Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، در حالی که مهلت ایران به دولت آمریکا برای لغو تحریم های ظالمانه در حال به اتمام رسیدن است، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا طی سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «باید جلو برویم و درباره موضوع هسته‌ای ایران مذاکره کنیم. این اقدامی است که ما را در مسیر درست قرار می‌دهد.»

نشریه استاندارد اتریش امروز (شنبه) از این سخنان به عنوان سیگنال مثبت ایالات متحده به ایران یاد کرد و نوشت: رئیس جمهوری آمریکا گفت کشورش برای مذاکرات درباره بازگشت به توافق هسته ای اصولاً آمادگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر دولت جو بایدن تحریم های اعمال شده توسط ترامپ را لغو نکند ، از روز سه شنبه همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد بازرسی ها محدود می شود که این یک سطح جدید از تشدید خواهد بود.

در حالی که ایالات متحده پیشتر از تهران خواسته بود تا اولین گام را بردارد، بایدن در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ نسبتاً مبهم سخن گفت و فقط به تمایل اصولی برای شروع مجدد دیپلماسی با ایران اشاره کرد.

پیشتر در روز پنج شنبه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده با همتایان فرانسوی ، انگلیسی و آلمانی خود که در پاریس ملاقات کردند ، یک نشست ویدیویی برگزار کرده بود و نتیجه آن یک اعلامیه مشترک با تعهد به اجرای برجام به عنوان دستاورد اصلی دیپلماسی چندجانبه بود.

طبق بیانیه پاریس ، اگر ایران مجدداً به برجام پایبند باشد ، ایالات متحده قصد دارد به برجام بازگردد. از تهران نیز خواسته شده است که هیچ گام دیگری خارج از توافق برندارد. در نخستین واکنش محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که اگر آمریکا تحریم های خود را لغو کند ، ایران دوباره به توافق هسته ای پایبند خواهد بود.

تاکنون، تهران به شدت از مذاکره درباره برنامه موشکی و سیاستهای منطقه ای خود امتناع ورزیده است. اما طرف غربی به دنبال توافق بر سر مسائلی بیش از آن چیزی است که در برجام مطرح شده است.

از نظر تئوریک ملاقات همه شرکای برجام به علاوه ایالات متحده آمریکا می تواند در ماه مارس و در زمان برگزاری 'کمیسیون مشترک' برگزار شود. این دعوت می تواند از طرف «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا باشد. اما چه اتفاقی می افتد ، اگر تهران به سادگی، آمریکا را نادیده بگیرد و روز سه شنبه محدودیت بازرسی ها را اعلام کند باید منتظر ماند.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام "کاظم غریب‌آبادی" سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین، سفر امروز "رافائل گروسی" به تهران به درخواست مدیرکل آژانس و به منظور گفت وگوهای فنی با سازمان انرژی اتمی ایران درخصوص چگونگی اجرای مفاد نامه ۲۷ بهمن ماه ایران به آژانس و ماده ۶ قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی و نحوه ادامه همکاری های دو طرف در چارچوب ترتیبات و تحولات جدید، انجام می شود.

جمهوری اسلامی ایران قصد دارد تا درصورت لغو نشدن تحریم های آمریکا، روز پنجم اسفند ماه جاری، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی براساس برجام را متوقف کند. مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب این قانون دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد. براساس ماده ۶، "دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است براساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی براساس برجام را متوقف کند".

ایران دو سال پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

براین اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط براساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

برچسب‌ها برجام اتحادیه اروپا کمیسیون مشترک برجام جو بایدن ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام اتحادیه اروپا کمیسیون مشترک برجام برجام اتحادیه اروپا کمیسیون مشترک برجام جو بایدن ایران اخبار کنکور ایالات متحده هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۷۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق برای ورود ۱۰۰ مگاوات برق برای تامین انرژی واحد‌های تولیدی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران؛ در نشست مشترک آقای فرشاد مقیمی مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و آقای رجبی مشهدی مدیر عامل سازمان توانیر، همچنین بر انعقاد تفاهم نامه‌ای به مبلغ ٤ هزار میلیارد تومان وفق بند (خ) تبصره (۷) قانون بودجه سال ١٤٠٣ در جهت کمک به طرح‌های برق رسانی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی تأکید شد.    تکمیل و بهره برداری ۲۱ پست برق دارای تفاهم نامه در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۵ درصد (تا پایان سال ۱٤۰۲) با ظرفیت ٤۲۰ مگاوات و سرمایه‌گذاری حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از دیگر مصوبات این نشست مشترک بود.    این نشست مشترک با هدف چاره اندیشی برای رفع ناترازی برقِ شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برگزار شد.

دیگر خبرها

  • ۲۳ سند آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور
  • تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق
  • توافق برای ورود ۱۰۰ مگاوات برق برای تامین انرژی واحد‌های تولیدی
  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است
  • نقشه راه تجارت ایران و عراق تدوین می‌شود
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است