کنیم
  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • بخش خصوصی ریلی توان توسعه ندارد
  • توماس توخل درباره رئال مادرید چه گفت؟
  • آیا دریافت وام ازدواج دوم واقعیت دارد؟ / آیا دو بار می‌توان وام ازدواج گرفت؟ 
  • آیا می توان چراغ خطی را در کف نصب کرد؟
  • با ۵۰۰ میلیون تومان در کجای تهران می‌توان خانه رهن کرد؟
  • ریه‌های محلات نفس تازه می‌کنند؟
  • آیا با خرده های پاک کن می توان دوباره پاک کن ساخت؟ (فیلم)