Web Analytics Made Easy - Statcounter

روح الامین سعیدی استاد دانشگاه در نشست «سیر تطور راهبرد استعماری ابرقدرت‌ها»، رقم خوردن کودتای اسفند ۱۲۹۹ و به قدرت رسیدن رضاخان را در راستای اعمال سیاست جدید انگلیس در کشورها با عنوان استعمار نوین دانست. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه تاریخ انقلاب خبرگزاری تسنیم، به مناسبت صد سالگی کودتای 1299 دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) اقدام به برگزاری دوره آموزشی تاریخی «کودتای نود و نه» کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سرفصل‌های این دوره «رضاشاه و بازیگران خارجی؛ از اسفند 99 تا شهریور 20»، «فقها و رضاخان؛ از استقبال تا انفعال»، «روشنفکری و دیکتاتوری منور؛ تثبیت قدرت پهلوی اول»، «جنگ روایت‌ها؛ افراط و تفریط در واگویی موقعیت‌ها»، «سیر تحریف؛ ساخت تاریخ با مبدا پهلوی»، «استعمار و استبداد؛ سرخوردگی و گسست اجتماعی»، «سیر تطور راهبردی استعماری ابرقدرت‌ها» و «کودتای اسفند 1299 و هویت ملی ایران» است که به صورت مجازی و توسط موسی فقیه حقانی، محمد سمیعی، عباس سلیمی‌نمین، رنجبر کرمانی، مجید تفرشی، حمید هوشنگی، مهدی سیاوشی، حسین محمدی‌سیرت، روح‌الامین سعیدی، علیرضا زادبر و رامین مددلو ارائه شده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

موضوع نشست نخست این دوره آموزشی «سیر تطور راهبرد استعماری ابرقدرت‌ها» بود که مدرس آن روح الامین سعیدی بود. بخش‌های مهم سخنان وی را در ادامه می‌خوانید:

ایران از اولین کشورهایی بود که شرایط استعمار نوین را در کودتای 1299 تجربه کرد. استعمار کهن از قرن 16 تا قرن 20 شیوه مدیریت قدرت‌های بزرگ به ویژه کشورهای اروپایی، در عرصۀ نظام بین‌الملل بود. در دورۀ استعمار کهن، نوع جنگ تنها جنگ سخت (Hard War) است که هدف در آ‌ن‌ها تسلط جغرافیایی کشور هدف و حضور فیزیکی در آن‌ها بوده است. دلیل و انگیزۀ کشورهای استعمارگر نیز مسائل اقتصادی بوده است.

قرن 18 اوج ماشینی شدن اروپا و صنعتی شدن کشورهای اروپایی است. نظریۀ تولید بیش از حد و مصرف نامکفی ناظر بر همین دوران ارائه شده است. بنابراین ابرقدرت‌ها نیازمند فتح بازارهای جدید، یافتن کارگرهای ارزان و یافتن مواد خام بیشتر بوده‌اند. هم‌چنین در کنار دلایل اقتصادی، عرصۀ استعمار بدل به عرصۀ کسب پرستیژ نیز شده بود.

صدسالگی کودتای 1299؛ تأسیس اولین دولتِ «اجنبی‌ساخته» در ایران

 

از قرن 16 تا قرن 20 این شیوه، شیوه اصلی عملکرد ابرقدرت‌هاست. از جنگ جهانی اول رگه‌های تغییر شیوۀ مدیریت نظام بین‌الملل به چشم می‌خورد. در جنگ جهانی اول قدرت این کشورهای اروپایی به شدت تضعیف شد. علاوه بر آن در سال 1919 و با پایان یافتن جنگ جهانی اول، بیانیۀ 12 ماده‌ای ویلسون صادر شد که در آن بر تعیین حق سرنوشت و نفی استعمارگری تأکید شده بود. قرار بود در قالب جامعه ملل کشورها در قالب سیستم قیمومیت روند استقلال‌یابی خویش را طی نمایند. بنابراین از یک سو فشارهای بین‌المللی اجازۀ استعمارگری را نمی‌داد و از سوی دیگر قیام‌های داخلی مانع از این امر می‌شد. به همین دلیل کشورهای استعمارگر به سمت تغییر شیوۀ خویش رفتند.

برخلاف دورۀ استعمار کهن، هدف از استعمار نوین، تصرف حکومت‌ها و نصب حاکمان مطبوع خویش بود. در کودتای 1299 نیز همین اتفاق افتاد و ساختارهای حکومت تحت تصرف درآمد. در آن بازه، دولت‌ها ظاهرا مستقل بوده لکن سیاست‌های کشورهای استعمارگر را اعمال می‌نمودند.

در سال 1919 انگلستان قراردادی را با وثوق‌الدوله امضا کرد که بر اساس آن ایران عملا بدل به مستعمره انگلستان شد. بلافاصله آمریکا و فرانسه از خارج و ملی‌گراها از داخل با این قرارداد مخالفت نمودند. بنابراین انگلستان به این نتیجه رسید که استعمار کهن دیگر پاسخ‌گو نبوده و به سمت استعمار نوین رفت. آن‌ها در ایران کودتا کردند و رضاخان را بر سر کار آورند. در سال 1320 نیز همین اتفاق افتاد و محمدرضا بر سر کار آمد.

شیوه نوین استعمار بخصوص پس از جنگ جهانی دوم به دلیل زیان‌های اقتصادی استعمارگران استقلال یافتن مستعمره‌ها رواج یافت. استعمارگران در راه دستیابی به اهداف خویش و برسرکار آوردن دولت دست‌نشانده خود، از شرکت‌های بین‌المللی و سازمان‌های چندملیتی استفاده می‌نمودند.

پس از این مرحله ابرقدرت‌ها به استعمار فرانوین روی ‌آوردند. البته این مرحله نیز ذیل استعمار نوین قرار گرفته است. از اواخر قرن بیستم وارد این مرحله شدیم. در این دوره ابرقدرت‌ها حس کردند دیگر دولت دست‌نشانده نیز پاسخ‌گوی نیازهای‌شان نیست. نمود این امر در برکناری محمدرضا پهلوی توسط مردم و قضایای بیداری اسلامی کشورهای عربی قابل مشاهده است بنابراین کشورها بیشتر به سمت جنگ‌های نرم و زیرپوستی رفتند. در این دوره هدف، تأثیرگذاری بر باورها، ارزش‌ها و ادراک‌هاست. روش نیز اقناع و همراه‌سازی است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار انگلیس اخبار انگلیس استعمار نوین ابرقدرت ها جنگ جهانی کودتای 1299

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۵۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان بوشهر خط مقدم محور مقاومت ایران اسلامی است + تصویر

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در همایش روز ملی خلیج فارس گفت: اکنون فرهنگ مقاومت در مردم استان بوشهر نهادینه شده است، استان بوشهر خط مقدم محور مقاومت ایران اسلامی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، همزمان با روز ملی خلیج‌ فارس صبح امروز همایش ویژه‌ای بر روی ناو سردار شهید منجزی در دل خلیج‌ فارس در ساحل بوشهر با حضور فرماندهان نیروهای مسلح، مسئولان و پیشکسوتان 8 سال دفاع مقدس و خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد.

در این همایش ابتدا سردار حیدر هنریان‌مجرد با گرامیداشت روز ملی خلیج‌ فارس این روز را یادآور رشادت مردم ساحل‌نشین و رزمندگان در بیرون راندن استعمارگران و متجاوزان از سرزمین‌های اشغالی در حاشیه خلیج‌فارس دانست و اظهار داشت: خلیج‌فارس همواره در ادوار مختلف تاریخی حماسه‌های بزرگی به خود دیده است و رزمندگان استان بوشهر نقش مهم و اثرگذاری در حفاظت از خلیج‌فارس داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه تداوم امنیت خلیج‌ فارس در برنامه‌های مهم نیروهای مسلح از جمله نیروی دریایی سپاه قرار دارد، تصریح کرد: نیروی دریایی سپاه با رصد شبانه‌روزی تردد و تحرکات خلیج‌ فارس با هرگونه ناامنی و تعرض برخورد قاطع می‌کند.

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران قدرت برتر در خلیج فارس دارد، گفت: نیروی دریایی سپاه در عرصه امنیت خلیج‌فارس دارای کارنامه درخشان است که در این راستا چند بار هیمنه آمریکایی‌ها توسط رزمندگان نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس شکسته شد و اکنون با اقتدار تحرکات شناور دشمنان در خلیج‌فارس رصد می‌شود.

هنریان‌مجرد، با بیان اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از قدرت دفاعی، تهاجمی و بازدارندگی بالایی برخوردار هستند، گفت: امروز قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران برای تمام جهان مشهود است و دیگر خلیج‌ فارس محل جولان دشمنان و متجاوزان از جمله کشورهای استکبار و استعماری نیست.

نام خلیج فارس نماد وحدت، هویت و همدلی ملت‌ها است

احمد محمدی‌زاده با گرامیداشت روز خلیج‌فارس این روز را یادآور رشادت و قدرت و فداکاری ملت ایران و شکست تاریخی اشغالگران و استعمارگران دانست و بیان کرد: پرتغالی‌های پس از 117 سال تسلط بر سواحل و جزایر ایران در خلیج‌ فارس این منطقه مهم و استراتژیک با شکست ترک کردند.

وی، قدرت اول خلیج‌ فارس را جمهوری اسلامی ایران دانست و بیان کرد: نام خلیج فارس نماد وحدت، هویت و همدلی ملت ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه طولانی‌ترین مرز دریایی با خلیج‌ فارس در استان بوشهر است، گفت: رزمندگان استان بوشهر بارها هیمنه متجاوزان آمریکایی و استعمارگران در خلیج فارس شکستند و این آبراه اکنون از امنیت پایدار برخوردار است.

استان بوشهر خط مقدم محور مقاومت ایران اسلامی است

آیت‌الله صفایی‌بوشهری نیز با اشاره به 5 قرن مقاومت مردم استان بوشهر در برابر استعمارگران و متجاوزان به سواحل خلیج‌ فارس خاطرنشان کرد: دشمنان پس از شکست نظامی و تسلط بر خلیج فارس دسیسه تغییر نام آن را مورد توجه قرار دادند تا با اختلاف میان ‌کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس به اهداف خود دست یابند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اسناد و نقشه‌های بین‌المللی خلیج‌ فارس در جهان را موید نام خلیج‌ فارس دانست و تأکید کرد: خلیج‌ فارس دارای هویت ایرانی است و در تمام محاسبات جغرافیای سیاسی جهان نام خلیج‌ فارس مشهود و ثبت شده است.

امام جمعه بوشهر تحرکات تغییر نام خلیج فارس را استعماری برای تسلط و اختلاف میان کشورهای این منطقه دانست و خاطرنشان کرد: خلیج‌ فارس در عرصه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی و اجتماعی از موقعیت مهم و ممتاز در نظام محاسباتی جهان برخوردار است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر خلیج‌ فارس را مهمترین مرکز و راه ترانزیت انرژی هیدروکربنی دانست و بیان کرد: خلیج فارس در عرصه زیست بوم دارای ویژگی ممتاز است.

صفایی‌بوشهری تاریخ مقاومت استان بوشهر را برشمرد و گفت: شکوه قابل توجه جبهه مقاومت در سواحل خلیج‌ فارس استان بوشهر شکل گرفته، چراکه پیشینه تاریخ مقاومت این استان به 5 قرن گذشته می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه اکنون فرهنگ مقاومت در مردم استان بوشهر نهادینه شده است، تصریح کرد: استان بوشهر خط مقدم محور مقاومت ایران اسلامی است.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه نیروهای مسلح مستقر در استان بوشهر در اوج آمادگی دفاعی و نظامی قرار دارند تصریح کرد: اگر متجاوزان بخواهند در حوزه خلیج فارس به ایران، تعرض کنند رزمندگان استان بوشهر با قدرت با آنان برخورد می‌کنند.

 

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • ظهور و اثبات قدرت ایران در عرصه بین‌المللی!
  • یکی از روش‌های نوین در پیشگیری، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی است
  • آتش‌سوزی در لنج صیادی چابهار
  • روایتی از خلیج فارس با عکس‌هایی از مستند «دریای پارس»/ عکس
  • استان بوشهر خط مقدم محور مقاومت ایران اسلامی است + تصویر
  • خلیجی همیشه فارس برای تنبیه تمام متجاوزان تاریخ
  • مقابل ابرقدرت‌های چپاول‌گر ایستاده‌ایم
  • ما مقابل ابرقدرت‌هایی چپاول‌گر ایستاده‌ایم
  • شیرین سعیدی: از شنیده شدن خبر بازداشت خود شوکه شدم!