Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@15:36:05 GMT

رؤیای تولد ادبیاتی فاخر و سرگرم‌کننده

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۶۹۵۷۳

رؤیای تولد ادبیاتی فاخر و سرگرم‌کننده

ادبیات عامه‌پسند که بخشی از ادبیات عاشقانه هم ذیل آن قرار می‌گیرد، عمری همپای ادبیات جدی و حتی شاید سابقه‌ای طولانی‌تر از ادبیات فاخر دارد.

این ادبیات در ایران مخاطبان زیادی دارد و بی‌توجهی به آن می‌تواند کاملاً اشتباه و هزینه‌زا باشد. شاید از همین رو برگزاری جایزه ادبی «لیلی» ویژه ادبیات عاشقانه و عامه‌پسند که چند روز پیش دومین دوره آن با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد، اتفاقی خوش‌یمن و مبارک باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با علی‌الله سلیمی؛ نویسنده، منتقد و یکی از داوران این جایزه ادبی درباره رمان‌های عامه‌پسند، ضرورت وجود و توجه به این ژانر و سلیقه کتاب‌خوانی مردم ایران گفت‌وگو کردیم.

«علی‌الله سلیمی» متولد سال ۱۳۴۷ استان زنجان است. مجموعه  داستان های «زنی شبیه حوا»، «سفر معمولا صبح اتفاق می‌افتد» ، داستان بلند «زمستان و چله ها»، «تولد در باران» زندگی نامه داستانی سردار شهید نورعلی شوشتری و «سی و چهار فانوس روشن در خواب‌های کارون» زندگینامه داستانی سردار شهید محمد جهان‌آرا بخشی از آثار این نویسنده، منتقد و روزنامه نگار است.

سلیقه کتاب‌خوانی مردم ما در دهه گذشته چه تغییری داشته است؟

من می‌توانم بگویم هر ژانری مخاطبان خاص خودش را داشته و به نظر من متغیر نبوده است. یعنی این طور نبوده که خوانندگان یک دهه کوچ کنند و در دهه بعدی خواننده ساحت دیگری از ادبیات باشند. منتها با توجه به اینکه آمار خوانندگان و همچنین چاپ کتاب زیاد شده است، در کنار کارهای جدی و ادبیات جدی، ادبیات عامه‌پسند هم رشد داشته است. اگر در اوایل انقلاب تقریباً ۳۰ میلیون جمعیت داشتیم، اکنون ۸۵ میلیون جمعیت داریم و به همین نسبت هم تولید کتاب زیاد شده است. البته ادبیات عامه‌پسند در سال‌های اخیر خودش را توسعه داده است. در دهه اول انقلاب دو یا سه نویسنده عامه‌پسند کتاب می‌نوشتند و آثارشان هم عموماً به چاپ‌های متعدد می‌رسید، اما اکنون تعداد نویسندگان عامه‌پسند خیلی زیاد شده است. می‌توان گفت در حال حاضر صدها نویسنده داریم که رمان عامه‌پسند می‌نویسند و مخاطبان زیادی هم دارند. یعنی همان قدر که نویسندگان این حوزه بیشتر شده، مخاطبان آن هم رشد پیدا کرده‌اند.

با توجه به اینکه داور جایزه ادبی این داستان‌ها بوده‌اید کمی در مورد نویسندگان این ژانر صحبت کنید. نویسندگان عامه‌پسند امروزی چقدر با اصول داستان‌نویسی آشنایی دارند؟

در این آثار فرم در اولویت نیست و ساختار قوی دغدغه اصلی نیست. این نویسندگان یک ساختار کلیشه‌ای دارند که تقریباً همه آن‌ها از آن فرم و ساختار تبعیت می‌کنند بنابراین این نویسندگان سبک و زبان خاص خودشان را ندارند.

اغلب هم خیلی شبیه به هم هستند؛ یعنی اگر مخاطب ۱۰ رمان از ۱۰ نویسنده عامه‌پسند بخواند نمی‌تواند تفاوتی بین قلم آن‌ها احساس کند.

این داستان‌ها یک فرمت و قالب دارند که نویسندگان آن را یاد می‌گیرند و از روی آن تکرار می‌کنند پس در داستان‌های عامه‌پسند معمولاً محتوا بر فرم و ساختار می‌چربد و برای همین هم در تکنیک جای بحث نداریم، چون بیشتر این نویسندگان کلاس‌های داستان‌نویسی و آموزش‌های اصولی را طی نکرده‌اند. اغلب به صورت غریزی کتاب می‌نویسند یعنی مثلاً فرد ۲۰ رمان می‌خواند و رمان بیست و یکمی را خودش می‌نویسد.

پس می‌توانیم بگوییم این حوزه ادبیات داستانی قابل مدیریت یا برنامه‌ریزی اصولی نیست. درست است؟

من هم فکر می‌کنم این نویسندگان و این بخش از ادبیات داستانی چندان قابل کنترل و مدیریت نیست، چون هر کدام از آن‌ها در دنیای خودشان هستند و حتی در سال‌های اخیر بخشی از این رمان‌ها در فضای اینترنت نوشته و منتشر می‌شوند. هر نویسنده‌ای که وارد این حوزه می‌شود تقریباً هر آنچه دلش می‌خواهد می‌نویسد و با توجه به اینکه قصه‌های این داستان‌ها تکراری است باز هم خوانندگان ثابت خودشان را دارند چون نبض جامعه هدف خودشان را می‌شناسند. معمولاً قصه هم چندان متغیر نیست مثلاً اگر پایان این قصه‌ها مثل قصه‌های مدرن تلخ باشد یا پایان باز داشته باشد، مخاطب رمان عامه‌پسند آن را پس می‌زند. در این حوزه معمولاً نویسنده‌ها هستند که دنبال مخاطبان هستند؛ یعنی حرف اول را مخاطب می‌زند. نویسنده می‌آید و حرف خودش را بر اساس خواست مخاطب بیان می‌کند، در حالی که در داستان مدرن نویسنده یک گام از خواننده جلوتر است؛ یعنی اول نویسنده قرار دارد و بعد خواننده حرکت می‌کند. در واقع خواننده خودش را با نویسنده مدرن و حرفه‌ای وفق می‌دهد، نه برعکس اما در داستان عامه‌پسند این نویسنده است که خودش را با سلیقه و ذائقه مخاطب وفق می‌دهد. 

با این توضیح، هدف از برگزاری جشنواره رمان‌های عاشقانه و عامه‌پسند چیست؟

چون ادبیات عاشقانه و عامه‌پسند در سال‌های اخیر جایی در جشنواره‌های نخبه‌گرای کشور نداشته است و این نویسندگان و آثارشان خیلی مورد توجه قرار نگرفته‌اند، این افراد تصمیم گرفتند برای خودشان جشنواره‌ای راه بیندازند تا در دنیای خودشان به همدیگر جایزه بدهند. در دوره گذشته که من داور این جشنواره بودم سعی کردیم کتابی را معرفی کنیم که یک مقدار به اصول و قواعد داستان‌نویسی نزدیک شده باشد و نویسنده پشت خواننده راه نیفتاده باشد تا بر اساس سلیقه مخاطب بنویسد. بلکه کسی باشد که کمی توانسته در این عرصه آشنایی‌زدایی کند و حرف تازه‌ای بیان کند. رمانی که سال گذشته برگزیده شد برخلاف بیشتر رمان‌های عاشقانه و عامه‌پسند که ۶۰۰ یا ۷۰۰ صفحه دارند، ۲۰۰ صفحه بود و حجم کمی داشت. در حالی که در رمان عامه‌پسند حجم هم مهم است یعنی مخاطب رمان عامه کتاب۱۰۰ صفحه‌ای را نمی‌خواند. حجم در این حوزه مهم است و نویسنده باید حتماً آن را رعایت کند.

در مجموع این جشنواره با هدف نظام‌مندی رمان‌های عامه‌پسند تشکیل شد تا نویسندگان حداقل برای برگزیده شدن در این جایزه چارچوب‌ها و اصول داستان‌نویسی را رعایت کنند.

بخشی از مخاطب ادبیات به سمت مطالعه رمان‌های عامه‌پسند کشیده شده است. داستان مدرن و جدی ما باید چه کند تا این مخاطب را به سوی خودش جلب کند؟

این پرسش مهمی است. چالش اصلی در این زمینه همین است که چگونه این مخاطب گسترده را به سمت ادبیات جدی سوق داد. این اتفاق نیفتاده است. ادبیات نخبه‌گرای ما به شدت به سمت خاص بودن رفته و خوانندگانش را محدود کرده است. بازی بیش از اندازه با فرم و تکنیک خواننده عادی را خسته می‌کند و ما باید بدانیم همه آدم‌ها در داستان دنبال فرم نیستند. مردم عادی از یک داستان انتظار دارند که در وهله نخست از آن لذت ببرند، در وهله دوم حالشان را خوب کند و سرگرم شوند. ما باید به یک حد وسطی برسیم که تجربه‌اش در غرب وجود دارد. ما در غرب آثاری داریم که مخاطبان گسترده‌ای دارند و در عین حال آثار قابل تأملی از نظر تکنیک و فرم هستند. نه بیش از اندازه فرم‌گرا هستند و نه بیش از اندازه عامه‌گرا. من فکر می‌کنم این اتفاق کم‌کم در کشور ما هم خواهد افتاد. ما اکنون نویسندگانی داریم که هم آثارشان مخاطبان گسترده دارد و هم نوعی از چارچوب و اندیشه در کار آن‌ها وجود دارد. این اتفاق خواه ناخواه خواهد افتاد. ناشران دنبال مخاطب هستند و بیشتر نویسندگان هم دوست دارند مخاطبان زیادی داشته باشند. همین خواست به مرور کمک می‌کند که ادبیات داستانی در یک حد وسط قرار بگیرد یعنی هم توجه به مخاطب عام و هم حضور اندیشه و فرم در رمان. اگر چنین نشود ادبیات جدی ما نمی‌تواند در جامعه رسوخ پیدا کند.

توجه به ژانرهایی مثل فانتزی می‌تواند مخاطب داستان عام‌پسند را به سمت ادبیات جدی و فاخر سوق دهد؟

بله آثار فانتزی می‌توانند در این زمینه کمک شایانی کنند. باید توجه کنیم بازار فرهنگ هم مثل یک مارکت است که باید جنسش جور باشد. مخاطب زمانی از این ویترین دست پر برمی‌گردد که این ویترین پر باشد. در ادبیات باید ژانرهای فانتزی، عاشقانه، تکنیکی، فرم‌گرا، تاریخی و... وجود داشته باشند تا همه بتوانند در نهایت رؤیای داشتن جامعه‌ای کتابخوان را محقق کنند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ادبیات جایزه ادبی عاشقانه و عامه پسند عامه پسند داستان نویسی ادبیات جدی رمان عامه داستان ها رمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۹۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جام باشگاه های فوتسال آسیا دوباره برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی باشگاه گیتی پسند، علیرضا جنتی مدیر عامل گیتی پسند در خصوص عدم حضور تیم فوتسال این باشگاه در لیگ برتر گفت: همانطور که عضو هیأت مدیره باشگاه نیز در خبرها اعلام کرده بود قصد برگزاری جلسه فوق العاده هیأت مدیره را داشتیم که این موضوع با توجه به خبرهایی که در خصوص برگزاری جام باشگاه‌های آسیا به صورت تلفنی صبح امروز از کنفدراسیون فوتبال آسیا و جلسه AFCبه ما رسید به تعویق افتاد.

وی افزود: جزئیات اخبار مربوطه به برگزاری جام باشگاه‌های فوتسال آسیا را مدیران مربوطه به اطلاع شما خواهند رساند.

رئیس هیأت مدیره گیتی پسند گفت: ما امسال تیم خود را با هدف حضور در جام باشگاههای فوتسال آسیا و به اهتزاز در آوردن پرچم مقدس ایران بسته ایم و قطعاً با برگزاری این جام افتخاری دیگر برای ایران خواهیم آورد.

علیرضا جنتی در پایان گفت: قطعاً تیم ملی فوتسال ایران قهرمان آسیا خواهد شد و با پتانسیل موجود امروز مردم ایران خوشحال خواهند شد و ما نیز از تیم ملی حمایت خواهیم کرد.

تیم فوتسال گیتی پسند پیش از این اعلام کرده بود که در صورت عدم برگزاری رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا، از حضور در لیگ برتر فوتبال انصراف خواهد داد. گیتی پسند به عنوان قهرمان لیگ برتر، نماینده ایران در این رقابت‌ها خواهد بود.

کد خبر 6090685

دیگر خبرها

  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد
  • اسیر فلسطینی صهیونیست‌ها برنده بوکر عربی ۲۰۲۴ شد
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • استاندار فارس خواستار تسریع نهضت ملی مسکن و حفظ حقوق عامه شد
  • جام باشگاه های فوتسال آسیا دوباره برگزار می شود
  • تن‌هاخ: منچستریونایتد سرگرم‌کننده ترین تیم است!
  • تن هاخ: منچستریونایتد در حال حاضر یکی از پویاترین و سرگرم کننده‌ترین تیم‌های لیگ برتر است
  • ستارگانی که با رؤیای «رونالدو شدن» بزرگ شدند!
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب