Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@09:14:53 GMT

فرزند یک سرمایه برای خانواده و اجتماع است

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۶۹۰۹۰

فرزند یک سرمایه برای خانواده و اجتماع است

به گزارش خبرگزاری مهر، صالح قاسمی در برنامه «نوای جوانی» رادیو گفت‌وگو با اشاره بر ابعاد جامعه شناسی و کارکردهای اجتماعی جمعیت برگزار شد، اظهار کرد: نه امروز بلکه در طول تاریخ نخبگان و صاحب‌نظران جمعیت، از لحاظ کمی و کیفی جوامع را مهم‌ترین مؤلفه قدرت جوامع بشری دانسته و می‌دانند.

وی تصریح کرد: این بدان معنا است که ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و غیره به شدت از تحولات جمعیت متأثر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این کارشناس جمعیت بیان کرد: طی سالیان اخیر این ساختارها از لحاظ سیاسی بسیار اهمیت پیدا کرده و به قدرت سیاسی اجتماعی کشورها تبدیل شده است چرا که اکنون شاهد هستیم که کشورهایی که جمعیت جوان و پویا با نرخ رشد مثبت دارند و با ساختار جوان جمعیت در مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهان قدرت بیشتری دارند و حفظ این اقتدار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سبب شده که نگاه به رشد جمعیت یک نگاه بسیار عمیق و دقیق باشد.

قاسمی گفت: به واقع امروز هم فرزند براساس آنچه که از قدیم وجود داشته فرزند یک سرمایه برای خانواده و اجتماع بوده و سرمایه‌ای است که در لایه‌های مختلف جامعه مزیت‌هایی را ایجاد می‌کند و این نگاه باید تقویت شود؛ نگاهی که فرزند را مایه رشد والدین دانسته و سبب حفظ پویایی و نشاط جامعه می‌داند.

کارشناس تحولات جمعیت گفت: در دنیا تجارب موفق و ناموفق داریم که این تجارب به ما می‌گوید که اگر حواسمان به کمیت و کیفیت جمعیت نباشد ممکن است ما هم جز آن تجارب ناموفق باشیم که یکی از این نمونه‌ها کشور ژاپن است که به خاطر از دست دادن نهاد قدرتمند خانواده و تضعیف این نهاد با آنکه دارای ظرفیت علمی و تجاری عظیمی است، اما با مسئله سالمندان رها شده مواجه هستیم.

کارشناس تحولات جمعیت بیان کرد: آخرین دیدگاه‌های علمی و واقعیت‌های موجود دنیا به ما می‌گوید که ما باید هم به فکر کمیت و هم به فکر کیفیت جمعیت باشیم به این معنا که کشورهایی که امروز کمیت خوبی به لحاظ جمعیتی همچون چین، هند و برزیل دارند در آینده نقش پررنگی در مناسبات بین‌المللی خواهند داشت.

قاسمی گفت: در مقابل این مهم، کشورهایی که توسعه یافته بوده به شدت دچار سقوط خواهند شد که می‌توان فرانسه، آلمان و غیره اشاره کرد که به جهت تضعیف ساختارهای جمعیتی دچار نزول اجتماعی شده‌اند.

کد خبر 5151326

منبع: مهر

کلیدواژه: صالح قاسمی افزایش جمعیت کاهش جمعیت فرزند آوری خانواده شهرداری تهران شورای شهر تهران بنیاد شهید و امور ایثارگران سازمان تامین اجتماعی زلزله سی سخت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران گردشگری ویروس کرونا دفترچه بیمه آیت الله سید ابراهیم رئیسی وزارت آموزش و پرورش قوه قضاییه پیام تسلیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۹۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری در گتوند

یاسر محمد جونی معاون سیاسی اجتماعی فرماندار گتوند گفت: فرزند آوری و جوانی جمعیت یکی از اهداف عالیه دولت است، که این موضوع در سطح کشور، استان و خاصه شهرستان گتوند از اهمیت بالایی برخوردار است.

او می گوید: از ادارات مربوطه در شهرستان انتظار می رود بیش از پیش در این رابطه اهتمام بیشتری داشته باشند و در فرهنگ سازی و ترویج فرزند آوری و جوانی جمعیت تلاش بیشتری داشته باشند.

 میلاد صافی معاون شبکه بهداشت و درمان گتوند گفت: فرزند آوری یک مبحث گسترده ای است، که ما نمی توانیم یک ارگان را در این خصوص دخیل بدانیم، بلکه از حاکمیت تا وضعیت اقتصادی و معیشتی و ...به این موضوع ارتباط مستقیم دارند، که مرکز بهداشت درمان گتوند در خصوص فرزند آوری و جوانی جمعیت در سطح شهرستان برنامه هایی را شروع کرده است.

معاون شبکه بهداشت و درمان گتوند گفت: در سال ۱۴۰۲ مرکزهای مشاوره ازدواج، باروری و آمادگی های زایمان در سطح شهرستان مداوم برقرار بوده است، که پیرو همین مسئله مقرر شده است که در سال ۱۴۰۳ دو مرکز مشاوره فرزند آوری و جوانی جمعیت در شهرهای جنت مکان و سماله دایر شود.

او می‌گوید: هدف از ایجاد مراکز مشاوره در سطح شهرستان گتوند، برای مشاوره و آموزش دادن به خانواده ها در خصوص فرزند آوری و جوانی جمعیت است.

معاون شبکه بهداشت و درمان گتوند گفت: در سال ۱۴۰۱ مرکز بهداشت و درمان  در سطح شهرستان ۶۸ درصد به خانواده ها مشاوره داد، که در سال ۱۴۰۲ به ۹۶ درصد رسیده است، امیدواریم که در سال ۱۴۰۳ این مشاوره هادر سطح شهرستان افزایش پیدا کند.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • ثبت نام ۳۴ هزار نفر در طرح بیمه رایگان مادران در آذربایجان غربی
  • توجه به موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری در گتوند
  • نیروی جوان کیفیت جمعیت هر کشور را معرفی می‌کند
  • فعالیت۷۰ مهد قرآنی در مساجد آذربایجان غربی با هدف حمایت از مادران
  • ثبت‌نام بیمه اجتماعی رایگان مادران روستایی دارای سه فرزند
  • لزوم هوشیارسازی اجتماعی نسبت به آسیب‌های پیری جمعیت
  • اختصاص زمین به خانوار‌های حائز شرایط جوانی جمعیت
  • تخصیص زمین به خانواده ۳ فرزند به بالا در استان همدان
  • کاهش نرخ باروری در ایران از چه وقت شروع شد؟
  • شروع کاهش نرخ باروری به حدود دهه چهل برمی‌گردد