Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور با بیان اینکه گنجینه های معنوی در سایه کتابت باقی مانده است، گفت: منشاء بسیاری از تحولات سیاسی بزرگ دنیا به نظریاتی بازمی‌گردد که در کتاب‌ها مفتوح و نقد شده است.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در آئین اختتامیه سی و هشتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اگر کتاب نبود ارتباط ما با دنیای گذشته تقریباً مقطوع بود، اظهار کرد: آثاری از گذشتگان باقی مانده است و در میراث فرهنگی است اما چیزی که مانند کتاب نظریات علمی را تشریح کند، جای آن را نمی‌گیرد و گنجینه‌های معنوی هم در سایه کتابت باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به کتب آسمانی، روایات پیامبران و تاریخ زندگی آنان گفت: اگر تاریخ زندگی پیامبران نوشته نمی‌شد و قرار بود سینه به سینه منتقل شود، بسیار متفاوت بود. کتابی مربوط به قرن دوم و سوم هجری شمسی به دوران پیامبر بسیار نزدیک بود و اگر چیزی می‌خواست به صورت سینه به سینه برای ما نقل شود، بسیار متفاوت بود.

رئیس جمهور با ذکر مثالی از تاریخ انقلاب اظهار کرد: زمان زیادی از تاریخ انقلاب نگذاشته است و از سال ۴۱ تا امروز بوده است، اما با وجود این زمان کم برخی دوستانی که تاریخ را نقل می‌کنند یادشان می‌رود و اشتباه می‌کنند با اینکه زمان زیادی از آن نگذشته است.

روحانی خاطرنشان کرد: کتاب به عنوان مخزن بسیار بزرگ اسرار نهفته و داستان گذشته را در خود نگه داشته است و گنجینه بسیار ارزشمندی است. یک دانشمند، اندیشمند، فقیه و متکلم را از کتابش و چیزی که نوشته و یا نکاتی که گفته و دیگری آن را نوشته است می‌توان یافت و اگر کتاب نبود، خسارت بسیار بزرگی برای بشریت بود.

وی افزود: اگر کتاب نبود حتی اتصال ما با قرن‌های گذشته قطع می‌شد و اگر هم اتصالی بود بسیار ناچیز بود. کاش در دیگر کتاب‌های آسمانی مانند تورات، انجیل و زبور هم مانند کتاب آسمانی قرآن تغییری ایجاد نمی‌شد. هم کلمات حق بوده‌اند. انسان وقتی قرآن را می‌خواند و در معنای آن دقت می‌کند بسیار لذت می‌برد. یک صفحه قرآن را اگر هزار بار خوانده باشیم در هزار و یکمین بار معنای جدیدی را استخراج می‌کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امیرالمومنین (ع) بعد از پیامبر (ص) در خانه نشست و روایات و احادیث ایشان را نوشتند و گفته می‌شود تفسیر کوتاهی هم نوشته‌اند، اظهار کرد: کتاب گنجینه‌های علم است. سلسله تفکر و نظرات چگونه در اختیار ما قرار گرفته است؟ اگر کتاب نبود چگونه پیشرفت‌های پزشکی به ما می‌رسید؟ چگونه می‌فهمیدیم کجا هستیم و ۱۰، ۲۰ سال قبل کجا هستیم.

روحانی با بیان اینکه امروز کتابت جدیدی به نام فضای مجازی ایجاد شده است، تصریح کرد: یکی از اختراعات تحول‌آفرین فضای سایبری است. کجا آدم فکر می‌کرد وسیله کوچکی به نام موبایل بسیاری از دانش مورد نیاز را با مراجعه آن در اختیارش قرار داده و یک کتابخانه بی‌انتها را روبه‌روی انسان می‌گذارد.

وی با بیان اینکه فضای مجازی تحول شگرفی را ایجاد کرده است، گفت: زمانی به کتابخانه می‌رفتی کتابی را می‌خواستی ولی آن کتاب نبود و فرد دیگری گرفته بود اما امروز کتابخانه با فضای سایبری در اختیار شما است.

رئیس جمهور با بیان اینکه نه تنها در نظریات علمی که کتاب حامل آنها است، تحولات اجتماعی نیز همین‌طور است، خاطرنشان کرد: تحول اجتماعی در زمان مشروطه با کتاب و عالمان شروع شد. کتابی که علامه نائینی نوشت. ایشان ورق جدیدی در فقه سیاسی نوشت. مهم است حکومت دینی را با رأی پیوند دهد. این مسئله در اوراق فقهی نبود. عالمی چنین مطلبی را مطرح کرد و مبنای یک انقلاب شد. انقلاب مشروطه مجلس شورای ملی، رأی و انتخابات را به وجود آورد هرچند که آنها هم صدمه دیدند.

به گفته روحانی، انقلاب اسلامی از یک اعلامیه مرجع تقلید ایجاد شد. اعلامیه‌ها مبنای یک تحرک بودند. کتابت یک نهضت و انقلاب را آغاز کرد. امام یک مطلب را مطرح کرد که حکومت اسلامی نام گرفت.بحث‌هایی در سال ۵۵، ۵۶ با حضور فقهای روشنفکر شکل گرفت که اگر انقلاب پیروز شود، حکومت ما چیست؟ رأی مردم چقدر دخالت دارد؟ حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی معنای آن چیست؟

وی اضافه کرد: منشأ بسیاری از تحولات سیاسی بزرگ دنیا به نظریه‌ای بازمی‌گردد که در یک کتاب مفتوح و نقد شده است. باید کسی اندیشه کند و این اندیشه در صحیفه، چه پوست آهو، چه فضای مجازی و چه کاغذ نوشته شود.

خبر تکمیل می‌شود...

منبع: ایرنا

کد خبر 476307

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا حسن روحانی رئیس جمهور جایزه کتاب سال سی و هشتمین جایزه کتاب سال شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق باقی مانده اگر کتاب نبود رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۲۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت ویژه جواد نکونام برای شکستن رکورد فرهاد مجیدی

استقلال و پرسپولیس علاوه‌بر رقابت برای کسب عنوان قهرمانی، در یک زمینه دیگر نیز تلاش می‌کردند تا به رکوردی منحصربه‌فرد و تاریخی دست یابند و آن نیز رسیدن به ۷۰ امتیاز در مسابقات فصل جاری بود تا بتوانند رکورد بیشترین امتیاز در طول یک فصل از مسابقات لیگ برتر را بشکنند.

تاکنون بیشترین امتیاز کسب شده توسط یک تیم در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر به دوره بیست و یکم برمی‌گردد، جایی که استقلال با هدایت فرهاد مجیدی توانست با کسب ۶۸ امتیاز عنوان قهرمانی لیگ برتر را به خود اختصاص دهد. البته آبی‌پوشان در هفته پایانی می‌توانستند با برتری مقابل نفت مسجدسلیمان به امتیاز ۷۰ برسند که در این مسابقه با تساوی بدون گل متوقف شدند.

استقلال و پرسپولیس تا پیش از دیدار‌های دیروز، این فرصت را داشتند تا با پیروزی در تمامی دیدار‌های باقی‌مانده خود در لیگ برتر، به امتیاز ۷۰ دست پیدا کنند، اما تساوی مقابل تراکتور و سپاهان منجر به از دست رفتن این رویا شد.

استقلال در حال حاضر ۵۴ امتیاز دارد و حتی اگر تمامی بازی‌های باقی‌مانده خود را نیز پیروز شود، در بهترین حالت ممکن به امتیاز ۶۹ می‌رسد. پرسپولیس نیز که ۵۳ امتیازی است در صورتی‌که تمامی امتیازات باقی‌مانده را به دست بیاورد، ۶۸ امتیازی خواهد شد و هیچ‌کدام از دو تیم قادر نخواهند بود که به رکورد ۷۰ امتیاز دست یابند.

با این حال، استقلال نکونام همچنان این فرصت را دارد تا با پیروزی در تمامی بازی‌های باقی‌مانده و کسب ۶۹ امتیاز، رکورد بیشترین امتیاز کسب شده در تاریخ مسابقات لیگ برتر را از آن خود کرده و رکورد تیم فرهاد مجیدی را بشکند.

منبع: خبرورزشی

دیگر خبرها

  • تست هوش ریاضی: تعداد تخم مرغ‌های باقی مانده چند عدد است؟
  • فرصت ویژه جواد نکونام برای شکستن رکورد فرهاد مجیدی
  • اوسمار: هنوز ۵ بازی دیگر باقی مانده است/ تا آخرین لحظه می‌جنگیم
  • اوسمار ویرا: ۵ بازی باقی مانده و برای حق‌مان تا آخر می‌جنگیم
  • دوست داشت گمنام باشد و حالا یک قطعه پلاک از او باقی مانده است
  • دوست داشت گمنام باشد و حالا یک قطعه پلاک از او باقی مانده
  • هفدهمین کاروان زیر سایه خورشید در مسیر استان سمنان
  • کامیابی‌نیا: پیروزی در ۶ بازی باقی‌مانده نشدنی نیست
  • ۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است
  • خراسان جنوبی گنجینه ناشناخته سرمایه گذاری /اکسپو سکوی پرتاب توسعه