Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج یک مطالعه نشان داد که ذرات میکروپلاستیک در رسوبات خور موسی حضور دارند و اغلب این ذرات رشته‌ای و با اندازه‌هایی کمتر از ۱۰۰ میکرومتر هستند. این ذرات به دلیل اندازه کوچک می‌توانند به جذب آلاینده‌های دیگر نیز کمک کنند و برای انسان و موجودات دیگر خطرناک هستند.

به گزارش ایسنا، یکی از آلاینده‌هایی که اخیرا مورد توجه قرار گرفته‌اند، ذرات میکروپلاستیک هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میکروپلاستیک‌ها؛ ذرات پلاستیکی کوچک‌تر از یک میلی‌متر هستند که از تخریب تکه‌های پلاستیک بزرگ‌تر، ایجاد شده‌اند. این آلاینده‌ها می‌توانند به یکدیگر بچسبند و مسافت‌های طولانی را در اقیانوس‌ها طی کنند و از قاره‌ها دور شوند.

میکروپلاستیک‌ها می‌توانند به صورت مستقیم توسط انسان بلعیده شوند و یا از راه تنفس وارد ریه شده و به آن آسیب بزنند. علاوه بر خطرات ناشی از حضور فیزیکی این ذرات آلاینده، باید توجه داشت که این ذرات می‌توانند آلودگی‌های مختلف را نیز به سطح خود جذب کنند.

به دلیل ویژگی‌هایی که در محیط خور وجود دارد، خورموسی بسیار مستعد آلودگی است و غلظت آلاینده‌های آلی و غیرآلی، به خصوص جیوه در آب، پساب، رسوب و حتی موجودات زنده این منطقه بسیار زیاد است. با توجه به اینکه ذرات میکروپلاستیک می‌توانند نقش یک حامل را برای انتقال دیگر آلاینده‌ها داشتنه باشد، بررسی این ذرات در محیط رسوبی، ضروری است.

با توجه به نکات مطرح‌شده، پژوهشگران محیط‌زیست دانشگاه آزاد اهواز، در مطالعه‌ای غلظت ذرات میکروپلاستیک را رسوبات خورموسی بررسی کردند.

خورموسی در استان خوزستان و در مجاورت دو بندر مهم امام خمینی و ماهشهر قرار دارد و با توجه به وضعیت جغرافیایی طبیعی و به لحاظ قابلیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه استان خوزستان، بستر مناسبی برای استقرار واحدهای کوچک و بزرگ صنعتی به ویژه صنعت نفت فراهم شده است.

برای انجام این مطالعه و بررسی وضعیت این آلاینده، در خرداد ماه سال ۱۳۹۶ از رسوب خورموسی نمونه‌برداری انجام شد. در مجموع ۱۵ نمونه به آزمایشگاه منتقل شد و در آن‌جا ذرات میکروپلاستیک مورد بررسی قرار گرفتند.

بررسی‌های انجام شده نشان داد که حدود ۴۹ درصد از میکروپلاستیک‌های یافت‌شده رشته‌ای، ۳۶ درصد چندوجهی و ۱۴ درصد کروی هستند. یکی از دلایل بیشتر بودن ذرات میکروپلاستیک رشته‌ای می‌تواند استفاده از تورهای ماهی‌گیری و طناب‌ها باشد.

رنگ بیشتر میکروپلاستیک‌های یافت‌شده سفید/شفاف و سیاه/خاکستری بود که به ترتیب ۳۲ و ۳۶ درصد از کل میکروپلاستیک‌ها را تشکیل می‌دادند. همچنین رنگ‌های زرد/نارنجی، قرمز/صورتی و آبی/سبز نیز در این نمونه‌ها وجود داشت. به طور کلی تنوع رنگ‌ها نشان‌دهنده منابع مختلف آزادسازی میکروپلاستیک‌ها به محیط‌زیست است. رنگی بودن این ذرات می‌تواند خطر بالقوه‌ای برای موجودات زنده باشد؛ چرا که ممکن است توسط آبزیان و پرندگان به عنوان غذا خورده شود و سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد.

بیشترین درصد میکروپلاستیک‌ها در این مطالعه مربوط به ذرات با اندازه کم‌تراز ۱۰۰ میکرومتر بود. البته ذرات بسیار کوچک را می‌توان بسیار بیشتر از مقدار گزارش‌شده در نظرگرفت، زیرا تشخیص این ذرات بسیار سخت و گاهی غیرممکن است.

هرچه اندازه ذرات میکروپلاستیک کوچک‌تر باشد، سطح ویژه آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و قدرت جذب آن‌ها بیشتر می‌شود. به همین دلیل با توجه به این‌که در این منطقه ذرات میکروپلاستیک کوچک‌تر از ۱۰۰ میکرومتر، بیشتر است؛ پتانسیل جذب آلاینده‌ها و افزایش زیست‌دسترس‌پذیری وجود دارد.

بررسی‌های این مطالعه حاکی از این است که غلظت ذرات میکروپلاستیک در نزدیکی مناطق شهری و صنعتی و مسیرهای حمل‌ونقل دریایی زیاد بوده و با نزدیک شدن به دریای آزاد (خلیج فارس)، غلظت‌ها کاهش می‌یابند.

در انجام این مطالعه احمدرضا لاهیجان‌زاده، مریم محمدی روزبهانی، سیما سبز علیپور و سید محمد باقر نبوی؛ پژوهشگران گروه محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی اهواز مشارکت داشتند.

نتایج به‌دست آمده از این مطالعه، بهمن ماه سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی وضعیت ذرات میکروپلاستیک در رسوبات خورموسی در خلیج فارس»، در فصل‌نامه اقیانوس‌شناسی منتشر شده است.

لینک کوتاه: asriran.com/003EjZ

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ذرات میکروپلاستیک میکروپلاستیک ها آلاینده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۰۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قول باشگاه فولاد ‌خوزستان برای تشکیل تیم قایقرانی

ایسنا/خوزستان دبیر فدراسیون قایقرانی گفت: صحبت‌های خوبی با آقای رضائیان مدیرعامل باشگاه فولاد داشتیم و وی قول داد، کمک کند تا تیم قایقرانی فولاد تشکیل شده و در لیگ باشگاهی ایران شرکت کند.

رضا صابونچی در مجمع انتخاب رییس هیات قایقرانی خوزستان که امروز (۱۱ اردیبهشت ماه) در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: همه می‌دانند که ظرفیت رشته قایقرانی از نظر مدال‌آوری، قهرمانی و همگانی بالا است. قایقرانی بعد از شنا و دو و میدانی جزو رشته‌های پرمدال در المپیک محسوب می‌شود. همچنین با توجه به جمعیتی که در قایقرانی داریم می‌توان با تلاش خوبی صاحب عنوان و رکورد شد. 

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه قایقرانان خوزستانی پراستعداد هستند، ادامه داد: ورزش نوین از سمت خوزستان به ایران آمد. رتبه قایقرانی خوزستان در ارزیابی عملکرد فدراسیون در سال‌های ۹۸، ۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب شانزدهم، بیستم، سیزدهم و هفدهم بوده است که با توجه به منابع آبی موجود در استان خوزستان باید بپذیریم وضعیت قایقرانی خوزستان باید خیلی بهتر از این باشد، اما متأسفانه وضعیت خوبی در این رشته در استان خوزستان شاهد نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: البته با توجه به شناختی که از آقای عصاره‌طاهری رئیس جدید هیات قایقرانی استان خوزستان وجود دارد، قرار شد که وی کار را شروع کند. به آقای عصاره‌طاهاری نیز برای گرفتن رأی اعتماد از این مجمع تبریک می‌گویم اما رئیس هیاتی جز دردسر چیز دیگری ندارد و او باید محکم پای کار باشد. 

دبیر فدراسیون قایقرانی گفت: امیدوارم اعضای مجم که به عنوان نمایندگان جامعه قایقرانی خوزستان اینجا هستند به این رشته کمک کنند. امسال خیلی تلاش داشتیم دو نفر از ملی‌پوشان کسب سهمیه المپیک را برای برپایی اردو به شهر دزفول اعزام کنیم، اما به خاطر نداشتن یک چارچوب و هیات‌ موفق نشدیم خوابگاهی در این شهر تهیه کنیم. در حالی که هم ملی‌پوشان ما می‌توانستند یک اردوی خوب داشته باشند و هم حضورشان می‌توانست به سایر علاقه‌مندان به این رشته در استان خوزستان کمک کند. به هر حال نبود هیات لطمه زیادی به قایقرانی خوزستان زد ولی اکنون خوشحالم هیات قایقرانی خوزستان صاحب رئیس شد. 

وی خاطرنشان کرد: پیش از این جلسه صحبت‌های خوبی با آقای رضائیان مدیرعامل باشگاه فولاد داشتیم و وی قول داد، کمک کند تا تیم قایقرانی فولاد تشکیل شده و در لیگ باشگاهی ایران شرکت کند. امیدوارم دوستان با کمک رئیس جدید هیات قایقرانی خوزستان دست به دست هم دهند تا این تیم شکل بگیرد زیرا تنها راه نجات قایقرانی و بسیاری از رشته‌ها ورود باشگاه‌ها است.

صابونچی بیان کرد: فدراسیون از هیچ کمکی دریغ نکرده است و بعد از این هم کوتاهی صورت نمی‌گیرد. ضمن اینکه توانمندی آقای بنی‌تمیم مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان کاملاً مشخص است و اینکه توانسته در کوتاه‌ترین مدت مجمع قایقرانی به این شکل برگزار کند نشان از توانمندی او است. امیدوارم مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان برای رشته قایقرانی نیز مانند رشته کشتی یک خط ویژه در نظر بگیرد. فدراسیون هم در برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری در خدمت استان خوزستان است. 

او عنوان کرد: امیدوارم به جای گله‌مندی راهکار ارائه دهیم زیرا همه ما می‌دانیم ایراد کار کجا است. خوزستان برای رشد قایقرانی از نیروهای لازم برخوردار است. ضمن اینکه آب و قایق هم دارد و در واقع با توجه به داشتن مدیرکل توانمند و آقای عصاره نیز چیزی کم ندارد. پس امیدوارم هر چه بوده را فراموش کرده و از امروز بگوییم باید برای فردای قایقرانی خوزستان چه کنیم. همچنین نمی‌دانم قبلاً خوزستان چهار قایق از فدراسیون دریافت کرده است یا نه، اما اگر هم دریافت کرده باشد ما این قول را می‌دهیم چهار قایق دیگر به استان خوزستان بدهیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاثیر مستقیم میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین
  • بررسی روند امحا و دفن زباله در ۴ شهر فارس
  • قول باشگاه فولاد ‌خوزستان برای تشکیل تیم قایقرانی
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • تداوم تنفس هوای مطلوب در تهران
  • کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت
  • تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند
  • رفع مشکل کمبود فشار آب در مناطق کوی دانشگاه شهرستان نقده
  • برگزاری رژه اقتدار دریایی در آبراه راهبردی خورموسی
  • جدیدترین قیمت مسکن در منطقه ۱۹ تهران