بازبینی تاریخچه آثار موزه بریتانیا
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۷۴۶۹۶
موزه بریتانیا یک متصدی برای تحقیق درباره تاریخچه آثار این موزه که آثار بحثبرانگیزی با تاریخچه مرتبط با بردهداری و دوران استعماری را شامل میشوند، تعیین کرده است.
به گزارش ایسنا و به نقل از نشنال، «ایزابل مکدونالد» به عنوان مسوول تحقیق درباره تاریخچه مجموعه عظیم موزه بریتانیا که حدود هشت میلیون اثر را شامل میشود انتخاب شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گفته سخنگوی موزه بریتانیا وظیفه این متصدی جدید نظارت کلی بر تاریخچه آثار تاریخی و هنری موزه و چگونگی حضور آنها در مجموعه موزه است.
دهههای متوالی است که جدالهایی بر سر مالکیت برخی از آثار مهم این موزه شکل گرفته و بسیاری از کشورها سالهاست که خواستار بازگردانده شدن آثار دوران استعمار هستند.
برای مثال یونان و نیجریه به ترتیب خواستار بازگردانده شدن مرمرهای پارتنون و برنزهای بنین شدهاند.
گفته میشود مرمرها توسط ماموران یک اشرافزاده بریتانیایی در اوایل قرن نوزدهم میلادی از محل اصلی خارج شدهاند با اینحال مالک این مرمرها مدعی شده بود که این آثار را با یک مدرک رسمی در اختیار داشته است.
برنزهای بنین نیز توسط سربازان بریتانیا در جریان اردوکشی به جایی که زمانی از آن به عنوان پادشاهی بنین نام برده میشد خارج شدهاند.
بخش زیادی از مجموعه آثار موزه بریتانیا از مجموعهداران خریداری شده یا به عنوان هدیه پذیرفته شده است که از جمله آنها به ۷۱هزار اثری که از طرف فردی مرتبط با تجارت برده به این موزه اهدا شده میتوان اشاره کرد. البته سردیس این فرد در پی جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» از موزه بریتانیا حذف شد.
موزه بریتانیا اعلام کرده است بخشی از نتایج تحقیقات جدید را در آینده منتشر خواهد کرد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: موزه بریتانیا آثار تاریخی موزه بریتانیا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۴۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکاوی ممنوعیت پخش مجموعه «حشاشین»
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سعید مرادی عضو مجمع رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران رصتا، در گفتگو با شبکه خبر در بخشی از سخنانش درباره این مجموع گفت: مجموعه «حشاشین» محصول تلویزیون ملی مصر است و در ماه مبارک رمضان که به نوعی ماه وحدت بین مسلمین جهان است به پخش رسید،اساسا نظر شخصی بنده درخصوص این مجموعه این است این کار یک اثرضد ایرانی و ضد نظام است و بایستی به این توجه داشته باشیم که اگاهان، دانشگاهیان و مطلعین جریان فرهنگی کشور در بزنگاه تشخیص درستی دادند که این مجموعه در لایههای مختلف خودش به چه ابعادی پرداخته است.
وی افزود: این مجموعه اثری است که نه تنها یک جریان فرهنگی و ساختاری و سینمایی را تبلیغ نمیکند بلکه یک اثر استعماری و به نوعی سیاسی است لذا اقدام به جا و به موقعی که سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر کشور ساترا انجام داد به نوعی دچار اقبالی بود و بسیاری از مردم و جریانات رسانهای کشور از این موضوع مکدر بودند که چرا این مجموعه در سکوهای داخلی در سطح کشور منتشر شود،اقدام به موقع ساترا باعث شد یک پیش اگاهی داده شود به مخاطب بدانید با چه اثری روبه رو هستید.
وی در پاسخ به این سوال که چرا از این اثر برداشت منفی میشود گفت: وقتی به جزئیات این اثر توجه میکنید متوجه میشوید که یک سری نشانه گذاری کرده است. ما بخشی را مضمونی نگاه میکنیم یک بخش هم ساختاری. در ساختاری حرفی نداریم، اما به لحاظ مضمونی انقدر در لابههای مختلف به جریانات منطقهای و جمهوری اسلامی پرداخته که به نوعی پاسخ دارد. مثلا استفاده از پرچم سیاه که نماد یک جریان است.
مرادی گفت: نکتهای که وجود دارد این اعلام ممنوعیت، خیلی میگفتند که دیر اتفاق افتاده است، در فضایی که وجود دارد ما نمیتوانیم به مخاطب بگویم که نبینید ولی اگاه سازی میتوانیم بکنیم و این وظیفه اگاهان، رسانهها و خبرگزاریها و در راس آنها سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر کشور در پلتفرم هاست.
وی گفت: بسیاری از صاحبان پلتفرمها نگاهشان بر اقتصاد است. اما نکتهای که وجود داشت خود آنها استقبال کردند از پخش نشدن این مجموعه به دلایل مختلف و یک دلیل اصلی اش این است که ایران ستیزی میکند.
مرادی در پاسخ به این سوال که خود تولید کنندگان صوت و تصویر به دنبال این نیستند که به نوعی به تاریخ ایران و تاریخ اسلام و منطقه پرداخته شود گفت: ساترا رسالتش نظارت و مصوبات است، مساله اینجاست که باید ببینیم که نهادها و دستگاههای نظارتی آیا ذائقه مخاطب را امروز سنجش کرده اند، آنها بخشی از نگاهشان اقتصاد است، یک بخشش هم فرهنگ است، حتما در نمایش خانگی ما آثار تاریخی داشتیم مثل «یوسف پیامبر» مثل «مختار»، و میزان استقبالش را در منطقه دیدیم، یک پیامی دارد که این گونه آثار در منطقه تاثیرگذار است به خصوص یک سری آثار منطقهای است همین الان صداوسیما در حال تولید آثار «سلمان» و «موسی» است که تاثیرات منطقهای میتواند داشته باشد، اما این تولیدات گران استوتراز این نوع تولیدات باید تعریفی داشته باشددر سکوهای نمایشی تعریفی از اقتصاد تولید میشود باید ببینیم این اقتصاد تولید برای مدیران وجود دارد ولی ساترا به عنوان نهاد ناظر استقبال میکند بهر حال در روند معرفی مفاخر بزرگان این کشور است. در حال حاضر بسیاری از طرحهایی داریم مجموعه «گوهرشاد» و «سرزمین سیمرغ»، ما به عنوان رسانه و ساترا باید انقدر تبلیغ کنیم و نباید عقب بمانیم.
احسان ناظم بکایی کارشناس رسانه هم در گفتگو با شبکه خبر گفت: مجموعه «حشاشین»، مجموعه مهمی استکه رتبه هفت ممیز هفت را دارد.
وی افزود: ما در دورهای نیستیم که بتوانیم بگویم مردم این کار را نبینند، کسانی که باید میدیدند و میخواستن ببینند دیدند، یک بخشش ضعف از خود ماست که مجموعههایی که در ماه رمضان بودند نداشتیم، بک بخش هم تبلیغاتی است که خود آن جوامع دارند.
وی گفت: مصر، ترکیه و کشورهای عربی رقابت بسیار شدیدی برای مصادر تاریخ دارند، ما تولید نکنیم آنهاخواهند ساخت. کشورهای عربی در چند سال اخیر بیش از چهل و چهار مجموعه تاریخی کار کردند، آثاری مثل «فاروق» و خیلی از مجموعههای دیگر. بنابر این ما هم باید در این میدان باید بسازیم و الزاما هم قرار نیست اثری عظیم و بزرگ داشته باشیم. پلتفرمها و خود ساترا هم میتواند کمک وحمایت کند برای تولید این نوع آثار.
وی گفت: درباره حسن صباح، چند سال پیش مجموعه ای به اسم «سارق روح» کار شد که درباره بحث فرقهها بود که خیلی مورد استقبال قرار نگرفت به خاطر این بود که درباره چرایی تشکیل این فرقه بود نه درباره چگونگی. مشکل مجموعه «حشاشین» این است که ما درباره چگونگی میبینیم، اما اینکه چرا این فرقه تشکیل شده است نمیدانیم.
ناظم بکایی درباره دیگر تحریفات این مجموعه گفت: شعری از مولوی، صباح میخواند در حالی که مولوی دو قرن بعد به دنیا آمده است، درهمه شهرهاش همه عربی صحبت میکنند و فضای عربی دارد. اینها نقاط ضعف فنی ماجراست. این مجموعه در ده قسمت پایانی اش دچار افت شدیدی میشود خیلی از بخش هاش تکراری است، یعنی به اندازه بیست قسمت خوراک داریم ولی باید به اندازه سی قسمت باید کش بدهیم. ولی نقطه قوت آن درام و بازی خوب خیلی از شخصیت هاست.
ناظم بکایی گفت: موضوعاتی مثل خاندان نوبختی، خیلی از علما مثل طبسی و طوسی، در مورد حافظ و سعدی و خیلی از موضوعات تاریخی ما میتوانیم کار کنیم و تولیدات فاخر بسازیم.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کد ویدیو دانلود فیلم اصلی