Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@05:44:15 GMT

شیر مادر؛ غنی‌ترین منبع کلسیم

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۶۷۵۱۷

شیر مادر؛ غنی‌ترین منبع کلسیم

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه شیر مادر از لحاظ میزان آهن فقیر بوده اما غنی‌ترین منبع کلسیم است، گفت: به همین دلیل مکمل‌یاری آهن تا دو سالگی باید ادامه یابد و اگر این مهم اتفاق نیفتد، کودکان بی‌اشتها و پرخاشگر می‌شوند.

سید راشد جزایری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در دو دهه قبل سوء تغذیه به‌صورت کمبود پروتئین و انرژی بوده است، اظهار کرد: تعداد کودکانی که کمبود وزن داشته در مقایسه با کودکان دارای اضافه وزن بیشتر است و این کودکان مواد غذایی با ارزش غذایی پایین دریافت میکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در طول یک دهه اخیر چاقی دو برابر شده است، افزود: این کودکان مواد غذایی بیش از حد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تاکید بر اینکه برنامه‌های آموزشی باید بر اساس اصول تغذیه صحیح منطبق با هرم غذایی باشد، یادآور شد: این مسئله جواب‌گوی سوءتغذیه کم‌دریافت و بیش دریافت است.

جزایری با بیان اینکه تغذیه در کودکان از شش ماهگی باید بر اساس دستورالعمل‌های مفید باشد، توضیح داد: این امر کمک کرده تا ذائقه فرزند منطبق با سفره خانواده باشد و در بزرگسالی به سمت غذاهای شور، چرب و شیرین نرود، چرا که هر ذائقه‌ای را که به کودک بشناسانیم به آن عادت کرده و در صورت رعایت نکردن، در آینده به بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون مبتلا می‌شود، به‌همین علت است که برای کودکان کمتر از دو سال افزودن نمک و شکر  به غذا ممنوع است.

وی تصریح کرد: در سال اول تولد نوزاد، اولویت با شیر مادر و آن‌گاه غذای کمکی است و از شش ماهه دوم باید آنان را به غذای کمکی عادت داد، اما در سال بعد برعکس است به‌نحوی که ۷۰ درصد باید تغذیه با غذا و ۳۰ درصد تغذیه با شیر باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تاکید بر اینکه فرآوری غذای سفره بسیار حائز اهمیت است، بیان کرد: از آن‌جا که غذاخوردن برای کودک سخت است باید آن را له کرد، اما حق نداریم مزه غذا را تغییر دهیم، زیرا کودک غذای کم‌نمک و پرنمک را تشخیص نمی‌دهد.

جزایری با اشاره به اینکه کودکان باید مکمل‌های غذایی را دریافت کنند، اضافه کرد: دریافت مکمل صرفا توسط مادر کافی نیست، لازم به ذکر است که میزان ویتامین دی در کودکان کمتر از پنج سال حدود ۲۹ درصد و در نوجوانان چهارمحال و بختیاری ۶۸ درصد کم است، بنابراین خوراندن قطره آ.د از بدو تولد تا دو سالگی کمک‌کننده است.

وی به اثرات کمبود ویتامین دی در بدن اشاره و بیان کرد: کاهش هوش، خستگی، بی‌حوصلگی از عوارض کمبود ویتامین دی است و در بزرگسالی سبب پوکی استخوان و نازایی می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: قطره آهن نیز تا دو سالگی و پس از شش ماهگی به کودکان داده شود و نوجوانان بالای ۱۲ سال نیز باید ماهانه یک قرص دریافت کنند.

وی با بیان اینکه شیر مادر از لحاظ میزان آهن فقیر بوده اما غنی‌ترین منبع کلسیم است، اظهار کرد: به همین دلیل مکمل‌یاری آهن تا دو سالگی باید ادامه یابد و اگر این مهم اتفاق نیفتد، کودکان بی‌اشتها و پرخاشگر می‌شوند.

جزایری گفت: نوزادانی که در شش ماهه نخست زندگی از شیر مادر تغذیه کنند، دچار سوءتغذیه نمی‌شوند چرا که ترکیبات شیر در همه مادران یکسان بوده و فرقی نمی‌کند آن مادر چه میزان مواد غذایی دریافت کند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که تغذیه بر اساس اصول، استانداردها و آموزش‌های مربوطه باشد نیازی به دریافت مکمل نیست اما برای کودکان کمتر از دو سال اجباری است، چرا که در دو سال نخست زندگی رشد کودکان سریع است، در شش ماهه اول زندگی وزن‌شان دوبرابر شده، در سال اول وزن‌شان سه برابر و ۲۵ سانتی‌متر به قدشان افزوده می‌شود، بنابراین در چنین شرایطی باید غذاهای مقوی بخورند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه معده کودکان کوچک است، یادآور شد: به این دلیل باید تعداد وعده‌های غذایی در طول روز به شش بار و با حجم کم باشد و با غذاهای سالم پر شود.

وی درخصوص استفاده از مکمل ایرانی و خارجی تصریح کرد: مکمل‌های ایرانی که استانداردهای لازم را داشته، از داروخانه معتبر و دارای مجوز خریداری شوند، تامین‌کننده نیاز کودک هستند به‌علاوه مکمل‌ ایرانی منطبق با نژاد و ذائقه ایرانی‌ها بوده و علت گرانی مکمل‌های خارجی به‌دلیل ارزبری آن‌ها است.

جزایری با بیان اینکه کودکان دو تا پنج سال، حساسیت‌های خود را داشته و باید غذای پرانرژی دریافت کنند، خاطرنشان کرد: غذای کودکان باید مغذی بوده و سرشار از ویتامین‌ها، آهن، سلنیوم، روی و ... باشد و در این سنین نباید مکمل به کودک خورانده شود مگر با نظارت پزشک و دستور وی باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی منطقه چهارمحال و بختیاری عادت غذایی سوء تغذیه کودکان تا دو سالگی شیر مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۷۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ مقررات تسهیل صدور پروانه تولید فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا رستمی اظهار کرد: تلاش ما بر این است که منویات مقام معظم رهبری در امر «جهش تولید با مشارکت مردم» را جامه عمل بپوشانیم، لذا با تدبیر ریاست سازمان، مقررات تسهیل شده جدیدی در صدور پروانه تاسیس واحد تولیدی فرآورده‌های طبیعی سنتی مکمل ابلاغ کردیم.

وی بیان کرد: اگر خط تولید کارخانه‌ای توسط اداره کل داروی سازمان غذا و دارو به تایید فنی GMP رسیده باشد، نیازی به موازی کاری و طی مجدد مراحل تایید در اداره کل فراورده‌های سنتی مکمل طبیعی نخواهد داشت و این موضوعی است که پیش از این بعضا تا حدود شش ماه بطول می‌انجامید

 رستمی تصریح کرد: مباحث جهش تولید، رونق صادرات و خودکفایی در تولید مواد اولیه فراورده‌های طبیعی سنتی مکمل در دستور کار ویژه این اداره کل قرار دارند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مکمل‌های طرح نور در نهادهای فرهنگی اجرا شود
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند!
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید
  • ابلاغ مقررات تسهیل صدور پروانه تولید فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل
  • تسهیل در صدور پروانه شرکت های داروسازی
  • چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟
  • ویدیو/ ارتقای اقتصاد مکمل میان ایران و کشورهای آفریقایی