Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@02:03:34 GMT

اصفهان نفس کشید

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۶۶۸۲۹

اصفهان نفس کشید

مرکز پایش و کنترل هوای اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان میانگین کیفیت هوای کلانشهر اصفهان در ایستگاه‌های سنجش را در چند روز اخیر سالم اعلام کرد که وزش باد عامل اصلی آن بوده است.

بر اساس این گزارش، شاخص کیفی هوا در بیشتر ایستگاه‌های سنجش نشان از کاهش نسبی آلودگی هوا دارد که در پی وزش بادی بوده است که در چند روز اخیر رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاقی که طی ماه‌های اخیر کمتر افتاده و باعث شده تا استان اصفهان در ماه‌های سرد رنگ سیاهی به خود گیرد. در این خصوص منصور شیشه فروش مدیرکل ستاد بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با «ایران» گفت: متأسفانه وجود صنایع آلاینده، جمعیت بالا و تردد‌های زیاد خودرو و موتورسیکلت باعث شده است که ما شاهد افزایش میزان آلودگی هوا خصوصاً با توجه به فصل سرد هوا باشیم. از سویی وجود هوای سرد و راکد و عدم وارونگی هوا و ثابت بودن این هوا دست به دست شرایط شهرهای صنعتی این استان داده و شرایط را برای مردم اصفهان به گونه‌ای رقم زده تا کمتر شاهد هوای سالم و پاک باشند.
وی با بیان اینکه وجود صنایع سنگین و صنعتی بودن این استان و نیز کاهش بارندگی عمده‌ترین عوامل در تشدید میزان آلودگی در این استان است افزود: از ابتدای فصل پاییز یعنی مهرماه ما تنها شاهد 74 میلیمتر بارندگی تا دی ماه بوده‌ایم که این نشان از کاهش 30 درصدی در فاصله بلندمدت است. وی با اشاره به اینکه در دی اصفهان تنها چهار روز هوای سالم را به خود دیده است و این روند در بهمن نیز ادامه داشته است، اظهار داشت: با توجه به شرایط آلایندگی هوا شهرهایی چون اصفهان، فلاورجان، لنجان، خمینی شهر، مبارکه، برخوار، شاهین شهر، آران و بیدگل، کاشان و نجف‌آباد آلوده‌ترین شهرهای استان بوده‌اند. مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان به تردد خودرو و موتورسیکلت‌ها و تأثیر آنها در روند آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 2 میلیون موتورسیکلت و خودرو در استان اصفهان در حال تردد هستند که با هماهنگی شهرداری قرار شده است یکهزار موتورسیکلت بنزینی به برقی تبدیل شود که این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت و برای سال آینده امیدواریم طبق برنامه در نظر گرفته شده این تعداد به 10 هزار مورد برسد. شیشه‌فروش به وجود ۴۲۰ صنعت آلاینده در شهرهای استان اصفهان اشاره کرد و افزود: این صنایع بر اساس شاخص و شعاعی که نسبت به مرکز استان دارند محدودیت فعالیت‌شان‌ در زمان افزایش حجم آلاینده‌ها از سوی محیط زیست اعلام می‌شود. همچنین فعالیت کوره‌های آجر، تولید زغال و گچ که سهمی در آلودگی دارند نیز ممنوع شده و محیط زیست مسئول نظارت بر فعالیت این کوره‌ها است. مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه می‌کند: همچنین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اصفهان موظف شد تا سوخت پاک را در همه جایگاه‌های سوخت استان اصفهان توسعه دهد.


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: استان اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۶۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور پاک است

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۵ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۹ صبح شنبه پانزدهم اردیبهشت با میانگین ۴۴ وضعیت پاک را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان و سپاهان‌شهر با عدد ۲۹، پارک زمزم ۴۲، دانشگاه صنعتی ۴۹، خیابان زینبیه ۴۳، خیابان فرشادی ۲۱، خیابان فیض ۲۴، بولوار کاوه ۳۷، کردآباد ۳۱، میرزا طاهر ۳۰ و ولدان ۴۱ AQI در وضعیت پاک است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه خیابان احمدآباد با عدد ۹۵، میدان انقلاب ۶۱، بزرگراه خرازی ۶۹ و رهنان ۵۴ AQI وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر با میانگین ۲۰، شاهین‌شهر ۳۴ و مبارکه ۳۸ AQI در وضعیت پاک و در زرین شهر، قهجاورستان و سجزی با میانگین ۶۶، نجف آباد ۵۵ و کاشان ۵۸ در وضعیت قابل قبول ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 6096133

دیگر خبرها

  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور پاک است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ شاخص به تفکیک مناطق
  • هوای تهران در شرایط قابل قبول
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳+ شاخص به تفکیک مناطق
  • اصفهان رکورددار آلودگی هوا/ هوای ۲۰ کلان‌شهر سالم و پاک ثبت شد
  • آلودگی هوای اصفهان، دغدغه مدیریت استان و مدیران ارشد کشور است
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق