Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، ثبت نام و اعطای وام ودیعه مسکن که در تیرماه امسال در ستاد ملی مبارزه با کرونا به تصویب رسید، دیروز در آخرین مرحله اجرای خود قرار گرفت و پرونده آن بسته شد.

این برای اولین بار است که سیستم بانکی کشور با اعطای تسهیلات ودیعه مسکن موافقت می‌کرد از همین رو، به دلیل نبود سازوکار مناسب با آن، سامانه‌های بانکی در اجرای این طرح بارها با مشکلات گسترده روبه رو شده و عملاً روند قدرتمند شدن خانوارها برای پیدا کردن مسکن اجاره‌ای مناسب از محل این تسهیلات، با توقف یا کندی مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اعلام محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، در حال حاضر ۸۲۱ هزار نفر واجد شرایط دریافت وام ودیعه مسکن هستند که ۳۲۳ هزار نفر مدارک خود را در سامانه طرح اقدام ملی بارگذاری کرده‌اند.

این موضوع نشان دهنده ناامیدی بسیاری از متقاضیان دریافت این تسهیلات، از موفق بودن ورود به فرآیند به دلیل سخت گیری های بانک‌ها بود.

با توجه به اینکه بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، برای دریافت وام ۱۵ میلیون تومان در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر، نیاز به ضامن نیست و همچنین تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی ودیعه یک نفر ضامن و وام ۵۰ میلیون تومانی ۲ نفر ضامن می‌خواهد، اما بانک‌ها هرگز به این مصوبه تن ندادند و تضامین سنگینی از متقاضیان مطالبه کردند.

همچنین با وجود آنکه بانک مرکزی به بانک‌ها هشدار داده بود که نیاز نیست تا ضامن، کارمند رسمی باشد و یا اینکه اگر چک برگشتی داشته باشد، باز هم چک ضامن پذیرفته است، اما بانک‌ها حاضر به اجرای آن نشدند.

با این حال بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در نیمه دی ماه امسال، امکان ثبت نام و بارگذاری آن دسته از مشمولانی که ثبت نام کرده ولی مدارک خود را در سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس tem.meud.ir بارگذاری نکرده بودند، امکان بارگذاری این مدارک تا ساعت ۲۴ دیروز وجود داشت.

گفته می‌شود بانک‌هایی که پرونده مشمولان در آنها فعال باشد، طی روزهای آتی هم اقدام به اعطای تسهیلات خواهند کرد؛ ولی فقط به افرادی که تا پایان بهمن ثبت نام خود را تکمیل کرده باشند، ترتیب اثر داده خواهد شد و اگر بعد از ۳۰ بهمن، متقاضی ای اقدام به بارگذاری مدارک کند، پذیرفتنی نیست.

به گفته محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، پیش از اصلاح مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، افراد مشمول دریافت وام ودیعه مسکن ۷۰۰ هزار نفر بودند اما با دو مصوبه‌ای که از ستاد کرونا گرفتیم به ۸۲۱ هزار نفر افزایش یافت.

وی درباره این دو مصوبه گفت: نخست اینکه مشاوران املاک برای صدور کد رهگیری پول قابل ملاحظه‌ای طلب می‌کردند که با اتاق اصناف هماهنگ کردیم تا هزینه صدور کد رهگیری ۲۵۰ هزار تومان باشد همچنین با مساعدت ستاد ملی کرونا قرار شد کسانی که فرم ج قرمز دارند ولی در حال حاضر فاقد مسکن و مستأجر هستند هم مشمول دریافت وام ودیعه شوند که در نتیجه ۱۲۰ هزار نفر به آمار مشمولان این تسهیلات افزوده شد.

خاطرنشان می‌شود، تا دو هفته قبل، کمتر از ۱۹۵ هزار نفر توانسته بودند وام ودیعه مسکن بگیرند و پرونده حدود ۱۲۰ هزار نفر در حال بررسی در بانک‌های عامل بود. همچنین ۵۰۰ هزار نفر نسبت به تکمیل اطلاعات خود در سامانه طرح اقدام ملی اقدام نکرده بودند.

پربیننده ترین واحدهای نقلی تهران چند؟ شرط دریافت مسکن توسط فرهنگیان متقاضی سفر به کیش و قشم ممنوع است؟ خبر مهم برای متقاضیان وام اجاره خرید خانه در منیریه چه قدر سرمایه می‌خواهد؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ستاد ملی مبارزه با کرونا طرح اقدام ملی مسکن طرح اقدام ملی مسکن وام ودیعه مسکن دریافت وام ستاد ملی هزار نفر ثبت نام بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۵۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک‌ها در پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت همکاری کنند

حسن عباسی فرماندار ویژه مهاباد امروز در جلسه ستاد جوانی و جمعیت این شهرستان گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی در اجرا و پیگیری تعهدات دولت در بخش جوانی جمعیت از جمله وام‌های ازدواج، فرزند‌آوری، ودیعه مسکن و واگذاری زمین و تامین مسکن جوانان اهتمام داشته باشند.

وی بیان کرد: همچنین مقابله با تخلفات حوزه تسهیلات و خریدوفروش وام‌های جوانی جمعیت که باعث شده دست جامعه هدف از این تسهیلات کوتاه بماند هم باید مورد توجه و راستی آزمایی قرار گیرد.

فرماندار ویژه مهاباد با بیان اینکه موضوع جوانی جمعیت طی یک دهه اخیر همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده، اضافه کرد: فقدان فرهنگ‌سازی و اقناع جامعه به فرزندآوری و آسیب‌های خانواده تک فرزندی باید از طریق افکار عمومی و اصحاب رسانه مورد توجه قرار گیرد.

عباسی با اشاره به اقدامات بخش مسکن نیز بیان کرد: هم اکنون بیش از ۷ هزار و ۱۷۹ قطعه زمین در روستا‌های حاشیه مهاباد همراه با وام ۳۵۰ میلیون تومانی آماده واگذاری یه متقاضی مسکن است.

وی اقدامات دولت در بخش واگذاری زمین به متقاضیان را در سطح شهرستان قابل توجه دانست و گفت: با تخصیص زمین به طرح‌های نهضت ملی در سطح شهر و روستا طی چند سال آینده گرانی کرایه و اجاره مسکن فروکش خواهد کرد.

در ادامه جلسه هر یک از مدیران بانک‌های عامل شهرستان گزارش و عملکرد خود را در بحث پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت ارائه کردند.

مهاباد با جمعیت ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • مشارکت‌های مردمی چشم انتظار تسهیلات پروژه‌های نهضت ملی هستند
  • بانک‌ها در پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت همکاری کنند
  • پرداخت تسهیلات ۸ هزار پرونده طرح نهضت ملی مسکن قم
  • تسهیلات ۸ هزار پرونده طرح نهضت ملی مسکن قم پرداخت شده است
  • متقاضیان مسکن ملی بخوانند/ آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد (+ جزییات)
  • امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
  • متقاضیان مسکن ملی بخوانند؛ آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن
  • چرا بانک‌ها از پرداخت تسهیلات مسکن طفره می‌روند؟/ فرار بانک ها از تله وام مسکن
  • اعلام آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن
  • گلایه مستاجران قمی از مشکلات دریافت وام ودیعه مسکن