Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@09:27:11 GMT

دو مانع متفاوت برای اصلاح طلبان در انتخابات چیست؟

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۶۲۲۷۵

دو مانع متفاوت برای اصلاح طلبان در انتخابات چیست؟

به گزارش جماران؛ محمود میرلوحی در خصوص نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان، اظهار کرد: از سال ۹۳ جریان اصلاحات احساس ضرورت کرد تا یک نهاد فراگیر و منسجم کننده‌ای را در سطح کشور ایجاد کرده و بتواند امکان ارتباط مرکز، استان‌ها و شهرستان‌ها را برقرار کند؛ یعنی به نوعی ارتباط بین نیروها و هواداران و فعالان سیاسی اصلاح طلب در کشور نهادینه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس شورای عالی اول تشکیل شد و انتخابات ۹۴ را به خوبی برگزار کرد و نتایج خوب و مثبت را به دست آورد و برای سال ۹۶ مجدداً بازسازی شد و توانست این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: شورای عالی راهبردهای خوب و مناسبی انتخاب کرد؛ بنابراین در مهم‌ترین مسائل که بستن لیست انتخابات مجلس و شوراها بود، به جز تهران که به لحاظ حساسیت خود شورای عالی تصمیم‌گیری کرد، اما در استان‌ها با کمترین مداخله امور انجام شد و شورای عالی نقش داوری و حل مسأله داشت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: برای سال ۹۸ نیز چنین روندی پیش رفت؛ اگر چه به دلیل رفتار شورای نگهبان و اینکه تمامی کاندیدای اصلاح طلب را قلع و قمع کردند، اصلاح طلبان لیست ارائه نکردند. 

وی بیان کرد: در مجلس دهم ۱۶۷ نفر با لیست امید به مجلس راه یافتند اما متاسفانه تنها ۱۰۰ نفر آنها به اصلاحات وفادار ماندند، بر همین اساس جریان اصلاحات تصمیم گرفت که آن شیوه و روش را تکرار نکند و همچنین با روش شورای نگهبان و قلع و قمع کاندیدای اصلاح طلب مقارن شد و در نتیجه جریان اصلاحات برای سال ۹۸ هیچ لیستی ارائه نکرد در صورتی که فعال بود.

میرلوحی گفت: بعد از عید نیز فعالیت‌های شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان دچار وقفه شد و رییس و نائب رییس استعفا دادند و  همچنین با شیوع کرونا در کار اختلال ایجاد شد.

وی ادامه داد: حال نهاد اجماع ساز شکل گرفته و دو جلسه از آن برگزار شده است و به نظر می‌رسد که می‌تواند متناسب با شرایط روز و نیازهای این دوره و انتظارات جریان اصلاحات نقاط قوت قبلی را داشته باشد.

این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه به نظر من تشتت و آشفتگی جریان اصولگرایی از اصلاح طلبان بیشتر است، افزود: از آنجایی که ما تجربه سه دوره انتخابات را داریم، احتمالاً مراحل بعدی سریع‌تر طی خواهد شد و ان‌شاالله زودتر به مرحله تصمیم گیری خواهیم رسید.

وی تصریح کرد: متأسفانه جریان اصلاحات همچنان تحت تأثیر تصمیمات شورای نگهبان و نظارت استصوابی است و راحت نمی‌تواند تصمیم بگیرد و وارد مراحل عملیاتی شود. ما از کجا بدانیم که کدام کاندیداها تایید می‌شوند و بسیاری از کاندیداها به دلیل رفتار شورای نگهبان خودشان را در معرض اتهام قرار نمی‌دهند؛ بنابراین ما این دو مشکل را متفاوت با جریان اصولگرایی داریم. اصولگرایان دغدغه‌ای از این بابت ندارند و تنها مسأله‌شان این است که چگونه مورد توجه قرار بگیرند و جریان را نمایندگی کنند اما در جریان اصلاح طلب بسیاری از افراد به دلیل نوع رفتار شورای نگهبان حاضر نیستند که وارد صحنه انتخاباتی شوند. در مجموع، باید ببینیم چه اشخاصی وارد صحنه خواهند شد و تایید صلاحیت می‌شوند یا خیر؟!

این سیاستمدار اصلاح طلب ادامه داد: در گذشته نیز برخی از کاندیداها که تأیید صلاحیت می‌شوند نیز جرأت نمی‌کردند که دیدگاه‌هایشان را در انتخابات علنی کنند چرا که اما و اگرهای شورای نگهبان صلاحیت را مدنظر قرار می‌دهد؛ بنابراین اصلاحات در یک زمین محدود و با محدودیت‌های متفاوت باید مسیر خود را هموار کند .

میرلوحی گفت: مقام معظم رهبری اعلام کردند که مشارکت حداکثری تعیین کننده است در صورتی که در انتخابات ۹۸ مشارکت حداکثری از راهبردها نبود اما امروز از قرائن می‌توان اینگونه برداشت کرد که جریان اصلاحات می‌تواند یکی از فعالان میدان رقابت باشد و با امید بیشتر حاضر شود.

وی در خصوص ارائه لیست اصلاح طلبان برای شوراهای اسلامی شهرها نیز گفت: سازوکار شورا نیز یکی از موضوعاتی است که در خصوص آن تصمیم گیری خواهد شد. در انتخابات ۹۶ اختیارات به استان‌ها داده شد اما امروز باید ببینیم که نهاد اجماع ساز چه تصمیمی خواهد گرفت. لیست تهران مانند سایر استان‌ها نیست که به مسئولان استانی واگذار شود و معمولاً مرکز نقش دارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 اصلاح طلبان شورای نگهبان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان محمود میرلوحی نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان جشنواره فیلم فجر سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 جریان اصلاحات شورای نگهبان جریان اصلاح اصلاح طلبان شورای عالی اصلاح طلب استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۲۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات خوب رسانه و هوشیاری مانع از تحقق اهداف دشمن می‌شود

استاندار اصفهان گفت: در انتخابات سال گذشته مردم ما به یاری روشنگری رسانه بسیار هوشمندانه عمل کردند بالاخص در شهرستان‌هایی که هدف دشمن بود شاهد حضور پرشور مردم پای صندوق های رأی بودیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان، نهم اردیبهشت ماه در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان، ضمن گرامیداشت روز شوراهای اسلامی، اظهار کرد: شکل گیری شوراهای اسلامی یکی از مظاهر بروز و ظهور اراده مردم در حکمرانی و مدیریت کشور است.

وی ضمن قدردانی از اصحاب رسانه استان در انعکاس اخبار و اطلاعات، افزود: اگر از ابتدا جایگاه اطلاع‌رسانی به درستی دیده می‌شد، رسانه می‌توانست در پیگیری و مطالبه حقوق مردم به خوبی نقش آفرینی کند.
استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: جایگاه خبرنگاران متناسب با نقشی که ایفا می‌کنند نیست و این موضوع در جهان نیز مشهود است در صورتی که رسانه بایستی مطالبه‌گر حقوق مردم باشد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: سال گذشته سال برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و بسیار حساس و سرنوشت ساز بود.

وی ادامه داد: تمامی رسانه‌های امپراتوری سلطه به خط شده بودند تا انتخابات در ایران را ضایع کنند و این هدف را با ناامیدی مردم و حاشیه سازی برای مردمی که قصد شرکت در انتخابات را داشتند پیش بردند.

استاندار اصفهان بیان کرد: در این شرایط رسانه‌های ما در تلاش بودند تا نگاه واقعی و متفاوتی از ایران اسلامی را به جهان مخابره کنند که از این بابت عملکرد اصحاب رسانه کشور و استان جای تقدیر و قدردانی دارد.

وی اظهار کرد: در انتخابات مردم ما به یاری روشنگری رسانه بسیار هوشمندانه عمل کردند بالاخص در شهرستان‌هایی که هدف دشمن بود شاهد حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی بودیم.

استاندار اصفهان همچنین از اصحاب رسانه استان در پوشش دستاوردهای دولت قدردانی کرد و گفت: حضور رسانه را ارج می‌نهیم و از زحمات و تلاش‌های خبرنگاران و اصحاب رسانه استان کمال قدردانی را داریم.

مرتضوی ضمن اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونسیتی در غزه، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی بالغ بر ۱۳ هزار کودک را در غزه به شهادت رسانده همچنین ۳۳ هزار شهید در غزه مظلوم و قهرمان گویای جنایت‌های رژیم صهیونسیتی علیه مردم مسلمان فلسطین است.

وی ادامه داد: هر چند که آنها در تلاش هستند تا جنایاتشان را از چشم مردم دنیا مخفی نگهدارند اما خبرنگارانی که با رشادت و جانفشانی در آن منطقه حاضر هستند چهره خبیث رژیم صهیونسیتی را به جهانیان نشان می‌دهند و این نشانه اهمیت رسانه در روشنگری و انعکاس حقایق به دنیا است.

تکمیل می‌شود...

کد خبر 748650

دیگر خبرها

  • موافقت با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • اقدامات خوب رسانه و هوشیاری مانع از تحقق اهداف دشمن می‌شود