Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین، فاطمه عباسی: آنتونی بلنکین، وزیر امور خارجه ایالات متحده در جلسه آنلاین گروه G7 خبر از بازگشت آمریکا به دوران پیش از ترامپ داد، اگرچه به نظر نمی‌رسد سیاست‌های کلی این کشور دستخوش تغییرات شگفت‌انگیزی شود اما وی به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت «آمریکا برگشته» و درگیر کمک به حل مسائل مختلف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خبر که وزارت امور خارجه تغییرات ایجاد شده در سیاست‌های ایالات متحده در زمان دولت ترامپ را بررسی می‌کند، بازگشایی مجدد سفارت این کشور در کوبا را به یک سوال و چالش اساسی تبدیل کرده است.

سی‌ان‌ان در گزارشی مفصل به بررسی این سوال پرداخت؛ سال ۲۰۱۶ در آستانه پایان دولت اوباما بود که دیپلمات‌های آمریکایی برای ترمیم روابط فرسوده این دو کشور به سفارت ایالات متحده در بلوار ساحلی مستقر شدند اما حضور آنها تبدیل به یک ماجرای پیچیده شد.

اواخر همان سال، دیپلمات‌های آمریکایی در محل سکونت خود در هاوانا علائم غیر قابل توضیحی مانند سرگیجه و سردردهای شدید را تجربه کردند. نتیجه تحقیقات گسترده سال ۲۰۱۸ که به تازگی از طبقه‌بندی خارج شده نشان داد ۲۴ دیپلمات دچار جراحات مغزی متعدد شدند. نتیجه اینکه نیروهای آمریکایی به این کشور بازگشتند و دیپلمات‌های کوبایی نیز از آمریکا اخراج شدند.

اما نه‌تنها علت این جراحات، بلکه ارزیابی‌های صورت گرفته در مورد سندروم موسوم به هاوانا در آن زمان به صورت یک راز باقی ماند؛ بخشی از محرمانه ماندن این حوادث مربوط به این واقعیت است که اولین گروهی که تحت پوشش دیپلماتیک وارد کوبا شدند در حقیقت افسران سیا بودند.

در حالیکه همه می‌دانند از زمان انقلاب کوبا جاسوسان دو کشور در حال مقابله هستند، سازمان سیا از اقرار اینکه ماموران او در کوبا آسیب دیدند امتناع می‌کند اما ماجرای هاوانا وقتی ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد که مشخص شد کارمندان سفارت کانادا در کوبا و نیز دیپلمات‌های آمریکایی در چین و روسیه نیز مشکلات ناگهانی و غیرقابل توضیح مشابهی را گزارش کرده‌اند.

اینکه این مشکل به علت استفاده از سلاح‌های صوتی پیش آمده یا بیماری عفونی و یا سایر عوامل مشخص نیست؛ آکادمی ملی علوم آمریکا مدعی استفاده از مایکروویو هدایت‌شده است اما محققان مستقل به دلیل نقص شواهد و عدم شفافیت، این احتمال را رد می‌کنند. موضع رسمی کوبا همیشه این بوده که هیچ حمله‌ای صورت نگرفته است.

پس از این اتفاقات بود که ترامپ به ریاست جمهوری رسید و سفارت آمریکا در کوبا به خانه ارواح تبدیل شد؛ از آن زمان مردم این کشور برای انجام امور تحصیلی یا دیدار خانوده خود و حتی درمان در آمریکا دچار مشکل شدند اما اکنون و با اعلام دولت بایدن قرار است تمام تغییراتی که دولت ترامپ در سیاست کوبا ایجاد کرده، از جمله تصمیم‌گیری برای خروج دیپلمات‌ها از سفارت این کشور در هاوانا بررسی شوند.

واشنگتن پست در گزارش خود نوشت اگرچه به نظر می‌رسد دولت جدید هیچ عجله‌ای برای حرکت ندارد، بایدن در زمان کاندیداتوری خود گفت تلاش خواهد کرد سیاست‌های شکست خورده ترامپ را برگرداند. «آنها به کوبایی‌ها و خانواده‌هایشان آسیب رساندند و برای پیشبرد دموکراسی و حقوق بشر هیچ کاری نکرده‌اند.»

دوران تمام نشدنی ترامپ ا جمهوری‌خواهان نمی‌توانند از ترامپ دست بردارند کد خبر 586073 برچسب‌ها آنتونى بلينكن وزارت امور خارجه کوبا - فیدل کاسترو باراک اوباما دونالد ترامپ کوبا جوزف بایدن

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت امور خارجه کوبا فیدل کاسترو باراک اوباما دونالد ترامپ کوبا جوزف بایدن دیپلمات های آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۳۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین طی نشست سران گروه ۲۰ در اوساکا ژاپن - ژوئن ۲۰۱۹

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • موافقت با درخواست کوبا برای استفاده از کشتی‌های ایرانی
  • آمادگی ایران برای تعمیر هواپیما و صدور خدمات مهندسی به کوبا
  • مرگ شهروند سیاه‌پوست آمریکایی پس از رفتار خشن پلیس اُوهایو
  • دیپلمات ایرانی: فراموش نکنیم جنگ آمریکا علیه ویتنام را جنبش دانشجویی متوقف کرد
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  •  دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
  • استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه