Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، توسعه اقتصادی زمینه ساز پیشرفت و آبادانی در شهرهاست و در این راستا، احیای واحدهای صنعتی باید مد نظر قرار گیرد تا سبب رشد  شهرک‌های صنعتی شود.

استفاده از طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی که چند سالی است در کشور مطرح شده می‌تواند زمینه ساز تولید، اشتغال و توسعه استان آذربایجان غربی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استفاده از ظرفیت‌های مردمی و سرمایه‌گذاران در قالب معین‌های اقتصادی (طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی) می‌تواند نوید بخش پیشرفت و رونق اقتصادی شهرهای مختلف در آذربایجان غربی شود.

طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی به عنوان یک طرح ابتکاری، موجب افزایش اعتماد میان سرمایه گذاران و بخش دولتی و تحرک بخشی در زمینه تولید و هم افزایی بخش‌های اقتصادی و فرهنگی برای سهولت در روند اشتغال و کارآفرینی شده است که بستر محرومیت زدایی و توسعه مناطق مختلف را فراهم می کند.

مهمترین هدف طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی پیشرفت کسب‌وکارهای روستایی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در کنار حوزه‌های دولتی برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی است.

کارگزاران حکومتی، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه ضلع این مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی هستند و ائمه جمعه نیز به‌ عنوان ناظران عالی نظارت بر حسن اجرای آن را بر عهده دارند.

تعامل، هماهنگی و همگرایی تمام این ارکان می‌تواند علاوه بر توسعه و رشد منطقه‌ای، سبب کاهش نرخ بیکاری در شهرستان‌ های آذربایجان‌غربی شود.

این استان در این میان با توجه به موقعیت و ظرفیت‌های اقتصادی خود از توان بسیار خوبی برای تحقق اهداف طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی برخوردار است و اجرای این طرح لازمه مهم توسعه و رونق آن محسوب می شود.

آذربایجان‌غربی در شمال غربی ترین نقطه کشور و هم مرز با سه کشور خارجی است و به عنوان شاه راه ارتباط زمینی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای خارجی مطرح است و اجرای صحیح طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی می تواند رشد اقتصادی و حتی صادرات محصولات تولیدی را به خارج کشور فراهم کند.

استفاده از بنگاه‌های اقتصادی برای توانمندسازی روستاها 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران که سه روز قبل به آذربایجان غربی سفر کرده بود با تشریح فعالیت های معین های اقتصادی، گفت: بهره‌مندی از معین‌های اقتصادی سبب توسعه و توانمندسازی روستاها شده و این امر موجبات مهاجرت معکوس را فراهم می‌کند و توسعه اقتصادی را رقم می‌زند 

علی رسولیان ادامه داد: در این طرح از بنگاه‌های اقتصادی برای توسعه مناطق کم برخوردار به ویژه روستاها و توانمندسازی روستاییان استفاده می‌شود. 

وی به این مساله اشاره دارد که در آذربایجان‌غربی ٣١ تفاهم‌نامه برای معین اقتصادی از طرف این تعداد شرکت اعلام آمادگی شده است و این امر می‌تواند زمینه مثلث توسعه اقتصادی را در این استان فراهم کند. 

وی تاکید کرد: این طرح تاکنون در خراسان رضوی و کرمان اجرا شده و آذربایجان‌غربی استان سوم برای عملیاتی کردن طرح توسعه اقتصادی است. 

تقاضا برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی ٢ برابر شده است 

رسولیان با تاکید بر ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی و حمایت از بهره برداری و فعالیت در شهرک‌های صنعتی افزود: با برنامه های مختلفی که برای فعال ساختن چرخه صنعت در کشور در حال اجراست، امسال علاوه بر بازگشت این تعداد واحد راکد به چرخه تولید تقاضا برای سرمایه گذاری نیز در شهرک های صنعتی کشور ۲ برابر شده است.  

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اجرای طرح عارضه یابی و کمک به احیای واحدهای تولیدی راکد در کشور اضافه کرد: هم اکنون ۹۰۰ مشاور حرفه ای و خبره بخش خصوصی در حال فعالیت مستمر هستند تا به بنگاه های مشکل دار در زمینه های مختلف از جمله مشکلات مالی، مدیریتی و تامین اجتماعی کمک کنند تا این واحدها در اسرع وقت دوباره به چرخه تولید بازگردند.

رسولیان گفت: همه واحدهای داخل و خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان آذربایجان غربی که راکد بوده و دارای مشکل هستند، باید از مسیر کلینیک صنعت عارضه‌یابی شوند تا اقدامات لازم برای احیای آنها انجام گیرد. 

وی با بیان اینکه خوشبختانه در قانون بودجه امسال کمک خوبی در نظر گرفته شده است تا بتوان زیرساخت‌های لازم را در شهرک های صنعتی کشور تامین کرد، افزود: در زمینه تامین برق و گاز توسط دستگاه‌های خدمات رسان، به هر میزان ارائه خدمات انجام شود، ۳۰ درصد تأمین منابع توسط شرکت شهرک‌ها انجام می‌گیرد.

احیای ۸۵ واحد راکد تولیدی در آذربایجان غربی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به احیای ۸۵ واحد راکد تولیدی و صنعتی استان در سالجاری، گفت: پرداخت ۵۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در راستای جهش تولید در سفر ماه گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه به استان عملیاتی شده است.
نادر صادقی در نشست امضای تفاهم نامه با ۳۱ واحد تولیدی استان با حضور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، گفت: با امضای این تفاهم نامه های اقتصادی، بنگاههای اقتصادی خصوصی مسوولیت مشارکت های اجتماعی در چارچوب مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی را بر عهده دارند تا جوامع محلی به سمت اشتغال با حمایت های دولتی سوق پیدا کنند.

وی با اشاره به ایجاد کلینیک های عارضه یابی و رسیدگی شبانه روزی به مسایل و مشکلات واحد های تولیدی و صنعتی آذربایجان غربی، گفت: با رفع موانع تولید و حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی، از ابتدای سالجاری تمام توان خود را به کار بستیم تا واحدهای راکد به چرخه تولید بازگردد و ما سعی می کنیم با روند احیای واحد های تولیدی مشکل دار در استان تعداد واحد های احیا شده به فراتر از برنامه هدفگذاری شده برسد.

صادقی با اشاره به کسب رتبه نخست آذربایجان غربی در سال ۱۳۹۸ و تکرار این رتبه در سه ماهه اول و رتبه دوم در سه ماهه دوم امسال در بهبود فضای کسب و کار در کشور با ارزیابی اتاق بازرگانی کشور، گفت: این ارزیابی ها توسط بخش خصوصی و بدون دخالت دولت انجام می‌گیرد و نشان از مطلوب بودن فضای کسب و کار در آذربایجان غربی برای اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی است.

وی همچنین با اشاره به افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی آذربایجان غربی، خواستار توجه جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت به توسعه زیر ساخت ها در این شهرک ها شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به توجه ویژه استاندار این استان مبنی بر توسعه روستاها به عنوان محوریت اصلی الگوی مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی گفت: در اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی از توان همه واحدهای تولیدی استان برای فعال کردن ظرفیتهای بالقوه روستاییان و مناطق محروم بهره گرفته می شود.

فعالیت ۷۳ درصد شهرک های صنعتی آذربایجان غربی 

از مجموع یک‌هزار و ٣٨٠ واحد صنعتی آذربایجان‌غربی یک‌هزار و ١٠ واحد فعال است و برای بیش از ٢٣ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان غربی: هم اینک ۲۶ واحد از ۳۴ شهرک و ناحیه صنعتی استان در مساحت بیش از ۶۵۰ هکتاری فعال بوده و بنگاه های تولیدی در آنها مشغول تولید محصولات مختلف است که طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی می تواند درکنار فعالیت های صورت گرفته کمک بزرگ و قانونی برای ادامه فعالیت های اقتصادی این بنگاهها باشد.

حسن حاتمی معتقد است که استفاده از فناوری های نوین، بهبود کیفیت محصولات تولیدی، افزایش مزیت رقابتی تولید کنندگان و استانداردسازی واحدها و تولیدات از مهمترین عوامل توسعه صادرات و ورود به بازارهای بین المللی به شمار می رود که می توانند تولید کنندگان با شیوه های نوین و کارآمد به اقتصاد مجامع محلی که در مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی آمده است مشارکت کنند. 

وی به این مساله تاکید دارد که ٢ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی آذربایجان غربی در اختیار شهرک های صنعتی بوده و بیش از ۲ هزار قرارداد واگذاری زمین صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی این استان منعقد شده است.

حاتمی ادامه می‌دهد: از مجموع شهرک‌ها و نواحی صنعتی آذربایجان‌غربی، ۱۹ شهرک و هفت ناحیه صنعتی فعال است و  ۲۶ شهرک صنعتی نیز در حال تکمیل و واگذاری به واحدهای تولیدی و صنعتی هستند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر واحدهای فعال آذربایجان‌غربی در زمینه صنایع غذایی و کانی‌های غیرفلزی فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: این واحدها در زمینی به مساحت ۴۷۲ هکتار به بهره‌برداری رسیده و برای راه‌اندازی آنها ۱۹ هزار و ۲۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

آذربایجان غربی از نظر صنعتی یکی از استان های کم برخوردار کشور به شمار می رود اما با اجرای قانون خروج از رکود تدوینی دولت تدبیر و امید، اقدامات خوبی در راستای بازگشت واحدهای تولیدی و صنعتی این استان به مدار تولید آغاز شده است.

بر این اساس اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه و رونق اقتصادی، اشتغالزایی و کاهش معضل بیکاری در آذربایجان‌غربی است و باید با هم افزایی بخش‌های مختلف و معین‌های اقتصادی از این ظرفیت در مسیر توسعه منطقه استفاده کرد.

در این چارچوب اشخاص حقوقی و حقیقی توانمند از هر ٢ بخش خصوصی و دولتی، در قالب "معین اقتصادی" عهده‌دار تامین سرمایه و اجرای طرح‌های اشتغال‌زا با استفاده از ظرفیت‌های محلی در محدوده مشخصی می‌شوند.

استفاده از پتانسیل مرزی در اولویت مسوولان باشد 

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به طرح جدید مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی در آذربایجان غربی، گفت: استفاده از پتانسیل مرزی در اولویت باشد و با احیای واحدهای صنعتی و اجرای صحیح این طرح، مشکل اقتصاد در این استان حل می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید سلمان ذاکر اظهار داشت: باید در ابتدا پتانسیل‌های جغرافیایی منطقه شناسایی شوند و سپس سرمایه‌گذاری با اهداف از قبل تعیین شده صورت گیرد. 

وی گفت: باید اقتصاد مرزی در استان آذربایجان غربی توسعه دهیم و مسوولان این مساله را در اولویت خود قرار دهند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین ذاکر با اشاره به لزوم جبران خلاهای اقتصادی در سطح آذربایجان غربی، تاکید کرد: عدم توجه برخی از مسوولان به مسائل اقتصادی استان ضربه بزرگی به این منطقه می‌زند و باید این امر مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از شهریور ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی یک سازمان توسعه‌ای به‌شمار می‌رود. 

برچسب‌ها سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران آذربایجان غربی دولت تدبیر و امید ارومیه طرح مثلث توسعه اقتصادی پروندهٔ خبری رایحه ماندگار تدبیر در آذربایجان‌غربی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران آذربایجان غربی دولت تدبیر و امید سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران آذربایجان غربی دولت تدبیر و امید ارومیه طرح مثلث توسعه اقتصادی اخبار کنکور سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی صنعتی آذربایجان غربی تولیدی و صنعتی آذربایجان غربی آذربایجان غربی شهرک های صنعتی معین های اقتصادی واحدهای تولیدی سرمایه گذاری شهرک ها اجرای طرح بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۷۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس نیمه‌تمام آذربایجان‌غربی تکمیل می‌شود

قهرمان رحمانی مدیرکل سابق نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی در مراسم تودیع و معارفه با بیان اینکه تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام جزو اولویت‌ها است، گفت: با جذب هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات امسال مدارس نیمه‌تمام استان تکمیل می‌شود و مدارس جدید ساخته خواهد شد.

وی با بیان اینکه جبران کمبود سرانه فضای‌آموزشی در استان باید در اولویت باشد، افزود: اولویت دولت تکمیل هنرستان‌ها است، لذا با جذب اعتبارات و تکمیل هنرستان‌ها و ۸ طرح نیمه‌تمام می‌توان گام مؤثری در توسعه فضا‌های آموزشی استان برداشت.

پیام صدقی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی هم در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی با تأکید بر اهمیت مشارکت در امر مدرسه‌سازی، گفت: ظرفیت‌های بزرگی در استان وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت برای امر مدرسه‌سازی استفاده کرد.

وی افزود: هویت بخشی به مدرسه و معماری مدارس، ساماندهی املاک مازاد و ساخت مجتمع‌های بزرگ با رویکرد محله محور در استان در دستور کار است.

صدقی اضافه کرد: جهاد مدرسه‌سازی در دولت سیزدهم با قدرت، سرعت و با کیفیت ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • نقدینگی‌های جامعه باید به‌سمت بخش مولد اقتصاد یعنی نفت و گاز هدایت شود
  • بررسی و ساماندهی توسعه شهرک صنعتی شهرستان انار
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • بنگاه‌های اقتصادی موظف به بکارگیری نیروهای بومی رزن هستند
  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • مدارس نیمه‌تمام آذربایجان‌غربی تکمیل می‌شود
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  • احیای منطقه اقتصادی جهان‌آباد بعد از ۱۴ سال/ بندر خشک در جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود