Web Analytics Made Easy - Statcounter

«علی قائم‌مقامی» کارشناس مسائل بین‌الملل و پژوهشگر حوزه ناتو با اشاره به نشست وزرای ناتو و راهبردهای جدید این سازمان در قبال چین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طی چند روز اخیر، وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نشستی که به صورت کنفرانس ویدیوئی برگزار شد، پس از پشت سر گذاشتن یک دوره روابط سرد در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، درباره اهمیت گشودن فصل جدید در روابط دو سوی آتلانتیک بحث و گفت‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها به دنبال اعمال اصلاحات در این پیمان تا سال ۲۰۳۰ میلادی هستند و قرار است که در اواخر سال جاری میلادی هم نشستی با حضور جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برگزار کنند تا بار دیگر بتوانند شکاف‌های موجود در میان اعضای ناتو را ترمیم کنند. یکی از موضوعاتی که مورد نظر اعضای ناتو بوده، افزایش قدرت بازدارندگی و دفاعی ناتو برای مقابله با تهدیدهایی مانند روسیه، چین و تروریسم است.

وی ادامه داد: همه به یاد دارند که در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ او همه اعضای ناتو را مجبور کرده بود تا ۲۰ درصد از بودجه خود را باید صرف خرید سلاح‌های ساخت ایالات متحده کنند که البته برخی از کشورها هم این موضوع را عملیاتی کردند. بحث رشد فناوری‌ها و مقابله با تهدیدات و حملات سایبری هم یکی دیگر از محورهای گفت‌وگو در نشست وزرای دفاع ناتو بود که همگی خواستار افزایش هماهنگی‌ها شده بودند. در این مسیر باید متوجه بود که ایالات متحده در زمان کنونی که بایدن روی کار آمده، مجدداً به دنبال تعمیق نفوذ خود در ناتو و همگرایی بیشتر علیه مسکو و پکن است. بر این اساس باید گفت که دوران جدیدی میان ناتو و آمریکا در حال آغاز شدن است. در این میان بحث دیالوگ مدیترانه که به عنوان یکی از شرکای ناتو مطرح است و همچنین بحث ابتکار عمل استانبول که مربوط به دولت‌های حاشیه خلیج‌فارس بوده، به نوعی در حال تقویت روابط خود با ناتو هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: توجه داشته باشید که ناتو با اسرائیل هم رابطه خوبی دارد و رژیم صهیونیستی هم به عنوان یکی از اعضای سنتکام در حال فعالیت در ذیل راهبردهای آمریکا مشغول کار است. همین موضوع نشان می‌دهد که آرایش‌ها در حال تغییر است. موضوع دیگر این است که آموزش نیروهای کشورهای عضو و دولت‌هایی که ناتو در آنجا حضور دارد یکی دیگر از سیاست‌های این سازمان خواهد بود. بحث تغییرات آب و هوا و همچنین تغییرات اقلیمی، به علاوه انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای یکی دیگر از موضوعاتی است که مورد بررسی اعضای ناتو قرار گرفت. در مرد افغانستان و عراق هم شاهد آن هستیم که کشورهای عضو قرار شده تا نیروهای خود در این کشور را یا افزایش دهند یا آنها را ابقاء کنند که نشان از گسترده شدن مجدد فعالیت‌های ناتو در منطقه دارد که این موضوع در دوران ترامپ با دوران بایدن بسیار متفاوت است.

قائم‌مقامی افزود: روسیه و چین همانند گذشته دو محور تهدید اصلی ناتو به حساب می‌آیند که باز هم این پیمان و اعضایش بر لزوم تقابل با آن تاکید کردند. آمریکا سعی دارد تا از طریق بلغارستان، رومانی، استونی و لتونی در دریای سیاه حضور داشته باشد که این یک تهدید جدی برای مسکو به شمار می‌رود. بدیهی است که در دوران بایدن این تقابل‌ها میان ناتو و آمریکا با روسیه تشدید می‌شود که حتی می‌تواند روابط روسیه و ترکیه (به عنوان عضو ناتو) را دچار گسست‌های زیادی کند. به همین دلیل است که گفته می‌شود ناتو سعی دارد انتقال محور معادلات قدرت از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام را عملیاتی کند. در این مسیر باید توجه داشت که اتاق‌های فکر و اندیشکده‌های صاحب‌نام آمریکا طی تحلیلی اعلام کرده بودند که آمریکا باید در چهار محور فعال شود. محور اول، مذاکره واشنگتن و مسکو. محور دوم، شناختن چین به عنوان تهدید اصلی. محور سوم، کاهش نیروهای آمریکا در خاورمیانه و چهارم، گفت‌وگوی آمریکا، ترکیه، عربستان و اسرائیل با ایران.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینها مسائلی هستند که به ما نشان می‌دهد بسیاری از معادلات در حال تغییر است و به زودی اوضاع و احوال خیلی از معادلات با نوسانات زیادی روبه‌رو می‌شود. در این مسیر توجه داشته باشید که آمریکا به دنبال آن است تا علاوه تقابل با روسیه، مهار چین را در دستور کار جدی و مستقیم خود قرار دهد. بدون تردید ناتو هم با آمریکا در این موضوع هماهنگ است و بر همین اساس کشورهایی مانند هند، استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی سعی دارند تا با هماهنگ کردن خود با آمریکا بحث تقابل با چین یا همان انتقال محور معادلات قدرت از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام را عملیاتی کنند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: افغانستان عراق ناتو آمریکا جو بایدن دونالد ترامپ پیمان سازمان آتلانتیک شمالی اعضای ناتو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۷۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است

روزنامه انگلیسی تلگراف نوشت: انهدام تانک‌های آبرامز (Abrams) در اوکراین توسط ارتش روسیه، اتحاد آتلانتیک شمالی (ناتو) را آسیب پذیر کرده است.

این تانک‌ها که نماد قدرت نظامی آمریکا و ناتو بودند اکنون به سادگی هدف پهپاد‌های شناسایی روسیه قرار می‌گیرند و منهدم می‌شوند. این امر نگرانی ناتو را از ادامه جنگ در اوکراین و احتمال شکست کی یف را به دنبال دارد.

به نوشته این روزنامه، بسیاری از کشور‌ها از ورود تانک‌های آبرامز ام ۱‌ای ۱ آمریکایی به اوکراین خوشحال شدند و نقطه عطفی در درگیری‌ها و پیشروی اوکراین در جنگ را پیش‌بینی کردند. این سنگر‌های متحرک ناتو، با هزینه تقریباً ده میلیون دلاری، قرار بود در یک مشت زرهی ادغام شوند و به مواضع روسیه حمله کنند و آنها را از بین ببرند. اما تاکتیک‌ها به سرعت در حال تغییر هستند و پهپاد‌های شناسایی و جست‌وجوی روسیه خسارات سنگینی به تانک‌های آبرامز اوکراین وارد کرده‌اند. 

اوکراین ضمن عقب نشینی از میدان کارزار سعی دارد با تغییر تاکتیک‌های خود به نحوی از این تانک‌ها در برابر پهپاد‌های روسی محافظت کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع پنتاگون، پیشتر گزارش داده بود که اوکراین تانک‌های آبرامز ام ۱‌ای ۱ آمریکایی را از منطقه جنگ خارج کرده است، زیرا با وجود پهپاد‌های روسی، آنها برای استفاده بیش از حد آسیب پذیر هستند. 

پیش از این، نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: تانک‌های گران قیمت غربی در برابر هواپیما‌های بدون سرنشین ارزان آسیب پذیر هستند. نبرد با استفاده از پهپاد‌ها در اوکراین که چهره جنگ مدرن را تغییر می‌دهد، شروع به وارد کردن آسیب مرگبار به یکی از برجسته‌ترین نماد‌های قدرت نظامی آمریکا - تانک آبرامز - کرده است که رویکرد استفاده از آن را در درگیری‌های آینده تغییر می‌دهد. 

روسیه عملیات نظامی ویژه‌ای را در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، هدف آن را "حمایت از مردمی خواند که به مدت هشت سال هدف نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند. "

 به گفته وی، روسیه ۳۰ سال است که تلاش می‌کند با ناتو بر سر اصول امنیت اروپا مذاکره کند، اما در پاسخ یا با فریب و دروغ‌های بدبینانه یا تلاش برای فشار و باج خواهی مواجه شد و در این میان با وجود اعتراضات مسکو، این اتحاد، به طور پیوسته در حال گسترش و نزدیک شدن به مرز‌های فدراسیون روسیه است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • خطر اعتراضات دانشجویی آمریکا بیخ گوش بایدن
  • تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی