Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@00:27:15 GMT

عکس‌ جدید «استقامت» از سطح مریخ

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۶۸۱۷۷

عکس‌ جدید «استقامت» از سطح مریخ

به گزارش «تابناک» به نقل از همشهری‌آنلاین، این تصویر با وضوح بالا یکی از شش چرخ مریخ‌نورد «استقامت» را نشان می‌دهد و به وسیله یکی از دوربین‌های رنگی «هازارد» (Hazcams) آن گرفته شده است.

دانشمندان مجذوب سوراخ‌هایی شده‌اند که در سنگ‌های مجاور چرخ مریخ‌گرد دیده می‌شود. هنوز معلوم نیست این سوراخ‌ها نشان‌دهنده آتشفشانی بودن این سنگ‌ها است یا رسوبی بودنشان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک هدف اصلی ماموریت «استقامت» در حوزه «اخترزیست‌شناسی» (آستروبیولوژی) است که شامل جست‌وجوی نشانه‌های حیات میکروبی باستانی در سطح مریخ می‌شود. مریخ‌گرد زمین‌شناسی و آب‌وهوای گذشته سیاره سرخ را بررسی خواهد کرد و راه را برای ماموریت‌های انسانی در آن خواهد گشود. استقامت همچنین نمونه‌هایی از صخره‌ها و رگولیت‌ها (سنگ‌های خردشده و غبار) مریخ را گردآوری و ذخیره خواهد کرد تا در نهایت به زمین بازگردانده شوند.

ماموریت بعدی ناسا در همکاری با سازمان فضایی اروپا (ESA) فرستادن فضاپیمایی به مریخ برای گردآوری این نمونه‌های ذخیره‌شده از سطح مریخ و بازگرداندن آن به زمین برای بررسی دقیق‌تر است.

ناسا قبلا نخستین عکس با وضوح بالای رنگی فرستاده شده به وسیله یک دوربین رنگی هازارد در زیر مریخ‌نورد «استقامت» را منتشر کرده بود که پس از فرود سفینه در روز پنجشنبه گرفته شده است.

ماموریت «مریخ ۲۰۲۰» مریخ‌نورد استقامت بخشی از یک برنامه بزرگ‌تر است که شامل ماموریت‌های به کره ماه می‌شود تا از آن به عنوان پایگاهی برای سفرهای آینده به مریخ استفاده شود.

آزمایشگاه رانش جت (JPL) در پاسادنای کالیفرنیا که تحت مدیریت ناسا است، مریخ‌گردهای «کنجکاوی» و «استقامت» را ساخته است و عملیات آنها را اداره می‌کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: گادوین منشا سی سخت زلزله تروئیکای اروپایی ناسا مریخ نورد مریخ گادوین منشا سی سخت زلزله تروئیکای اروپایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۸۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استارلاینر بوئینگ قرار است در 6 می به فضا پرتاب شود

ایتنا - راهبران ناسا و بوئینگ به خبرنگاران گفتند که اولین ماموریت استارلاینر که کپسول دو فضانورد را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌برد، به سمت تاریخ پرتاب تاریخی 6 مه نزدیک می‌شود.
ناسا و بوئینگ به این نتیجه رسیدند که این کپسول پس از تکمیل بررسی آزمایشی حیاتی پرواز در روز پنجشنبه آماده پرتاب است. بدون هیچ مشکلی، فضانوردان بوچ ویلمور و سونی ویلیامز عصر روز 6 مه سوار استارلاینر خواهند شد و با موشک United Launch Alliance Atlas V  به فضا خواهند رفت.

به گزارش ایتنا، حدود 24 ساعت بعد، دو فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رسند و حدود یک هفته در آنجا می‌مانند. استارلاینر به ایستگاه متصل خواهد ماند و این دو نفر از آن برای بازگشت به زمین استفاده خواهند کرد. در مجموع پنج چتر نجات، استارلاینر را از سرعت مداری فوق‌العاده کم می‌کنند تا فرود نرم در جایی در غرب ایالات متحده را امکان‌پذیر کنند.

این دومین پرواز استارلاینر به ایستگاه فضایی بین‌المللی است؛ اولین پرواز، یک ماموریت بدون خدمه به نام آزمایش پرواز مداری-2، در ماه مه 2022 انجام شد. اگر بوئینگ و ناسا نتوانند ماموریت تاریخ 6 می را انجام دهند، فرصت‌های پرتاب دیگری در 7، 10 و 11 می وجود دارد.

اهمیت این ماموریت را نمی‌توان دست کم گرفت. ناسا در سال 2011 برنامه خدمه تجاری (CCP) را برای خرید خدمات حمل و نقل فضانوردان از صنایع خصوصی ایجاد کرد. ناسا اسپیس‌ایکس را تحت یک قرارداد چند میلیارد دلاری انتخاب کرد. اما برخلاف اسپیس ایکس که هر شش ماموریت را طبق قرارداد اصلی به همراه موارد دیگر تکمیل کرده است، استارلاینر بوئینگ به دلیل مشکلات فنی متعدد به شدت به تعویق افتاده است.

بوئینگ به دلیل این تاخیرها بیش از 1.5 میلیارد دلار هزینه‌های اضافی را متحمل شده است. این غول هوافضا اخیراً  به دلیل خرابی در واحد هواپیمای تجاری خود با نظارت تجاری مواجه شده است. اوایل سال جاری اعلام شد که دیو کالهون، مدیرعامل بوئینگ در پایان سال 2024 از سمت خود کناره گیری می‌کند.

برای ناسا، یک فضاپیمای جدید به معنای دوبرابر کردن منابع حمل و نقل فضانوردان آمریکا و معرفی درجه‌ای از افزونگی مورد نیاز به برنامه پروازهای فضایی انسانی آژانس است. اگر بوئینگ این آزمایش را انجام دهد، استارلاینر به گواهینامه نهایی خود دست خواهد یافت و می‌تواند ماموریت‌های منظم خود را تحت قرارداد CCP آغاز کند.

ناسا تشخیص داد که احتمال از دست دادن خدمه با این ماموریت استارلاینر 1 در 295 است که بالاتر از احتمال 1 در 270 مورد نیاز ناسا است. جیم فری، معاون ناسا، گفت: « جان اعضای خدمه ما، سونی ویلیامز و بوچ ویلمور، در خطر است. ما اصلاً آن را ساده نمی‌گیریم.»

دیگر خبرها

  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • بوشهر سومین استان کشور در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است
  • ماموریت بلینکن در عربستان چیست؟
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • کسب رتبه سوم استان بوشهر در توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • استارلاینر بوئینگ قرار است در 6 می به فضا پرتاب شود
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • حملات نظامیان صهیونیست و استقامت مردم جنوب لبنان