Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-06@08:09:02 GMT

چرا احساس سرگیجه می‌کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۷۰۷۸۹

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر عباس بختیاری تبیین کرد: سرگیجه دارای تعاریف مختلفی است که می توان به سرگیجه دورانی اشاره کرد که شخص احساس می کند دور محیط می چرخد و یا اینکه اشیاء و اجسام به دور او می چرخند.

وی منشأ و علل مختلف سرگیجه را بیان کرد و گفت: از نظر محل ایجاد تعادل در بدن یکسری عناصر و ارگان ها وجود دارد که در گوش داخلی، مغز، مخچه، عصب های محیطی(عصب دست و پا) و حتی در چشم هم مؤثر واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بختیاری نخستین علت ایجاد سرگیجه را تومورهایی دانست که در زاویه مخچه و ناحیه مغز قرار دارند، دومین علت را ضایعات مغز(مخچه مغز) و علت سوم را ضایعات گوش داخلی دانست که مثل ویروس های التهابی عمل می کنند و یادآور شد: علت سوم بیشتر در سرگیجه های حاد دیده می شود که باعث از دست دادن شنوایی افراد به صورت موقت می شود و با تهوع و استفراغ هم همراه است.

وی با اشاره به اینکه اصطلاحی به نام بیماری «منیر» وجود دارد که به مایع گوش میانی گفته می شود به طوریکه بالا رفتن این مایع با کاهش شنوایی، تهوع و استفراغ همراه است، خاطرنشان کرد: سرگیجه ها معمولاً به صورت دورانی اتفاق می افتد.

بختیاری با اشاره به سرگیجه دیگری به نام سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم که ناشی از اختلال استخوانچه های میانی است، اظهار کرد: این نوع سرگیجه از حوادث ناشی می شود که باعث کاهش شنوایی در افراد نمی شود بلکه ایجاد تهوع و استفراغ می کند.

وی اًفت فشارخون را هم از عوامل ایجاد سرگیجه دانست و بیان کرد: افرادی که با اُفت فشارخون همراه هستند، احساس از دست دادن تعادل، سبکی سر و سیاهی چشم می کنند و افرادی هم که دچار نارسایی قلبی هستند با اُفت فشارخون مواجه می شود.

این متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات در همدان با اشاره به اینکه دیگر عامل ایجاد سرگیجه مطرح کرد: عوامل روانی که جسمی نیست بلکه بیشتر روحی است، از دیگر علل سرگیجه است، حتی بیماری هایی که فی نفسه دارای علائمی چون سرگیجه هستند، مانند بیماری پارکینسون نیز باعث اختلال در تعادل می شوند.

وی نادرترین عامل سرگیجه را کمبود آب در بدن دانست و تشنج و میگرن را هم جزئی از عوامل سرگیجه عنوان کرد و یادآور شد: درمان سرگیجه وابسته به نوع و عوامل آنها است به طوریکه سرگیجه های که از تومورهای زاویه مخچه ای نشأت گرفته است، باید خود تومور را دربیاوریم و یا برای درمان افسردگی و عامل روانی باید دارو برای افراد تجویز کنیم. اگر از عوامل حاد باشد می توان برای رفع این نوع از بیماری از دارویی مثل آنتی هیستامین، قرص های مسافرتی و... تجویز کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سرگیجه سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۰۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران آب در مغان جدی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام جابر عزیزی در خطبه های این هفته نماز جمعه بیله سوار با دعوت همگان به رعایت تقوای الهی، بحران آب در منطقه مغان را بسیار جدی و مهم دانست.

وی خاطرنشان کرد: از وزیر نیرو می خواهیم با حضور در منطقه مغان و بازدید میدانی از شبکه فرسوده آب مغان درمان اساسی نسبت به حل بحران شبکه مغان را داشته باشد.

خطیب جمعه بیله سوار دست اندازی بالادست را در رود ارس و خدافرین و عدم تحقق حق آبه مغان در رود ارس و خدافرین را معضل اصلی منطقه دانست و گفت: تنها راه حل موضوع واگذاری مدیریت رود ارس، خدافرین و قیزقلعه سی به استان اردبیل است.

عزیزی آینده کشاورزی مغان را بسیار خطرناک و بحران آفرین دانست و افزود: عدم برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت برای این موضوع یک چالش مهم امنیتی به لحاظ زیست محیطی و اجتماعی است.

وی افزود: یک راه حل دیگر در این خصوص مطرح کردن این موضوع شبکه فرسوده آب مغان در کمیسیون تبصره ۲۳ است تا از اعتبارات ملی برای ترمیم و پایداری شبکه استفاده شود که این مهم تحقق یابد، بسیار عالی و راه گشا خواهد بود.

امام جمعه بیله سوار در ادامه از تمامی مسئولان استانی و کشوری به ویژه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، استاندار اردبیل و مسئولان مناطق آزاد تجاری که خالصانه در راستای راه اندازی منطقه آزاد تجاری استان اردبیل به مرکزیت بیله سوار تلاش کردند، تقدیر و خواستار تسریع در روند اجرائی این ابرپروژه شد.

عزیزی مناطق آزاد تجاری صنعتی را نعمت بزرگی برای توسعه و پیشرفت شهر ها دانست و از زارعین محدوده منطقه آزاد تجاری خواست؛ در واگذاری مابقی اراضی در محدوده منطقه آزاد تجاری همکاری لازم را داشته باشند.

وی هفته بسیج سازندگی را تداعی بخش روحیه جهادی و انقلابی دانست و از بسیج سازندگی سپاه ناحیه بیله سوار که در تمام عرصه ها بویژه موضوع محرومیت زدایی مناطق روستایی و عشایری،خدمات شایانی به منطقه داشته اند تقدیر کرد.

امام جمعه بیله سوار در ادامه از خطبه ها و مطالبه گری های عالمانه و مدبرانه امام جمعه اردبیل در دفاع از جاده مواصلاتی گرمی -بیله سوار را یادآور شد و بیان کرد: ما خواستار سفر قریب الوقوع وزیر راه و شهرسازی به استان و توجه به این مطالبه مهم نماینده ولی فقیه در استان هستیم.

کد خبر 6095790

دیگر خبرها

  • مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان
  • آیا عمل بینی واقعا به افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند؟
  • سرگیجه با آمار تورم
  • محدودیت تردد در بزرگراه شهید خرازی
  • محدودیت تردد در بزرگراه شهید خرازی | شهروندان از مسیرهای جایگزین استفاده کنند
  •  اتوبان شهید خرازی مسدود شد | شهروندان از مسیرهای جایگزین استفاده کنند
  • ویدیو/ تحلیلگر عرب: بیداری جوانان آمریکایی شوک بزرگی برای دولت واشنگتن بود
  • یک فرد را در چه سنی می‌توان «پیر» دانست؟
  • بحران آب در مغان جدی است
  • انریکه تحقیرم کرد، او حتی با من دست نداد