Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- با توجه به اینکه گفتگو‌ها بین دولت افغانستان و طالبان به بن بست رسیده، روسیه تلاش‌ها را برای حرکت در مسیری رو به جلو در روند صلح، افزایش داده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، خبرگزاری آسوشیتدپرس از اسلام آباد نوشت، با توجه به اینکه گفتگو‌ها بین دولت افغانستان و طالبان به بن بست رسیده و دولت جدید در آمریکا در حال بررسی گزینه‌های خود است، روسیه تلاش‌ها را برای حرکت در مسیری رو به جلو در روند صلح افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به موجب این گزارش، فرستادگان ویژه روسیه با بازیگران منطقه‌ای، شخصیت‌ها و مقامات ارشد طالبان دیدار می‌کنند و این در حالی است که شرکت کنندگان در کنفرانس این هفته وزیران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، به این نتیجه رسیدند که راه حل آسانی برای پایان دادن به جنگ طولانی مدت افغانستان وجود ندارد.
 
نقش کلیدی پاکستان در وادار ساختن طالبان برای دستیابی به آتش بس نهایی
زمیر کابولوف نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان روز جمعه به پاکستان سفر کرد تا با مقامات این کشور گفتگو کند. اسلام آباد با نفوذ چشمگیری که بر طالبان دارد بازیگری کلیدی محسوب می‌شود.
در همین حال ژنرال کنت مک کنزی فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا نیز برای دیدار با فرمانده ارتش پاکستان به این کشور سفر کرده بود. محور گفتگو‌های آن‌ها نیز افغانستان بود.
در حالیکه بیانیه‌ای که پس از این دیدار منتشر شد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، پاکستان بازیگری کلیدی برای وادار ساختن طالبان به موافقت با کاهش خشونت و دستیابی به آتش بس نهایی قلمداد می‌شود.
واشنگتن و کابل در تلاش برای برقراری آتش بس هستند، حال آنکه طالبان اعلام کرده است درباره این مسئله به عنوان بخشی از گفتگو‌های صلح با دولت افغانستان مذاکره خواهد کرد.
به موجب توافقی که فوریه سال 2020 دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا با طالبان امضاء کرد، واشنگتن متعهد به خروج همه نیرو‌های خارجی از افغانستان تا ماه مه شد که با گذشت 20 سال به طولانی‌ترین جنگ آمریکا تبدیل شده است.
جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا اکنون در حال بررسی این توافق است اگرچه طالبان با هشدار درباره اینکه امکان مذاکره درباره این مهلت زمانی وجود ندارد تهدید به ازسرگیری جنگ با آمریکا و ناتو در صورت بی توجهی به این مسئله کرده است.
طالبان از زمان امضاء این توافقنامه بین این گروه و آمریکا به تعهد خود برای خودداری از حمله به نیرو‌های آمریکایی و ناتو پایبند بوده است، اما بی وقفه نیرو‌های افغان را هدف حمله قرار می‌دهد که آن‌ها نیز در حال اجرای عملیات علیه شبه نظامیان هستند. افزایش خشونت‌ها در سراسر افغانستان هرگونه چشم انداز دستیابی به صلح را تضعیف می‌کند.
طالبان امروز نسبت به سال 2001 که آمریکا اقدام به سرنگونی این گروه به خاطر پناه دادن به اسامه بن لادن مغز متفکر حملات تروریستی یازده سپتامبر کرد در موضع بسیار قوی تری گرفته است.
 
توجه ویژه روسیه به روند آشتی ملی در افغانستان
روسیه به نوبه خود تجربیاتش را در افغانستان فراموش نکرده است؛ کشوری که در آن دست کم 15 هزار نیروی روس در
مناقشه‌ای که ابتدا به عنوان تلاش برای حمایت از یک متحد کمونیست آغاز شد و بلافاصله به جنگی طاقت فرسا علیه نیرو‌های مجاهدین افغان تبدیل شد کشته شدند.
نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان در سفر از پیش اعلام نشده خود به اسلام آباد که روز جمعه انجام شد با فرمانده ارتش پاکستان و نیز وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد. جزئیات چندانی درباره این دیدار‌ها منتشر نشده است به جزء انتشار یک بیانیه که نشان می‌دهد افغانستان و تلاش‌ها برای دستیابی به توافق صلح محور اصلی این گفتگو‌ها بوده است. روسیه اغلب وارد صحنه دیپلماتیک در افغانستان شده است و ماه گذشته هیئتی از طالبان به مسکو سفر کرد؛ سفری که در گذشته و در لحظات حساس برای روند صلح نیز انجام شده بود.
مسکو سال 2019 میلادی، دو بار میزبان نشست طالبان و شخصیت‌های برجسته افغان بود؛ نشستی که مقدمه گفتگو‌های صلح بین دولت افغانستان و طالبان بود که سال گذشته در قطر آغاز شد؛ طالبان در قطر دفتر سیاسی دارد.
اقدامات دیپلماتیک روسیه همزمان با نزدیک شدن سی و دومین سالگرد خروج نیرو‌های شوروی سابق از افغانستان صورت می‌گیرد که با نیرو‌های مجاهدین که حمایت واشنگتن و اسلام آباد را در اختیار داشتند وارد جنگ شده بود.
در همین حال شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان پس از دیدار با کابولوف در بیانیه‌ای اعلام کرد اسلام آباد و مسکو خواهان راه حل سیاسی جامع برای مناقشه افغانستان هستند.
ماریا زاخارووا وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان هفته آینده به مسکو سفر خواهد کرد.
وی افزود روسیه توجه ویژه‌ای به روند آشتی ملی در افغانستان و پایان دادن به مناقشه نظامی در این کشور دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: روسیه وزیر امور خارجه دولت افغانستان رئیس جمهور اسلام آباد روند صلح گفتگو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۹۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟

به‌گزارش همشهری آنلاین یک منبع آگاه در گفت و گو با مهر با اعلام این خبر گفت: ۶ نیروی مرزبان ایرانی که ساعتی قبل توسط نیروهای طالبان در جنوب شرق کشور بازداشت شده بودند با انجام اقدامات لازم آزاد شدند.
عصر امروز نیروهای طالبان ۶ مرزبان ایرانی را به بهانه ورود غیرقانونی به خاک افغانستان بازداشت کردند.

کد خبر 847183 برچسب‌ها مرزباني خبر ویژه افغانستان طالبان

دیگر خبرها

  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است
  • طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  • شویگو: آمریکا برای تسلط بر منطقه آسیا و اقیانوسیه تلاش می کند
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم
  • افغانستان ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای با همسایگان را دارد
  • توسعه همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود