Web Analytics Made Easy - Statcounter

کلمه ISTJ (درون گرایی، سنجش، تفکر و قضاوت) یک کد چهار حرفی است که یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی موجود در شاخص شخصیت MBTI را نشان می‌دهد و افرادی که از تیپ شخصیتی ISTJ برخوردارند افرادی متعهد، اهل کار و ساکت هستند و از نظم و سازماندهی در تمامی زمینه‌های زندگی خود از جمله خانه، محل کار، خانواده و پروژه های خود لذت می‌برند و ISTJ‌ها برای وفاداری خود و دیگران ارزش قائل هستند و بر سنت‌ها تاکید دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویژگی‌های کلیدی شخصیت ISTJ

ISTJ‌ها اهل برنامه ریزی هستند و آن‌ها دوست دارند با دقت همه چیز را از قبل برنامه ریزی کنند و از یک زندگی منظم لذت ببرند به طوری که این افراد دوست دارند همه چیز منظم باشد و همچنین به جزئیات اهمیت زیادی می‌دهند و شخصیت این افراد به طوری است که وقتی اوضاع نامناسب است، ممکن است نتوانند استراحت کنند تا زمانی که همه چیز را درست کنند و کار به پایان برسد.

افراد با این شخصیت هم مسئولیت پذیر و هم واقع بین هستند و آن‌ها یک رویکرد منطقی را برای دستیابی به اهداف و تکمیل پروژه‌ها در پیش می‌گیرند و می‌توانند با سرعت ثابت در جهت تحقق این وظایف کار کنند و همچنین می‌توانند حواس پرتی را نادیده بگیرند تا روی وظیفه خود متمرکز شوند و اغلب به عنوان افرادی قابل اعتماد توصیف مشوند.

ISTJ‌ها تاکید زیادی بر سنت‌ها و قوانین دارند و ترجیح می‌دهند از قوانین و رویه‌هایی که قبلا وضع شده، پیروی کنند و در برخی از موارد، آن‌ها می‌توانند ساختار را سفت و سخت و تسلیم ناپذیر حفظ کنند.

بیشتر بخوانید

تیپ شخصیتی ESTJ را بیشتر بشناسید

برخی از نقاط قوت ISTJ‌ها جزئی نگر و واقع بین بودن است و این افراد روی زمان حال تمرکز می‌کنند و افرادی ناظر، منطقی و کارآمد و منظم و سازمان یافته هستند و این افراد نقاط ضعفی نیز دارند که گاهی قضاوت شدید می‌کنند و به تفکر شخصی وابسته هستند و امکان این که دیگران را سرزنش کنند و نسبت به برخی از مسائل بی حس باشند نیز وجود دارد و توابع شناختی از دیگر نقاط ضعف این افراد است.

تست MBTI حاکی از این است که چهار عملکرد شناختی مختلف تفکر، احساس، شهود و حس یک سلسله مراتب را تشکیل می‌دهد و هر عملکرد یا به سمت بیرون (برونگرا) و یا درون (درونگرا) هدایت می‌شود و ترتیب این عملکرد‌ها شخصیت یک فرد را تعیین می‌کند.

اصلی: احساسات درونی

حس گر‌های درونگرا روی زمان فعلی متمرکز هستند و اطلاعات زیادی را در خصوص محیط پیرامون خود به دست می‌آورند و آن‌ها همچنین خاطرات زنده‌ای از گذشته دارند و با تکیه بر خاطرات این تجربه ها، انتظارات آینده را شکل می‌دهند.

کمکی: فکر بیرونی

ISTJ‌ها منطقی و کارآمد هستند و از جستجوی توضیح‌های منطقی برای وقایع لذت می‌برند و ترجیح می‌دهند بیشتر روی جزئیات تمرکز کرده تا این که درمورد اطلاعات انتزاعی فکر کنند.

کارآمد بودن و بهره وری برای افراد با این تیپ شخصیتی بسیار مهم است و آن‌ها از دانشی که کاربرد‌های فوری و عملی دارد، قدردانی می‌کنند و بیشتر بر اساس منطق و داده‌های عینی تصمیم می‌گیرند تا احساسات شخصی.

احساسات درونگرایانه

افراد دارای شخصیت ISTJ همان طور هستند که قضاوت می‌کنند، اغلب هم بر اساس مجموعه ارزش‌های داخلی خود تفسیر‌های شخصی انجام می‌دهند و این موضوع اغلب به عنوان " غریزه " در مورد یک موقعیت توصیف می‌شود و فرد ISTJ ممکن است براساس منطق، تصمیمی اتخاذ کند، امّا در نهایت، با احساس خود تصمیم خواهد گرفت.

ویژگی فرعی: شهود برونگرایانه

این جنبه از شخصیت از ایده‌ها و تجربیات جدید برخوردار است و این ضعیف‌ترین قسمت شخصیت ISTJ است, امّا توسعه این عملکرد گاهی می‌تواند منجر به شخصیت متعادل تری شود.

روابط شخصی

افراد دارای تیپ شخصیتی ISTJ ترجیح می‌دهند وقت خود را تنها  در کنار گروه‌های کوچکی از دوستان نزدیک بگذرانند و این افراد معمولا نسبت به خانواده و دوستان خود بسیار وفادار و فداکار هستند، امّا ممکن است برای درک احساسات خود و دیگران تلاش کنند و آن‌ها می‌توانند کاملا محفوظ باشند به طوری که گاهی اوقات نمی‌توانند سیگنال‌های احساسی دیگران را دریافت کنند. با این حال، هنگامی که آن‌ها به یک فرد نزدیک شوند و درک درستی از احساسات و نیاز‌های آن فرد پیدا کنند، تلاش زیادی به منظور حمایت از این نیاز‌ها می کنند.

مسیر‌های شغلی

به دلیل نیاز به این نظم، افراد دارای ویژگی شخصیتی ISTJ تمایل دارند در محیط یادگیری و کار که دارای برنامه‌ها و تکالیف مشخصی هست  و مستلزم تمرکز شدید روی کار است بهتر عمل کنند و این افراد هنگام یادگیری مطالب جدید، آن دسته از مطالبی را بهتر یاد می‌گیرند که نمونه آن‌ها در جهان واقعی قابل مشاهده است.

ISTJ‌ها به اطلاعات واقعی توجه می‌کنند و اطلاعات نظری و انتزاعی ارزش کمی برای آن‌ها دارد مگر این که بتوانند از آن به منظور کاربرد عملی استفاده کنند و آن‌ها انرژی زیادی را برای طرح‌هایی که برایشان ارزشمند است صرف می‌کنند و از اتلاف وقت و انرژی برای چیز‌هایی که به نظر آن‌ها بی فایده یا غیر عملی است جلوگیری می‌کنند.

این افراد در مشاغلی که به نظم، ساختار و پشتکار نیاز دارد، تمایل زیادی دارند و مشاغلی، چون حسابداری، علوم کتابداری، برنامه نویسی رایانه و... که شامل پرداختن به حقوق و ارقام مشخص باشند گزینه‌های خوبی برای این افراد هستند و همچنین مشاغلی که به دقت، احترام به قوانین و ثبات نیاز دارند هم اغلب افراد با شخصیت ISTJ را مجذوب خود می‌کنند.

نکاتی برای تعامل با ISTJ‌ها

دوستی

افراد دارای شخصیت ISTJ دوست دارند با دوستانی که شبیه خودشان هستند، بهترین رابطه را داشته باشند و اگرچه آن‌ها کمی جدی و مطابق کتاب و قوانین هستند، اما دوست دارند از آن‌ها لذت ببرندو ممکن است تمایل به انجام کار‌های جدید نداشته باشند و اگر شما می‌توانید با این افراد ارتباط خوبی داشته باشید می‌توانید به آن‌ها در سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برند کمک کنند.

تربیت فرزند

والدین ISTJ تمرکز زیادی بر روی سنت دارند و در تأمین امنیت و ثبات فرزندان مهارت دارند و فرزندان والدین ISTJ معمولاً متوجه می‌شوند که والدینشان با احترام و مراقبت با آن‌ها رفتار می‌کنند و پدر و مادر نیز انتظار دارند در مقابل، همان رفتار‌ها را داشته باشند.

والدین کودکان ISTJ در می‌یابند که ایجاد ثبات و انسجام می‌تواند به کودکانشان کمک کند تا احساس امنیت بیشتری داشته باشند.

پایبندی به کار‌های روزمره، ایجاد تغییرات آرام و فرصت دادن به آن‌ها برای سازگاری با شرایط جدید، همه راه‌های کمک کننده به کودک ISTJ است.

روابط

اگرچه ممکن است ISTJ‌ها احساسات عمیقی داشته باشند، اما اغلب برای نشان دادن این روحیه خود در روابط عاشقانه تلاش می‌کنند. شما می‌توانید یک شریک با درک باشید و انتظار نداشته باشید که آن‌ها روح خود را برای شما خسته کنند.

گاهی ممکن است به نظر برسد که شریک زندگی شما، احساسات شما را در نظر نمی‌گیرد، اما می‌توانید با ارائه منطقی حقایق و توضیحات منطقی طرف بحث خود، به آن‌ها کمک کنید تا شما را درک کنند.

بیشتر بخوانید

حقایقی جالب از تیپ شخصیتی نایاب «MBTI»

ترجمه از فاطمه میرزایی 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روانشناسی خانواده شخصیت شناسی شخصیت ISTJ داشته باشند افراد دارای دوست دارند تیپ شخصیتی شخصیت ISTJ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۲۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، امیرحجت مرادی، مدیرعامل مؤسسه تسنیم قرآن و عترت گیلان در گفت‌وگویی از آغاز ثبت‌نام سومین دوره مسابقات تیمی حافظان و قاریان قرآن کریم استان خبر داد و اظهار کرد: سومین دوره مسابقات تیمی حافظان و قاریان قرآن کریم «ضحی» گرامیداشت شهدای قرآنی گیلان این دوره در قالب لیگ در استان برگزار می‌شود.

وی افزود: رشته‌های این دوره شامل حفظ جزء۳۰، حفظ سه،  پنج، ۱۰، ۲۰ و حفظ کل و قرائت و حفظ موضوعی(مسطورا) است؛ مسابقات گروه‌های ۱۰ و ۲۰ جزء و حفظ کل به صورت لیگ و گروه‌های قرائت و حفظ جزء ۳۰، سه جزء و پنج جزء به‌صورت یک مرحله‌ای(جام قهرمانی) برگزار خواهد شد.

مسئول دبیرخانه هفته قرآن و عترت گیلان با بیان اینکه در رشته‌های حفظ اجزاء همه اعضای تیم یکسان و از ابتدای قرآن نظیر سه جزء اول، پنج جزء اول و غیره است، گفت: در رشته قرائت آقایان ترکیب تیم شامل یک نفر تحقیق، یک نفر ترتیل، یک نفر مؤذن و در بخش بانوان یک نفر تحقیق، یک نفر ترتیل و یک نفر دعاخوان است؛ رشته حفظ موضوعی بر اساس طرح زندگی با آیه‌ها «مسطورا» شامل حفظ و مفاهیم از کتاب مسطورا خواهد بود.

دبیر اجرایی سومین دوره جام قرآنی «ضحی» استان گیلان بیان کرد: در این دوره تیم‌ها توسط شخصیت‌های حقوقی شامل تشکل‌های قرآنی، مجموعه‌های فرهنگی دینی، مدارس یا شخصیت‌های حقیقی نظیر اساتید، حافظان و قاریان تشکیل می‌شود؛ هر تیم از سه عضو(متسابق) و یک سرپرست تشکیل می‌شود.

مسئول دبیرخانه هفته قرآن و عترت گیلان با بیان اینکه در شخصیت‌های حقوقی مدیر تشکل به عنوان سرپرست تعیین و در شخصیت‌های حقیقی مربی یا یکی از اعضای تیم به عنوان سرپرست معرفی می‌شود، تصریح کرد: ضوابط و آیین‌نامه داوری مسابقات مطابق آیین‌نامه مسابقات رسمی جمهوری اسلامی ایران (اوقاف) است.

وی افزود: همه تیم‌ها باید امتیاز ۷۰ را کسب کنند و معدل تیم نباید از ۷۰ کمتر باشد؛ تیم‌هایی که امتیاز کمتر از ۷۰ را کسب کنند در مراحل بعدی یک گروه سقوط خواهند کرد. 

مرادی گفت: ثبت‌نام این مسابقات آغاز شده و تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد، علاقه‌مندان می‌توانند از طریق تکمیل و ارسال فرم مشخصات از طریق پیام‌رسان ایتا به شماره ۰۹۱۱۱۴۹۳۴۵۷ نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
  انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهترین فیلم های وسترن با بازی «لی ون کلیف»؛ از Beyond the Law تا The Grand Duel
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • این ۶ جمله را تنها از افراد با شخصیت واقعی و صادق می شنوید
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • (تصاویر) حضور شخصیت‌های حوزوی در منزل سید حسین خمینی
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید/ رابطه عجیب صدای بلند خودرو و ابتلا به سادیسم، روان‌پریشی و خودشیفتگی
  • افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم
  • تست شخصیت با کلید؛ انتخاب کلید دلخواه از شخصیت پنهان شما می گوید!