Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس سی‌سخت؛ عباس شیرزادی- زلزله ۵/۶ ریشتری شهر توریستی سی‌سخت را در روز ۲۹ بهمن ماه درنوردید و مردم این شهر کوهستانی و سردسیری را با بحران مواجه کرد.

همزمان با زلزله مهیب شهر در خاموشی فرو رفت و در همان ساعات اولیه بیم و هراس را در بین مردم دو چندان کرد بارش بی‌سابقه برف و باران نیز زلزله را همراهی کرد و بدتر از همه گاز شهر هم قطع شده بود و بسیاری از مردم به خصوص زنان و کودکان در سرما و برف و کولاک تا صبح در هوای سرد به سر می‌بردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گویا قیامتی به پا شده بود، نیروهای سپاه در همان ساعات اولیه وارد کار شدند، اداره برق نسبت به قطع برق اقدام کرد ولی گاز شهر همچنان قطع بود.

عده‌ای خارج از شهر که خبر زلزله به گوششان رسیده بود در حال حرکت به سمت شهر سی‌سخت بودند که همین هجوم به سمت شهر باعث نگرانی می‌شد اما با همکاری سپاه و نیروی انتظامی ورودی‌های شهر بسته شد و اوضاع را در دست گرفتند.

صبح اولین روز حادثه زلزله، عمق فاجعه بیشتر مشاهده شد، خسارات به وضوح نمایان شد، شهر گرفتار ترافیک سنگینی از برو و بیا شده بود، سر و کله برخی مسئولان در شهر مشاهده می‌شد که مردم فکر می کردند برای تامین نیازهای اولیه از قبیل وسایل گرمایشی، چادر و غذای گرم و نان آمده‌اند اما در سخت‌ترین لحظات خدمات‌رسانی با کندی صورت می‌گرفت.

پویش‌های مردمی و کمک های خیرین تا حدودی درد مردم را تسکین می‌دهد ولی هنوز در عمل از مسئولان اقدام آن چنانی که متناسب با زلزله 5.6 ریشتری باشد دیده نمی‌شود.روز دوم زلزله سر و کله شاسی بلند سواران پایتخت در شهر سی‌سخت پیدا می‌شود، نجار رئیس ستاد بحران کشور وارد شهر می‌شود جلسه گرفته می شود و تصمیماتی اتخاذ می‌شود ولی باز هم در عمل کار به کندی پیش می‌رود.

ارزیاب ها برای گمانه‌زنی خسارات وارد شهر می‌شوند و در همان ابتدا آماری ارائه می‌شود که فریاد مردم سی‌سخت را به آسمان می‌برد شبکه‌ای زیرنویس می‌کند که فقط چند ده خانه خسارت پیدا کرده است.رستوران‌ها، نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها از کار می‌افتند و امکان پخت غذا و نان برای مردم زلزله زده وجود ندارد، مردم احتیاج به نان و غذای گرم دارند ولی مواد خوراکی در شهر پیدا نمی‌شود و زلزله همه درب‌ها را تخته می‌کند و کسی هم جواب‌گو نیست.

آن‌ها از کندی امدادرسانی در این هوای سرد و بارانی به شدت گلایه دارند و معتقدند که مسؤولان حوزه بحران برای رسیدگی به وضعیت سخت مردم سی‌سخت خوب عمل نکرده‌ا‌ند.مردم شهر سی سخت از نحوه توزیع اقلام ضروری مثل پتو و چادر به شدت عصبانی می‌شوند و شکایت نزد نماینده ولی‌فقیه و استاندار می‌برند.

مشکلاتی که یکی دوتا نیست/ از نبود مدیریت واحد تا مشکل کمبود نان

چادرهایی برای اسکان موقت آن‌ها توزیع می‌شود اما این مردم معتقدند این چادرها مناسب مناطق گرمسیری مانند خوزستان است نه منطقه‌ای چون سی‌سخت که شب قبل مردمانش دمای -۵ درجه را تجربه کردند.

شاید تنها سازمانی که در این منطقه کمک رسان و همدم مردم در رفع حاجاتشان شده است چون همیشه بچه‌های سپاه هستند ولی از آنجا که شهر از خلا مدیریت واحد میدانی در بحران رنج می‌برد این تلاش‌ها نیز بعضا ابتر می‌ماند.

غذای گرم دیگر مشکل حاد این منطقه است بگونه‌ای که نان گرم در شهر نیست و برای تهیه آن مجبور به رفتن به روستاهای اطراف هستید.

قاضی القضات در راه سی‌سخت

خبر می‌رسد که آیت الله رئیسی مسئول شماره یک قوه قضائیه  وارد شهر شده است مردم شهر سی‌سخت به استقبال می‌روند و جهت احقاق حقشان، شکایت از مسئولان نزد قاضی‌القضات می‌برند.

آیت الله رئیسی با مردم شهر سی سخت هم درد می شود و درد دلشان را گوش می‌دهد در میان صحبت‌هایش آمار و میزان خسارات وارد شده به شهر سی‌سخت که مسئولان در مورد زلزله داده بودند را اعلام می‌کند که مردم آمارها را قبول نمی‌کنند.

آیت الله رئیسی از مسؤولان می‌خواهد که برآورد دقیقی از خسارت‌ها داشته باشند نگرانی مردم را می‌بیند و در همین خصوص به همکارانش در دنا اجازه ورود می‌دهد.

شهر سی‌سخت شهری گردشگری و توریستی است که با همه ظرفیت‌هایی که دارد از داشتن بسترهای گردشگری به جز چند مورد محروم است.

تلفن خبرنگار به صدا درمی‌آید و از آن سو صاحب یکی از اماکن اصلی گردشکری با التماس از خبرنگار می‌خواهد تا به سراغش رفته و از ویرانی این فضای چند ده میلیاردی گزارشی تهیه کند.

سرمایه‌گذار حوزه گردشگری می‌گوید به جز مسؤولان حوزه گردشگری کسی به سراغ ما نیامده در حالی که بیشترین میزان خسارت را به نسبت همه واحدها در شهر سی‌سخت متقبل شده‌ایم و ۲۰ میلیارد تومان برآورد هزینه تعمیر و بازسازی است.

 زلزله ۵.۶ ریشتری سی‌سخت هم برای ثانیه‌هایی آمد و برای سال‌ها زخمی بر دل مردم این دیار گذاشت و رفت اما آن چه که بر جای می‌ماند عملکرد مسئولان در هنگام بحران‌هاست هر چند برخی نهادها مانند سپاه و نیز برخی مسئولان مثل استاندار به جد پای کار بودند اما بسیاری از دستگاه‌ها نشان دادند که مرد میدان روزهای سخت نیستند.

زلزله سی‌سخت عیار توانمندی دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان را در استان به وضوح نشان داد هر چند زحماتی کشیده شد اما این حادثه نشان داد که استان برای رسیدن به نقطه مطلوب در مقابله با بحران‌ها هنوز اول راه است.

انتهای پیام/س

 

منبع: فارس

کلیدواژه: مردم زلزله شهر سی سخت آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه وعده های پوچ مسئولان بحران خسارات وارد شده شهر سی سخت غذای گرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۸۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تلاش می‌شود از همه توان سازمان بحران برای بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به ویژه بازسازی ساختمان‌های خدمات‌رسان استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمدحسن نامی امروز _ شنبه هشتم اردیبهشت _ در اولین جلسه مدیریت بحران، که در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: پیشگیری، آمادگی، بازسازی و باز توانی از مؤلفه‌های مهم مدیریت بحران هستند که روح حاکم بر مدیریت بحران بحث پیشگیری است.

وی با تأکید بر آمادگی لازم برای مقابله با هرگونه بحران، افزود: با توجه به اینکه نظم آب و هوایی جهان به هم ریخته، باید برای هر نوع حادثه‌ای در کشور از آمادگی‌های لازم برخوردار باشیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه نظم آب و هوایی در جهان بهم خورده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اقلیم آب و هوایی ایران، این شرایط آمادگی بالایی را می‌طلبد.

نامی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر بحث مدیریت بحران، تاکید کرد: در حال خرید یک‌سری تجهیزات هستیم که استان کرمانشاه با توجه به نقش مرکزیت در غرب کشور از این تجهیزات بهره‌مند خواهد شد.

وی تصریح کرد: امروزه بحران به عنوان اصلی‌ترین و راهبردی‌ترین مسئله کشورها مطرح است، بنابراین آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه حادثه‌ای ضروری داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وقوع سیل‌های اخیر در بعضی استان‌های کشور، گفت: بیش از ۱۴۴ هزار کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد که ۶ هزار و ۸۲۰ آن از مناطق مسکونی شهری و روستایی عبور می‌کند.

نامی با بیان اینکه ۷ استان کشور در سال با بحث سیلاب مواجه است، اضافه کرد: باید در ساخت جاده‌ها، پل‌ها و ساخت‌وسازها توجه ویژه‌ای شود.

وی با اشاره به شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم، تاکید کرد: با توجه به شعار سال به مشارکت مردم توجه ویژه‌ای خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تأکید بر تهیه نقشه دیجیتالی شهر کرمانشاه اضافه کرد: در نقشه دیجیتالی اقدامات مهندسی بارگذاری می‌شود که در این راستا از سوی استان و مدیریت بحران اعتبار آن تأمین شود.

نامی با اشاره به استفاده بخش صنعت از پساب‌های شهر کرمانشاه، اظهار کرد: امسال باید ۲۵۰ میلیون اصل درخت به ویژه مثمر کاشته شود چون توسعه فضای سبز اصول مهمی در دنیا برای ادامه زندگی و حیات است.

وی با اشاره به زلزله سرپل ذهاب و خسارات باقی‌مانده در اماکن عمومی، مساجد و ادارات، خاطرنشان کرد: بودجه باید به صورت مرحله به مرحله با دقت تا پایان بازسازی واقعی مدنظر باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تلاش می‌شود از همه توان سازمان بحران برای بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به ویژه بازسازی ساختمان‌های خدمات‌رسان به مردم استفاده شود.

کد خبر 748433

دیگر خبرها

  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶