Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-30@10:15:51 GMT

جاذبه‌های دیدنی تبریز (۱۳۹۹) + عکس و آدرس

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۶۶۹۳۷

جاذبه‌های دیدنی تبریز (۱۳۹۹) + عکس و آدرس

کرمانشاه شهر تاریخی و فرهنگی است که اثار باستانی مثل طاق بستان، کاروان سرای شاه عباسی و بیستون در این شهر قرار دارند.

کرمانشاه در کنار کوه زاگرس قرار دارد و از اب و هوایی کوهستانی برخوردار است. این شهر در غرب ایران است و بخشی از مرز مشترک ایران و عراق است.

در زمان گذشته کرمانشاه شهری پر رونق و اباد بود ولی بعد از رونق افتاد و به روستایی کوچک تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرمانشاه قدیمی ترین راه عتبات عالیه است که هنوز هم کسانی که برای زیارت عتبات عالیات می‌روند از این مسیر استفاده می کنند.

در زمان سامانیان کرمانشاه به دلیل آب و هوای مناسبی که داشت به عنوان دومین گردشگاه پادشاهان ساسانی بود.

جاذبه های دیدنی شهر کرمانشاه طاق بستان

طاق بستان در گذشته نام روستایی در ۹ کیلومتری شهر کرمانشاه بود. با گذر زمان و توسعه شهری، این روستا در محدوده شهری قرار گرفت و به یکی از محله‌های این شهر تبدیل شد که در حال حاضر در شمال شرقی کرمانشاه قرار دارد. این مجموعه نقوش بر دامنه کوه و در کنار دریاچه‌ای قرار دارد که به دریاچه طاق بستان شناخته می‌شود. در گذشته این محل با آب و هوای مطبوع و طبیعتی که داشته، مکانی برای تفریح و شکار شاهان ساسانی بوده است و نقش‌های حجاری شده نیز نشان‌دهنده این موضوع است.

بیستون

مجموعه بیستون با وسعت ۱,۶۵۰ هكتار از نظر تاریخی، طبیعی و زیست محیطی دارای تنوع و ارزش زیادی است؛ اما آنچه باعث شهرت جهانی بیستون شده، كتیبه داریوش کبیر متعلق به ۵۲۰ سال پیش از میلاد است.

بیستون در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال شرق کرمانشاه و در کنار راه باستانی کرمانشاه به همدان است.

این مجموعه تاکنون ۲۸ اثر ثبت‌شده در آثار ملی و جهانی را در خود جای داده است که از آن جمله می‌توان به غار شكارچيان، غار مَر دودر، سراب بيستون، غار مر تاريک، نيايشگاه مادی، سنگ بلاش، نقش‌برجسته مهرداد اشکانی، نقش‌برجسته گودرز، فرهاد تراش، کاروانسرای ايلخانی، پل بيستون و غیره اشاره کرد. این آثار بی‌بدیل و ارزشمند از اسناد مهم تاریخ ایران به شمار می‌روند.

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا، بزرگ‌ترین بنای سنگی ایران بعد از تخت‌جمشید است که از آثار باستانی دوران پیش از میلاد مسیح به شمار می‌آید و در شهر کنگاور استان کرمانشاه قرار گرفته است. بنابر نوشته‌های تاریخی، این معبد که به عنوان آتشکده‌ای برای احترام و پاسداشت مقام الهه‌ی آب، آناهیتا مورد استفاده قرار می‌گرفت، پس از ظهور دین مبین اسلام در کشور ایران دچار تغییرات بسیاری شد و همین امر ابهامات زیادی را در مورد تاریخچه، معماری و نوع استفاده از بنا به وجود آورد. اما با توجه به نوشته‌ها و مستندات تاریخی، قدمت این بنای تاریخی عظیم به سه دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان باز می‌گردد. معبد آناهیتا یا مجموعه‌ی تاریخی کنگاور که به عنوان محل کنگیار قدیم خرابه‌های عهد اشکانی نام‌گذاری شده است؛ به شماره‌ی ۳۱ در سال ۱۳۱۰ به عنوان آثار ملی به ثبت رسید.

کاروان سرای شاه عباسی

کاروانسرای بیستون معروف به کاروانسرای شاه عباسی در سی کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه و در محل روستای بیستون کھنه در مقابل فرهاد تراش (نقش برجسته مشهور داریوش بر سینه کوه بیستون)، در محوطه تاریخی و فرهنگی بیستون قرار دارد. این کاروانسرا به سبک چھار ایوانی دارای ۶٠/٨٣ متر طول و ۵٠/٧۴ متر عرض است. در چھار گوشه این بنا، برج‌ھایی قرار دارد؛ برج‌ھای ضلع غربی مدور و برج‌ھای ضلع شرقی ھشت ضلعی است.

غار قوری قلعه

غارهای زیادی در ایران وجود دارد که هر کدام برای خود دارای زیبایی ها و ویژگی های منحصربه فری هستند. در میان تمام غارهایی که در ایران وجود دارد، در این مطلب می خواهیم درباره غار قوری قلعه در استان کرمانشاه صحبت کنیم. این غار به دلیل قدمت و پیشینه ی ۶۵ میلیون ساله ی خود در بین غارهای ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است.  از مهم‌ترین ویژگی‌های منحصر به‌ فرد غار قوری قلعه، وسعت آن است که در میان دیگر غارهای آبی قاره‌ی کهن در خارومیانه، در رتبه ی اول قرار دارد.

غار دو اشکفت

رشته کوه های زاگرس در غرب ایران، یکی از قدیمی ترین مناطق دنیاست که انسان های اولیه در آن زندگی می کردند. این انسان ها، غارهای این منطقه را به عنوان سرپناه خود انتخاب کردند و در اطراف این غارها به شکار حیوانات می پرداختند. غارهای باستانی بسیاری در استان کرمانشاه وجود دارند که از درون آن ها اشیای تاریخی ارزشمندی کشف شده اند. غار دو اشکفت در نزدیکی محوطه باستانی طاق بستان، یکی از این غارهاست.

موزه پارینه سنگی

موزه پارینه سنگی زاگرس که در سال ۱۳۸۶ توسط فریدون بیگلری و علیرضا مرادی بیستونی تاسیس شده، شامل مجموعه‌ای از ابزارآلات سنگی و استخوان‌های انسان از دوره‌های پارینه سنگی ایران و کشورهای دیگر است. وجود منطقه‌های پارینه سنگی در زاگرس و نیز شرایط مساعد این منطقه در اثر شکار، از اصلی‌ترین دلایل احداث این موزه بوده است. موزه پارینه سنگی زاگرس که حاوی کهن‌ترین مدارک کشف شده از سکونت انسان در ایران از جمله ابزارهای سنگی و سنگواره جانوارن شکار شده است، در ردیف مهم‌ترین جاهای دیدنی استان کرمانشاه قرار دارد.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های دیدنی تبریز (۱۳۹۹) + عکس و آدرس

انتهای پیام/

برچسب ها: جاذبه های دیدنی کرمانشاه

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: جاذبه های دیدنی کرمانشاه جاذبه های دیدنی استان کرمانشاه پارینه سنگی طاق بستان ی تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۶۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غار هارپیا ؛ اینجا زمین کاملا چین خورده است! (+عکس)

عصر ایران - اگر به دنبال یک شگفتی طبیعی دیدنی هستید که زیبایی و پیچیدگی زمین شناسی را به نمایش بگذارد، غار هارپیا (Harpea’s Cave) در مرز فرانسه و اسپانیا یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شود. غار هارپیا یا غار آرپیا (Cueva de Arpea) در اسپانیایی، دهانه ای بزرگ زیر صخره ای پیچ خورده است که تاریخ باستانی پوسته زمین را نشان می دهد.

غار هارپیا در Estérençuby، در کمون ناوار، در چند متری مرز فرانسه و اسپانیا واقع شده است. این بخشی از دره آئزکوا (Aezkoa) است که برخی از غارها و مناظر به واقع شگفت انگیز در اینجا قرار دارند. نام هارپیا از واژه ای باسکی به معنای "محل زیر صخره" گرفته شده است که به درستی موقعیت غار را توصیف می کند.

این یک غار زیرزمینی معمولی نیست، بلکه فضایی بین دو لایه سنگ است که طی میلیون ها سال توسط نیروهای تکتونیک چین خورده است. لایه های سنگی متعلق به رشته کوه پیرنه هستند که از برخورد صفحات ایبری و اروپایی تشکیل شده است. این برخورد موجب خم شدن و شکستن سنگ ها و ایجاد چین خوردگی ها، گسل ها و شکستگی ها شد.

غار هارپیا نمونه ای از یک تاقدیس، چینی در طبقات یا لایه‌های زمین که دو سمت آن روبه پایین باشد، است، جایی که مرکز آن توسط قدیمی ترین لایه های زمین شناسی اشغال شده است. تاقدیس در غار هارپیا از سنگ آهک ساخته شده که سنگی رسوبی متشکل از کربنات کلسیم است. این سنگ آهک در حدود 100 میلیون سال پیش، در دوره کرتاسه در دریای کم عمق رسوب کرده بود. با گذشت زمان، سنگ آهک با رسوبات بیشتری مدفون شد و زیر فشار و گرما قرار گرفت که موجب سخت و کریستالی شدن آن شد.

تاقدیس در غار هارپیا در معرض فرسایش قرار گرفته که سنگ های جوانتر بالای آن را از بین برده است. فرسایش همچنین شکافی بین بخش های بالایی و پایینی چین خوردگی ایجاد کرد که غار را شکل داده است. این غار حدود 50 متر طول، 25 متر پهنا و 10 متر ارتفاع دارد و نمای خیره کننده ای از لایه های سنگی منحنی و دره زیرین ارائه می کند.

غار هارپیا نه تنها یک شگفتی زمین شناسی، بلکه یک جاذبه فرهنگی و تاریخی است. این غار برای قرن ها به عنوان یک پناهگاه برای انسان ها مورد استفاده قرار گرفته است. هارپیا محل سکونت، چوپانان، قاچاقچیان، سربازان و زائران بوده است. همچنین نام این غار با افسانه ها و اسطوره ها گره خورده است، از جمله داستان هارپیا، غول زنی که در غار زندگی می کرد و وظیفه محافظت از آن در برابر مهاجمان را بر عهده داشت.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: غار دیدنی در ایسلند(عکس)

دیگر خبرها

  • پرسپولیس - سپاهان؛ آدرس دقیق انگیزه
  • غار هارپیا ؛ اینجا زمین کاملا چین خورده است! (+عکس)
  • مرگ خاموش تخت‌جمشید و بیستون
  • شکار موش کور توسط گرگ (فیلم)
  • عجیب‌ترین استادیوم فوتبال جهان بر روی صخره‌های سنگی (فیلم)
  • تعقیب و گریز دیدنی دو گربه از زاویه‌ای متفاوت (فیلم)
  • فوت و فن پخت املت به سبک قهوه‌خانه‌های دربند (فیلم)
  • راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در اردبیل
  • طبیعت چشم نواز ایلام در قاب مستند ایرانگرد
  • عکس| تصویری از مجسمه سنگی رونالدو و شباهت عجیبش به این بازیکن