Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد قاسمی نژاد مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شرکت توسعه و صادرات در کشت ذرت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: جلسه ستاد برداشت محصولات پاییزه با محوریت برداشت و خرید دانه روغنی کلزا به ویژه کشت قراردادی با حضور اعضای ستاد برداشت و مدیرعامل شرکت‌های روغنکش نوید خلیج فارس، ماهیدشت و گچساران تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او به اهمیت توسعه کشت دانه‌های روغنی به ویژه کلزا در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و خودکفایی تولید روغن در کشور پرداخت و  افزود: نهضت توسعه دانه روغنی با برنامه ریزی، نیرو‌های اجرایی، تحقیقاتی در سطوح مدیران و کارشناسان آغاز شد.

قاسمی نژاد اظهار کرد: امسال حدود ۸۵۰ هزار هکتار محصولات زراعی پاییزه و ۷۴ هزار هکتار یعنی حدود ۹ درصد کل سطح کشت پاییزه استان به محصول کلزا اختصاص یافت.

مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شرکت توسعه و صادرات در کشت ذرت خوزستان بیان داشت: نسبت کشت غلات پاییزه به دانه روغنی کلزا باتوجه به کل سطح زیر کشت پاییزه حدود ۱۲ درصد بوده که  به میانگین جهان که ۱۳ درصد است نزدیک شده  و  در واقع این  کشت  براساس اصول تناوب زراعی الگوی کشت استان در حال اصلاح  ۲۲۳ هزار هکتار است که باتوجه به سطح زیر کشت ذکر شده، خوزستان تقریبا حدود ۳۳.۲ درصد کل کشت کشور را به خود اختصاص و جایگاه اول تولید و سطح کشت کلزا را دارد.

او با اشاره به مزایای کشت قراردادی کلزا گفت: کشاورزی قراردادی حرکتی از طرح سنتی به سمت مدرن است و این طرح علاوه بر پوشش دادن اصول زراعی، مدیریت تغذیه، بکارگیری ارقام پرپتانسیل، مصرفی فناوری‌های جدید، انتقال دانش فنی و مدیریت مزرعه دسترسی به اعتبارات، بازار‌های داخلی و خارجی، ثبات درآمد و کاهش هزینه‌ها می‌تواند به همراه زنجیره‌های تولید و صادرات راهکار مهمی برای گذر از مشکلات بخش کشاورزی کشور باشد.

قاسمی نژاد در ادامه اظهار کرد: سطح زیر کشت کلزای کشور معادل ۶۱ هزار هکتار به صورت کشاورزی قراردادی است که خوزستان با حدود ۲۶ هزار هکتار با ۴۳ درصد کل کشت قراردادی کلزای کشور جایگاه اول کشت قراردادی را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول در پایان افزود: باتوجه به اینکه برداشت کلزا در خوزستان از دهه اول فروردین آغاز خواهد شد، بنابراین باید آمادگی لازم در جهت امور تامین کمباین‌های برداشت با تکنولوژی جدید و همینطور تقویت ناوگان حمل و نقل، نقدینگی برای پرداخت وجه کلزا به کشاورزان حداقل به میزان ۸۵۰ میلیارد تومان و آمادگی کامل مراکز خرید و به روز کردن تجهیزات و نیروی انسانی لازم در سطح ملی و استان ایجاد شود.

انتهای پیام/ق

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانه روغنی کلزا جهادکشاورزی کشت قراردادی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۷۹۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سد دز پر شد/ وضعیت سدهای خوزستان چگونه است؟

مدیرعامل سازمان آب وبرق خوزستان با اشاره به پرشدن ۸۱ درصدی مخازن سدهای خوزستان در پی بارندگی‌های اخیر گفت: ۱۰۰ درصد مخزن سد دز پر شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، عباس صدریان‌فر با بیان اینکه شاهد 2 موج قوی بارشی در روزهای 13 و 14 اردیبشهت‌ماه در خوزستان بودیم که حوضه‌های آبریز منتهی به استان خوزستان را تحت تاثیر قرار داد، اظهار داشت: سامانه‌های بارشی از 10 روز گذشته مورد رصد کارشناسان سازمان آب وبرق خوزستان قرار گرفت، بررسی سامانه‌های بارشی به دلیل نوسانات زیاد دشوار بود که با مدیریت خوب و ایجاد ظرفیت در سد توانستیم سیلاب اخیر را به درستی مدیریت کنیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، نقطه بحرانی بارندگی اخیر را سد دز دانست و افزود: ورودی سد دز حدود 2هزار متر مکعب بر ثانیه بود لذا خروجی سد را از روزهای قبل به حدود 500 مترمکعب بر ثانیه رساندیم تا بتوانیم ظرفیتی حدود 65 میلیون مترمکعب ایجاد کنیم و اگر خروجی سد افزایش نمی‌یافت مجبور بودیم آب ورودی به سد دز را خارج کنیم.

وی با تاکید بر اینکه با این ظرفیت توانستیم از سیل پایین دست جلوگیری کنیم، تصریح کرد: همزمان با این بارش، در پایین‌دست سد دز، حوضه‌های میانی از جمله سیلاب‌ها، مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی دبی حدود 900 متر مکعب بر ثانیه تولید کردند که اگر مقاومت ما برای خروجی سد نبود همپوشانی این 2 خروجی می‌توانست برای مردم مشکلاتی ایجاد کند.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه وضعیت مدیریت شده و حوضه‌های پایین‌دست در حال فروکش کردن هستند و احتمال دارد خروجی سد دز را در ساعت‌های آتی بیشتر کنیم، گفت: از مردم تقاضا داریم در پایین‌دست مراقبت کنند و فرمانداران مربوطه نیز اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند.

صدریان‌فر درخصوص آبگیری انجام شده نیز گفت: حدود 81 درصد مخازن سدهای خوزستان آبگیری شده است؛ میزان آبگیری سد کارون به 91 درصد و سد دز به 100 درصد رسیده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی خریداری شد
  • ثبت رکورد تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در ایلام
  • آورد آب سد دز خوزستان در حد سیلاب نیست
  • وضعیت سد دز استان خوزستان عادی است
  • وضعیت سد دز عادی است
  • یک سد مهم کشور پُر شد؛ مردم مراقبت کنند
  • تولید کلزا در ایلام رکورد زد
  • هشدار مهم هواشناسی پس از پر شدن ۸۱ درصد مخازن سد‌های خوزستان
  • سد دز پر شد/ وضعیت سدهای خوزستان چگونه است؟
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی در فارس خریداری شد