Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور امنیت ملی عراق در واکنش به انتقادها از افزایش شمار نیروهای ناتو در کشورش، تاکید کرد که ماموریت ناتو در عراق غیررزمی است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق، به انتقادهای محافل سیاسی و دینی عراق از قصد ناتو برای افزایش شمار نیروهایش در این کشور، واکنش نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی طی پستی در توئیتر نوشت: «پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در عراق با موافقت دولت و هماهنگی با آن کار میکند و ماموریتش مشورتی - آموزشی است، نه رزمی. باکشورهای جهان همکاری می‌کنیم و از تجربیات آنها در مشاوره و آموزش برای تقویت امنیت استفاده می‌کنیم و درباره تعداد مشاوران تا این لحظه توافقی صورت نگرفته است.»

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پنج‌شنبه (18 فوریه)، گفت که این سازمان به دنبال افزایش نیروهای خود در عراق به میزان هشت برابر است و می‌خواهد تعداد نیروهای خود را از ۵۰۰ نفر به چهار هزار نفر افزایش دهد.

«عباس العرداوی» تحلیلگر مسائل سیاسی عراق می‌گویدکه نیروهای ناتو، «همان نیروهای آمریکایی هستند و این، بازی جدید آمریکاست... نیروهای ناتو تحت فرماندهی آمریکا قرار دارند».

اتحادیه علمای استان دیالی عراق نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد :«افزایش نیروهای ناتو در عراق قابل پذیرش نیست و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. کشورمان نیروهای نظامی بسیاری دارد که می‌توانند هرگونه تهدید تروریستی علیه امنیت شهروندان را دفع کنند.»

اتحادیه علمای استان دیالی عراق تأکید کرد که تصمیم ناتو چند هدف دارد که یکی از آن‌ها تلاش برای اشغال عراق تحت نام یک سازمان بین‌المللی از سوی آمریکا است، چرا که عمده نیروهای ناتو را آمریکایی‌ها تشکیل می‌دهند.

در این بیانیه با اشاره به مصوبه سال گذشته پارلمان عراق در خصوص خروج نیروهای خارجی گفت که این مصوبه تصمیم کل مردم بود و هرگونه تصمیمی برای افزایش نیروهای خارجی نقض حاکمیت ملی عراق است.

این نهاد دینی عراقی از دولت این کشور خواست تا موضع خود را به رهبران ناتو اعلام کرده و بگویند که مردم عراق مخالف این تصمیم هستند و می‌تواند بحران‌زا باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ناتو در عراق الاعرجی نیروهای آمریکایی نیروهای ناتو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۶۹۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادی سازی روابط با اسرائیل، شرط امضای توافقنامه دفاعی آمریکا و عربستان

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، جک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با بیان این که دولت بایدن بدون موافقت عربستان و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط، هرگز توافقنامه دفاعی میان ایالات متحده آمریکا و ریاض را امضا نخواهد کرد، گفت که این دو مسئله بخشی از یک نگاه جامع و جدایی‌ناپذیر است.

پیش از این نیز روزنامه نیویورک‌تایمز از شروط عربستان برای دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل خبرداده بود که یکی از آن شروط برپایی دولت فلسطین در کرانه باختری و غزه و متوقف کردن شهرک‌سازی‌ها است.

توماس فریدمن، روزنامه‌نگار آمریکایی در مطلبی تصریح کرد که عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان عربستان و اسرائیل مبتنی بر شروطی است و تنها در صورتی امکان‌پذیر است که اسرائیل با شروط ریاض مبنی بر خروج از غزه، توقف شهرک‌سازی در کرانه باختری و قدم گذاشتن در مسیری سه تا پنج ساله برای برپایی دولت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی موافقت کند.

وی با اشاره به این که انتظار نمی‌رود، کابینه کنونی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو با این شروط موافقت کند، تاکیدکرد: به این ترتیب چه بسا این توافقنامه منتفی و به زمانی موکول شود که اسرائیل آماده پذیرش شروط عربستان باشد.

در همین رابطه رسانه‌های عبری گزارش دادند که دفتر نتانیاهو، اقدامات و ابتکارات مطرح شده از سوی ایالات متحده و اروپا در خصوص صلح و عادی‌سازی روابط با عربستان (و اسرائیل) تشکیل دولت مستقل فلسطین بعد از پایان کامل جنگ با حماس را به سخره می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • اردوغان: غرب فشار بر اسرائیل را افزایش دهد
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه برای تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • پالایشگاه آبادان به سوددهی ۱۲هزار میلیارد تومانی رسید
  • گزارش اوجی از سوددهی خیره‌کننده پالایشگاه آبادان و افزایش تولید مجتمع‌های پتروشیمی
  • ناتو برای درگیری با روسیه آماده می شود؟ | پشت پرده رزمایش‌های ۴ماهه مدافع استوار
  • میقاتی دریافت رشوه از اروپا برای نگه داشتن پناهجویان سوری را تکذیب کرد
  • عادی سازی روابط با اسرائیل، شرط امضای توافقنامه دفاعی آمریکا و عربستان
  • رشید:۲۴۰جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل در وعده صادق کمک کرد
  • موافقت دولت با راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان در گلپایگان
  • درگیری مسلحانه اشرار در زاهدان