Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-30@03:54:21 GMT

جزئیات تعیین تکلیف و ترخیص کالاهای ممنوعه

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۷۳۶۴۵

به گزارش اکوفارس به نقل از ایسنا، کالاهای گروه چهار و ۲۷ از جمله اقلام غیر ضرور و مصرفی هستند که در سال های اخیر با محدودیت های ارزی با ممنوعیت واردات مواجه شد، از این رو کالاهای در قالب این گروه ها که قبل از ممنوعیت نیز به گمرک و بنادر رسیده بود، امکان ترخیص پیدا نکرد. این در حالی است که برای گروه چهار که بیش از ۸۰ میلیون دلار برآورد می شد، بر اساس مصوبه هیات دولت از ۲۹ بهمن پارسال تا ۲۶ شهربورماه امسال در دو دوره زمانی مهلت برای تعیین تکلیف و ترخیص تعیین شد که همچنان بخشی باقی ماند ولی گروه ۲۷ با برآورد حدود ۴۰ میلیون دلاری با اولویت ارزی غیرفعال فرصتی برای ترخیص نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به گذشت زمان و قرار گرفتن اغلب این کالاها در آستانه فساد و متروکه و بلاتکلیفی صاحبان کالا، طی مذاکرات صورت گرفته قرار بر تعیین تکلیف این کالاها شده است.

مهرداد جمال ارونقی -معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران- به تازگی در مکاتبه ای با شیرکوند- معاون  هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور- گزارشی از وضعیت اقلام و کالاهای بلاتکلیف در گمرکات کشور را ارائه کرده است.

بر اساس گزارش معاون فنی گمرک ایران درخصوص ترخیص کالاهای رسوبی در بنادر و گمرکات کشور از جمله کالاهای مشمول گروه چهار اعلام شده  است که طی مکاتبه با دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) برای کالاهای دارای ثبت سفارش بانکی و همچنین ثبت سفارش بدون انتقال ارز بررسی ها انجام و تصمیماتی اتخاذ شده است.

ترخیص ثبت سفارش بانکی بدون قید زمانی

در همین رابطه برای کالاهای با ثبت سفارش بانکی مقرر شده که امکان ادامه فرایند تجاری (اعم از تمدید، ویرایش و یا ترخیص) برای آن دسته از پرونده های مشمول تعرفه های گروه چهار که چه قبل و یا بعد از تاریخ ممنوعیت، تأمین ارز شده باشند، فراهم شود، بنابراین چنانچه بانک عامل به طور کتبی و صریح تامین ارز را تائید و در سامانه تامین ارز بانک مرکزی، تامین ارز رویت شود، امکان ادامه فرایند تجاری به صورت بانکی مقدور است. ثبت سفارشات اخذ شده از این محل مشمول قید زمانی ترخیص نیست.

طبق اعلام ارونقی بخشنامه مربوطه در ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ از سوی گمرک ایران صادر و به کلیه گمرکات اجرایی جهت اقدام لازم ابلاغ شده که به نظر می رسد با اجرای این بخشنامه مشکل ترخیص کالاهای گروه چهار دارای ثبت سفارش بانکی که دارای کد رهگیری بانک باشند مرتفع شود.

پیش نویس تعیین تکلیف کالاهای با ثبت سفارش بدون انتقال ارز آماده شد

اما در مورد کالاهای گروه چهار با ثبت سفارشات بدون انتقال ارز نیز اعلام شده که طبق مصوبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ هیأت  وزیران و اصلاحیه بعدی آن، کالاهای گروه چهار (به استثنای خودرو) که تا قبل از ۳۱ اردیبهشت دارای ثبت سفارش بوده و بارنامه یا قبض انبار آنها قبل از این تاریخ به صورت بدون انتقال ارز باشد با پرداخت حقوق ورودی و دو برابر سود بازرگانی تا ۲۶ شهریورماه امسال قابل ترخیص بوده است.

این مقام مسئول در گمرک ایران در این مکاتبه یادآور شده که درخصوص ترخیص کالاهای گروه چهار دارای ثبت سفارش بدون انتقال ارز با هماهنگی دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، پیش نویس مصوبه جهت تمدید مصوبه بهمن ۱۳۹۸ با اعمال تغییرات لازم، جهت حل مشکلات این قبیل کالاها و اتخاذ رویه واحد در این خصوص تنظیم و در اختیار وزارت صمت قرار گرفت تا اقدام لازم در راستای تمدید مهلت مقرر انجام شود.

اقدام فوری در مورد گروه 27

اما موضوع دیگر مطرح شده در مکاتبه معاون فنی گمرک ایران با معاون جهانگیری به کالاهای گروه ۲۷ بر می‌گردد و اعلام شده است که درخصوص ترخیص کالاهای دارای اولویت ارزی غیرفعال یا گروه ۲۷  که اصالت قبض انبار و بارنامه آنها همچنین موجود بودن کالاها در بنادر و گمرکات کشور توسط گمرکات اجرایی و گمرک ایران احراز و به وزارت صمت منعکس شده است و همین طور انطباق آنها با شرایط مادۀ ۱۱ آیین نامۀ اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، توسط دفتر مقررات صادرات و واردات احراز شده، مقرر شد وزارت صمت به قید فوریت نسبت به پیگیری موضوع در راستای ایجاد شرایط ترخیص این کالاها اقدام کند.

ارونقی تاکید کرده که این اقلام که ماه‌ها در گمرکات و بنادر کشور رسوب کرده و صاحبان کالا دارای حق مکتسبه برای ترخیص کالاهای خود هستند در آستانۀ فساد قرار دارد و مقتضی است اقدامات فوری توسط مراجع ذیربط درخصوص تعیین تکلیف این اقلام بوجود آید تا تبعات بعدی عدم ترخیص این اقلام متوجه دستگاه های مرتبط از جمله گمرک نشود.  

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: مقررات صادرات و واردات کالاهای گروه چهار دارای ثبت سفارش بدون انتقال ارز ثبت سفارش بانکی ترخیص کالاهای گروه چهار تعیین تکلیف گمرک ایران وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۳۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر مدیرکل دفتر موسیقی برای تعیین تکلیف کنسرت‌های موسیقی

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فردا برای بررسی وضعیت فعالیت موسیقی استان‌های فارس و بوشهر به این دو استان سفر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فردا برای بررسی وضعیت فعالیت موسیقی استان‌های فارس و بوشهر به این دو استان سفر می‌کند.

قرار است تا سمیعی به همراه مسئول دفتر سرود و برخی از کارشناسان دفتر موسیقی، در این سفر ضمن بازدید از انجمن‌های موسیقی، با گروه‌های سرود، فعالین موسیقی، مدیران ارکسترهای استانی و مدیران ادارات کل فرهنگ و ارشاد استانی دیدار کند و از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل آنان قرار گیرد.

همچنین در پایان این سفر دو روزه مدیر دفتر موسیقی ضمن بازدید از روند برگزاری جشنواره موسیقی خلیج فارس با هنرمندان حاضر در این جشنواره گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، هفته آخر فروردین بود که زمزمه لغو کنسرت‌های بوشهر بر سر زبان‌ها افتاد و بر همین اساس امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی در مصاحبه خود مبنی بر لغو کنسرت‌های موسیقی بوشهر اظهار داشت: در حال حاضر مشکل برگزار نشدن کنسرت در بوشهر حل شده است؛ زمانی که کنسرت موسیقی لغو می‌شود، رسانه‌ها منتظر واکنش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، در حالی که این وزارتخانه سال گذشته برای برگزار شدن کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان نشان داد که پای مجوزهای صادر شده خود می‌ایستد.

وی افزود: اگر به رویداد و کنسرت موسیقی مجوز می‌دهیم، معتقد هستیم که ابتدا این رویداد در شوراهای کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته و سپس مجوز برای آن صادر شود؛ بنابراین پایبند آن هستیم و جای هیچ نگرانی برای برگزاری آن نیست.

مدیرکل دفتر موسیقی خاطرنشان کرد: نهادهای دیگر موظف هستند که مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان تنها مجرای قانونی رویدادها و فعالیت‌های هنری را رعایت و اجرایی کنند و طبق مصوبه‌های اخیر هم این هماهنگی باید به سمت بیشتر شدن پیش برود

از سویی دوم اردیبهشت عبدالرحیم افروغ مدیرکل ارشاد استان بوشهر نیز درباره لغو کنسرت‌ها در این استان گفته بود: لغو کنسرت‌ها موج خبری جدیدی است که در رسانه‌ها به راه افتاده است که خبر جدیدی در آن نداشت. سالن‌های کنسرت استان فعلاً مشغول آماده سازی برای جشنواره خلیج فارس هستند. پس از برگزاری جشنواره کنسرت‌های موسیقی طبق روال گذشته برگزار خواهند شد.

اخیراً آرمان گرشاسبی که مجوزهای لازم را برای برگزاری کنسرت دریافت کرده بود در مرحله بلیت فروشی بدون دلیل قانع کننده‌ای مجوز آن لغو شده است، پس از آن در اردیبهشت قرار بر برگزاری کنسرت معین زد بود که گفته شده است مجوزهای نهایی این کنسرت صادر نشده است.

منبع: فارس

کد خبر 748449

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف حدود ۴ هزار میلیارد ریال از اموال تملیکی خوزستان
  • تعیین تکلیف ۶۵۷۰۰ وسیله نقلیه توقیفی در تهران
  • تعیین تکلیف بیش از ۳ هزار میلیارد ریال از اموال تملیکی خوزستان
  • تعیین تکلیف حسن یزدانی برای المپیک پاریس
  • تعیین تکلیف رینگ شهری یزد بعد از ۲۵ سال
  • سفر مدیرکل دفتر موسیقی برای تعیین تکلیف کنسرت‌های موسیقی
  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی
  • تعیین تکلیف حق پخش ورزش