Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-28@02:02:55 GMT

اعلام آمادگی بایدن برای بازگشت به برجام

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۶۶۱۷۴

رئیس جمهوری آمریکا امروز جمعه از آمادگی کشورش برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و همکاری با اروپا برای تعامل بر سر برنامه هسته‌ای ایران خبر داد، اما از لغو تحریم ها چیزی نگفت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل از ایرنا، «جو بایدن» که به صورت مجازی در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرده بود و در آن، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه نیز حضور داشتند، گفت: «ما آماده تعامل دوباره با گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی همچنین از آنچه که آن را «طیفی از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در سراسر خاورمیانه» خواند، سخن به میان آورد و گفت که باید به این مسایل نیز بپردازیم.

بایدن ادامه داد: قصد داریم با اروپایی‌ها و دیگر طرف‌ها همانگونه که پیش می‌رویم، همکاری داشته باشیم.

این سخنان رییس جمهوری امریکا برای بازگشت به برجام در شرایطی بیان می‌شود که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است منتظر مشاهده اقدامات عملی امریکا در این زمینه و لغو تحریم‌ها است.

با این حال، بایدن در سخنان خود در کنفرانس امنیتی مونیخ جزییات بیشتری را از برنامه امریکا برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها اعلام نکرد.

رئیس جمهوری امریکا در این نشست به مجموعه‌ای از مسایلی اشاره کرد که به عقیده وی، چالش‌های فراروی جهان و به ویژه کشور‌های غربی در حوزه امنیت به شمار می‌رود.

او با تاکید بر اینکه باید از دسترسی و استفاده گروه‌های تروریستی به مواد رادیواکتیو جلوگیری کرد، گفت: طیفی از چالش‌ها وجود دارد که آمریکا و اروپا با همدیگر باید به آن‌ها بپردازند.

بایدن اضافه کرد: محدوده چالش‌های پیش رو، بسیار گسترده و پیچیده است.

وی با اشاره به ماده پنجم سازمان نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که فرماندهی آن در اختیار امریکا است، گفت: بر اساس این پیمان، حمله به هر عضو به منزله حمله به دیگر اعضا است و همه ما متعهد هستیم به صورت جمعی با تهدید‌ها مقابله کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: ما باید اطمینان حاصل کنیم که افغانستان هرگز به محل و پایگاه تروریست‌ها تبدیل نخواهد شد.

بایدن با تاکید بر مبارزه با تروریسم در عراق و سایر نقاط جهان گفت: خروج نیرو‌های آمریکایی از آلمان را متوقف کرده ام و سقف تعیین شده دولت گذشته برای تعداد نیرو‌های آمریکایی در آلمان را برمی‌دارم.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: امروز نیز در نشست سران گروه هفت شرکت کردم تا بتوانیم به صورت جمعی با بحران‌های جهانی همچون کووید ۱۹ مقابله کنیم.

بایدن اضافه کرد: این به معنای بازآفرینی نهاد‌های اقتصادی و مدرن کردن توانایی نظامی در عین حال، رهبری با دیپلماسی است. ما با همکاری هم می‌توانیم جهان را برای همه امن‌تر کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه نهاد‌های دموکراتیک در معرض تهدید قرار گرفته است، گفت: ما در بحبوحه یک بحث بنیادین درباره آینده و مسیر جهان هستیم، ولی من بر این باورم که دموکراسی پیروز خواهد شد و باید پیروز شود.

بایدن افزود: به نظرم، ماموریت همیشگی ما دفاع از مردم سالاری است، اما دموکراسی اتفاقی نیست بلکه باید برای آن جنگید و ما نیز باید ثابت کنیم که دموکراسی بهترین راه برای آینده جهان است.

وی ادامه داد: همچنین باید برای مقابله با چالش بلندمدت چین، به صورت هماهنگ و راهبردی مقابله کرد. رقابت با چین دشوار خواهد بود.

بایدن افزود: معتقدم که در نظام جهانی، اروپا و آمریکا با هم کار می‌کنند و ما می‌توانیم در رقابت آینده پیروز شویم. این کار با انجام سرمایه‌گذاری لازم ممکن خواهد بود.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: ما باید مطمئن شویم که دموکراسی نه فقط توسط یک عده کم بلکه توسط یک عده گسترده محافظت می‌شود.

وی در همین راستا آنچه که آن را «اقدامات مخرب اقتصادی چین» توصیف کرد، مورد انتقاد قرار داد و گفت که این اقدامات پکن به بنیاد‌های دموکراسی آسیب می‌رساند و ما نباید آن را نادیده بگیریم.

بایدن همچنین به روسیه اشاره کرد و گفت: پوتین قصد تضعیف ائتلاف ناتو را دارد، چون تهدید یک کشور مستقل برای کرملین بسیار آسان‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ممکن است چالش‌های ما با روسیه متفاوت‌تر از چین باشد، خاطرنشان کرد:، اما به همان اندازه این چالش نیز اهمیت دارد، زیرا ما نمی‌توانیم به دوران جنگ سرد بازگردیم.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به خطر تغییرات اقلیمی گفت: این بحران موجود است و اگر شکست بخوریم همه ما از پیامد‌های آن ضربه خواهیم خورد.

بایدن افزود: به همین دلیل، از امروز بار دیگر ایالات متحده یکی از اعضای توافق پاریس خواهد بود. من از رهبری مستمر اروپا برای رهبری تغیرات اقلیمی در چهارسال گذشته سپاسگزارم.

وی خطر گسترش سلاح اتمی را هم نیازمند دیپلماسی، دقت و همکاری دانست و تصریح کرد: ما باید با شفاف سازی و تعامل خطر ناشی از درک نادرست و اشتباه استراتژیک را کاهش دهیم. به همین دلیل است که آمریکا و روسیه پیمان استارت جدید را تمدید کردند. برچسب ها: بایدن ، رئیس جمهوری آمریکا ، برجام ، افغانستان ، جو بایدن ، کنفرانس امنیتی مونیخ ، خاورمیانه ، تحریم ها

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: بایدن رئیس جمهوری آمریکا برجام افغانستان جو بایدن کنفرانس امنیتی مونیخ خاورمیانه تحریم ها رئیس جمهوری آمریکا برای بازگشت تحریم ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۶۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ارمنستان برای خرید گاز از جمهوری آذربایجان

رئیس پارلمان ارمنستان اعلام کرد: من به موضوع خرید گاز از جمهوری آذربایجان بسیار مثبت نگاه می‌کنم و فکر می‌کنم. ایروان آماده است تا در مورد خرید و فروش گاز با باکو گفتگو کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های جمهوری آذربایجان، آلن سیمونیان، رئیس پارلمان ارمنستان گفت که ایروان آماده است تا در مورد خرید و فروش گاز با باکو گفتگو کنند.

سیمونیان تأکید کرد: من به موضوع خرید گاز از آذربایجان بسیار مثبت نگاه می‌کنم و فکر می‌کنم ما باید در مورد این موضوع بحث کنیم.

رئیس پارلمان ارمنستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز بخشی از گازی که ارمنستان از روسیه خریداری می‌کند از طریق جمهوری آذربایجان می‌آید. من مطمئن هستم که طبق قرارداد اگر از روسیه به آن‌ها برسد و سپس به اروپا برود، همان گاز در کل به ما می‌رسد.

آلن سیمونیان خرید گاز از جمهوری آذربایجان و ایران از طریق این خط لوله را گزینه بسیار خوبی می‌داند.

الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان نیز احتمال خرید گاز آذربایجان توسط ارمنستان در آینده را رد نکرد.

رئیس‌جمهور آذربایجان در 23 آوریل در نشست بین‌المللی «COP29 و چشم‌انداز سبز برای آذربایجان» در دانشگاه ADA در این باره صحبت کرد.

علی‌اف تاکید کرد: امروزه ما تقریباً 100 درصد نیاز گاز گرجستان را پوشش می‌دهیم. حجم عرضه هر سال در حال افزایش است و فکر می‌کنم به 3 میلیارد مترمکعب رسیده است. با توجه به اینکه قیمت گاز برای گرجستان مطلوب است، به طور بالقوه ارمنستان قادر به خرید گاز آذربایجان خواهد بود. البته با توجه به نزدیکی و زیرساخت‌ها، چنین همکاری طبیعی خواهد بود.

به گفته علی‌اف، چنین همکاری‌هایی پس از عادی‌سازی روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان و امضای معاهده صلح امکان‌پذیر است.

آکوپ واردانیان، معاون وزیر اداره ارضی و زیرساخت ارمنستان، که در مجمع بین‌المللی «جاده ابریشم» تفلیس در اکتبر 2023 شرکت کرد، خرید گاز ارمنستان از جمهوری آذربایجان را در آینده رد نکرد و گفت: ارمنستان پس از حل اختلافات سیاسی بین دو کشور آماده خرید گاز از آذربایجان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کیهان: فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! /جمهوری اسلامی: روحانیت خودش پیشقدم شود/از پرواز با بال استعداد‌ها تا پرواز با جت شخصی
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • آمادگی ارمنستان برای خرید گاز از جمهوری آذربایجان
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • نگرانی مردم آمریکا از بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری / او احتمالا می میرد!
  • نگرانی آمریکایی ها: بایدن در دوره دوم ریاست جمهوری می میرد
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • نگرانی آمریکایی‌ها: بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری می‌میرد