Web Analytics Made Easy - Statcounter

در یادداشت حجت الاسلام و المسلمین "علی بنایی" که نسخه‌ای از آن روز شنبه در اختیار ایرنا قرار گرفته، آمده است: اهمیت سخنان رهبری در روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) زمانی مورد تاکید مضاعف قرار می‌گیرد که بدانیم ما در آستانه چند انتخابات و انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ قرار داریم.

یادداشت ادامه یافته است: همیشه فصل انتخابات فصل نزاع‌های انتخاباتی و بگومگوهای رایج بین طرفداران و مخالفان نامزدها است و متاسفانه با میدان‌داری فضای مجازی که انواع مطالب در آن دست به دست می‌چرخد و نوعا مردم نسبت به محتوای مطالب هیچ‌گونه تحقیقی انجام نمی‌دهند و بدون مطالعه آنها را تلقی به قبول می‌کنند این آسیب‌ها در این ایام به بیشترین مقدار خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یادداشت حاکی است: رهبر معظم انقلاب ضمن اینکه مردم را به حضور حداکثری و مشارکت قوی در انتخابات دعوت می‌کنند و اصل را بر حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای می‌دانند و حضور پرابهت مردم را راه‌حل بسیاری از مشکلات در همه دوره‌ها می‌دانند ولی همچنان از اینکه فضای انتخاباتی منجر به شکسته شدن حریم ارزش‌های اخلاقی و ادب اسلامی و ابزاری برای عقده‌گشایی قرار گیرد اظهار نارضایتی می‌کنند.

یادداشت می افزاید: ما می‌توانیم ضمن دعوت مردم به حضور گسترده در صحنه انتخابات با تقویت نظام مردم‌سالاری دینی و توجه به شرایط و قواعد این دیدگاه، رعایت ادب سیاسی و انتخاباتی را خط قرمز تعریف کنیم و اجازه ندهیم هیچ‌کس و هیچ جناحی از آن عبور کند.

در ادامه آمده است: یکی از لوازم انتخابات حضور حداکثری مردم، پذیرفتن تکثر و قطب‌بندی و جناح‌گرایی است مدیریت تبلیغات انتخابات پرشور و مردمی اقتضا می‌کند که همگان ضمن معرفی و تبلیغ نامزد انتخاباتی خود، ادب اسلامی را نسبت به یکدیگر مراعات کنند و رعایت این مساله مساوی با ترویج گسترده‌ ادب اسلامی است.

یادداشت ادامه یافته است: در ابتدای شروع فعالیت‌های انتخاباتی ممکن است جناح‌ها و گروه‌هایی مدعی حضور باشند ولی با نزدیک شدن به ایام انتخابات خرده‌ جریان‌های انتخاباتی در دو جریان اصلی اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی هضم شده و تبدیل به دو قطب انتخاباتی می‌شوند اگر این دو جریان سیاسی ملتزم به رعایت ادب اسلامی و آداب صحیح انتخاباتی باشند و بایسته‌ها و نبایسته‌های انتخاباتی را رعایت نمایند به‌حتم اخلاق و ادب اسلامی ترویج شده و گسترش خواهد یافت.

در ادامه تصریح شده است: قطب‌بندی سیاسی و انتخاباتی از سوی هر یک از جناح‌ها و گفتمان‌ها می‌تواند هم بار مثبت در پی داشته باشد و هم پیامد منفی و ضد ارزشی، در اینجا به برخی از این پیامدهای مثبت و منفی اشاره می‌کنیم.

یادداشت می افزاید: برخی از ویژگی‌های مثبت قطب‌بندی‌های سیاسی، رعایت اصل وفاداری به نظام همه گفتمان‌ها، حفظ نظام را خط قرمز تعریف می‌کنند به محض برخورد با چالش‌ها و گسل‌ها، مصالح نظام را بر همه چیز مقدم می‌دارند.

 در ادامه آمده است: رعایت اصول و ارزش‌های اخلاقی و یا رعایت آداب اسلامی ستادهای تبلیغاتی و نامزدهای ریاست جمهوری نباید به هر ابزاری متوسل شده و اخلاق و ادب اسلامی را فدای تبلیغات چند روزه انتخاباتی بنمایند قطب ‌بندی‌ها اگر با رعایت موازین صورت بگیرد منجر به شادابی و تحرک اجتماعی و حضور حداکثری مردم خواهد شد.

یاداشت حاکی است: افزایش مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌های کلان نظام، برخی از نتایج منفی قطب‌بندی‌های سیاسی، ایجاد تفرقه و واگرایی بین نیروهای داخل نظام یعنی تبدیل گفتمان تعاملی درون نظام به گفتمان تعارضی و حذفی، به دلیل تعصبات سخت و غیرقابل انعطاف طرفداران نامزدها اندیشه‌ورزی و حس تعامل را تبدیل به گفتگوهای متعصبانه می‌کنند.

یادداشت همچنین می افزاید: کنشگر سیاسی همه افکارش را تبدیل به مجموعه اعتقادی می‌کند که به هیچ وجه قابل گفت‌وگو و مصالحه و حتی اولویت‌بندی نیست، البته ضد این حالت افراطی هم وجود دارد و آن اینکه کنشگر سیاسی تمام اعتقادات خودش را به محل چالش اندیشه‌ورزان تبدیل کند، به همان نسبت که افراط‌گری بد است تفریط هم مخرب است رعایت حد اعتدال برای گروه‌های طرفدار نظام، اصلی بنیادین است.

یادداشت ادامه یافته است: ایجاد موج‌های افراطی و رادیکالی یعنی خروج از عقلانیت و اعتدال تحت عناوین جذاب انقلابی‌گری و یا آزادی فضای مجازی و شعارهای پوپولیستی و عوام فریبانه، عدم رعایت منافع و مصالح ملی و عبور از خط قرمز نظام و ارزش‌های برآمده از آن، عدم رعایت قواعد و ضوابط اخلاقی و ادب اسلامی از جمله پیامدهای قطب بندی انتخاباتی است.

در ادامه یادداشت همچنین با اشاره به پیامدهای ناشی از عدم رعایت ادب اسلامی آمده است: شکسته شدن خطوط قرمز در جامعه و دامن زدن به گسل‌ها و چالش‌های قومی و مذهبی، مخدوش ساختن وحدت و همبستگی ملی و سرمایه اجتماعی کشور، افراط و تفریط چه از ناحیه‌ اصولگرا و چه از ناحیه اصلاح‌طلب‌ها به منزله چوب حراج به سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی و دستاوردهای عظیم نهضت امام خمینی‌(ره) و مدیریت انکارناپذیر رهبری معظم انقلاب اسلامی است.

در ادامه آمده است: هر قدر دامنه دو قطبی در جامعه گسترش یابد خشونت‌ها و خصومت‌ها و واگرایی‌ها نیز افزایش می‌یابد و جریان پوپولیستی و عوام‌گرایی و جریان ضد جمهوریت همانند لبه دوم قیچی فعال خواهند شد، با حاکمیت قطب‌بندی افراطی شفافیت‌ها و شفاف سازی‌ها نابود می‌شوند و تصمیم‌گیری‌های کلان بر اساس سطح تاثیرپذیری از جریان‌های افراطی و گروه‌های فشار شکل می‌گیرد.

یاداشت حاکی است: وقتی فضای انتخابات تیره و تار شد جریان نفوذ هم از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرد و سعی می‌کند با کوبیدن بر طبل توخالی توهم و خودحق‌پنداری مدیریت صحنه را در دست بگیرد که نتیجه قهری آن فرسایشی شدن بدنه اجرایی کشور می‌شود.

در خاتمه تصریح شده است: ناکارآمد نشان دادن عملکرد افتخارآفرین ۴۲ ساله انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین دستاورد عناصر نفودی و غیرمعتقد و متظاهر به اسلام و انقلاب است، دستاوردی که نتیجه آن واگرایی نیروهای معتقد و مخلص نظام و بی‌تفاوتی مردم به عنوان عناصر اصلی نظام را به همراه دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز چهارشنبه دو هفته پیش در نشست تصویری با مداحان اهل‌بیت، با انتقاد از مخدوش شدن ادب اسلامی در برخی محیطهای رسانه‌ای و فضای مجازی، در توصیه‌ای مهم به مداحان و همه تریبون‌داران و رسانه‌ها، بر «حفظ ادب اسلامی در سخن گفتن» تأکید و خاطرنشان کردند: بدگویی و بدزبانی در جامعه باید جمع شود و ادب اسلامی گسترش یابد./

برچسب‌ها قم اخلاق سیاسی انتخابات ریاست جمهوری مشارکت سیاسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم اخلاق سیاسی انتخابات ریاست جمهوری قم اخلاق سیاسی انتخابات ریاست جمهوری مشارکت سیاسی اخبار کنکور انقلاب اسلامی ادب اسلامی رعایت ادب قطب بندی خط قرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۷۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیست حزب باهنر در انتخابات دور دوم مجلس؛ از حسین نجابت و جراره تا پورمحمدی، نظام الدین موسوی و ...

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جامعه اسلامی مهندسین درخصوص فهرست منتخب برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بیانیه ای را صادر کرد.

آنگونه که فارس روایت کرده، متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

خدای متعال را شاکریم که علیرغم تمامی جوسازی ها در مایوس کردن ملت ایران از حضور در پای صندوق های رای، مردم بصیر و هوشیار ایران عزیز، چشم طمع دشمنان را کور کردند و دیگر بار حضور خود را در صحنه انتخابات به نمایشی تحسین برانگیز مبدل ساختند.

جامعه اسلامی مهندسین پس از بررسی نفرات راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، و به دنبال مباحث عمیق در شورای مرکزی و هیات اجرایی این تشکل، و ضمن احترام به همه کاندیداهای منتخب برای دور دوم، فهرست زیر را به مردم عزیز حوزه انتخابیه تهران معرفی می نماید.

امید است با حضور پرشور واجدان شرایط در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی و تجدید بیعت با آرمانهای امام راحل عظیم الشان و شهدای گلگون کفن، شاهد انتخاباتی پرشور و دشمن شکن باشیم.

اسامی به ترتیب بالاترین آراء ماخوذه در دور اول عبارتند از:

احمد نادری، سمیه رفیعی، حسین نجابت، عبدالحسین روح الامینی، ابوالقاسم جراره، زهره سادات لاجوردی، علیرضا سلیمی، صالح اسکندری، محمدحسین حسین زاده بحرینی، سمیه گلپور چمرکوهی، علی اصغر پورمحمدی، علی طهرانی مقدم، سیدنظام الدین موسوی، مجتبی رحماندوست، مهدی شریفیان، غلامحسین رضوانی.

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901277

دیگر خبرها

  • چالش‌ها و راهکار‌های مشارکت سیاسی آگاهانه
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • ۱۳ اردیبهشت آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزد‌های مرحله دوم انتخابات مجلس
  • فهرست انتخاباتی جامعه اسلامی مهندسین در دور دوم منتشر شد
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • لیست حزب باهنر در انتخابات دور دوم مجلس؛ از حسین نجابت و جراره تا پورمحمدی، نظام الدین موسوی و ...
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد
  • ضبط مناظره‌های انتخاباتی در صدا و سیمای اصفهان
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم