Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:14:10 GMT

خبرگزاری‌ها به بعد جسمی سلامت توجه بیشتری می‌کنند

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۷۱۰۲۳

خبرگزاری‌ها به بعد جسمی سلامت توجه بیشتری می‌کنند

به گزارش روز شنبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بخشی از نتایج پایان نامه سمیرا محمدی دانشجوی دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه نشان داد که از کل مطالب اختصاص داده شده به بخش سلامت، حدود یک سوم آن مرتبط با بعد جسمی سلامت است و سایر ابعاد سلامت کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

یافته های مطالعه ای که پوشش مطالب سلامت خبرگزاری ها را مورد بررسی قرار داده، نشان می دهد، سلامت جسمی به دلایلی بعد غالب پوشش خبری سلامت است و کمتر به ابعاد دیگر و حتی مهم تر پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتیجه تمام شماری اخبار سلامت چهار خبرگزاری مطرح کشور در بازه زمانی ۶ ماه نشان می دهد؛ بعد جسمی سلامت حدود یک سوم اخبار سلامت (بهداشت/ پیشگیری سطح اول) در خبرگزاری ها را تشکیل می دهد که با احتساب همه مطالب سلامت (شامل همه سطوح پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی) این میزان بیشتر هم می شود.

مطالعات معدود انجام گرفته در سایر رسانه از جمله مجلات، روزنامه ­ها و صدا و سیما هم تأیید کننده غلبه بعد جسمی سلامت بر سایر ابعاد و الگوی مشابه پوشش مطالب سلامت در رسانه های ایران است.

این مطالعه نشان داد که غلبه بعد جسمی سلامت در پوشش رسانه ای اخبار سلامت دلایل متعددی می ­تواند داشته باشد، به عنوان مثال رسانه ها منعکس کننده رویکرد نظام سلامت هستند و فعالیت آنها در راستای فعالیت نظام سلامت است.

از آنجایی که در سیستم سلامت، بعد جسمی سلامت بیشتر مورد توجه است، رسانه­ ها نیز در راستای رویکردهای سیستم سلامت، بعد جسمی سلامت را بیش از دیگر ابعاد سلامت مورد توجه قرار می ­دهند. از دلایل این امر شاید ملموس بودن و سهولت پرداختن به سلامت جسمی است.

همچنین رسانه ها پاسخ دهنده مطالبه و علایق مخاطب هستند. توجه­ و علاقه مردم بیشتر بر بعد جسمانی است و بیشتر در جست و جوی رفع نیازهای فوریشان هستند؛ بنابراین مطالبه شان از رسانه ها بیشتر مربوط به بعد جسمانی است. رسانه­ ها هم برای اینکه مطالبشان مورد توجه مردم قرار بگیرد، در راستای رفع نیازهای مردم عمل می کنند و محتواهایی تولید و منتشر می ­کنند که در راستای رفع خواسته های مردم باشد.

دلیل مهم دیگر این است که رسانه­ ها به دلایلی که مرتبط با ساختار و عملکردشان است، خبرنگار تخصصی سلامت ندارند؛ بنابراین خبرنگاران حوزه سلامت آموزش های تخصصی در زمینه سلامت ندیده اند، با اهمیت پرداختن به سایر ابعاد سلامت آشنایی لازم را ندارند و توانمندی لازم در ایجاد حساسیت در مردم و ایجاد موج­ های رسانه ­ای در زمینه تغییر مطالبه مردم و تأثیر بر سیاستگذاران برای تغییر رویه پوشش اخبار سلامت را ندارند.

از آنجا که این عوامل به هم مرتبط و تأثیرگذارند، آموزش و تربیت خبرنگار تخصصی سلامت، علاوه بر اینکه موجب ایجاد تغییر در روند پوشش مطالب سلامت می شود، می تواند در تغییر مطالبه مردم و نهادینه کردن فرهنگ پیشگیری در جامعه و به تبع آن تغییر رویکردهای سیستم سلامت تأثیرگذار باشد.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پایان نامه دانشجویی دانشجو رسانه پژوهشگر دانشگاه بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پایان نامه دانشجویی دانشجو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پایان نامه دانشجویی دانشجو رسانه پژوهشگر دانشگاه بهداشت و سلامت اخبار کنکور اخبار سلامت مطالب سلامت مورد توجه رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۱۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران قدیم | تصویر متفاوت از پوشش زنان در کنکور ۵۰ سال قبل/ عکس

به گزارش خبرآنلاین از اطلاعات آنلاین، پیش از گسترش رسانه‌ها، روزنامه‌های کثیر الانتشار مهم‌ترین رسانه‌های کنکور در کشور بودند. یکی از روش‌های جذاب رسانه‌ها پس از پایان کنکور چاپ تست‌ها و پاسخ آن‌ها بود. مرور چند تست ادبیات از کنکور ریاضی نیم قرن پیش به نقل از روزنامه اطلاعات ۱۷ تیر ۱۳۵۲ خالی از لطف نیست:

- کلیله و دمنه را چه کسی برای اولین بار به نظم درآورد؟

- کتاب حاوی از کیست؟

- سبک خراسانی در چه نوع شعری بیشتر سروده شده؟

- پسوند گاه در درمانگاه حالت زمانی دارد یا مکانی؟

- بیشترین موضوع کتاب‌های نوشته شده فارسی همزمان با حمله مغول چیست؟

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902894

دیگر خبرها

  • موسی عصمتی؛ شاعر روشندل: رسانه ملی با «سرزمین شعر» حرکت نویی را آغاز کرد
  • ثبت نام نمایندگان رسانه‌ها به منظور پوشش دیدار ایران و ازبکستان
  • تخفیف بیمه سلامت برای دهک‌‌های ۶ تا ۹ درآمدی
  • کابینه رژیم صهیونیستی با اجماع رای به تعطیلی الجزیره داد
  • هر کدملی یک مراقب سلامت دارد/پوشش ۵۵ میلیون نفری پزشک خانواده
  • تصویر پوشش متفاوت دختران ایران در کنکور ۵۰ سال قبل | چند تست بزنید!
  • یک مراقب سلامت برای هر کد ملی
  • تهران قدیم | تصویر متفاوت از پوشش زنان در کنکور ۵۰ سال قبل/ عکس
  • بیمه ها تعرفه خدمات آزمایشگاهی را به درستی پوشش نمی دهند
  • بیمه ها تعرفه تعرفه خدمات آزمایشگاهی را به درستی پوشش نمی دهند